12V accessoireplug op de motor

Vragen, oplossingen en suggestie voor montage van de GPS op de motor en in de auto.
Gebruikersavatar
mboelis
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
Berichten: 2151
Lid geworden op: 28 apr 2006 08:54
Locatie: De Goorn
Contacteer:

Bericht door mboelis »

Inderdaad, zuurvrije vaseline. Dat past wel bij de ouderwetse methode. Dat zal bijna iedereen wel in huis hebben. Ook in spuitbus verkrijgbaar om het op plaatsen te krijgen waar het met een kwast niet lukt. Ook is het aan te raden om kabelschoentjes in te smeren / spuiten. Geldt eigenlijk voor alle (stekker)verbindingen op een motorfiets, maar ook auto's.
Zumo XT2, Zumo 390, GPSMAP 62st, Edge 800, Montana 650 t, K1100 LT,
Zumoschroef bestellen?
https://forum.gps.nl/viewtopic.php?t=13243

Questrijder
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 29
Lid geworden op: 18 nov 2006 13:06

Bericht door Questrijder »

Is dit een optie voor de 12v ambities? Verkrijgbaar bij Touratech. http://www.touratech.com/shops/011/prod ... 5b185be7d1 :roll: :idea:

Gebruikersavatar
mboelis
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
Berichten: 2151
Lid geworden op: 28 apr 2006 08:54
Locatie: De Goorn
Contacteer:

Bericht door mboelis »

Het artikel 01-030-0012-0 is wel een compleet setje. Degenen de er € 22,66 (incl porto) voor over hebben zijn in één keer klaar.
Persoonlijk vind ik de klemmen om de spanning van een bestaande draad af te takken "een bron van storingen". Niet meteen, maar mogelijk wel later. Ook kan er eerder kabelbreuk optreden t.p.v. zo'n klem, of vocht in de kabel en corrosie veroorzaken.
Artikel 01-030-0027-0 voor € 26,78 (incl porto) met zekering en voor directe aansluiting op de akku is beter. Kan je ook gebruiken om een akkulader op aan te sluiten :!:
Zumo XT2, Zumo 390, GPSMAP 62st, Edge 800, Montana 650 t, K1100 LT,
Zumoschroef bestellen?
https://forum.gps.nl/viewtopic.php?t=13243

Questrijder
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 29
Lid geworden op: 18 nov 2006 13:06

Bericht door Questrijder »

Hoeveel Ampère moet zo'n zekering dan eigenlijk zijn als je er zowel gps als acculader op zou willen zetten? (niet persé tegelijk trouwens) :D

Gebruikersavatar
mboelis
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
Berichten: 2151
Lid geworden op: 28 apr 2006 08:54
Locatie: De Goorn
Contacteer:

Bericht door mboelis »

Voor de Garmin GPS-en is 1A voorgeschreven. Voor een druppellader zal dat meestal ook genoeg zijn. Ga je met 'normale' acculaders aan de gang, dan zal meestal een zwaardere zekering noodzakelijk zijn. Hoeveel zwaarder hang af van de laadstroom die de acculader kan leveren. Zie specificaties. het is trouwens niet verstandig je motoraccu op te laden met de zware autoacculader. De geadviseerde laadstroom hoort niet hoger te zijn dan 10 a 15% van de Ah waarde van de uur.

(Sommige) druppelladers kunnen ook een accu opladen, maar dat duurt langer door de lage laadstroom en dan is 1A genoeg.
Zumo XT2, Zumo 390, GPSMAP 62st, Edge 800, Montana 650 t, K1100 LT,
Zumoschroef bestellen?
https://forum.gps.nl/viewtopic.php?t=13243

Questrijder
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 29
Lid geworden op: 18 nov 2006 13:06

Bericht door Questrijder »

