ITers zitten ook niet te wachten op bugs hoor...
Ik ben geen ITer, maar ik heb wel een paar programma's gemaakt en heb er dus een beetje ervaring mee. Als je het zelf doet kom je erachter dat het heel moeilijk danwel ondoenlijk is om foutloze software te maken...
Overigens bevatten de updates voor BaseCamp niet alleen maar bug fixes, ze hebben er in de loop der tijd een hoop functionaliteit aan toegevoegd (en op die manier ook weer nieuwe bugs geïntroduceerd )
Ik ben er tegenwoordig echt tevreden mee. Het is inmiddels zoveel beter dan Mapsource en heeft veel voordelen t.o.v. programma's als Tyre. Dus die bugs, gewenning hè, daar leer je mee om te gaan.
Erik
Onderweg met de BMW R1300GS, +Garmin Zumo XT, of Chigee AIO-5 of BMW CRN of Rider 40 plus Sena SRL2. Verder: 2e XT, 550, 660 & 2x590, Montana 610/650, VIRB Elite en VIRB X, eTrex Touch 25 en een Epix.
Javawa,
je bent dan misschien van beroep geen ITer maar zou daar zeker geen slecht figuur slaan.
Gelukkig voor mij en vele van ons voel je heel goed aan waar de problemen van de meeste gebruikers mee kampen en ontwikkel je tools die het geheel veel makkelijker maken.
Manus, ik ben beslist geen IT'er. Ik ben duidelijk ook een computergebruiker die vind dat een computer gewoon moet werken, als de internetverbinding weg is baal ik en mopperend probeer ik drie maal de verbinding te herstellen. Om daarna mijn zoon er bij te roepen, deze is bezig om IT'er te worden.
Zo ook software, dat moet gewoon werken en in tegenstelling tot wat veel gebruikers van MS over BC schrijven werkt BaseCamp best wel. Zelfs redelijk goed.
Ook ik kan nog steeds niet wennen aan de bibliotheek. Lastig dingetje, maar door regelmatig van alles op te slaan hou ik die zo leeg mogelijk.
Ik ben als MapSource gebruiker overgestapt door ook BaseCamp te installeren en te gaan gebruiken. Van lieverlee werd het gebruik van MS minder en van BC regelmatiger.
Groeten, RonalT
Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!
SP2610, Z340, Z550, Z590, XT1, CityNavigator, OpenStreetMap, OMK
En een Vivosmart HR / Vivoactive 4 om mijn arm. EDGE 130 en 530 voor op de fiets
Ik ben wel IT-er maar de software/programmertalen (voor zover ik me er nog mee mag bemoeien trouwens) zijn ook tools.... dus er zijn weer mensen (heb ik vroeger ook gedaan voor bv pl/I en DB/2 voor IBM) die die tools maken....
En als mapsource je prima bevalt, zou ik je nooit wat anders aanraden Alleen is het soms handig toch even over de schutting te kijken of het niet handiger kan, want bovenal is de echte IT-er een bijzonder lui mens (die dan graag even wat uurtjes er in steekt om er daarna van te profiteren).
Dus mijn pleidooi gaat alleen maar over het een kans geven van een tool - zelf ontdekken en beslissen - en dan weggooien/vergeten of blijven gebruiken. Dat het dan soms kiezen is uit twee kwaden kan ik ook niet helpen
Als ik keus had zou ik het wel weten.
Maar de keuze wordt me ontnomen bij aanschaf van een nieuw toestel (Zumo 590).
Gelukkig is het nu winter en kan ik me in alle rust verdiepen in BC.
Wandelen en fietsen blijft (voorlopig) bij MS i.c.m de Map62S
Blijf verder van mening dat motorrijden echt leuk werd toen de gps er op kwam.
Ja!! Helemaal toen de ene helft van de groep nog linksaf ging en de andere rechtsaf Of met 40 man draaien op een smal, doodlopend dijkje! Gaat tegenwoordig gelukkig beter.
manus schreef:Wandelen en fietsen blijft (voorlopig) bij MS i.c.m de Map62S
Ook in combinatie met de GPSmap62s raad ik je aan Basecamp te gebruiken.
Mapsource zal niet in alle gevallen alle gegevens uitlezen bijvoorbeeld, iets wat Basecamp wel doet.
De combinatie Basecamp - GPSmap62s is simpelweg beter op elkaar afgestemd.
Ligt ook aan het aantal viapunten die je plaatst. Ik probeer de via-punten altijd zo te zetten dat je eigenlijk niet anders kunt dan de route te volgen. Wanneer ik een route maak met de instelling "Kortere afstand" dan maak ik altijd een duplicaat en ga dan de routeze herberekenen met de instelling "Snellere tijd". Bij verschillen zet ik dan 1 of meer extra via-punten zodat beide routes weer gelijk lopen. Daarna loop ik de route nog eens door om te kijken of er lange stukken in zitten waar je gemakkelijk ook binnendoor zou kunnen en zet dan hier ook een extra via-punt.
