Batterijen Oregon 700 snel leeg
Re: Batterijen Oregon 700 snel leeg
wat ik mis bij alle hier genoemde instellingspogingen zijn wifi en bluetooth.
indien aan zoeken ze beide nonstop naar mogelijke verbindingen. als ik me goed herinner heeft dat voor mij jaren geleden geholpen vooral met die miswijzing van "accu blokjes"
indien aan zoeken ze beide nonstop naar mogelijke verbindingen. als ik me goed herinner heeft dat voor mij jaren geleden geholpen vooral met die miswijzing van "accu blokjes"
Re: Batterijen Oregon 700 snel leeg
Hallo Bebo,pgyselin schreef: ↑26 jan 2021 17:35Ik werd aangeraden een aantal instellingen (helderheid scherm, scherm automatisch afzetten na 15 sec, GLONAS, Bluetooth, enz afzetten, batterijbesparing aan, juiste batterijen ingesteld? enz) na te kijken en toen dit allemaal OK bleek te zijn werd ik gevraagd een volledige reset te doen.
BT kan zeker veel stroom kosten, maar het advies dit uit te zetten stond er wel bij. Zie citaat

Zumo XT2 op FJR1300AS (motor), Edge 1050 op Levo FSR(atb), Pegasus Evo (e-bike) en voor wandelen en Nuvi 3598LMTD voor auto.
Re: Batterijen Oregon 700 snel leeg
Check ook even of In het geocaching menu 'chirp searching' uit staat, dat is een behoorlijke batterij vreter.
Groet, Marcel.
Etrex Vista, 60CS, Co300, Or650, Or750t - Nuvi760, Nuvi3590, DriveLuxe_51 - SPIII, SP2610, Zumo660, Zumo590/5, Zumo XT
Etrex Vista, 60CS, Co300, Or650, Or750t - Nuvi760, Nuvi3590, DriveLuxe_51 - SPIII, SP2610, Zumo660, Zumo590/5, Zumo XT
Re: Batterijen Oregon 700 snel leeg
het lijkt erop dat je een Powerex lader oid hebt aangeschaft.
kun je ook aflezen hoeveel mAh er in je batterijen gaat nadat je ze leeg gebruikt hebt?
zelf heb ik nu naast Oregon 750 een Montana 700 (ter vervanging van Monterra op fiets)
deze laatste heeft ook een batterijen compartiment voor AA
Ik heb daar hetzelfde probleem: splinternieuwe Hema AA's (2000mAh) gaan in O. 750 minstens 9u mee, en laden daarna 2100mAh of iets minder.
In de Montana 700 gaan ze 5,5 u mee, maar laden daarna slechts 1400mAh
softwarebug? calibratieprobleem?
kun je ook aflezen hoeveel mAh er in je batterijen gaat nadat je ze leeg gebruikt hebt?
zelf heb ik nu naast Oregon 750 een Montana 700 (ter vervanging van Monterra op fiets)
deze laatste heeft ook een batterijen compartiment voor AA
Ik heb daar hetzelfde probleem: splinternieuwe Hema AA's (2000mAh) gaan in O. 750 minstens 9u mee, en laden daarna 2100mAh of iets minder.
In de Montana 700 gaan ze 5,5 u mee, maar laden daarna slechts 1400mAh
softwarebug? calibratieprobleem?
- tony rave
- WayPoint relatie
- Berichten: 2122
- Lid geworden op: 1 dec 2004 14:33
- Locatie: View over Baltic Sea
Re: Batterijen Oregon 700 snel leeg
Zomaar wat gefilosofeer:
Ik kan me voorstellen dat het battery-pack (3.6 volt ?) een grotere capaciteit heeft dan 2000 mAh, alsmede veronderstellen dat het uitschakelen van het toestel geactiveerd wordt bij een en dezelfde resterende voedings-spanning voor zowel battery-pack als losse AA oplaadbare cellen.
