Garmin fietskaart Benelux
Re: Garmin fietskaart Benelux
Yep heel duidelijk met uitspraken zoals:
"en daar heb je natuurlijk geen donder aan"
"het maakt helemaal geen donder uit"
Maar bijna diplomatisch ............
"en daar heb je natuurlijk geen donder aan"
"het maakt helemaal geen donder uit"
Maar bijna diplomatisch ............
Oregon 700, Vivofit 4, Vivoactive.
GPS 100/50/75/45/40/90/38, 12XL, eMap, 20 x eTrex, GPS V, Geko 101/201/301, GPS 60/72H/76CSx, GPSMAP 60/60C/60Cx/60CSx/220/295, Colorado 300, Dakota 10/20, Oregon 400t/450t, Montana 600 enz.
GPS 100/50/75/45/40/90/38, 12XL, eMap, 20 x eTrex, GPS V, Geko 101/201/301, GPS 60/72H/76CSx, GPSMAP 60/60C/60Cx/60CSx/220/295, Colorado 300, Dakota 10/20, Oregon 400t/450t, Montana 600 enz.
Re: Garmin fietskaart Benelux
Natuurlijk begrijp ik, dat de uitgebreidere kaart, vergeleken met de OFK, ook duurder mag zijn. Alleen heb ik daar niks aan. Vanuit Notter is het misschien net te ver om te fietsen en zul je het waarschijnlijk niet missen, maar ik maak met enige regelmaat grotere toertochten over de grens naar een gebied, dat niet door de kaart van Garmin wordt bestreken: dat van onze oosterburen (ruwweg tussen Bad Bentheim en Vreden), niet dat van de zuiderburen. Dit impliceert nu, dat ik een totaal overbodige toevoeging gesubsidieerd heb en de zozeer gewenste toevoeging niet kan krijgen. En dat ik onderweg bij een grenspassage de kaart moet wisselen. Sja...Hans Vaessen schreef: - maar vooral: deze kaart is alleen Nederland. De nieuwe Garmin kaart is Benelux (met dito effect op de eerste twee aspecten).
Groeten,
Roelof
GPS-V, Oregon 400t, Nüvi 3790T
Roelof
GPS-V, Oregon 400t, Nüvi 3790T
Re: Garmin fietskaart Benelux
Nog een fietsrouteplanner:HaWee schreef:het is niet speciaal voor gps, je kunt kaartjes en routes en bezienswaardigheden uitprinten en als je een gps hebt kun je de track er naar toe sturen.
http://www.anwb.nl/fietsen/nieuws-en-ti ... rland.html
Garmin Nüvi 1340 LMT, Garmin Etrex 20(X) en Garmin 25T
Re: Garmin fietskaart Benelux
Hoi,
Ik heb zelf al vanaf het begin deze onroute fietskaart en ook de wandelkaart. (legaal)
Van de routering heb ik alleen in het begin gebruik gemaakt, omdat die naar mijn mening te veel omrijdt. En ik mis ook heel veel fietspaden, ik rijdt nogal eens in niemandsland terwijl deze fietspaden/wegen al jaren bestaan.
En om nu ineens zowat de volle mep te moeten gaan betalen voor een update nee, en trouwens ik moet niets met SD kaartjes, ik gebruik meerdere kaarten en dat vindt ik fijn anders kocht ik wel wat anders dan een Garmin.
En helaas zijn veel kaarten veel te duur, als fietser, mountainbiker en wandelaar gebruik ik nogal een buitenlandse kaarten en om die allemaal voor de huidige prijs aan te schaffen nou nee.
Wat er moet gebeuren is:
Geen SD kaarten, Ik begrijp dat ze tegen kopieren e.e.a willen beveiligen maar dit werkt averechts.
Prijzen van kaarten omlaag.
