Pagina 1 van 2

ik ook hier...

Geplaatst: 14 jul 2004 18:09
door Skip
en waarom? In eerste instantie ben ik hier om me te oriënteren. Ik wil graag een navigatiesysteem aanschaffen voor op mijn motorfiets.

Het gebruik van een iMac maakt het software gebruik er niet makkelijker op en om nu een pc aan ts schaffen puur voor MapSource wordt me ook een beetje te gek... dus maar eens zien hoe het uitpakt

Ik had mijn zinnen gezet op een SPIII maar na een bezoek aan de shop in Notter twijfel ik nu tussen de SPIII en de 2610...(toch wat sneller)
Ik rijd nu een CBR600RR

Geplaatst: 14 jul 2004 18:23
door yzf1kr
En waarom geen 276c?

+ Groter scherm
+ Geen dure "perfect cradle" nodig
+ Meer trackpoints op te slaan. (dus verder achteraf te zien waar je nou geweest bent)
+ Accu, dus ook even op het terras te gebruiken. Of 's avonds bekijken waar je de volgende dag naartoe gaat.
+ Betere antenne
+ Compacter als de III en de 26xx

+- Geen touchscreen, maar dat is toch niet echt bruikbaar op de motor.

- Geen CF-geheugen
- Mist een paar route functionaliteiten (avoid area ed)
- Invoer van adressen is wat omslachtiger

En ik heb al op een aantal duitse forums gelezen dat er mensen waren die hun 2610 alweer ingeruild hebben voor een 276c.
Het waren voornamelijk off-road rijders... maar toch. 8)

Geplaatst: 14 jul 2004 19:21
door Skip
Thnx voor je reactie... Ik had een lid hiero ook al een bericht gestuurd waarom hij de 276 heeft gekozen..

Ik was in Notter en kreeg daar zo'n mooie demonstratie van de 2610.. ook de 276 werd aangehaald.. Betere resolutie etc...
De touchscreen had ik ook al mijn twijfels over en ik verwacht niet echt dat ik onder het rijden ga zitten frunniken...

De drie zaken zoals CF geheugen (wasda? )route functionaliteiten en omslachtige adressen invoer is dus niet echt een gemis?
Je zit natuurlijk wel aan de Garmin geheugenkaarten vast....

Hoe ervaar je het beeldscherm? Die schijnt toch flink te kunnen spiegelen in de zon... en ja, die accu is toch ook wel handig...

Het belangrijkste probleem voor me is eigenlijk dat ik een Apple gebruiker ben.. misschien toch maar een 2e hands laptopje aanschaffen met XP....

Geplaatst: 14 jul 2004 20:22
door Hans Vaessen
De afweging is best lastig inderdaad. Daarom ook dezerzijds nog even op een rij, de criteria:

voor 2610:
a. geheugen: de 276 werkt met Garmin geheugen, dat veel duurder is. De 2610 met Compact Flash (CF): veel goedkoper
b. de bediening: het touchscreen maakt de bediening werkelijk veeeel eenvoudiger (inuitiever) en sneller. Dat inituitieve is belangrijk: ook functies die je minder vaak gebruikt zul je sneller terugvinden. Zelf vind ik het met de vinger scrollen over de kaart en het invoeren van adressen een geweldige pre.
Nadeel van het touchscreen is bediening tijdens het rijden, maar daar is dan de Perfect Cradle weer voor
c. extra opties als het automatisch sorteren van routepunten (erg goed!) en instellen van verboden gebieden.
d. vormgeving/bedieningsgemak maken het een 'vriendelijker toestel'; mijn echtgenote werkt zonder bezwaar met de 2610, maar heeft weinig met de 276 (ook wel een belangrijk argument ;))
e. optioneel draadloos geluid

voor 276:
a. het scherm: een erg fraai kleurenscherm; hou meer zon, hoe beter afleesbaar. Kan verblinden bij 'verkeerde inval' maar da's niet cruciaal
b. de accu: toch wel erg makkelijk en lekker dat je altijd spanning bij je hebt; komt voor de 2610 ook wel een optie voor, maar is dan wel extern + het stroomverbruik is sowieso groter
c. off-road opties: het toestel komt van de boot, dus kent allerlei off-road kunstjes die een straatpiloot niet kent; m.n. trackback functies.

voor SP-III"
de prijs (met als belangrijkste nadeel het gebrek aan snelheid bij rekenen en schermopbouw)

Al met al is de afweging heel persoonlijk. Ook ikzelf heb me bij het uitkomen van de 276 danig achter de oren gekrabt. Zelf ben ik volstrekt geen off-roader, maar vooral het scherm vond ik erg verleidelijk. Gewend aan de SP-III leiden het CF-geheugen en het scherm van de 276 tot een gelijke plaats maar geeft het bedieningsgemak van het touchscreen uiteindelijk de doorslag.
En als je dan ook nog met bluetooth gaat rijden ben je weliswaar weer wat armer, maar tegelijk toch ook wel weer rijk ;)

Voor wat het waard is:
de SP-III KAN een verkeerde keuze zijn: je zult met enige regelmaat geconfronteerd worden met de (beperkte) tekortkomingen, zeker op vakantie en in de auto.
Tussen de 2610 en de 276 bestaat er eigenlijk geen verkeerde keuze: je zult met beiden in de praktijk zeer content zijn, de accenten liggen anders.

