Pagina 1 van 1
Tijdversnelling
Geplaatst: 7 jun 2013 12:33
door JeroenV
Ik zie in Basecamp een tijdversnellingsknop. Iemand een idee wat die precies doet en hoe het werkt. Zelf dacht ik dat je de hiermee de route/tracktijd kun compenseren voor hoogteverschillen. Zie ik dat goed?
Re: Tijdversnelling
Geplaatst: 7 jun 2013 12:50
door ++ Lex ++
Je vindt ernaast een voortgangsbalk en een paar knoppen.
Als je een route of een spoor selecteert kun je die door een pijl laten volgen. Je kunt het bewegen versnellen of vertragen, en daar dient die snelheidsknop voor. Er is ook nog een balkje met afspeelinfo (afstand, snelheid, koers, tijd).
Ik begreep eerst niet wat je bedoelde, dat komt doordat ik deze balkjes altijd uitgeschakeld heb.
Je kunt ze instellen door rechts op de bovenbalk te klikken; dan kun je aanvinken waar je behoefte aan hebt.
Re: Tijdversnelling
Geplaatst: 7 jun 2013 16:23
door Hans Vaessen
Wat mij betreft overigens typisch een functie waarvan ik het praktisch nut nog niet ontdekt heb... (het afspelen dan... gezien het geringe nut is het versnellen dan wel weer handig

).
Zie ik iets over het hoofd of hebben hier gewoon wat programmeurs iets zitten doen 'omdat het kan'.?
Re: Tijdversnelling
Geplaatst: 7 jun 2013 16:30
door splashy
Je kan je route simuleren en dus ook evt. fouten in kaarten opsporen, of ontbrekende delen.
Voorbeeld Utrechtsebrug Amsterdam uit geeft een freeze met de Montana, maak i waypoint voor de brug en 1 thv afslag Ouderkerk, tijdens het simuleren zal de pijl tijdelijk stilstaan na de brug.
Ik heb het een tijdje niet gedaan, dus mogelijk is het inmiddels op de kaart opgelost.
Re: Tijdversnelling
Geplaatst: 7 jun 2013 16:49
door Hans Vaessen
splashy schreef: tijdens het simuleren zal de pijl tijdelijk stilstaan na de brug.
Jeetje, zover had ik nog niet gedacht.

Maar dan moet je ook maar net weten dat dat effect duidt op een kaartfout..
Re: Tijdversnelling
Geplaatst: 7 jun 2013 17:13
door JeroenV
Ok bedankt. Ga ik eens mee spelen.
Maak ik toch even misbruik van de situatie: ik dacht dus dat je er de routetijd mee kan herbereken gecorrigeerd voor de hoogte. Dat kan dus niet maar ik hoor/lees over omrekentabellen of grafieken. Die kan ik niet zo snel vinden
Kan iemand mij in de goede richting wijzen?
Re: Tijdversnelling
Geplaatst: 7 jun 2013 17:41
door ++ Lex ++
Ik heb geen idee van wat je hiermee bedoelt. Je kunt wel een hoogtegrafiek krijgen, zowel op het toestel als in BaseCamp.
Als je een omrekening bedoelt van de horizontale afstand naar de afstand langs een helling: daar hoef je je niet druk om te maken.
20% is een stevige helling die veelal al van een trap voorzien wordt.
Paswegen zijn meestal 5% tot 10%.
Bij 20% helling is het langs de helling 2% langer.
Bij 10% helling is het langs de helling 0,5% langer.
Bij 5% helling is het langs de helling 0,12% langer.
Re: Tijdversnelling
Geplaatst: 7 jun 2013 19:19
door JeroenV
Ik bedoel: als je een route in de bergen hebt van bijvoorbeeld 2 km (horizontaal gemeten, want dat doet de gps en Basecamp toch?), dan wordt daar een tijd bij gegeven (op basis van een profiel). Als je nu in die route 1000 meter moet stijgen dan doe je daar langer over dan in het vlakke land. Volgens mij rekent Basecamp met die horizontale afstand. Dus ik wil omrekenen.
Of zit ik nu te raaskallen?

ik heb geen Basecamp bij de hand nu dus ik moet het even uit het hoofd doen.
Re: Tijdversnelling
Geplaatst: 7 jun 2013 20:13
door ++ Lex ++
Oh, je bedoelt bij een helling dus niet een toeslag voor de afstand maar voor de tijd omdat je langzamer zult rijden?
Dat zit er niet in omdat het van onbekende gegevens afhangt: motorvermogen, gladheid, ervaring van de bestuurder.
Re: Tijdversnelling
Geplaatst: 7 jun 2013 23:28
door jan.veerhoek
Ik let liever op de weg en de omgeving. Maak me dus helemaal niet druk over tijdsverschillen, denk dat deze totaal weggestreept kunnen worden tegen wat Lex al zei plus verkeer, aantal bochten en wat al niet meer.
Niet goed opgelet met wiskunde op school, of is dat niet je ding? Dan beter helemaal vergeten en lekker rijden!
Grtz,
Jan
Re: Tijdversnelling
Geplaatst: 8 jun 2013 21:11
door RonalT
JeroenV schreef:Als je nu in die route 1000 meter moet stijgen dan doe je daar langer over dan in het vlakke land. Volgens mij rekent Basecamp met die horizontale afstand. Dus ik wil omrekenen.
Of zit ik nu te raaskallen?
Ja.
Eigenlijk niet, het is natuurlijk waar. Maar het berekenen is toch maar een gemiddelde. De drukte van de weg, stoptijd bij verkeerslichten of voorrangssituaties en nog diverse andere zaken worden niet meegerekend. En daar is dat stijgen er eentje van.
Ik weet ook niet of het zo interessant is. Als je op een dag een afstand van 250 kilometer afleg waarin een paar passen zitten zal je daar best iets langer over doen.
Maar als jij of ik of mijn vrouw eenzelfde afstand afleggen zullen we er toch ook allemaal een verschillende tijd over doen. Als er veel bochtige wegen in zitten doet mijn vrouw daar veel langer over dan ik. Hoe jou rijstijl is weet ik niet, maar in geval van redelijke rechte wegen (normale situatie in Nederland) doet mijn vrouw daar misschien 10% langer over dan ik. Als je dan een stukje Eiffel of Moezel gebied als voorbeeld neem doet ze daar misschien wel 30% langer over. Ze heeft een hekel aan het rijden van bochten en berg op berg af.
Met dit hele verhaal bedoel ik maar dat het allemaal erg van de persoon afhankelijk is. Dus je kan als fabrikant wel langdurige gaan zitten bomen en er een werkvakantie aan besteden, maar uiteindelijk zal je tot de conclusie komen dat het afhankelijk is van de persoon achter stuur en het soort voertuig.