Na een verbruik van b.v. 1400 mAh zijn de AA's dus voor 1400/2000 gedeelte (70%) ontladen en een battery-pack van b.v. 3000 mAh nog maar voor 1400/3000 gedeelte (47%).
Het lijkt aannemelijk dat die (aangenomen) uitschakel spanning in het 2e geval dus later bereikt wordt. Oftewel op het battery-pack werkt het toestel langer.
M.a.w. mogelijk zouden er 2 verschillende uitschakel niveau's gebruikt moeten worden ???
Dan kunnen de AA's verder leeggezogen worden en werkt het toestel dan langer ermee.
Graag ruil ik dit verhaal voor een beter
.
Ik kan me voorstellen dat het battery-pack (3.6 volt ?) een grotere capaciteit heeft dan 2000 mAh, alsmede veronderstellen dat het uitschakelen van het toestel geactiveerd wordt bij een en dezelfde resterende voedings-spanning voor zowel battery-pack als losse AA oplaadbare cellen.
Na een verbruik van b.v. 1400 mAh zijn de AA's dus voor 1400/2000 gedeelte (70%) ontladen en een battery-pack van b.v. 3000 mAh nog maar voor 1400/3000 gedeelte (47%).
Het lijkt aannemelijk dat die (aangenomen) uitschakel spanning in het 2e geval dus later bereikt wordt. Oftewel op het battery-pack werkt het toestel langer.
M.a.w. mogelijk zouden er 2 verschillende uitschakel niveau's gebruikt moeten worden ???
Dan kunnen de AA's verder leeggezogen worden en werkt het toestel dan langer ermee.
Graag ruil ik dit verhaal voor een beter

Ж BaseCamp ► route-creatie & databeheer ║ auto-route & track & directe-route ► GPSMap's 60CSx, 79S, 276Cx, Nokia XR20 Ж
Re: Batterijen Oregon 700 snel leeg
oké ik doe een poging.
in jouw verhaal zou Garmin dus tot 30% restcapaciteit ontladen en zou het accupack 3100/2000×3,8/3,6=1,6...keer zolang meegaan als batterypack is 9u
dat is gelukkig niet zo.
wat wel zou kunnen kloppen is gelijke ontkoppelspanning, dan wordt het bat. pack dus 3,6/3,8 te vroeg worden ontkoppeld.
een nieuw experiment levert nieuw inzicht.
3 wat oudere EneloopPro 2400mAh cellen refreshed opgeladen met +/- 2600mAh
in de Montana gingen ze vervolgens 8u mee. Daarna opnieuw geladen met +/- 2300mAh
ze waren dus behoorlijk leeg. Deze accucellen worden aangeprezen om hun hoge max stroomafgifte.
Bij een nominale belasting van 2400mAh/8h=300mA geeft de relatief minder goede Hema cel, door de hogere inwendige weerstand een grotere initiele interne spanningsval en schakelt daarom eerder uit.
Electronisch is de Montana 700 niet idioot veel anders dan de Oregon 7x0
grootste verschil in energieverbruik wordt veroorzaakt door grootte van het scherm en het gebruik daarvan.
Oregon voor wandelen, zit met scherm uit meestal in m'n jaszak. Montana voor fietsen heeft scherm altijd aan (zonder licht)
natte vinger: gebruikerstijd goed vergelijkbaar door 2 resp 3 batterijen. Gelukkig heeft Montana een uitstekend accupack met groot uithoudingsvermogen.
Maar met 3 EneloopPro 's red je je ook wel een dag.
in jouw verhaal zou Garmin dus tot 30% restcapaciteit ontladen en zou het accupack 3100/2000×3,8/3,6=1,6...keer zolang meegaan als batterypack is 9u
dat is gelukkig niet zo.
wat wel zou kunnen kloppen is gelijke ontkoppelspanning, dan wordt het bat. pack dus 3,6/3,8 te vroeg worden ontkoppeld.
een nieuw experiment levert nieuw inzicht.
