In de Garmin StreetPilot 2820 kun je een uitgebreide diagnostiek inzien.
Op diverse plaatsen in de diverse schermen kun je allerlei aanpassingen maken,
mocht je daar eventueel belangstelling voor hebben.
Ik weet niet of dit ook opgaat voor de lagere versies maar je kunt het proberen.
Druk op de Menu-Button, hou deze vast en schakel het apparaat in.
Hou de Button vast totdat het eerste scherm verschijnt (ong. 3 seconden).
Er komt een overzicht van allerlei computer-informatie, genaamd <b>General</b>.
Je bent nu in het Diagnostic menu.
Dit is het Startscherm:

Tot zover alles nog normaal.
Als je niet verder wilt en of durft, schakel dan de 2820 gewoon uit, niets is er gebeurt.
Maar dat kun je later ook doen.
Druk nu opnieuw (2 x) op de Menu-Button en na 2 á 3 seconden verschijnt er een
nieuw menu’tje, geheten <b>Inventory</b>, met nóg meer informatie over de 2820.
<i>In dit geval voert de interne Diagnostic zelfs een hele reeks testen uit van jou Garmin.
Als een test is uitgevoerd en correct is afgesloten, zie je rechts in het scherm <b>pass</b> verschijnen.</i>

Druk je dan nóg een keer op de Menu-Button, dan komt er een uitgebreide <b>BlueTooth</b>
met testen die je zelf kunt uitvoeren (je hoeft hier natuurlijk niets mee te doen).

Druk nog een keer op Menu, dan kun je <b>spelen</b>. Heb géén idee wat dit is,
of wat dit voor moet stellen.

<i>Okay, ik heb gespeeld. Alles wat er gebeurt is dat je een toontje harder en zachter kunt
zetten, volgens mij. Meer weet ik er nog niet van.</i>
Nog een keer, kom je in het <b>Tones</b> Menu.
Hier kun je elk soort toontje (met koptelefoon) beluisteren en eventueel aanpassen cq.

veranderen. Ook hier weet ik nog niet waar dat voor is maar dat zoek ik nog wel uit.
Er wordt al wel beweert dat je hiermee het geluid van je Garmin op je autoradio kunt
ontvangen maar ik betwijfel dat ten zeerste.
Druk nóg een keer op de Menu-Button en er verschijnt een scherm met <b>VCOM PWM</b>
maar ik heb géén idee wat het hier doet of kan doen.

<i>Intussen weet ik dat je hiermee de helderheid van je scherm drastisch kunt opvoeren.
Wees er voorzichtig mee, denk aan inbranden op je scherm na langere tijd gebruikt.</i>
Nóg een keer op de Menu drukken en je komt in <b>Dead Reckoning</b>.

Als je hier op Map drukt, wordt er een Gyro test uitgevoerd en druk
je op Speak, dan kun je de Bias Angle setten.
Ik heb verder géén idee wat het moet doen. (IEMAND ? ? ?)
Na nóg een keertje op de Menu-button te drukken kun je het <b>Touchscreen kalibreren</b>.

Bij de volgende druk op Menu komt er een testscherm met allerlei kleuren.

Bij de volgende druk op Menu komt er een testscherm in Grijswaarden.

Bij de volgende druk op Menu komt er een testscherm met Uitlijningen.

Bij de volgende druk op Menu komt er een gewoon ordinair grijs scherm.
Bij de volgende druk op Menu komt er opnieuw een gewoon ordinair grijs scherm.
Bij de volgende druk op Menu worden er allerlei kleurenbalken over
het scherm getoverd vanuit het midden naar de buitenrand toe.
Bij de volgende druk op Menu komt er weer een gewoon ordinair grijs scherm.
Bij de volgende druk op Menu komt er een zeer donker grijs scherm.
Bij de volgende druk op Menu komt er een rood scherm.
Bij de volgende druk op Menu komt er een groen scherm.
Bij de volgende druk op Menu komt er een geel scherm.
Bij de volgende druk op Menu komt er een blauw scherm.
Bij de volgende druk op Menu kom gewoon weer vooraan in het eerste
menu-scherm terug, <b>General</b>.
<b>Helaas weet ik nog niet echt hoe je in sommige schermpjes, zoals bijvoorbeeld
Spelen of Tones de gewijzigde waarde kunt opslaan. De Garmin komt bij de volgende
start weer terug in de standaard waarde die er eerst ook stond.
Is er niemand van Waypoint die hier iets van af weet? of is dit voor jullie ook nieuw.</b>
Mochten er sommigen onder jullie zijn die meer gegevens kunnen ophoesten,
dan houdt ik me ten zeerste aanbevolen want de Software die erin zit boeit me
uiteraard mateloos.
<b>Update:</b> van 16 november.
Stel dat je Garmin steeds (regelmatig?) naast de baan zit, en jullie weten vast wel
wat ik daarmee bedoel, dan moet het interne kwarts-crystal gecalibreerd worden,
zodat je weer steeds op de juiste weg zit.
Dat doet men als volgt;
Zorg dat de Garmin een open positie heeft met de hemel boven je. Vrij zicht dus rondom.
Men houdt de MAP toets vast, blijf vasthouden, en schakelt het apparraat in.
Op een bepaald moment (na ongeveer 5 seconden) komt er een scherm waarin in het
midden staat: <b>Autolocate Mode</b> en rechts onderin een toets met <u> OK </u> .
Druk nu op de <u> OK </u> knop.
De garmin gaat zich reloceren naar behoefte en zoekt daarvoor eerst de hemel af
naar goed ontvangbare satelieten om zich daarop te richten. Dat duurt even.
Intussen zie je, als je de Kaart hebt opgevraagd, jezelf over de kaart schuiven vanwege
de (noodzakelijke?) calibratie.
Na een aantal minuten (10-15) is hij klaar en schakelt, voor zover ik weet, automatisch
weer over naar normale ontvangst. Hier merk je verder niets van.
Als hij niet genoeg stabiele satelieten vindt om zich te calibreren, zal hij dit na
verloop van tijd ook melden. Niets aan de hand, later, als de hemel geen of minder
bewolking meer heeft doe je dit gewoon weer opnieuw.
Bovenin in het eerste deel heb ik een paar aanvullingen gemaakt.
CBX-ProLink.