Pagina 1 van 2

De CD op shuffle en repeat

Geplaatst: 9 sep 2006 00:12
door mboelis
Beste mensen, na het lezen van alle berichten ben ik ervan overtuigd dat we met z'n allen een CD op hebben staan met de knop shuffle en repeat ingedrukt. Het gejammer blijft zich herhalen. Laat ik ook nog eens even meehuilen met de wolven in het bos. Maar bedenk wel, ik ben uiters tevreden over mijn 2720.

Mijn ervaringen met de touch screens van de zo volprezen PDA's zijn ook niet zo geweldig. Ooit een Psion MX5 gehad. Als die een tijdje teveel zon krijgt wordt deze te heet, daarna donker, het contrast wordt minder en het herstelt NOOIT meer. Ook een iPAQ 4150 gehad op de motor. Daar wordt je ook niet vrolijk van. TomTom is niets mis mee, maar een route maken ging bij mij maar tot zo'n 22 viapunten. Daar heb je niets aan. Ik had hem gemonteerd in een Brodit houder op de BMW. Geborgd met postelastieken en nog gebeurde het dat door de klappen van de motor de PDA half uit de houder werd geschoten.
Daarnaast is het touch screen van een iPAQ erg (kras)gevoelig. Een bescherm folie gaat dat wel tegen, maar de bovenste laag van het scherm is erg dun. Ik heb veel collega's met PDA's en ze gaan ook wel vaak stuk. Het feit dat een kapotte iPAQ waarvan het scherm nog heel is € 100,00 opbrengt zegt ook wel iets.
Ik wordt echt heel blij als er een 2720 met een normaal scherm (zonder touch screen) zou komen. Ik heb toch een cradle en gebruik in de auto en thuis altijd de afstandsbediening. Dat touch screen kan me gestolen worden. Het is een modegril waar de markt om vraagt. Het moet hufterproof zijn voor op de motor. Ik ben allergisch voor vette vingers op een scherm. Niet alleen bij de 2720 maar ook bij mijnlaptop en LDC monitor. Het hek is helemaal van dam.

Ik ken iemand die zo'n geval van MIO op z'n motor heeft gezet. Een week geklooid om er een waterbestendig kastje omheen te bouwen. En dan heb je nog geen geluid in de helm. Die MIO is leuk voor in de auto, maar op de motor is het helemaal niets. Na 200 km was hij aan een pauze toe. De MIO wilde niet meer uit. Inwendig was het zo tekeer gegaan dat de aan/uit knop het niet meer deed. Kijk, daar schiet je wat mee op. Nee, geef mij dan maar een 2720. Die aan/uit schakelaar kan je zelfs met je voet bedienen.

En dan dat gezeik over die motorkabel met de kapotgaande conectors bij de helm. Welke gek haalt het nou in z'n hoofd om die kabel er elke keer af te halen en met de helm op zonodig wil vastmaken? Dat vraagt om een probleem. Gewoon eraan laten zitten. Die 2mm plug die zo vaak kapot gaat? Nooit last van gehad. Ik denk dat er ook veel mee geknoeid wordt. Ik heb een losse stekker (male) gekocht om een PC speakertje aan te sluiten. Dat rottige stekkertje krijg je er alleen met geweld in. Ga je daar mee door krijg je een probleem. Uiteidelijk ben ik gewoon met de motorkabel naar een aantal zaken geweest tot ik een stekker vond die er makkelijk in en uit gaat. De stereo versie is het beste naar mijn mening. Een beetje WD40 op z'n tijd houdt de boel een beetje gangbaar.

Wat dacht je van het aansluiten van een 12V motorplug. In de automaterialen zaak, de naam zegt het al, kan je alleen spullen kopen voor auto's. De motor is een ander verhaal. Veel meer trillen en nattigheid. Denk je dat solderen altijd de oplossing is? Door de trillingen van de kabel breekt deze naast de soldering! Kabelschoenen aan een kabel zetten? Er zijn maar weinig mensen die een echte goede kabelschoentang hebben. Die goedkope, platte, gele barrelen zijn een ramp. Je kabelschoen krijg je niet lekker vast. En na verloop van tijd gaat de hele verbinding oxideren. Ik schuif voordat ik de kabelschoen erop zet altijd eerst een stukje krimpkous erop. Na het vastknijpen de krimpkous even eroverheen en krimpen maar. Daarna even een spuitje tectyl in de schoen en het oxideren gebeurt niet meer.