3 wat oudere EneloopPro 2400mAh cellen refreshed opgeladen met +/- 2600mAh
in de Montana gingen ze vervolgens 8u mee. Daarna opnieuw geladen met +/- 2300mAh
ze waren dus behoorlijk leeg. Deze accucellen worden aangeprezen om hun hoge max stroomafgifte.
Bij een nominale belasting van 2400mAh/8h=300mA geeft de relatief minder goede Hema cel, door de hogere inwendige weerstand een grotere initiele interne spanningsval en schakelt daarom eerder uit.
Electronisch is de Montana 700 niet idioot veel anders dan de Oregon 7x0
grootste verschil in energieverbruik wordt veroorzaakt door grootte van het scherm en het gebruik daarvan.
Oregon voor wandelen, zit met scherm uit meestal in m'n jaszak. Montana voor fietsen heeft scherm altijd aan (zonder licht)
natte vinger: gebruikerstijd goed vergelijkbaar door 2 resp 3 batterijen. Gelukkig heeft Montana een uitstekend accupack met groot uithoudingsvermogen.
Maar met 3 EneloopPro 's red je je ook wel een dag.
- tony rave
- WayPoint relatie
- Berichten: 2122
- Lid geworden op: 1 dec 2004 14:33
- Locatie: View over Baltic Sea
Re: Batterijen Oregon 700 snel leeg
Het accupack geeft dus 3.8 Volt en 3100 mAh aan? Had wel even gezocht maar die gegevens nog niet gevonden.
Die 3.8 Volt t.o.v. 3.6 Volt lijkt mij niet belangrijk. B.v. het accupack in de 276Cx zegt 3.7 Volt (4400 mAh, Li-ion type).
Ook de AA-accu's hebben onbelast en na opladen meer dan 1.2 Volt (3 in serie meer dan 3.6 Volt).
Het gaat er, denk ik, vooral om hoe de spanning verloopt naarmate de ontlading voortduurt.
Ook de, kennelijk verschillende, inwendige weerstand van de beide AA sets speelde hier dus een rol.
(viewtopic.php?p=433694)
Voorlopig mogen we aannemen dat de 'ontkoppelspanning' (het moment dat het toestel zichzelf uitschakelt) gelijk is voor AA en accupack?
Dat hoeft naar mijn idee niet verkeerd te zijn als het spanningsverloop bij ontlading vergelijkbaar is. Dus bij een gelijk percentage ontlading een vergelijkbare spanningsval.
Begrijp ik het goed dat de Montana (dankzij reflectie-scherm) overdag goed zonder backlight kan?
De 60CSx doet dat algemeen goed, behalve bij tegenlicht (lagerstaande zon van voren). Dat zal bij de Montana ook zo zijn?
Heeft de Montana in die situatie, in tegenstelling tot de 60, wel voldoende backlight sterkte?
Die 3.8 Volt t.o.v. 3.6 Volt lijkt mij niet belangrijk. B.v. het accupack in de 276Cx zegt 3.7 Volt (4400 mAh, Li-ion type).
Ook de AA-accu's hebben onbelast en na opladen meer dan 1.2 Volt (3 in serie meer dan 3.6 Volt).
Het gaat er, denk ik, vooral om hoe de spanning verloopt naarmate de ontlading voortduurt.
Ook de, kennelijk verschillende, inwendige weerstand van de beide AA sets speelde hier dus een rol.
(viewtopic.php?p=433694)
Voorlopig mogen we aannemen dat de 'ontkoppelspanning' (het moment dat het toestel zichzelf uitschakelt) gelijk is voor AA en accupack?
Dat hoeft naar mijn idee niet verkeerd te zijn als het spanningsverloop bij ontlading vergelijkbaar is. Dus bij een gelijk percentage ontlading een vergelijkbare spanningsval.