De kleurstelling van kaarten en wegen zijn niet altijd optimaal, dit geld ook voor buitenlandse kaarten,
Zo niet zal Garmin dit in de toekomst hard treffen door de komst van allerlei gratis varianten en de opensource die steeds meer opkomt.
En hoe zit het met de onafhankelijkheid van waypoint als ze de url : http://www.gps-garmin.nl/ gebruiken?
Pascal
Ik heb zelf al vanaf het begin deze onroute fietskaart en ook de wandelkaart. (legaal)
Van de routering heb ik alleen in het begin gebruik gemaakt, omdat die naar mijn mening te veel omrijdt. En ik mis ook heel veel fietspaden, ik rijdt nogal eens in niemandsland terwijl deze fietspaden/wegen al jaren bestaan.
En om nu ineens zowat de volle mep te moeten gaan betalen voor een update nee, en trouwens ik moet niets met SD kaartjes, ik gebruik meerdere kaarten en dat vindt ik fijn anders kocht ik wel wat anders dan een Garmin.
En helaas zijn veel kaarten veel te duur, als fietser, mountainbiker en wandelaar gebruik ik nogal een buitenlandse kaarten en om die allemaal voor de huidige prijs aan te schaffen nou nee.
Wat er moet gebeuren is:
Geen SD kaarten, Ik begrijp dat ze tegen kopieren e.e.a willen beveiligen maar dit werkt averechts.
Prijzen van kaarten omlaag.
De kleurstelling van kaarten en wegen zijn niet altijd optimaal, dit geld ook voor buitenlandse kaarten,
Zo niet zal Garmin dit in de toekomst hard treffen door de komst van allerlei gratis varianten en de opensource die steeds meer opkomt.
En hoe zit het met de onafhankelijkheid van waypoint als ze de url : http://www.gps-garmin.nl/ gebruiken?
Pascal
- HaWee
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 22862
- Lid geworden op: 28 jul 2008 16:24
- Locatie: Eindhoven
Re: Garmin fietskaart Benelux
ik deel je teleurstelling over het niet updaten van de OR fietskaart en ook van alleen leveren op sd.
De URL van Waypoint is www.gps.nl , ze zijn wel zo slim geweest om ook gps-garmin als alias vast te leggen zodat ze sneller gevonden worden door iemand die zich begint te oriënteren op het net over de gps.
Het lijkt me niet dat dat de onafhankelijkheid van Waypoint beïnvloed. Het indiceert dat ze Garmin dealer zijn en dat mag toch wel getoond worden. Ze verkopen meer merken gps maar de grote moot is Garmin omdat ze zich hebben gespecialiseerd in het segment waarin Garmin meer vertegenwoordigd is dan de andere merken.
De URL van Waypoint is www.gps.nl , ze zijn wel zo slim geweest om ook gps-garmin als alias vast te leggen zodat ze sneller gevonden worden door iemand die zich begint te oriënteren op het net over de gps.
Het lijkt me niet dat dat de onafhankelijkheid van Waypoint beïnvloed. Het indiceert dat ze Garmin dealer zijn en dat mag toch wel getoond worden. Ze verkopen meer merken gps maar de grote moot is Garmin omdat ze zich hebben gespecialiseerd in het segment waarin Garmin meer vertegenwoordigd is dan de andere merken.
"Always Look on the Bright Side of Life"
Re: Garmin fietskaart Benelux
klinkt best wel plausibel, maar waarom dan ook niet gelijk de domeinen
gps-tomtom
gps-camos
gps-becker
ik zou dit als bedrijf zeker doen als ik deze merken verkocht
btw, ik heb niet gecontroleerd of ze vrij zijn, ze werken iig niet
gps-tomtom
gps-camos
gps-becker
ik zou dit als bedrijf zeker doen als ik deze merken verkocht
btw, ik heb niet gecontroleerd of ze vrij zijn, ze werken iig niet
Re: Garmin fietskaart Benelux
Hoe moeten we fouten cq. omissies rapporteren? Of heeft dat geen zin omdat er geen updates zullen komen?
