Zwolsche Bos bij Heerde

Ook steeds vaker ruiter-routes via GPS
Plaats reactie
Heleen
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 jul 2009 16:00

Zwolsche Bos bij Heerde

Bericht door Heleen »

Hallo,

Weet iemand hier bij toeval of er een gps-route van dit gebied bestaat? Ik heb geprobeerd de ruiterroutes zelf als waypoints in mijn gps (Garmin Oregon 200) te krijgen, maar de papieren kaart en mijn gps-kaart lijken niet overeen te komen... Ik ben van plan om morgen daar te gaan rijden op de uitgezette ruiterroute, maar de keren dat ik daar al gereden heb ging ik altijd wel weer ergens verkeerd. Was mooi geweest als ik dus bij voorbaat de route zou kunnen plannen...

Groetjes van Heleen.

photis
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 aug 2009 09:44

Bericht door photis »

Hoi paardrijden en GPS'en is nog niet zo populair behalve dan bij edurance daar rijden ze zowat allemaal met een GPS. Verlopig ben je nog toegewezen op het zelf maken van routes. Maak meestal een foto van de ruiterkaart en calibreer deze in oziexplorer. Dan teken ik de ruiterroute over (track) deze laad ik in mijn gps. Zo heb je een goed beeld van je route. Geruikte deze methode veel toen in het begin nogal eens verdwaalde in de Drunese Duinen;-)

Heleen
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 jul 2009 16:00

Bericht door Heleen »

Hoi,

Pfff, ik ben echt nog helemaal leek hoor, hahaha :-)... Ik snap er niks van... Heb inderdaad eens eerder gehoord dat je een ruiterroutekaart op de een of andere manier kunt overnemen op de gps-kaart... Ik leg nu mijn papieren kaart ernaast en dan 1 vinger op die kaart en 1 vinger op het computerscherm met mapsource. Dan maak ik allemaal waypoints aan die dan een route vormen... Volgens mij heel omslachtig, maar het is me zo een paar keer gelukt.

Wat betreft de route in het Zwolsche Bos ben ik geholpen, die heb ik van iemand uit de buurt gekregen en kon ik zo in mijn garmin laden... Die route was heel erg mooi en zou ik zonder gps nooit gereden kunnen hebben. Nadeel vond ik dat ik alleen de paarse lijn op mijn scherm kon volgen en we niet konden zien waar alle andere paden waren. Ik reed dus de hele weg met 1 hand aan de teugels en in de andere hand mijn gps... Paard was wel braaf! Weet ik dat ook weer...

Een week of 2 terug heb ik zelf een route kunnen maken toen ik een paard in mijn eentje van Leuvenum naar Vierhouten moest rijden, en rit van 26 km. Dat ging goed! Mijn ouders stonden keurig bij de oversteekplaatsen om me te helpen, want paard was na 5 dagen rust ivm kreupelheid tijdens een trektocht behoorlijk druk.

Toch moet ik nog veeel meer leren om alles uit het apparaat te kunnen halen en ik denk dat ik nog maar een vervolgcursus ergens ga doen ofzo. Heb in juli alleen een basis-cursus gehad, maar daarin leerden we alleen wat gps precies is en hoe het werkt en moesten we een route wandelen die de instructeur erin had gezet.

Groetjes van Heleen.

William
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 mar 2004 13:11
Locatie: Laarbeek (NL)

Bericht door William »

Heleen schreef:Nadeel vond ik dat ik alleen de paarse lijn op mijn scherm kon volgen en we niet konden zien waar alle andere paden waren.
Volgens mij zie je de andere paden wél als je verder inzoomt.
Heleen schreef:... in de andere hand mijn gps... Paard was wel braaf! Weet ik dat ook weer...
Paard was in de veronderstelling dat je met je Oregon stroomstoten kon geven. :roll: :wink:

Gebruikersavatar
splashy
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 5252
Lid geworden op: 28 mar 2008 20:12

Bericht door splashy »

In google earth kan je lijntjes trekken op de sat. kaart
Deze lijntjes (tracks) kunnen paadjes/wegen/rivieren ed zijn, dus eigenlijk maak je eenvoudig een soort kaartje door het over te trekken.
Dit alles kan je opslaan en bv met
http://www.gpsvisualizer.com/
weer omzetten naar een zg gpx data file die door je gps gelezen kan worden, dus uiteindelijk zal je de getrokken lijntjes weer op je gps scherm zien.
Als je Gps niet doet wat jij wil, verander dan niet meerdere dingen tegelijk.
Niet je Gps formatteren!!! Zorg dat je altijd een backup van je Gps hebt
GPS75 (1993), 12XL, Nuvi 3760, Oregon 600, Sam. Galaxy S4 S5, Samsung Tab P7500 3G

Plaats reactie

Terug naar “Bij het paardrijden”