Begrijp ik het goed dat de Montana (dankzij reflectie-scherm) overdag goed zonder backlight kan?
De 60CSx doet dat algemeen goed, behalve bij tegenlicht (lagerstaande zon van voren). Dat zal bij de Montana ook zo zijn?
Heeft de Montana in die situatie, in tegenstelling tot de 60, wel voldoende backlight sterkte?
Ж BaseCamp ► route-creatie & databeheer ║ auto-route & track & directe-route ► GPSMap's 60CSx, 79S, 276Cx, Nokia XR20 Ж
- JaVaWa
- WayPoint GPS specialist
- Berichten: 18962
- Lid geworden op: 11 feb 2008 23:46
- Locatie: Traiectum
- Contacteer:
Re: Batterijen Oregon 700 snel leeg
Ik neem aan dat het toestel rekening houdt met de verschillende ontlaadkarakteristieken van het gebruikte type batterij, je kunt immers het batterijtype instellen op het toestel (behalve bij het batterypack, daar ligt immers het type al vast)
Kijk op https://www.javawa.nl voor GPS-gerelateerde software, informatie en tips.
Mijn 152 GPS-toestellen
Mijn 152 GPS-toestellen
- tony rave
- WayPoint relatie
- Berichten: 2122
- Lid geworden op: 1 dec 2004 14:33
- Locatie: View over Baltic Sea
Re: Batterijen Oregon 700 snel leeg
Dat het toestel er rekening meehoudt zou ik ook verwachten, niet alleen voor de indicatie maar ook voor het werkelijk uitschakelpunt. Waarschijnlijk is dat ook zo.
Anderzijds kan ik me voorstellen dat het uitschakelpunt in dit geval van Li-ion (batterypack) en NiMH (AA) dezelfde waarde (in Volt) kan hebben.
Ik zag in onderstaande tabel dat voor beide situatie's (zie rode kaders) de 'cut-off' waarden aardig overeenkomen, t.w. 3 maal 1 Volt (= 3.0 V) bij NiMH en 2.5-3.0 volt bij Li-ion.
(bron: https://batteryuniversity.com/learn/art ... _batteries)
Daar staat als note-7 ook dat 3.6 V en 3.7 V en nu ook al 3.8 V 'marketing' aanduidingen zijn.
Maar batterijen en accu's zijn kennelijk een complexe wereld en er zijn vele verhalen in omloop hoe het allemaal in elkaar steekt. We zullen het Joost moeten vragen.
.
Anderzijds kan ik me voorstellen dat het uitschakelpunt in dit geval van Li-ion (batterypack) en NiMH (AA) dezelfde waarde (in Volt) kan hebben.
Ik zag in onderstaande tabel dat voor beide situatie's (zie rode kaders) de 'cut-off' waarden aardig overeenkomen, t.w. 3 maal 1 Volt (= 3.0 V) bij NiMH en 2.5-3.0 volt bij Li-ion.
(bron: https://batteryuniversity.com/learn/art ... _batteries)
Daar staat als note-7 ook dat 3.6 V en 3.7 V en nu ook al 3.8 V 'marketing' aanduidingen zijn.
Maar batterijen en accu's zijn kennelijk een complexe wereld en er zijn vele verhalen in omloop hoe het allemaal in elkaar steekt. We zullen het Joost moeten vragen.
.
Ж BaseCamp ► route-creatie & databeheer ║ auto-route & track & directe-route ► GPSMap's 60CSx, 79S, 276Cx, Nokia XR20 Ж
Re: Batterijen Oregon 700 snel leeg
hoe je het ook draait of keert, de machientjes met knopjes doen het in daglicht gewoon beter dan die met touchscreen. dat doorzichtige touchlaagje doet zich nog altijd gelden.
t.o.v. mijn 7 jaar oude Monterra doet de Montana 700 het een pietsie beter, voornamelijk door helderdere kleuren en beter contrast. vermoedelijk is de beeldkwaliteit van de GPSmap276Cx van Keesm superieur aan die van de Montana 700. door te prutsen met de RAMmount red ik me er goed mee.
tijdens fietsen backlight full voor 15sec. even aantikken en je kunt weer verder.
