Ik gebruik al meer dan 5 jaar Mapsource en heb nu een Montana gekocht. Doordat het bestandsbeheer van de Montana in Mapsource niet eenduidig is (routes / waypoints die op Montana staan worden vaker niet gezien) raadde Garmin mij aan BC te gebruiken, omdat BC ALLES zou kunnen weergeven en beheren. Nou dat valt vies tegen.
Om me te begrijpen moet je weten dat ik meer dan 300 routes beheer sinds 2004. Dit is netjes geordend (middels de verkenner) in een overzichtelijke mapstructuur. Is dan ook makkelijk te back-uppen.
BC nu heeft een paar nukken. Sluit je de Montana aan dan zie je in BC de SD kaart en de Garmin. ALs je op ALLE GEGEVENS drukt, dan zie je dat lekker niet. Heb je in de GPX map een aantal GPX routes gezet, dan zie je deze niet. Zowel op de SD als op apparaat. Als je importeert dan wordt een bibl item aangemaakt. Waar dat komt te staan dat is een raadsel. Ik heb het gevonden op de C schijf, heel diep verstopt in Windows root.
Wil je vanuit de verkenner (door dubbelklikken) een route openen (gdb of gpx) en je doet dat met BC, dan opent BC zich wel, maar betreffende route is NIET geladen. Dat MOET met importeren.
Nou zo zijn er nog wel een aantal zaken. Conclusie: Mapsource is overzichtelijker (links scheiding in tracks, routes met meer info er direct bij), etc.
BC gebruik ik nu om routes te knippen, dat gaat wel heel goed. Dat is weer nodig omdat Montana maximaal 50 VIA punten kan hebben in een route.
Nou dit is een kort resume van een aantal punten, absoluut niet heel begrijpenlijk uitgewerkt, maar dan had ik 2 bladen nodig. Het is alleen om een indruk te geven. Mapsource is handiger in routebewerking (zeker versie 6.5.11 en eerder met de dunne route lijnen) en overzichtelijker in de informatie. BC heeft een klein voordeel in knippen / combineren van routes. Bibliotheek vind ik een onding, omdat ik niet weet WELKE fysieke bestanden nu WAAR staan op mijn PC. En dat is een ramp als je PC eens crashed (en dat gebeurt IEDEREEN echt wel eens of

meer keren!!). Zonder backup ben je dan alles kwijt!! En dat is niet zo "prettig". Dus voorlopig gebruik ik beide

naast elkaar.