Wanneer je de route met BC hebt gemaakt wil herberekenen in MapSource (of andersom) ook nog wel eens verschillen opleveren, dus ook daar aanpassen. Heb je dit allemaal gedaan dan komt het maar zelden voor dat de ene rijder een andere route rijdt dan de andere.
sf-ftd
Zumo 550/Oregon 450t/Nuvi1340/Blaupunkt Travelpilot FX
CN2015.20/Onroute Fiets+Wandelkaart/ Onroute Motorkaart BNL-DACH-FIEP
Diverse OpenStreetMap-kaarten
[quote="Arjen.Ook in combinatie met de GPSmap62s raad ik je aan Basecamp te gebruiken.
Mapsource zal niet in alle gevallen alle gegevens uitlezen bijvoorbeeld, iets wat Basecamp wel doet.
De combinatie Basecamp - GPSmap62s is simpelweg beter op elkaar afgestemd.[/quote]
Dit is alleen maar het geval wanneer je tracks wilt uitlezen. Wil je alleen routes maken dan kun je dit net zo goed in MS.
Maak je echter tracks dan kun je aanpassingen veel beter in BC doen dan in MS.
sf-ftd
Zumo 550/Oregon 450t/Nuvi1340/Blaupunkt Travelpilot FX
CN2015.20/Onroute Fiets+Wandelkaart/ Onroute Motorkaart BNL-DACH-FIEP
Diverse OpenStreetMap-kaarten
Ik werk al vele jaren met Mapsource en naar alle tevredenheid, twee jaar geleden samen met collegae van het BMW RT Forum een dag cursus Basecamp gevolgd bij Hans Veassen en ook de dvd cursus gelijk gekocht. Op dat moment gelijk geprobeerd om over te stappen maar de notebook die ik toe gebruikte kon het programma niet aan aangezien het een hoop geheugen gebruikt. Na een jaar na aanschaf van een snelle laptop opnieuw geprobeerd om over te stappen naar Basecamp maar na veel irritatie o.a betreffende de snelheid van reageren van het programma en de belachelijk vele mogelijkheden van route instellingen heb ik na best de nodige tijd opnieuw de handdoek in de ring gegooid en ben terug gegaan naar Mapsource. Nu afgelopen maand opnieuw de hele dvd cursus van Hans doorlopen en begonnen met een duidelijk overzicht te krijgen in de route instellingen en je gelooft het niet het lijkt er op dat ik nu wel volledig ga overstappen naar Basecamp. TOTDAT ik gewoon een eerder gemaakte route wil verlengen en ik met de knop INVOEGEN over mijn laatst gemaakte waypoint ga om vervolgens een rondje te krijgen EN DAN GVD LUKT DAT NIET ondanks dat je bent ingezoomd naar 20 meter . Nou dan wil ik heel gauw weer terug naar mijn vertrouwde Mapsource want dat werkt echt gewoon, of ligt dat nou aan mij . Ik weet het effe niet meer.
Gr Peter
Kawasaki Versys 1000, Zumo XT met Nolan Bluetooth N-com B 602 intercom systeem
Ik ontdek net dat ik van een bestaande route dus niet vanuit het begint punt van de route een route kan verlengen maar dat dit dus alleen kan vanuit het eind punt. met ander woorden als je dus het beginpunt wilt verlengen moet je de route eerst omkeren zodat het beginpunt het eindpunt is geworden dan de route verlengen en hierna de route wederom omkeren om de originele route te krijgen. Balen heel vreemd wordt volgens mij ook niet door Hans besproken.
Gr Peter
Kawasaki Versys 1000, Zumo XT met Nolan Bluetooth N-com B 602 intercom systeem
petrusmeijer schreef:TOTDAT ik gewoon een eerder gemaakte route wil verlengen en ik met de knop INVOEGEN over mijn laatst gemaakte waypoint ga om vervolgens een rondje te krijgen EN DAN GVD LUKT DAT NIET ondanks dat je bent ingezoomd naar 20 mete
Het lijkt een beetje een onhandige procedure totdat je ontdekt dat je het eindpunt moet aanwijzen zodat je de bedoelde cirkel krijgt en daarna klik ik even met de linker muisknop. Voila, een elastiekje..... en de route kan verlengt worden. Dus maar even een muisklik zonder de cirkel los te laten.
En een route verlengen door het begin of einde te verplaatsen is nog eenvoudiger. Kies de knop "punt verplaatsen" en je kunt schuiven wat je wilt met begin- of eindpunt.
Nog eens proberen...... !
Groeten, RonalT
Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!
SP2610, Z340, Z550, Z590, XT1, CityNavigator, OpenStreetMap, OMK
En een Vivosmart HR / Vivoactive 4 om mijn arm. EDGE 130 en 530 voor op de fiets