Bluetooth TomTom 550 en Iphone

Dirk motard

Re: Bluetooth TomTom 550 en Iphone

Bericht door Dirk motard »

Het verschil tussen de 550 en de 4XX was de nieuwe (en vooruitstrevende) manier van connecteren , met de mydrive app. En daarmee extra mogelijkheden. En dat heeft ook gewerkt. Maar sinds oa.IOS updates enz. zit er een kink in de kabel. Echter je kan de 550 nog gewoon gebruiken zoals de 4XX reeks , dus het werkt WEL. De 550 doet dat dus net zoals de voorgangers. Alleen niet alle functies ,vermeld in de ‘reclame’. Hopelijk komt dat nog terug goed , en een beetje meer openheid van TT over deze zaak had ook wel beter geweest.

Verder voor de liefhebbers kan je siri enz bedienen via de 550 maar dat heeft dan weer het nadeel dat er nieuwere bluetooth protocol nodig is , waardoor het niet meer werkt met (oudere) bluetooth headsets.
Je kan daar blijven over zagen.... maar het is wat het is. Misschien hadden ze dat beter achterwege gelaten...

Echter zijn er wel nog steeds grote voordelen : snelle processor , het oppakken van een rit na een omleiding zonder heel de rit om zeep te doen , wifi kaartupdates ..... Om er maar een paar te noemen.

Dus ja het werkt niet helemaal zoals voorgesteld maar heb je er last van... nee eigenlijk niet :shock:

CeesOK

Bericht door CeesOK »

Tourist schreef:Ben nu eerst bezig met TT helpdesk. Ze hebben tot nu toe alleen nog maar vragen gesteld aan mij.
Vragen stellen alsof je de eerste bent die hierover klaagt! Het probleem is bekend!!!!

Dus gewoon zeggen "cut the crap" en zorg voor een oplossing! En wel nu!
En je spreekt voor heel veel anderen, gezien de reacties en klachten op diverse fora wereldwijd!
FJR1300 - TomTom Rider 550 - Cardo Freecom 2+

Dirk motard

Mijn ticket van vorig jaar bleek gesloten,zonder oplossing. Heb dan maar een nieuw aangemaakt :roll: :twisted: :evil: :evil:

GeertZ

Bericht door GeertZ »

Ik ben sinds kort in bezit van 550. Tevens freecom 1+ aangeschaft. Telefoon is een IPhone SE. Paasweekend doorgebracht met een hoop ergernis. Uiteindelijk bericht van CeesOK gevonden en dat werkt vooralsnog prima.
Bedankt voor de geledere uitleg.
Wel een sof van TomTom dat het zoals op dit forum te lezen nog steeds niet werkt.

Tourist

Bericht door Tourist »

Nou Guys and Dolls, heb dan een antwoord van StomStom gekregen. Helaas niet bevredigend, zie hieronder.

Het is spijtig om te vernemen dat het probleem waar u ons over gemaild heeft tot op heden niet verholpen is. Daarnaast wil ik u informeren dat het probleem dat u ervaart een bekend probleem bij ons is. Momenteel zijn wij hard bezig om dit probleem op te lossen.
Helaas zit er enkele vertragingen in i.v.m. het coronavirus (COVID19) waardoor dit langer kan duren.

Mijn reactie:
Graag wil ik wel even melden dat ik hier al een hele tijd (avonden) mee bezig ben .
Waarom brengt uw niet een bericht uit aan uw trouwe gebruikers over dit probleem en laat u ons zo lang dobberen?
Ik lees overigens diverse klachten in allerlei gebruikersgroepen over dit probleem.
Denk dat het handig is om dit snel op te lossen, daar heel wat aspirant en huidige gebruikers nogal enthousiast zijn over de nieuwe Garmin. :?