Thibaud
Thibaud
- Hans Vaessen
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 24525
- Lid geworden op: 9 mar 2004 21:38
- Locatie: Rectum (vlakbij Notter)
- Contacteer:
Re: Garmin fietskaart Benelux
Dat is (nog) niet bekend. We hebben Garmin wel aangeboden de mapreporter daarvoor in te zetten, maar vooralsnog is daarover geen duidelijkheid. Je zou de vraag eventueel zelf aan Garmin kunnen stellen, en dan met name Garmin België.tchabot schreef:Hoe moeten we fouten cq. omissies rapporteren? Of heeft dat geen zin omdat er geen updates zullen komen?
Thibaud
Groeten uit Rectum,
Hans
Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Hans
Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
- Hans Vaessen
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 24525
- Lid geworden op: 9 mar 2004 21:38
- Locatie: Rectum (vlakbij Notter)
- Contacteer:
Re: Garmin fietskaart Benelux
Ik zit op dit moment op een camping in de Bourgogne; geheel onthaast dus even de tijd hier wat uitgebreider op in te gaan:Pascal62 schreef:
En hoe zit het met de onafhankelijkheid van waypoint als ze de url : http://www.gps-garmin.nl/ gebruiken?
In formele zin zijn we als WayPoint volstrekt onafhankelijk van Garmin. Er zijn geen participaties of anderssoortige verbanden en we mogen elk merk verkopen dat we willen verkopen. Sterker: zeker in afgelopen najaar hebben we daar weer hernieuwd energie in gestoken en gekeken of we Mynav en Magellan en wat andere initiatieven konden helpen in de beneluxmarkt in het zadel te komen. We denken dat meer concurrentie goed zou zijn voor alle partijen.
We hebben daarbij moeten constateren dan de prijs/kwaliteit verhouding uiteindelijk ècht ruim onder die van garmin bleef. Want dàt is uitgangspunt van wat we verkopen: wat is het beste. En ofschoon er ook op Garmin nu en dan best het nodige aan te merken is zijn ze toch echt numero uno.
Let wel: ik heb het dan vooral over onze specialisatie: vrijetijdsnavigatie. Ofschoon Garmin het ook erg goed doet in autonavigatie zijn daar de verschillen kleiner.
Als ik uitga van onze ervaringen de afgelopen jaren acht ik de kans dat die leidende positie van Garmin in de komende jaren verandert zo goed als nihil. De meeste initiatieven komen vanuit opportunisme en minder vanuit overtuigde core-business. Ik zie Garmin alleen maar sterker worden.
En daarmee ook de nuance: formeel onafhankelijk van Garmin. In de praktijk natuurlijk niet, simpelweg omdat het gros van wat we verkopen van Garmin komt. En dùs zijn we niet onafhankelijk. Tegelijk biedt die band echter ook belangrijke voordelen, zowel op productfeedback als, vooral, aftersales. We hebben op dagelijks contact met Garmin NL en elders, op alle niveau's. Dat is veelal achter de schermen, je merkt het vooral pas als je tegen een probleem aanloopt.
Overigens is die focus op Garmin al 11 jaar oud: de streetpilot III was toen het allereerste volwaardige standalone gps-systeem. Het domein gps-garmin.nl hadden we dan ook al veeeeel eerder dan gps.nl. En, overigens: de vermelding van een merk in een domein màg niet zomaar; ook niet bij tomtom, becker etc. (dat 'iedereen' het doet wil niet zeggen dat het màg; we hebben toentertijd formeel toestemming aan garmin gevraagd en gekregen..). Maar dat terzijde..
