sp 3 alweer antiek

De GPS-Stamkroeg "in de ban van HET DING" is er speciaal voor minder- en totaal-niet-serieuze GPS-babbel.
Have fun!

is de streetpilot 3 antiek

Peiling eindigde op 27 dec 2006 23:55

ja
14
36%
nee natuurlijk niet
23
59%
kweenie
2
5%
 
Totaal aantal stemmen: 39

willyzuid
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 87
Lid geworden op: 5 jul 2004 21:20
Locatie: enschede

sp 3 alweer antiek

Bericht door willyzuid »

als ik marktplaats eens ff afstruin,wordt je daar werkelijk gebombardeerd,door streetpilot 3 en 2610.
de gps wordt hier aangeboden voor tweehonderd euri.

hierbij springen me de tranen in de ogen,zelf heb ik de sp3 een paar jaar geleden gekocht voor 1100 euro.
de gedachte was hiermee een systeem te kopen,wat toch wel ff meeging.

vorig jaar nog diverse mooie toertochten gereden met m,n sp tje,geen enkel probleem (ok herberekenen duurt enkele minuten,maar dat gebruik ik toch niet).

ik denk dat ik over twee jaar maar de zumo koop voor een prikkie,want dan zal zumo 3 met cn 11,wel weer op de toonbank liggen.

Gebruikersavatar
Folkishpeter
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 mar 2004 11:27
Locatie: Enschede

Bericht door Folkishpeter »

Ik heb zelf ook die prijs betaald, maar ik heb er ook enorm veel plezier aan beleefd.
De Tukker

montana 650+lu , NuviCam + LU

Gebruikersavatar
++ Lex ++
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
Berichten: 16618
Lid geworden op: 2 mei 2004 11:56
Locatie: Mellieha, Malta

Bericht door ++ Lex ++ »

Ik vind de SP III antiek. In de electronicawereld, in het bijzonder bij GPS, komen er toch wel snel nieuwe mogelijkheden en prestaties.
Daarmee loopt hij duidelijk achter op de nieuwste produkten.

Maar is hij daarmee onbruikbaar? Dat is in mijn ogen iets anders dan antiek.
Het belangrijkste nadeel t.o.v. de nieuwste generatie is toch wel de rekensnelheid. Daarom vind ik ook dat je de SP III en de 2610 niet over een kam mag scheren, want die is niet langzaam.
Maar beide kennen alle belangrijke navigatiefuncties, en in sommige opzichten kunnen ze zelfs meer dan vele moderne toestellen.

Ook doen ze nog steeds zonder mankeren wat ze bij aanschaf deden, dus onbruikbaar zijn ze zeker niet geworden. Hoogstens zijn er nu toestellen die nog beter bruikbaar zijn.

Maar als je je er bij neerlegt dat herberekenen tijdens de rit beter niet kan gebeuren (SP III) en je niet per se het nieuwste van het nieuwste wilt hebben (beide), of graag wilt telefoneren, muziek beluisteren of foto's kijken via je navigator, dan kun je nog jaren vooruit met die toestellen.

En snufjes die je niet kent mis je ook niet. Dan vind je het gewoon dat de ontvangst wat vaker wegvalt, of de eerste fix wat langer duurt. En zonder flitspalenbestand met alle sores om die up to date te houden kun je ook nog wel.

Al blijft het natuurlijk voor veel mensen leuk om het nieuwste speeltje te hebben.
GPS 45, GPS III, GPS V, SP 2610, 60CSx, Nüvi 765, 62st

Gebruikersavatar
Jacob_Bax
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 6906
Lid geworden op: 7 mei 2006 15:48
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Bericht door Jacob_Bax »

Zolang hi het doet en je brengt waar je wezen moet, wat maakt het dan uit hoe oud hij is.
Je hebt hem gekocht met een bepaalde doelstelling en ik denk dat die niet verandert is in die 3 jaar en over 10 jaar zal hij ook niet veel verandert zijn denk ik. MP3, gsm mogelijkheden, foto's bekijken en weet ik wat er allemaal tegenwoordig nog meer mee kan is bijzaak, want als dat de hoofdzaak zou zijn, dasn zijn er wel betere en goedkopere alternatieven.
Garmin GPS12, GPSmap 60CSx, eMap, GPSmap 78s, 2xStreetpilot III colormap Streetpilot 2610, Virb, Virb Ultra 30,
OSM
Het licht aan het eind van de tunnel kan ook de trein zijn.