Dirk motard

Oei hebben die al meer dan een jaar corona :D dan ligt de start van de pandemie bij hun :|

En versta me niet verkeerd , ik ben heel blij met m‘n 550. Maar jij hebt zitten sukkelen , ik heb zitten prutsen en nog tig andere mensen in deze topic hebben , al meer dan een jaar problemen met die connectie. En dan als servicedesk NU uit de lucht komen vallen en zeggen sorry maar door corona , duurt het wat langer , jij bent de enige , doe eens een reset :twisted: :twisted: ....komaan zeg. :roll: Dat is toch echt laag. Hadden ze nu gewoon , maanden geleden , op hun site een artikel geplaatst met een melding en een sorry we werken eraan ... en de work-around van de hotspot. Respect dan :!: Maar dat deden/doen ze niet.

Nu , voorlopig lijkt Garmin een stap gezet te hebben met de nieuwe XT. Maar om een garmin te nemen om minder bugs en shit te hebben.... ik zou toch maar 2 keer goed nadenken :o Been there , zumo 66O en toen , nieuwe basecamp en garmin express.... say no more.

Tourist

Bericht door Tourist »

Ja, ben ook al jaren blij met TomTom en zeker hoe je een mooie route makkelijk kan maken en rijden.
Heb ook al heel wat keren gelachen dat er een iemand met een Garmin voorop reed en keer op keer verkeerd zat.
Dus werd ik maar weer gevraagd om maar voorop te rijden. Eind van de dag werd wel duidelijk dat de Garmin in de verkoop moest. Mij werd gevraagd hoe ik aan die mooie route kwam. Ja daar ben ik de hele avond mee bezig geweest “not” :wink:
Verbaasde gezichten hoe makkelijk ik met de TomTom even een mooi route maakte. Dus alle lof voor TomTom wat dat betreft. Nu de Bluetooth verbindingen even opknappen en het is helemaal voor mekaar.

guzzi vero

Bericht door guzzi vero »

beetje kort door de bocht Tourist. Eerder belabberde voorrijder en slecht gemaakte route in BC.
BMW R1200RT en nog wat andere meuk - Zumo 590 - SP2820

RonalT
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Contacteer:

Bericht door RonalT »

Tja, dat was inderdaad iemand die interessant wilde doen met zijn Garmin. Was het geen outdoor-toestel, wandeltoestel ofzo?
Want Garmin maakt werkelijk van alles wat met navigatie en GPS te maken heeft.

Een motorrijder hoort een Garmin ZUMO te gebruiken. En enige kennis te hebben om een mooie route te willen/kunnen maken. Of hij gebruikt de OnRoute Motorkaart. Dan gaat het net zo gemakkelijk als op jouw TT
Groeten, RonalT

Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!

SP2610, Z340, Z550, Z590, XT1, CityNavigator, OpenStreetMap, OMK
En een Vivosmart HR / Vivoactive 4 om mijn arm. EDGE 130 en 530 voor op de fiets

Tourist

Bericht door Tourist »

Ik hoor het al, op een paar teentjes getrapt.
Het is blijkbaar, of was een paar jaar geleden voor sommigen niet zo makkelijk met Zumo om even onderweg wat aan te passen. Zie de reactie van Dirk motard.
Het vergt denk Ik wat studie en is niet iedereen zo handig met apparaatjes.
Maar goed, daar gaat deze topic in het forum niet over.

GSFlater

Bericht door GSFlater »

Net de beta van iOS 13.4.5 op iPhone 8 geinstalleerd. De bluetooth communicatieproblemen zijn daarmee helaas niet opgelost.
Het wordt tijd dat Apple en TomTom dit probleem samen oplossen. Dit probleem speelt al lang en beide A-merk leveranciers zijn niet in staat om dit op te lossen, schandalig!

Dirk motard

Ik wil ook even update van de stand van zaken geven :
Een dik jaar geleden had ik een ticket gemaakt bij de Tomtom helpdesk over de connectieproblemen iphone --> internet met de mydrive app... ik dacht dat ze ermee bezig waren ....maar dat bleek gesloten zonder oplossing. :twisted: :evil:

Dan maar een nieuw ticket aangemaakt met de links naar dat van vorig jaar enz.... Ik zit hier nu al weken over en weer te mailen met de helpdesk , en m'n contactpersoon (eerstelijns) is heel behulpzaam en vriendelijk. En zeker van goede wil. :D Maar telkens als het naar de tweedelijns-support gaat komt een mail terug dat ik moet resetten , alle verbindingen met de 550 wissen en opnieuw instellen, Iphone upgraden (13.4.5 zou de oplossing zijn ... maar is nog slechter) , my drive app wissen en opnieuw uit de Appstore halen (die recenties daar .... 2 op 5 en als firma tomtom zou ik niet blij zijn met al die 'reklame') enz enz

Allez ....Dezelfde shit , die ze vorig jaar ook al eens stuurden , en waar ze me toen uren mee bezig gehouden hebben. Want het hele netwerk resetten van de smartphone , dat is snel gezegd maar tegen dat alles terug verbonden is.....