En tegelijk: ook al hebben we een sterke band met Garmin en zijn we wereldwijd één van de grootste gespecialiseerde dealers: wij bepalen NIET het beleid van Garmin. En daarmee back on topic: het liefst waren wij gewoon doorgegaan met de OnRoute fietskaart. De hoge upgradeprijs voor de fietskaart Benelux komt voor het grootste deel door de keuze voor Benelux ipv Nederland als regio. En da's een Garmin keuze geweest...
Veel mensen zijn daar blij mee (zeker in het zuiden van het land); maar ik begrijp maar al te goed: vanuit het Twentse grensgebied heb je daar weinig aan.
Het zou goed zijn als de diverse kaarten een stukje grensoverschrijding zouden kennen. Dat zou voor veel mensen een uitkomst zijn. We hebben dat vanuit OnRoute ook wel verkend maar, helaas: de licentiestructuren van de kaartenbouwers zijn daar volstrekt niet op ingericht. Grensoverschrijding Duitsland zou de fietskaart NL duurder maken van die van de Benelux...
Ik zie dat niet snel veranderen: Grofweg heb je drie cartografische werelden (een fietskaart is geen wereld apart maar baseert zich op één van onderstaande drie):
- de wegenkaarten: die wereld is razendsnel en commercieel-creatief. Wel concentreert men zich op de massa-markt. En da's de auto..
- de topografische kaarten: da's veelal een vrij stoffige wereld. Van oorsprong overheid-gerelateerd en, met alle respect, daardoor niet de meest commercieel-dynamische omgeving. Ondertussen, ofschoon met gemeenschapsgeld tot stand gekomen, ook nog eigenlijk idioot duur. Over dat laatste vindt op europees niveau allerlei politiek en juridisch overleg plaats - het zou te verwachten zijn dat die wereld er over een jaar of vijf heel anders uitziet.
- ik zeg: zòu. Want de derde groep is OSM, en ik heb de indruk dat die vooral bovenstaande ontwikkeling aanmerkelijk zal gaan versnellen c.q. inhaalt.
Vanuit 'onze business' bezien is OSM eigenlijk de meest interessante ontwikkeling. An sich zouden we daar vanuit OnRoute ook veel meer mee kunnen en willen.
Echter: OSM kent vooral één groot risico: blijft het werken op de garmins? En die kanttekening is niet zo vreemd als je beseft dat geen enkele OSM kaart bijvoorbeeld in een TomTom werkt. Het is voor garmin een koud kunstje om die strategie te volgen..
Overigens denk ik persoonlijk dat dat geen verstandige keuze van Garmin zou zijn: vind het juist een belangrijk onderscheidend aspect van Garmin. Zou het briljant vinden als Garmin een manier zou vinden OSM ècht een plek in haar strategie te geven. Maar... als gezegd: ofschoon we een nauwe band hebben gaat die ook weer niet zo ver dat we dat soort zaken kunnen beinvloeden.
In de tussentijd zou ik zeker adviseren ook naar de OSM kaart te kijken en ermee te gaan rijden. Zeker: er zijn beperkingen. Maar ook voordelen...
Groeten uit Rectum,
Hans
Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Hans
Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Re: Garmin fietskaart Benelux
Gewoon een goed evenwichtig verhaal, zoals wel vaker. Fijn om te lezen. Een prettige vakantie. Met groet!, nemo
Re: Garmin fietskaart Benelux
Maar dat is niet gebeurd. OnRoute is een onbetrouwbare leverancier van kaarten. Van de ene op de andere dag wordt een kaart van de markt gehaald, terwijl wel de suggestie werd gewekt dat er updates zouden komen. Wat met de fietskaart is gebeurd, kan ook gebeuren met de andere kaarten. Na verloop van tijd worden ze waardeloos, vooral als het GPS apparaat wordt vervangen door een ander apparaat.Hans Vaessen schreef: het liefst waren wij gewoon doorgegaan met de OnRoute fietskaart.