Dank je Boelis. Ik ben van plan om mijn druppellader er aan te gooien en zie dat de output max. 0,6 A bedraagt. Mag dus geen problemen opleveren, zoals je ook al meldde. Zit nu nog wel met een voorzichtige twijfel over hoe e.e.a. verder op te bouwen. Heb nl. een gps mount (Notter) met kabel die direct op de accu/contact kan met 1A zekering. Overweeg om deze in te korten en aan de 12V contactdoos te zetten. Daarnaast heb ik een 12 V plug die niet voorzien is/kan worden van een zekering. Kan ik die ongestraft aan het resterende stuk kabel (zonder zekering) hangen en inpluggen of is op beide kabels een zekering noodzaak? Ben geen mega techneut dus tips.... zeer welkom. :D :D :D

Gebruikersavatar
mboelis
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
Berichten: 2151
Lid geworden op: 28 apr 2006 08:54
Locatie: De Goorn
Contacteer:

Bericht door mboelis »

Twee zekeringen heeft geen zin. De lichtste zekering brandt het eerst door bij overbelasting. Je dient een zekering in de plusdraad tussen de plug en de accu aan te brengen. Dan is de plug ALTIJD gezekerd. Tevens is het 't beste om de zekering dan zo dicht mogelijk in de buurt van de accu aan te brengen omdat daarmee het ongezekerde stuk kabel het kleinst wordt.
Als de plug op de motor is gezekerd met 1A kan je op de GPS-kabel een ongezekerde stekker zetten. Je bent dan tevens in de gelegenheid om een stekker-plug verbindig te kiezen die je zelf het prettigst vind. Keus genoeg.
Zumo XT2, Zumo 390, GPSMAP 62st, Edge 800, Montana 650 t, K1100 LT,
Zumoschroef bestellen?
https://forum.gps.nl/viewtopic.php?t=13243

Questrijder
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 29
Lid geworden op: 18 nov 2006 13:06

Bericht door Questrijder »

Helemaal super, bedankt !!! Ik ga komende week eens de nodige extra spullen in huis halen en dan in het weekend lekker aan de slag. Ik post de resultaten nog wel.

GSus
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 215
Lid geworden op: 16 mar 2007 20:41
Locatie: Smithan
Contacteer:

Bericht door GSus »

mboelis schreef:Je dient een zekering in de plusdraad tussen de plug en de accu aan te brengen. Dan is de plug ALTIJD gezekerd.
Nu iets anders: voor de fietsen met CANbus is toch eigenlijk geen zekering meer nodig? Als daar onverhoopt kortsluiting in zou komen, dan schaelt ie gewoon de betreffende groep uit, wat ie ook zou doen gelijktijdig met het doorbranden van de zekering.

Gebruikersavatar
mboelis
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
Berichten: 2151
Lid geworden op: 28 apr 2006 08:54
Locatie: De Goorn
Contacteer:

Bericht door mboelis »

Rechtstreeks van de akku afgetakt maakt een zekering wel noodzakelijk. Dat gaat buiten alle andere beveiligingen om.
Zumo XT2, Zumo 390, GPSMAP 62st, Edge 800, Montana 650 t, K1100 LT,
Zumoschroef bestellen?
https://forum.gps.nl/viewtopic.php?t=13243

GSus
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 215
Lid geworden op: 16 mar 2007 20:41
Locatie: Smithan
Contacteer:

Bericht door GSus »

mboelis schreef:Rechtstreeks van de akku afgetakt maakt een zekering wel noodzakelijk. Dat gaat buiten alle andere beveiligingen om.
Ja, dat is helemaal waar. Ik schreef het niet, maar ik bedoelde eigenlijk ingeval van aftakken van de stroom van het stadslicht of zo. Voor zover dat lukt ivm de stroom afname en CAN dit niet als een fout ziet.
Sommige CAN motoren hebben een speciale aansluiting voor een acessoire die dan weer wel over CAN is geschakeld.