Om een lang verhaal kort te maken : ze doen alsof ze niet weten waarover het gaat..... ze willen het niet weten.... of ze weten het echt niet. Maar verder dan standaard mails komen ze niet. Shame on you Tomtom.

Ik vrees dat er niks van gaat komen , en dat we het moeten vergeten! En verder de 'persoonlijke hotspot' blijven gebruiken. Dat niet alles werkt dan , en de andere nadelen , moeten we er dan maar bij nemen vrees ik. De basis werkt maar dan had ik evengoed m'n 400 kunnen houden , die kon de basis ook al.

GSFlater

Bericht door GSFlater »

Weet iemand hoe je van deze slechte ondersteuning een trending topic op facebook oid kunt maken? Of programma’s als Radar of Kassa op dit spoor zetten? Wellicht de Autoriteit Consument en Markt.

Kils
Contacteer:

Bericht door Kils »

Denk dat het geen oplossing geeft met een FB of iets degelijks, uiteindelijk staan er op dit forum slechts 16 mensen die op dit item reageren of gereageerd hebben. Dat zijn er niet zoveel. Ik ben dit topic gestart en na het lezen van een bericht in dit topic moet ik zeggen dat ik nog maar weinig problemen heb. Slechts een enkele keer komt het nog voor dat hij geen contact maakt met iPhone of headset Cardo in helm. Het probleem doet zich voornamelijk voor ls er geen 4G voorhanden is. In dat geval gaat de persoonlijke hotspot op telefoon aan en dat werkt het weer.
CeesOK schreef:Dit is al een ouder topic, maar de problemen met de blutooth verbinding tussen de TomTom Rider 550 en de iPhone zijn niet minder geworden.
Integendeel! Ik ben zeer, zeer teleurgesteld in de Tom, maar ga hier verder geen woord meer over vuil maken!

Na diverse grote problemen met de TomTom Rider 550 onderweg op de motor, waarmee ik meer bezig was met de Tom, dan plezier beleven en veilig rijden met de motor, heb ik de volgende workaround gevonden.

Wat win je hiermee: Je hebt stabiele connectie via je iPhone met MyDrive via de Cloud en ontvangt TT traffic informatie.
Wat heb je niet: Telefoon functies. Geen berichten van Whatsapp op je Tom. Niet meer telefoneren via de Tom. Dat laatste wellicht wel m.b.v. je headset.
Voor mij geen probleem die WhatsApp en andere berichten leiden alleen maar af.

Zet de Mydrive app op de iPhone uit. Beter nog, verwijder dit bagger product van je iPhone. Synchroniseren van je routes gaat toch al niet goed! (Je kunt in de browser inloggen op Mydrive. Daar vind je al je routes weer terug!)

1. In de TTR550 bluetooth instellingen. Verwijder daar je iPhone! (Anders, in het menu van je telefoon op de Tom, schuif alle drie de sliders naar links; uit! Ze waren toch alleen maar vruchteloos bezig met verbinding maken.)
2. In de TTR550 Wifi verbinding, klik op jouw thuis Wifi netwerk. Daar staat als het goed is 'verbonden'. Druk op wijzig. Druk op vergeet. LET OP! Om straks weer verbinding te kunnen maken met jouw thuis Wifi heb je je Wifi wachtwoord nodig!!!