Te pas en te onpas aan en uitgaan van de 2600 t/m 2800 serie en de rest? Volgens mij in de meeste gevallen een slechte aansluiting. lees eens hier welke stekker het goed doet. Ook deze auto zooi is op een motor eigenlijk een ramp. Gemaakt voor dunne draadjes, maar een degelijke trekontlasting om de buitenmantel van een motorkabel aan vast te zetten is er niet. :evil:

Ik heb alle toestanden overwonnen met de 2720. Af en toe een "condens" vlekje. Het is gewoon pech gehad. Was een Quest II dan de oplossing geweest? Misschien wel, maar toen ik tijdens de demonstratie zag hoe traag die rekende met de nieuwe kaarten, was mijn keus de 2720. Later nog een cradle erbij en het was gewoon een feest om ermee te rijden. Lekkere grote knoppen die je met de handschoen kan bedienen. Dat gepruts met kleine knopjes is niets.

Oh, OH en dan ook gemekker over het ontbreken van een QWERTY of AZERTY van figuren die al schreeuwen voor ze geslagen worden. Er was er eentje bij die al een hele kudde beren op de weg tegenkwam voordat hij had gereden. Je went er wel aan met zo'n ABC toetsenbordje. Hoeveel 10 vingertypende mensen hebben uiteindelijk een Garmin? Een paar waarschijnlijk.

Ik heb echt bretels nodig als ik de problemen lees met de blue tooth, de headset, evt i.c.m. een GSM. En dat dat MP3. Ik rijdt motor voor mijn ontspanning. Al lawaai genoeg zonder muziek. Ik heb trouwens de schurft aan allles met een batterij of accu. Uiteindelijk ben je verplicht tot aankoop van een nieuw apparaat omdat de accu's het begeven. Ze zijn ook altijd leeg op een verkeerd moment. Ik rijdt soms non-stop routes van 800km 's nachts. Bliep en je batterij van de blauw tand headset is leeg. Moet er niet aan denken. :? Prima die 2720. lekker geen batterij. zelf een akku gekocht voor € 9,00. Kost bijna niets en een hoop lol. Met de Oldtimer motor een weekendje weg? Krijg dan de handel meer eens opgeladen. Een fu..... disaster. Nee, zo'n 2720 met kabel en zonder akku is zo gek nog niet.

Ik wil eigenlijk wel radio ontvangst in de 2720. Met RDS. Afgestemd op radio 1. Kijk, daar heb ik nou wat aan. Dan hoor je nog eens wat nieuws. scheelt je ook veel tijd als je thuis bent. De krant doorlezen gaat een stuk sneller omdat je het meeste al op de radio gehoord hebt. :D

En dan die mensen die bij BMW een Navigator II hebben gekocht. Dan ben je echt belazerd. Betaal je eerst veel meer dan een 2720 en kom je er al pratend achter dat bij een 2720 nog een hele berg handige dingetjes worden geleverd! :evil: Mis je voor de auto toch even de beanbag, het snoer met de speaker erin, de extra montage voor op het dashboard. Ik weet niet of die handige beschermkap er ook bijzit.
En dan de service van de dealer. Die heeft echt meer verstand van konijnen-eieren. Helemaal geen moer. Van de week probeerde iemand een tweede identieke headset voor z'n helm te bestellen. Na drie keer de verkeerde headset maar gestopt. :x . "Ik heb dat probleem niet", zei ik, want mijn vader heeft een akku van Varta en mijn opa ook een bakfiets. Ik ga gewoon naar Notter. Wel een teringeind weg, maar je wordt er prima geholpen. Ik kreeg anderhalf uur voorlichting met een blij gezicht, Kijk, daar word je blij van. Dan koop je wel een dure 2720, maar het gevoel dat erbij hoort is goed.
En nu is de man in de stress want nu heeft hij een probleem met de Navigator. De dealer doet niets want hij heeft er geen verstand van. Op zich kan dat, want je kan niet alles weten. Moet hij toch naar Notter krijgt hij te horen. dat is wel goed voor de tankzegels. Hij maakt er maar een dagje uit van met nog 3 mensen. Een auto vol. Ik heb geadviseerd een afspraak te maken met z'n allen om 10:00 uur.

Dan als laatste nog een tip. Betaal zo'n duur GPS apparaat ALTIJD contant. Met dat elektronisch bankieren kijkt de directie altijd over je schouder mee. Wedden dat ze na jouw aankoop ook rechten gaan claimen? De eerste 6 maandan moet je mee naar alle kofferbak markten. Kontant is niet te traceren. Gewoon wekelijks een redelijk bedrag opzij leggen, een beetje zwart geld erbij, en je wordt koopman. De rekening goed opbergen en je hoort ze niet! :P

Zo. En nu een bavaria. Gr. Marco.

Geplaatst: 9 sep 2006 00:46
door xc70
Wat wil je eigenlijk overbrengen??

Geplaatst: 9 sep 2006 07:40
door RonGS
Gezien het feit dat we hier in de kroeg zijn ga ik even aan een ander tafeltje zitten.