100% backlight van Montana 700 is stuk feller dan die van 60Csx
t.o.v. mijn 7 jaar oude Monterra doet de Montana 700 het een pietsie beter, voornamelijk door helderdere kleuren en beter contrast. vermoedelijk is de beeldkwaliteit van de GPSmap276Cx van Keesm superieur aan die van de Montana 700. door te prutsen met de RAMmount red ik me er goed mee.
tijdens fietsen backlight full voor 15sec. even aantikken en je kunt weer verder.
100% backlight van Montana 700 is stuk feller dan die van 60Csx
- tony rave
- WayPoint relatie
- Berichten: 2122
- Lid geworden op: 1 dec 2004 14:33
- Locatie: View over Baltic Sea
Re: Batterijen Oregon 700 snel leeg
Bedankt voor de informatie. Met name dat het backlight feller kan zijn is mij belangrijk.
Tijdens het (motor)rijden gebruik ik naast een 276Cx een 60CSx als 2e toestel, vooral om de volledige route in beeld te houden (track-weergave) en ook voor ad-hoc bestemmingen. Vooral voor het eerste zou een duidelijk groter scherm beter geschikt zijn.
Maar tijdens meerdaagse tochten is het niet alleen motorrijden. Te voet is de 60CSx dan wel weer prima, gemakkelijk met 1 hand vast te houden en te bedienen, in de andere hand de paraplu/parasol. Ook de Montana lijkt goed bruikbaar (te voet) maar heeft helaas touch bediening en al snel beide handen nodig.
Gokken op een toekomstige GPSMap6? met groter scherm of toch een Montana ... dat is mijn overweging. De status quo handhaven kan natuurlijk ook, net zoals tijdens het motorrijden de rollen voor beide toestellen omwisselen.
Oef, teveel off-topic, sorry lezers, het was even ter verduidelijking van waarom mijn vraag over de Montana eigenschappen.
Tijdens het (motor)rijden gebruik ik naast een 276Cx een 60CSx als 2e toestel, vooral om de volledige route in beeld te houden (track-weergave) en ook voor ad-hoc bestemmingen. Vooral voor het eerste zou een duidelijk groter scherm beter geschikt zijn.
Maar tijdens meerdaagse tochten is het niet alleen motorrijden. Te voet is de 60CSx dan wel weer prima, gemakkelijk met 1 hand vast te houden en te bedienen, in de andere hand de paraplu/parasol. Ook de Montana lijkt goed bruikbaar (te voet) maar heeft helaas touch bediening en al snel beide handen nodig.
Gokken op een toekomstige GPSMap6? met groter scherm of toch een Montana ... dat is mijn overweging. De status quo handhaven kan natuurlijk ook, net zoals tijdens het motorrijden de rollen voor beide toestellen omwisselen.
Oef, teveel off-topic, sorry lezers, het was even ter verduidelijking van waarom mijn vraag over de Montana eigenschappen.
Ж BaseCamp ► route-creatie & databeheer ║ auto-route & track & directe-route ► GPSMap's 60CSx, 79S, 276Cx, Nokia XR20 Ж
Re: Batterijen Oregon 700 snel leeg
jouw GPSmap 276Cx is toch zo'n beetje een GPSmap 6? met groter scherm?
- tony rave
- WayPoint relatie
- Berichten: 2122
- Lid geworden op: 1 dec 2004 14:33
- Locatie: View over Baltic Sea
Re: Batterijen Oregon 700 snel leeg
Ja, in veel opzichten wel. Qua mogelijkheden op sommige punten beperkter en elders wat uitgebreider.