3. In de bluetooth instellingen van je iPhone verwijder beide bluetooth verbindingen met de TTR550. Druk bij beide op de i en druk op vergeet. Niet bang zijn, deze verbindingen waren toch al nooit stabiel te krijgen!
4. In dezelfde instellingen van je iPhone zie je onder de bluetooth 'Persoonlijke hotspot' staan. Klik daarop. Noteer het wachtwoord dat daar staat. Pas het eventueel aan. En schuif de slider naar rechts.
5. Ga weer naar de TTR 550 Wifi instelling. Daar staat nu de naam van jouw iPhone. (Op het scherm van jouw iPhone staat geheel bovenaan een blauwe balk. Daar staat dat er 1 verbinding is.)
Jouw TomTom Rider 550 heeft nu internet verbinding via de 4G van jouw iPhone! Als het goed is staat er een IP adres 172.20.10.2
6. Helaas, ook hier gaat het fout op de Tom. Je verwacht het niet he! Maar daar is de volgende oplossing voor!
Druk hier in de Tom Wifi op jouw iPhone en klik op wijzig. Schuif de slider bij geavanceerde opties naar rechts. Druk op IP instellingen. Daar staat nu DHCP. Klik nu op 'passief' en opslaan.
Wordt er om een IP adres gevraagd vul dan hetzelfde 172.20.10.2 in. Tom vult de andere velden hier automatisch in.
Laat dat zo ongewijzigd staan.
(Let op! Heb je via Persoonlijke hotspot meer apparaten met je iPhone verbonden, vul dan bijvoorbeeld 172.20.10.10 als IP adres in!)
Opslaan en terug naar het hoofdmenu.

Resultaat: Je hebt nu een stabiele verbinding tussen iPhone en TomTom Rider 550. Traffic informatie komt binnen en er is verbinding met jouw Mydrive, via de Cloud!
Als je een onbeperkt data abonnement hebt, ben je klaar!

(Blijf alert in het buitenland, kom je buiten de EER landen denk dan aan hogere roaming kosten.)

Zo niet:
Updates van de Tom kunnen een heleboel data op souperen.
Dus ben je thuis, dan:
Op de iPhone ga naar instellingen en zet Persoonlijke hotspot uit.
Om toch weer updates binnen te krijgen op de Tom, ga op de Tom naar instellingen - Wifi en klik op jouw thuis Wifi. Klop hier je wachtwoord in en je bent weer verbonden met je thuis Wifi.

Als je gaat rijden moet je op de iPhone Persoonlijke hotspot aanzetten.
Als je na een tijdje rijden merkt dat de Tom niet automatisch verbinding maakt met de iPhone, open dan even buiten bereik van je thuis Wifi weer de iPhone en kijk in de instellingen van de Tom bij Wifi (snelmenu). Meestal gaat het dan automatisch goed. Zo niet, klik er even op.
Succes!

Dirk motard

Kils schreef:.......uiteindelijk staan er op dit forum slechts 16 mensen die op dit item reageren of gereageerd hebben. Dat zijn er niet zoveel.
Dat kan kloppen maar de klachten staan niet alleen hier maar ook op andere (motor)fora. In de app store krijgt de mydrive app 2 op 5 en staan tientallen negatieve reacties.

Uw uitleg is ook een beetje tegenstrijdig (en zeker met de quote) . Schrijf je nu dat bij jou de connectie via de mydrive app , bijna altijd werkt en dat je soms de hotspot aanzet? Want die ervaring heb ik niet :!: Integendeel zelfs :!:

Ik werk altijd via de hotspot en dan werken niet alle functies , de iphone batterij gaat snel plat.... maar traffic en flitsers en routes opladen werkt dan wel , zonder klachten.

Ik had voorheen een Rider 450 en die heb ik verkocht om een 550 te nemen. Want m'n auto heeft apple carplay maar enkel draadloos. En omdat carplay zowel een bluetooth verbinding als een wifi verbinding nodig heeft mag de hotspot niet aanstaan. Dus zolang , die connectie niet werkt via de mydrive app , heb ik ofwel geen muziek of geen waarschuwing voor files/flitsers :shock: En ik kocht de 550 nu net om beide te kunnen hebben...En om eerlijk te zijn dat heeft ook een paar maanden gewerkt tot er een bug tussen gekropen is.

Plaats reactie

Terug naar “TomTom Rider 550”