Geplaatst: 9 sep 2006 08:11
door Tallguy
Eigenlijk steekt hij gewoon de loftrompet over Garmin en Waypoint en wordt hij een beetje moe van al die mensen die alsmaar blijven zeiken over hetzelfde, over niets dus.

Ben het eigenlijk wel met hem eens.

Geplaatst: 9 sep 2006 14:07
door J.Kuijper
Lekker leesvoer, nu maar wachten op reactie's :D

Geplaatst: 9 sep 2006 19:36
door MisterMyst
Phoe, daar heb je toch wel aan paar uurtjes over gedaan. :wink:

Geplaatst: 9 sep 2006 21:30
door Jacob_Bax
xc70 schreef:Wat wil je eigenlijk overbrengen??
Dat tie mensen kent die spullen gebruiken voor iets, waarvoor ze niet bestemd zijn.
Dat tie tevreden is met z'n 2720 en het touchscreen onzin vind (is wat voor te zeggen).
Dat tie Waypoint een goeie zaak vind.
Dat tie routes maakt met meer dan 22 viapunten.
Dat tie kabels niet los maakt als dat niet hoeft (heel verstandig).
Dat tie de schurft heeft aan alles wat met accu's werkt maar wel heel veel lol heeft aan een accu van 9 euro.
Dat tie bretels heeft of gaat kopen.
Dat tie aankopen van spullen die hij niet nodig heeft, voor zijn vrouw verborgen houd.

:D

Geplaatst: 10 sep 2006 03:18
door xc70
Aha, nu snap ik het :lol:

Geplaatst: 11 sep 2006 23:56
door mboelis
Wat wil je eigenlijk overbrengen??
7879 caracters incl. spaties. 65 aanslagen per minuut = 2 uur en 2 minuten.


Dat tie mensen kent die spullen gebruiken voor iets, waarvoor ze niet bestemd zijn. Juist!
Dat tie tevreden is met z'n 2720 en het touchscreen onzin vind (is wat voor te zeggen). Juist!
Dat tie Waypoint een goeie zaak vind. Juist!
Dat tie routes maakt met meer dan 22 viapunten. Juist!
Dat tie kabels niet los maakt als dat niet hoeft (heel verstandig). Juist!
Dat tie de schurft heeft aan alles wat met accu's werkt maar wel heel veel lol heeft aan een accu van 9 euro. Juist!
Dat tie bretels heeft of gaat kopen. Heb ik al.
Dat tie aankopen van spullen die hij niet nodig heeft, voor zijn vrouw verborgen houd. Fout. Deze aankoop was wel nodig.
Dat er veel herhaald wordt op dit forum.
Dat een BMW rijder alleen originele onderdelen monteert.
Dat BMW onderdelen duurder zijn dan immitatie maar uit dezelfde fabriek komen.
Dat verder kijken dan je neus lang is ook verstandig is.
Dat een ABC toetsenbord prima bevalt
Dat blue tooth ook niet altijd perfect is.
Dat radio ontvangst met RDS gemist wordt
Dat een 2mm stekker gelukkig veel eerder loskomt dan een 3,5 mm stekker als je wegloop van de motor zonder de kabel los te maken
Dat een blauwe kabelschoentang beter is dan een gele
Dat met de bakfiets naar Notter erg veel trappen is
Dat de Varta akku nodig is om de 2720 te laten werken
Dat 6 maanden elk weekend naar een kofferbak markt net zo veel kost als de aankoop van een 2720.
Dat ik Bavaria bier drink

Geplaatst: 12 sep 2006 00:21
door Jacob_Bax
mboelis schreef:Fout. Deze aankoop was wel nodig.
Het enige wat je nodig hebt is eten, drinken, en bescherming tegen de elementen en wilde dieren. :D

Inmiddels zijn we watjes geworden, dus het bovenstaande gaat niet helemaal meer op.

Geplaatst: 12 sep 2006 08:58
door Hans Vaessen
Zullen we er dan maar 'watjespoint' van maken ipv Waypoint?? 8) Maken we geen punt van..

Geplaatst: 12 sep 2006 19:32
door mboelis
Voor alle duidelijkheid: toen ik voor de keus stond om met m'n partner als navigator bij het bord "einde bebouwde kom" al de weg kwijt te zijn of een 2720 kopen om een huwelijkscrisis te voorkomen, heb ik gekozen voor het laatste. De 2720 biedt toch behoorlijk bescherming tegen bepaalde elementen heb ik zo ervaren.

Geplaatst: 12 sep 2006 19:39
door Hans Vaessen
Ik denk dat veel mensen dat wel zullen herkennen, ikzelf incluis. Als je zo'n 'ding' eenmaal gewend bent wil je niet meer zonder, zeker niet als je aan het touren bent, en al helemaal niet in volstrekt onbekende omgeving. En zelfs zonder ega in de buurt.