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
Berichten: 24525
Lid geworden op: 9 mar 2004 21:38
Locatie: Rectum (vlakbij Notter)
Contacteer:

Bericht door Hans Vaessen »

Zeker: de SP-III is inmiddels een wat bejaard baasje. Maar vergeet niet: het is wel de godfather van àlle mobiele navigatiesystemen: de sp-III was het aller-aller eerste volwaardige mobiele navigatiesysteem.

En zeker: de restwaarde is zes jaar na introductie behoorlijk gedaald. Maar pak eens een willekeurig ander electronisch apparaat en vergelijk; dan blijkt de sp-III toch behoorlijk standvastig.

En dat laatste komt dan weer door twee zaken:
- de fysieke kwaliteit: ook een toestel van vele jaren oud is nog als nieuw; zeker als je het voorziet van nieuw kaartmateriaal
- het toestel is nog steeds uitermate geschikt voor de motorrijder die mooie tochten wil maken. Een occasion SP-III is een zeer betaalbare verrijking van je motorrijdende hobby.

In die zin dus met overtuiging: nee; hij is niet verouderd!
Groeten uit Rectum,
Hans

Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp

willyzuid
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 87
Lid geworden op: 5 jul 2004 21:20
Locatie: enschede

Bericht door willyzuid »

inderdaad.
het kaart materiaal,is aan een update toe.(ik rijdt op v6).
steeds vaker kom je een rotonde of een wegomlegging tegen,die niet op de kaart staat.
maar ach, daar heb je de navi voor he, drie keer links is ook rechtsaf.

wel komt het voor dat je bij snel achterelkaar volgende afslagen,ff van het gas moet om truus even de tijd te gunnen om na te denken 8)

tijdens het kroamschudden ben ik hevig ondersteboven geraakt van de 278c.
en dit zal ook wel de opvolger zijn,maar de huidige inruilprijzen zorgen ervoor dat ik nog even door moet sparen.
ondertussen plak ik in het voorjaar enkele mooie tochten in het geheugen van de sp111 ......................en genieten maar.

Gebruikersavatar
T.J.K.
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 259
Lid geworden op: 21 mei 2004 20:43
Locatie: N53.25871 E6.39579

Bericht door T.J.K. »

willyzuid schreef: wel komt het voor dat je bij snel achterelkaar volgende afslagen,ff van het gas moet om truus even de tijd te gunnen om na te denken 8)
Ik heb dat probleem niet,kwestie van hoe je de instellingen hebt staan.
Je moet Truus daar gewoon niet over laten nadenken. :wink:

Gebruikersavatar
magnamaniac
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 296
Lid geworden op: 6 aug 2006 12:58
Locatie: Helmond
Contacteer:

Bericht door magnamaniac »

Ik heb op "Antiek" gestemd, maar wel met en nuancering.
Is de SP3 hopeloos verouderd in vergelijking met de nieuwste generatie motornavigatie (Zumo, 28XX, Ja, zelfs de Rider) met hun hogere rekensnelheid, helderder scherm, touchscreen en extra opties? absoluut JA!
Vind ik dat erg en is m'n SP3 daar minder bruikbaar door? Absoluut NEE!

-Rekensnelheid (en snelheid schermopbouw in het bijzonder): Dat stoort me soms wel eens.
- Helderder scherm: Tja, dat kon idd wel eens beter zijn, maar an heb ik altijd Truus nog in m'n oren tetteren.
-Touchscreen: nooit mee gewerkt op een GPS, dus missen kan ik 't niet. Ik kan prima uit de weg met de knoppen op de SP3, ook met handschoenen aan.
-extra opties als MP3's, fotoviewer, GSMaansluiting, bluetooth: snufjes die in mijn ogen niet op een GPS thuishoren.
Bluetooth kan idd wel handig zijn, maar als ik lees dat dit, ondanks dat de techniek op zich al enkele jaren bestaat, nog steeds regelmatig problemen geeft dan denk ik "laat maar" Daarbij dat de geluidskwaliteit per draadje toch nog steeds het beste is.