Succes met de afweging!

Geplaatst: 14 jul 2004 20:59
door Skip
Hans bedankt...

Hier kom ik dus nix verder mee... :wink: ... Zit ook nog met m'n Mac.. Ik heb na wat mailverkeer begrepen dat de enige die met virtual pc goed werkt de StreetPilot III is.... dit ivm USB problemen icm MapSource en Virtual PC...

Maar goed.. heb nog even tijd, maar komen zal er een en op het moment dat de beslissing valt zal het de juiste zijn...

Ik heb alleen gezien dat bij montage op een Honda CBR600RR het dashboard van de Honda achter de GPS verdwijnt... :?:

Geplaatst: 14 jul 2004 21:13
door Hans Vaessen
Ik meen dat ook de seriele aansluiting van de sp-III een probleem is...

Montage gaat overigens altijd wel lukken, ook op de cbr (maar inderdaad: de ruimte is beperkt...)

Geplaatst: 14 jul 2004 21:15
door Skip
Ik heb van MacGPSpro begrepen dat het voor de SPIII opgelost kan worden met een Keyspan USB/Serial adapter... thnx for the info.. enne, dat ik nix aan je info had was natuurlijk maar een grapje.. tenslotte hebben jullie de wijsheid in huis.... :wink:

Geplaatst: 14 jul 2004 21:24
door Hans Vaessen
;)

Als een usb-serieel adapter werkt vermoed ik dat de usb ook wel zal werken.... Maar ik ben beslist GEEN apple expert!

(en vrees dat de optie van een 'PC-tje erbij' toch een hoop sores voorkomt...)

Geplaatst: 14 jul 2004 22:08
door yzf1kr
Hans heeft het mooi opgesomt, al zit er één foutje in:
De 276c, kan ook waypoints sorteren.

Daarnaast is het maar net waar je prioriteiten liggen:
Wil je een GPS waar je op de motor goed op kan kijken (276c), of wil je een GPS die je vrouw steeds inpikt als ze weer een dag in een verre stad gaat shoppen (26xx). :lol:

Geplaatst: 14 jul 2004 22:15
door Hans Vaessen
yzf1kr schreef:De 276c, kan ook waypoints sorteren.
Klopt, maar niet automatisch: de 2610 kan met een druk op de knop voorkomen dat je gaat zigzaggen.

En tsja: Tuuuurlijk gaat de 2610 NIET mee bij het shoppen. Als het weer is om te shoppen is het ook weer om te rijden dus...... :lol:

Geplaatst: 14 jul 2004 22:56
door Skip
Touchscreen is natuurlijk vet, om het modern te zeggen, maar ik denk (want ik heb er nog geen ervaring mee) dat je thuis op de pc de route toch al grotendeels vastlegt en dat je daar dus ook de tijd voor neemt. De afwijkingen die je dan onderweg tegenkomt kun je dan natuurlijk met gemak middels knoppen uitvoeren en kosten niet veel tijd... Onder het rijden wil ik ook wat van de omgeving zien en zal ik niet zo snel trachten de ingestelde route te wijzigen...

Mits ik bepaalde voordelen van de 2610 nu over het hoofd zie neig ik langzamerhand toch richting de 276C..... (ook vanuit financieel oogpunt..)

Geplaatst: 15 jul 2004 07:40
door yzf1kr
Hans Vaessen schreef:
yzf1kr schreef:De 276c, kan ook waypoints sorteren.
Klopt, maar niet automatisch: de 2610 kan met een druk op de knop voorkomen dat je gaat zigzaggen.
De 276c kan dus WEL automatisch sorteren, alleen denk ik dat het een beetje verstopt zit. Het zit namelijk niet in het "maak nieuwe route scherm". Het zit in het "edit via" scherm dat onder de NAV-knop zit.

Geplaatst: 15 jul 2004 08:11
door rolf
Ik heb de 276C aangeschaft, alhoewel deze nog wel nageleverd gaat worden maar dat gaat goed komen, juist vanwege dat als ik aan het rijden ben ik de route wil opnemen(tracklocks). Als ik dan 3 dagen aan het sturen ben om een route uit te zetten voor bv de club dan heeft de 2610 een beperking.

