Pagina 1 van 1

routeberekening BC contra MS

Geplaatst: 26 nov 2011 16:57
door JoopFreriks
Wie kan me een zinnige verklaring geven voor het volgende?

BC vrachtauto van Beatrixziekenhuis Winterswijk naar Havenstraat 57 Doetinchem -> via Groenlo ipv Aalten (beide routes gaan grotendeels over provinciale wegen) en niet in Varsseveld via de A18, maar over kleinere wegen via Westendorp.

idem maar nu met auto: via Aalten en A18
idem met motor: via Aalten, maar niet A18, keuze voor Westendorp

MS truck via Groenlo en A18
MS auto/motorfiets via Aalten en A18

De route via Aalten is ongeveer 4 km korter

Joop :roll:

Re: routeberekening BC contra MS

Geplaatst: 26 nov 2011 17:06
door HaWee
hoe zijn de instellingen in BC en MS voor snel/kort voorkeur/vermijden etc. etc. dan welke kaart en kaartversie.
maakt allemaal verschil

Re: routeberekening BC contra MS

Geplaatst: 26 nov 2011 17:23
door JoopFreriks
Ik heb alle instellingen gelijk staan in zowel BC als MS; kaart en kaart versie is CN 2012.30 voor BC en MS; dat was nl het eerste waar ik naar gekeken heb toen ik het verschil zag.

Re: routeberekening BC contra MS

Geplaatst: 26 nov 2011 21:28
door HtV
Ben ook even aan het experimenteren geweest.
Kwam erachter dat je in BC niet (alleen) in het hoofvenster linksboven het vervoermiddel moet wijzigen maar in het route eigenschapvenster. Toen ging het volgens mij wel goed.
Ik weet natuurlijk niet of jij dat al wel of niet deed.

Re: routeberekening BC contra MS

Geplaatst: 27 nov 2011 09:21
door JoopFreriks
Dat heeft bij mij geen effect; als ik in het route venster het vervoermiddel wijzig, wijzigt route ook; als ik dat in het hoofdvenster doe gebeurt er niets. Ik had trouwens wel in beide vensters hetzelfde vervoermiddel staan.

Re: routeberekening BC contra MS

Geplaatst: 27 nov 2011 09:44
door ++ Lex ++
De aanduiding in het hoofdvenster is de verstekinstelling voor als je een nieuwe route maakt. Op bestaande routes heeft hij dus geen enkele invloed.

Re: routeberekening BC contra MS

Geplaatst: 28 nov 2011 12:44
door RonalT
JoopFreriks schreef:Wie kan me een zinnige verklaring geven voor het volgende?
Je moet niet op zoek gaan naar een zinnige verklaring.
Mapsource of Basecamp verzinnen volgens een of andere methodiek een route die redelijk in de buurt van de snelste of kortste zal komen.

De manier van rekenen wordt door de keuze van het voertuig en snelste of kortste route beïnvloed. Ook de lengte van de route is van invloed. Er zullen misschien nog meer factoren zijn die ik over het hoofd zie. :roll:

Wij zitten ook regelmatig over de computer gebogen om routes aan te passen. Mijn vrouw rijdt met een taxi en moet vooral in buitenaf gebieden mensen ophalen en soms 50 kilometer verder op scholen en instellingen weer afleveren.
Dit geeft soms routes die omrijden opleveren, door dorpskernen gaan of gewoon via wegen waar je liever niet kom.
Dan passen we de routes aan en sturen hem naar de ZUMO.