Wat een fotoviewer op een GPS doet is me al helemaal een raadsel, dat is echt zo'n optie die ergens een "marketingsdeskundige" moet hebben bedacht.

Telefoon zal ik er nooit op aangesloten willen hebben, als ik aan het motorrijden ben doe ik dat voor m'n plezier (ook woon-werkverkeer) en daarbij wil ik niet gestoord (kunnen) worden door Jan en alleman.
Daarbij vind ik het een ronduit gevaarlijke mogelijkheid, als je aan het motorrijden bent moet je aandacht daarop gericht zijn. Nog meer als bij autorijden is het gevaarlijk om je aandacht gedeeltelijk op iets anders te richten als het besturen van je voertuig. Want je aandacht IS gewoon afgeleid door dat telefoongesprek, of je die telefoon nu fysiek vasthebt of niet.
maar ik dwaal af......:oops:
Ik heb m'n SP3 afgelopen voorjaar/zomer 2ehands gekocht als 1e GPS en deze bevalt me goed, ik zal 'm ook zeker nog minimaal 1 jaar/seizoen met plezier gebruiken.
Bij aanschaf heb ik getwijfeld tussen een nieuwe Quest of deze SP3. heb ik spijt van m'n keus? wellicht een beetje, vooral vwb de rekensnelheid, en een klein dingetje als de Quest welke zo in je binnenzak past om mee te nemen is toch ook wel makkelijk.
Maar nogmaals, ik ben niet van plan 'm voorlopig in te ruilen/af te danken. ZO groot is de spijt nu ook weer niet. (en de hobby is al duur genoeg
:lol: 8) )
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig.

Gebruikersavatar
mikkola
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 532
Lid geworden op: 8 okt 2004 19:30
Locatie: Groningen

Bericht door mikkola »

Antiek, het zit tussen de oren! :shock:
Op de rechte stukken zijn anderen altijd sneller.

Theorie is ,wanneer men alles weet en niets klopt.
Praktijk is ,wanneer men niets weet ,alles klopt en niemand weet waarom.

Gebruikersavatar
BMW-4-ever
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 269
Lid geworden op: 5 mar 2006 19:59
Locatie: WOUW

Bericht door BMW-4-ever »

mikkola schreef:Antiek, het zit tussen de oren! :shock:
Zeker. Rij zelf tot volle tevredenheid met de 2610 (die ik overigens als occasion hebt gekocht in Moordrecht) Natuurlijk zijn er mooiere en meer High-Tech systemen te koop, maar de vraag is: Doe je er ook wat mee.
De 2610 doet zijn werk naar behoren, en dat telt voor mij. Zo ik er nu tegen aan kijk rij ik er over 10 jaar nog mee (mits Garmin alles blijft ondersteunen natuurlijk......)

Den groeten,
Erik
BMW R1150 GS, ook in de winter.......
daarvoor een BMW K100 LT en een K1200LT
Rijdend met 2610-2Gb Turbo Notter en Baehr Verso XL (van Waypoint natuurlijk), en een 2820 en een GPSmap 60 CSx.

JoST
Berichten: 57
Lid geworden op: 26 jun 2006 20:30

Bericht door JoST »

BMW-4-ever schreef:
mikkola schreef:Antiek, het zit tussen de oren! :shock:
Zeker. Rij zelf tot volle tevredenheid met de 2610 (die ik overigens als occasion hebt gekocht in Moordrecht) Natuurlijk zijn er mooiere en meer High-Tech systemen te koop, maar de vraag is: Doe je er ook wat mee.
De 2610 doet zijn werk naar behoren, en dat telt voor mij. Zo ik er nu tegen aan kijk rij ik er over 10 jaar nog mee (mits Garmin alles blijft ondersteunen natuurlijk......)