Tevens als je gewoon een beetje een bepaalde route op de bonevooi volgt en je wilt op een gegeven moment naar huis/hotel/camping, geen probleem, vervolgens zoek je de korste of snelste route op.

Mijn overweging was ook de interne accu, lijkt me erg makkelijk. Tevens het goede scherm van de 276c, hoe scherper het licht hoe beter het scherm tot zijn recht komt.

Het bedieningsgemak van de 2610 is geweldig.
Ze zouden een goede mix van alle voordelen van de 2610 en de 276 moeten maken, dat zal wel komen over een jaar of 2. Marketing technisch slimmer. :wink:

Als laatste overweging was de compactheid van de 276c, ik rij ook een sportieve motor RSV mille en daar heb je nu eenmaal minder ruimte dan op een all-road zoals bv de 1200GS BMW.

Jammer vindt ik dat de bleu tooth verbinding voor de 276C pas waarschijnlijk volgend jaar gaat komen.

succes met de keuze, en ik zou kiezen voor een uurtje uitleg en overweging in Rijsen.

grtjs rolf

Geplaatst: 15 jul 2004 10:07
door Hans Vaessen
He! Het lijkt dat ik nog niet goed opgelet heb; ik ga het automatisch sorteren in de 276 opzoeken; goed mogelijk (gezien bovenstaande zelfs waarschijnlijk ;)) dat ik me vergis.

En inderdaad: de 276 kan veel meer met tracks; daarbij hoort dus ook de opslag van de track van een gereden route. Het aantal trackpoints is groter en bovendien is de wijze van vastlegging instelbaar. Gaat het je mede om het uitzetten van routes dan is de 276 beslist te prefereren. Zo rijdt bijvoorbeeld Tom Boudewijns (zie www.tomboudewijns.nl) met een 276 (en een SP-III).

Geplaatst: 15 jul 2004 11:10
door T.J.K.
Hans Vaessen schreef:De afweging is best lastig inderdaad. Daarom ook dezerzijds nog even op een rij, de criteria:

voor 2610:
a. geheugen: de 276 werkt met Garmin geheugen, dat veel duurder is. De 2610 met Compact Flash (CF): veel goedkoper
b. de bediening: het touchscreen maakt de bediening werkelijk veeeel eenvoudiger (inuitiever) en sneller. Dat inituitieve is belangrijk: ook functies die je minder vaak gebruikt zul je sneller terugvinden. Zelf vind ik het met de vinger scrollen over de kaart en het invoeren van adressen een geweldige pre.
Nadeel van het touchscreen is bediening tijdens het rijden, maar daar is dan de Perfect Cradle weer voor
c. extra opties als het automatisch sorteren van routepunten (erg goed!) en instellen van verboden gebieden.
d. vormgeving/bedieningsgemak maken het een 'vriendelijker toestel'; mijn echtgenote werkt zonder bezwaar met de 2610, maar heeft weinig met de 276 (ook wel een belangrijk argument ;))
e. optioneel draadloos geluid


voor SP-III"
de prijs (met als belangrijkste nadeel het gebrek aan snelheid bij rekenen en schermopbouw
)

Al met al is de afweging heel persoonlijk. Ook ikzelf heb me bij het uitkomen van de 276 danig achter de oren gekrabt. Zelf ben ik volstrekt geen off-roader, maar vooral het scherm vond ik erg verleidelijk. Gewend aan de SP-III leiden het CF-geheugen en het scherm van de 276 tot een gelijke plaats maar geeft het bedieningsgemak van het touchscreen uiteindelijk de doorslag.
En als je dan ook nog met bluetooth gaat rijden ben je weliswaar weer wat armer, maar tegelijk toch ook wel weer rijk ;)

Voor wat het waard is:
de SP-III KAN een verkeerde keuze zijn: je zult met enige regelmaat geconfronteerd worden met de (beperkte) tekortkomingen, zeker op vakantie en in de auto.
Tussen de 2610 en de 276 bestaat er eigenlijk geen verkeerde keuze: je zult met beiden in de praktijk zeer content zijn, de accenten liggen anders.

Succes met de afweging!
Hoezo kan een verkeerde keuze zijn en wat bedoel je o.a. met tekortkomingen op vakantie,graag ietsje duidelijker.Als ik het goed heb,kun je in de 2610 ook niet meer routes laden,dan in de stp 111.Dat de 2610 zelf sneller een route kan berekenen of herberekenen,zie ik niet als het grote voordeel,want herberekenen staat bij mij toch altijd uit,dus dat het sneller is,maakt voor mij niets uit.Welk voordeel(dus dat het voormij een hele vooruitgang zal zijn)zou voor mij de doorslag kunnen geven,om mijn stp 111 in te ruilen.