Echter om er enige afstand mee te lopen is het toestel nogal onhandig, zwaar en groot. Lastig in de hand te houden, geen voorziening er een 'touwtje' (lanyard) aan te bevestigen. Accu (verwisselbaar) capaciteit is wel prima, mag ook wel want het toestel heeft geen reflectiescherm.
De 276Cx is eigenlijk alleen geschikt voor 'on-board' gebruik met een voer-, vlieg- of vaartuig.
De 60CSx is daarnaast ook 'los' bruikbaar om mee te lopen en te fietsen (en voor para-gliding of parachute springen).
Vanaf 2004 een 60 gebruikt en nooit een opvolger 'goedgekeurd', mede omdat die geen fatsoenlijke aansluiting voor externe voeding hebben.
En dat heeft de Montana, via de houder, dan wel weer.
Echter om er enige afstand mee te lopen is het toestel nogal onhandig, zwaar en groot. Lastig in de hand te houden, geen voorziening er een 'touwtje' (lanyard) aan te bevestigen. Accu (verwisselbaar) capaciteit is wel prima, mag ook wel want het toestel heeft geen reflectiescherm.
De 276Cx is eigenlijk alleen geschikt voor 'on-board' gebruik met een voer-, vlieg- of vaartuig.
De 60CSx is daarnaast ook 'los' bruikbaar om mee te lopen en te fietsen (en voor para-gliding of parachute springen).
Vanaf 2004 een 60 gebruikt en nooit een opvolger 'goedgekeurd', mede omdat die geen fatsoenlijke aansluiting voor externe voeding hebben.
En dat heeft de Montana, via de houder, dan wel weer.
Ж BaseCamp ► route-creatie & databeheer ║ auto-route & track & directe-route ► GPSMap's 60CSx, 79S, 276Cx, Nokia XR20 Ж
- JaVaWa
- WayPoint GPS specialist
- Berichten: 18962
- Lid geworden op: 11 feb 2008 23:46
- Locatie: Traiectum
- Contacteer:
Re: Batterijen Oregon 700 snel leeg
Je weet dat de GPSMAP 78 ook een seriële aansluiting heeft, net als de 60?
Kijk op https://www.javawa.nl voor GPS-gerelateerde software, informatie en tips.
Mijn 152 GPS-toestellen
Mijn 152 GPS-toestellen
- tony rave
- WayPoint relatie
- Berichten: 2122
- Lid geworden op: 1 dec 2004 14:33
- Locatie: View over Baltic Sea
Re: Batterijen Oregon 700 snel leeg
Ja, dat wist ik eigenlijk wel, er nu echter niet bij stilgestaan.
Deze 78, en de voorgaande 76, met beeldscherm aan de onderzijde vond ik altijd minder geschikt voor gebruik tijdens lopen waarbij het toestel in de hand gehouden wordt om er regelmatig een blik op te werpen. Op het motorstuur zit het beeldscherm eerder verscholen achter de tanktas.
Het ontwerp biedt wellicht voordelen wanneer het hoog hangt, zoals boven een voorruit.
Mogelijk heeft ook het drijfvermogen een rol gespeeld, met schermverlichting aan kun je dan het toestel in het donker nog terugvinden.
Deze 78, en de voorgaande 76, met beeldscherm aan de onderzijde vond ik altijd minder geschikt voor gebruik tijdens lopen waarbij het toestel in de hand gehouden wordt om er regelmatig een blik op te werpen. Op het motorstuur zit het beeldscherm eerder verscholen achter de tanktas.
Het ontwerp biedt wellicht voordelen wanneer het hoog hangt, zoals boven een voorruit.
Mogelijk heeft ook het drijfvermogen een rol gespeeld, met schermverlichting aan kun je dan het toestel in het donker nog terugvinden.
Ж BaseCamp ► route-creatie & databeheer ║ auto-route & track & directe-route ► GPSMap's 60CSx, 79S, 276Cx, Nokia XR20 Ж