Den groeten,
Erik
Je kan dan de 2610 ook niet met de III vergelijken de 2610 is snel in herberekenen en de III is traag zeg maar heel traag.
Ik heb de III 6 maanden gehad en zelfgemaakte route's op de motor met herbereken uit prima toestel maar gebruik in de wagen van A naar B met Truus haar brein aan, hopeloos je zou hem met momenten uit de wagen gekeild hebben.
Daarom, ook al vond ik hem wel heel degelijk klasseerde ik hem eveneens bij antiek.

Gebruikersavatar
FM
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 5029
Lid geworden op: 30 mei 2005 20:49
Locatie: Holsbeek

Bericht door FM »

Enkele nadelen van de SP3:
- Ontzettend trage rekenaar
- Ook schermverversing behoorlijk langzaam
- Beperkt geheugen qua kaarten, zeker met oorspronkelijke 128 Mb-kaart
- enkel 2D

Positief:
- heel stevig
- schermhelderheid en -grootte vallen best mee.
- Truus roept niet alle routepunten af, zoals bij de nieuwste hebbedingen

Mijn besluit:
Voor het gebruik op de motor nog altijd een voldoende.
Voor A naar B rijden, enkel te gebruiken als je de route voorbereidt in Mapsource, of als de route niet te lang is.

Antiek: ja.
Afschrijven : NEE, want van de moderne alternatieven lijkt me enkel de GPSmap278 op alle punten beter, maar wel heeeel duur.

Gebruikersavatar
BMW-4-ever
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 269
Lid geworden op: 5 mar 2006 19:59
Locatie: WOUW

Bericht door BMW-4-ever »

JoST schreef:Je kan dan de 2610 ook niet met de III vergelijken....
Dat doe ik ook niet, al komt het dan wel zo over, excuus.
Ik haakte alleen in omdat in het eerste bericht de 2610 in een adem genoemd wordt met de III. :wink:

Groeten,
Erik
BMW R1150 GS, ook in de winter.......
daarvoor een BMW K100 LT en een K1200LT
Rijdend met 2610-2Gb Turbo Notter en Baehr Verso XL (van Waypoint natuurlijk), en een 2820 en een GPSmap 60 CSx.

Gebruikersavatar
magnamaniac
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 296
Lid geworden op: 6 aug 2006 12:58
Locatie: Helmond
Contacteer:

Bericht door magnamaniac »

FM schreef:Enkele nadelen van de SP3:
- Ontzettend trage rekenaar
- Ook schermverversing behoorlijk langzaam
- Beperkt geheugen qua kaarten, zeker met oorspronkelijke 128 Mb-kaart
- enkel 2D

Positief:
- heel stevig
- schermhelderheid en -grootte vallen best mee.
- Truus roept niet alle routepunten af, zoals bij de nieuwste hebbedingen

Mijn besluit:
Voor het gebruik op de motor nog altijd een voldoende.
Voor A naar B rijden, enkel te gebruiken als je de route voorbereidt in Mapsource, of als de route niet te lang is.

Antiek: ja.
Afschrijven : NEE, want van de moderne alternatieven lijkt me enkel de GPSmap278 op alle punten beter, maar wel heeeel duur.
en waarom is dat een nadeel? Ik heb enkele keren met een GPS met 3D weergave gereden, nou sorry geef mij maar 2D hoor.
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig.

willyzuid
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 87
Lid geworden op: 5 jul 2004 21:20
Locatie: enschede

Bericht door willyzuid »

het was ook niet de bedoeling de 2610 onder 1 kam met de sp3 te scheren,uiteraard zijn dit verschillende toestellen.
maar op marktplaats worden ze net als de sp3,als oud vuil gedumpt.
daarom eens dit polletje of de oude toestellen echt onbruikbaar zijn.

ik gebruik de sp uitsluitend op de motor ,om mooie routes te rijden,die ik vooraf geladen heb.
dit voldoet nog steeds perfect.

in de auto gebruik ik route 66 op de gsm,gewoon van a naar b .
ook niks mis mee .

Plaats reactie

Terug naar “De GPS-Stamkroeg”