Koos Kalkman schreef:OK, Ik weet nu dat de onverharde wegen in bossen niet op de kaarten staan. Hoe kan ik dan vooraf een fietstocht uitzetten om die later, met het gezin te gaan fietsen. Mijn bedoeling is om de GPS te gebruiken als routekaart. Bij wandelen is het natuurlijk ook niet handig, maar minder problematisch.
Je moet een (papieren) kaart gebruiken waar die paden wel op staan. Als dat een topografische kaart is staan daar de RD-coördinaten op. Stel je GPSr in op RD, dan kun je die coördinaten zo intoetsen. RD is een rechthoekig raster waar je de coördinaten met een lineaaltje gemakkelijk afleest, er bestaan zelfs speciale lineaaltjes die rekening houden met de kaartschaal, dan hoef je niet te rekenen.
N.B. Elk land gebruikt zijn eigen stelsel, RD (Rijksdriehoeksmeting) wordt in Nederland gebruikt.
Als je nu steeds kort na elke van belang zijnde kruising een waypoint zet kun je een route via die waypoints laten lopen. Bij lange kromme wegen zet je nog een extra punt op de weg, anders denk je misschien dat je van de route raakt.
Als je de route volgt krijg je steeds aanwijzingen in welke richting en op welke afstand het volgende waypoint ligt. En doordat je ze net na een afslag hebt gezet wordt op een kruising steeds het juiste pad aangewezen.
Het werkt trouwens handiger als je de route in MapSource aanmaakt.
Stel daartoe in Edit => Preferences => Grid in op Dutch Grid. Terug naar de standaardinstelling is naar Lat/Lon hddd°mm.mmm.
Overigens kun je ook aan de routelijn op de kaart zien (of op het snelwegscherm, dat anders dan de naam misschien doet vermoeden juist bedoeld is voor situaties dat er geen wegen zijn) waar je je t.o.v. de route bevindt.