Gebruikersavatar
ErikS
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1138
Lid geworden op: 10 mei 2004 20:48
Locatie: Scherpenzeel
Contacteer:

Bericht door ErikS »

GSus schreef:
mboelis schreef:Rechtstreeks van de akku afgetakt maakt een zekering wel noodzakelijk. Dat gaat buiten alle andere beveiligingen om.
Ja, dat is helemaal waar. Ik schreef het niet, maar ik bedoelde eigenlijk ingeval van aftakken van de stroom van het stadslicht of zo. Voor zover dat lukt ivm de stroom afname en CAN dit niet als een fout ziet.
Sommige CAN motoren hebben een speciale aansluiting voor een acessoire die dan weer wel over CAN is geschakeld.
Ik rij momenteel een jaar een BMW R1200 RT met CAN bus systeem. Ook ik heb mijn SP2610 op advies van mijn dealer buiten het systeem om, via een stekker, rechtstreeks op de accu aangesloten. Hiervoor heeft mijn dealer de aansluiting van de standaard boordspanning stopcontact van het CANbus systeem afgehaald. Bijkomend voordeel was dat ik deze nu ook voor elke acculader kan gebruiken en niet veroordeeld ben tot de speciale lader voor het CAN bus systeem.
Volgens hem is het trouwens niet wenselijk om de GPS via de CANbus te voeden. Het risico dat het systeem het ziet als een "lek" (zoals boven genoemd) is namelijk daadwerkelijk aanwezig.
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!

forced to have a TomTOM in the car and a Zumo XT on my motorbike (BMW R1250RT met TFT and NAV),
and still the Colorado for Geocaching, Cycling and the hike!

Gebruikersavatar
Obiwan
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 290
Lid geworden op: 15 apr 2004 02:06
Locatie: Gouda

Bericht door Obiwan »

Vreemde dealer! Kent z'n eigen waar niet.
Ik ben een alpinist.
Ik zie overal als een berg tegenop!

Reentje65
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 jul 2007 22:00
Locatie: Heerhugowaard

bmw stekker op een harley

Bericht door Reentje65 »

Als het goed is komt volgende week mijn Zumo en wordt hij geplaatst op mijn Harley. Ik ging uit van de vaste verbinding, maar zo'n BMW stekker brengt me aan het twijfelen. Nu las ik in dit draadje wel over de bevestiging in de kuip van een electra, en een foto met een alu plaatje, maar heeft iemand hem al anders weggewerkt op een harley. Ik heb een heritage classic 2007 en dus onwijs veel chroom (daaromgeen alu plaatje)

Ik heb 3 dagen doorgebracht met dit forum doorlezen en helaas geen draadje hierover gevonden, dus mocht ik het gemist hebben, bij voorbaat sorry
Harley Davidson Heritage classic met Zumo 550 en geocachen met een Oregon 400T

Gebruikersavatar
Perrier
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 423
Lid geworden op: 11 nov 2005 15:44
Locatie: Tervuren, B.
Contacteer:

Re: bmw stekker op een harley

Bericht door Perrier »

Reentje65 schreef:Als het goed is komt volgende week mijn Zumo en wordt hij geplaatst op mijn Harley. Ik ging uit van de vaste verbinding, maar zo'n BMW stekker brengt me aan het twijfelen. Nu las ik in dit draadje wel over de bevestiging in de kuip van een electra, en een foto met een alu plaatje, maar heeft iemand hem al anders weggewerkt op een harley. Ik heb een heritage classic 2007 en dus onwijs veel chroom (daaromgeen alu plaatje)

Ik heb 3 dagen doorgebracht met dit forum doorlezen en helaas geen draadje hierover gevonden, dus mocht ik het gemist hebben, bij voorbaat sorry
Bij mij Harley hebben ze een 12V stekker geplaatst op de Rechter zijkap.
Is gezekerd met een 15A en direct op de batterij. Dan kan ik hem voor vanalles gebruiken :D
Heb het wel laten doen bij dealer, als ik hem gekocht heb. Kabel van Garmin is meer dan lang genoeg.... Loopt onder de console van de tank naar voor. Als ik hem niet gebruik, loskoppelen en onder zadel :P
Op kabel van Garmin een 12V stekker gemonteerd, te vinden in alle autozaken :) wel een beetje uitkijken er is een serieus verschil van kwaliteit en ene met zekering genomen en er 1A in gestoken.
Zie foto's: http://users.telenet.be/HarleyDriver/Ga ... stalleerd/
Zumo 660 met Scala G4 Powerset op
Harley Davidson Road King Classic 2007
en ook in de auto
ook te bereiken via Skype: "Perrier" Get Skype @ http://www.skype.com

Plaats reactie

Terug naar “Special: auto- en motormontage”