Maar toch: weet je nog: die goede oude tijd: in de wind die kaart openklappen (want er dreigen donkere wolken aan de horizonten), met vervolgens altijd dezelfde vraag 'ehh... waar zitten we nu??'. Wàt een romantiek :shock: ;)

Geplaatst: 12 sep 2006 22:48
door mboelis
Weet je wat het is Hans? We doen natuurlijk allemaal vreselijk interessant met zo'n GPS. Alsof we niet meer zonder kunnen. Onmiskenbaar is het een erg handig apparaat. Ik ben er erg blij mee en meestal heb ik 'm wel bij me. Ik heb ook hele mooie routes met de 2720 gemaakt en gereden. Ik maak al jaren routes voor mijn vakanties maar ook voor de Arielclub. Tot 2 jaar geleden altijd met de kaart en het stratenboek van TNT, De ADAC atlas en het grote Michelin boek van Frankrijk. Daar staat ook elke straat in. Het leuke van de kaart is dat je de route veel beter leert kennen en ook altijd weet waar je bent. Je moet wel op de borden letten. Met een GPS rijd je als een blinde kip met Miep uit de speakers kakalend.

Begin juli heb ik de route van de herfstnachtrit uit 2001 van de KNMV opnieuw gereden. 's nachts natuurlijk. Niet met de routerol, maar natuurlijk met de 2720. Een route van 4 lussen van ruim 150 km rondom Veenendaal. Ruim 650 km. Wel een flinke klus om een route van papier in Mapsource te zetten. Het moeilijkste is het gevoel krijgen hoe de instelingen van Mapsource en de 2720 op elkaar reageren bij herberekenen. Een paar viapunten te weinig en de route wordt anders. Dat heb ik nu aardig door.

Ik heb afgelopen weekend een route van 200 km gereden van Eemnes naar Schin op Geul die ik met de 2720 heb gemaakt. Aangezien niemand van de club een Garmin GPS heeft, heb ik van de route een pijltje-bolletje route beschrijving gemaakt. Ik heb daar een Excel template voor gemaakt met bijna alle voorkomende kruisingen. Echt een aanrader. Wie 'm hebben wil moet even een mailtje sturen.

Een ding is echt compleet waadeloos in mapsource. De routerol die je kan printen. Te veel aanwijzingen waar je niets aan hebt. Dit kan echt veel beter. Er komt een pak papier uit waar je bang van wordt en op bijna elke regel staat de windrichting is. Een kompas is onmisbaar. Roep Miep af en toe nog een wegnummer, op de routerol niets daarvan.
Grootste gemis is de export functie van de routerol naar Excel. Als dat zou kunnen kan je de route zelf beter aanpassen.

Ik nog een mogelijkheid ontdekt van de 2720 die me nog niet eerder was opgevallen. De verkeersdrempel zoekfunctie. Hoe? Maak een route van zuid Limburg naar Noord Holland, kortste weg, vermijd snelwegen en voorkeur voor overige wegen. Succes verzekerd dat je alle wegen vindt met drempels. Limburg, maar vooral Brabant ligt ermee bezaaid. Je komt wel op hele mooie wegen uit. Een onverharde weg is ook niet te versmaden. Grootste voordeel is dat je in een paar munuten een prachtige route uitzet, de steden kan ontwijken en een redelijke planning hebt van de aankomsttijd. Echt top.

Het mooiste zijn de jaloerse blikken en opmerkingen van de clubleden. Op een motor van 1954 rijden met een 2720. Ze verklaren je bijna allemaal voor gek dat je zoveel geld uitgeeft, maar zijn wel blij dat ze mogen meerijden over alleen binnenwegen. Even een restaurant of benzinepomp zoeken is appeltje-eitje. Sommigen bekennen schoorvoeten dat ze een TomTom hebben. Naarmate je er vaker over praat ontdek je dat de meeste mensen hoofdzakelijk van A naar B navigeren volgens de snelste route. De Tomtom komt tot z'n recht op de laatste 5 km. De snelweg kan ook met de kaart.
De meerwaarde van een GPS komt bij omleidingen, veerponten die niet op zondag varen, files, flitspalen, POI's etc. Als je dat roept ontdek je dat velen dat nog niet ontdekt hebben.

Geplaatst: 12 sep 2006 23:36
door Kosturnix
mboelis schreef: Het mooiste zijn de jaloerse blikken en opmerkingen van de clubleden. Op een motor van 1954 rijden met een 2720.
_________________
SP 2720 RED op K75 RT en Ariel KH
Is die K75 RT echt al zo oud ??????