Garmin Nüvi 1340 LMT, Garmin Etrex 20(X) en Garmin 25T
- HaWee
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 22862
- Lid geworden op: 28 jul 2008 16:24
- Locatie: Eindhoven
Re: Garmin fietskaart Benelux
dat is bij bijna elke gekochte kaart, die is nl gekoppeld aan de gps. De OR fiets en wandelkaart hebben nog de mogelijkheid van een extra unlockcode de meeste andere kaarten niet.Mattheus schreef: Na verloop van tijd worden ze waardeloos, vooral als het GPS apparaat wordt vervangen door een ander apparaat.
Dan ben jij dus heel blij met de garmin benelux fietskaart want die blijft werken ook in je volgende gps omdat hij alleen op sd wordt geleverd.
"Always Look on the Bright Side of Life"
Re: Garmin fietskaart Benelux
Kun je met de Garmin kaart ook op straat en huisnummer zoeken ? Ik heb nu de onroute fietskaart.
Hoe werkt het met een sd kaart ? Nu bereid ik de routes voor op de computer en die ik wil rijden kopieer ik naar de oregon.
Na het rijden kopieer ik de track weer naar de pc. Zo blijft de oregon overzichtelijk, want ik kan daar geen mappen maken.
Hoe werkt het met een sd kaart ? Nu bereid ik de routes voor op de computer en die ik wil rijden kopieer ik naar de oregon.
Na het rijden kopieer ik de track weer naar de pc. Zo blijft de oregon overzichtelijk, want ik kan daar geen mappen maken.
Re: Garmin fietskaart Benelux
[quote="Hans Vaessen"][quote="tchabot"]Hoe moeten we fouten cq. omissies rapporteren? Of heeft dat geen zin omdat er geen updates zullen komen?
Thibaud[/quote]
Dat is (nog) niet bekend. We hebben Garmin wel aangeboden de mapreporter daarvoor in te zetten, maar vooralsnog is daarover geen duidelijkheid. Je zou de vraag eventueel zelf aan Garmin kunnen stellen, en dan met name Garmin België.[/quote]
Direct vroeg ik dit aan garmin zoals je voorstelt. Maar is normaal dat ze daar tenminste een week over doen om antwoord te geven op zon vraag? Of zouden ze antwoord nog moeten uitzoeken/organiseren ?
Thibaud[/quote]
Dat is (nog) niet bekend. We hebben Garmin wel aangeboden de mapreporter daarvoor in te zetten, maar vooralsnog is daarover geen duidelijkheid. Je zou de vraag eventueel zelf aan Garmin kunnen stellen, en dan met name Garmin België.[/quote]
Direct vroeg ik dit aan garmin zoals je voorstelt. Maar is normaal dat ze daar tenminste een week over doen om antwoord te geven op zon vraag? Of zouden ze antwoord nog moeten uitzoeken/organiseren ?
- Jacob_Bax
- WayPoint relatie
- Berichten: 6906
- Lid geworden op: 7 mei 2006 15:48
- Locatie: Gorinchem
- Contacteer:
Re: Garmin fietskaart Benelux
Ja, dat is normaal.
Waarschijnlijk krijg je helemaal geen antwoord.
En als je wel antwoord krijgt dan is dat "we hebben uw bericht ontvangen en doorgestuurd naar de desbetreffende afdeling".
Het is abnormaal als je daarna nog iets van ze hoort.
Waarschijnlijk krijg je helemaal geen antwoord.
En als je wel antwoord krijgt dan is dat "we hebben uw bericht ontvangen en doorgestuurd naar de desbetreffende afdeling".
Het is abnormaal als je daarna nog iets van ze hoort.
Garmin GPS12, GPSmap 60CSx, eMap, GPSmap 78s, 2xStreetpilot III colormap Streetpilot 2610, Virb, Virb Ultra 30,
OSM
Het licht aan het eind van de tunnel kan ook de trein zijn.
OSM
Het licht aan het eind van de tunnel kan ook de trein zijn.