Re: Garmin GPSMAP66s(t)
Geplaatst: 3 jan 2019 14:31
Ik stel me het geschetste 'batterij'gedrag zo voor:
Bij mijn 60CSx mat ik zo'n 0,2 Amp stroomverbruik bij 3 Volt voedingsspanning.
Goede alkaline-penlight batterijen leveren tenminste 3 Amp 'kortsluitstroom'.
De inwendige weerstand van die batterij is dan 1.5 volt / 3 amp = 0.5 Ohm.
Bij een stroomverbruik van 0.2 Amp is er een verlies van 0.2 Amp * 0.5 Ohm = 0,1 Volt in de batterij zelf.
Er resteert een batterij-klem spanning van 1.5 - (0.2 * 0.5) = 1.4 Volt.
Bij volle schermverlichting verdubbelde (60CSx) het stroomverbruik.
Als dat bij de 66 ook zo is wordt het stroomverbruik zo'n 0.4 Amp.
De resterende batterijspanning is dan 1.5 - (0.4 * 0.5) = 1.3 Volt.
Een slechte alkaline batterij levert b.v. maar 1 Amp kortsluitstroom.
De inwendige weerstand van die batterij is dan 1.5 volt / 1 amp = 1.5 Ohm.
Bij 0.2 Amp stroomverbruik zal de resterende batterijspanning dan nog 1.5 - (0.2 * 1.5) = 1.2 Volt zijn.
Bij 0.4 Amp stroomverbruik zal de resterende batterijspanning dan nog 1.5 - (0.4 * 1.5) = 0.9 Volt zijn.
De voeding (60CSx, en 66 wellicht ook?) is zodanig ontworpen dat bij een lagere voedingsspanning de gevraagde stroom groter wordt.
Het opgenomen vermogen in Watt (spanning * stroom) uit de energiebron wil constant blijven zolang de voeding nog werken kan met de aangeboden voedingsspanning.
Deze eigenschap versterkt het inwendige spanningsverlies van de batterij nog extra, net zoals een startstroom (zeer kortstondig) die hoger is dan de gebruiks-stroom.
Kennelijk niet zonder reden dat Garmin NiMH of Lithium aanraadt.
Dat de schermverlichting van de 66 altijd aanstaat bij inschakelen is m.i. wat ongelukkig gekozen.
Beide punten lijken mij niet optimaal voor inzet 'overal ter wereld'. Je zou wellicht even een uitwendige stroombron moeten gebruiken om het toestel te starten en de verlichting uit te schakelen.
Bij mijn 60CSx mat ik zo'n 0,2 Amp stroomverbruik bij 3 Volt voedingsspanning.
Goede alkaline-penlight batterijen leveren tenminste 3 Amp 'kortsluitstroom'.
De inwendige weerstand van die batterij is dan 1.5 volt / 3 amp = 0.5 Ohm.
Bij een stroomverbruik van 0.2 Amp is er een verlies van 0.2 Amp * 0.5 Ohm = 0,1 Volt in de batterij zelf.
Er resteert een batterij-klem spanning van 1.5 - (0.2 * 0.5) = 1.4 Volt.
Bij volle schermverlichting verdubbelde (60CSx) het stroomverbruik.
Als dat bij de 66 ook zo is wordt het stroomverbruik zo'n 0.4 Amp.
De resterende batterijspanning is dan 1.5 - (0.4 * 0.5) = 1.3 Volt.
Een slechte alkaline batterij levert b.v. maar 1 Amp kortsluitstroom.
De inwendige weerstand van die batterij is dan 1.5 volt / 1 amp = 1.5 Ohm.
Bij 0.2 Amp stroomverbruik zal de resterende batterijspanning dan nog 1.5 - (0.2 * 1.5) = 1.2 Volt zijn.
Bij 0.4 Amp stroomverbruik zal de resterende batterijspanning dan nog 1.5 - (0.4 * 1.5) = 0.9 Volt zijn.
De voeding (60CSx, en 66 wellicht ook?) is zodanig ontworpen dat bij een lagere voedingsspanning de gevraagde stroom groter wordt.
Het opgenomen vermogen in Watt (spanning * stroom) uit de energiebron wil constant blijven zolang de voeding nog werken kan met de aangeboden voedingsspanning.
Deze eigenschap versterkt het inwendige spanningsverlies van de batterij nog extra, net zoals een startstroom (zeer kortstondig) die hoger is dan de gebruiks-stroom.
Kennelijk niet zonder reden dat Garmin NiMH of Lithium aanraadt.
Dat de schermverlichting van de 66 altijd aanstaat bij inschakelen is m.i. wat ongelukkig gekozen.
Beide punten lijken mij niet optimaal voor inzet 'overal ter wereld'. Je zou wellicht even een uitwendige stroombron moeten gebruiken om het toestel te starten en de verlichting uit te schakelen.