Pairen van Zumo 390, Sena SMH5 en telefoon
Pairen van Zumo 390, Sena SMH5 en telefoon
Afgelopen motorbeurs in Utrecht heb ik bij waypoint een Zumo 390 en een Sena SMH5 Duo set gekocht.
Deze heb ik vervolgens met veel plezier gebruikt. Waarbij ik de Zumo met de Sena SMH5 had gekoppeld, de Zumo met mijn telefoon (Android 4.4.2) had gekoppeld en de Sena SMH5 met mijn telefoon had gekoppeld.
Dat werkte als een trein. Zodra alles aan stond was het "media connected", "Phone connected". En ik kon muziek afspelen, welke af en toe gepauzeerd werd als de Zumo iets kwijt wilde of iemand mij belde, om daarna weer verder te spelen.
Nu dacht ik met de nieuwe updates voor de Zumo 390 (allerhande verbeteringen) en de Sena SMH5 (universal pairing en geluidsverbeteringen) natuurlijk enkel verbeteringen aan te treffen. maar... 'never change a winning team' ...
sinds dien krijg ik het niet meer voor elkaar om bovenstaande gepairde driehoek te realiseren (Phone-Sena, Sena-Zumo, Zumo-Sena).
Ik heb factory resets gedaan op mijn Zumo en op de Sena. Niks baat. Ik heb de telefoon en de zumo beide als Phone gepaird met de Sena. En geprobeerd om de telefoon als media en de zumo als Phone (dat werkt niet).
Toen wilde ik proberen om de Zumo als media te pairen, maar dat gaat niet goed op de een of andere manier. Na media selected pairing ziet de Zumo de Sena en wanneer ik verbind volgt er een melding, die te snel afgesloten wordt, waarna de Sena de 3 minuten volpiept zonder de pairing te voltooien.
Het maakt niet uit of ik de telefoon of de zumo eerst pair, bovenstaande bug blijft zich voordoen.
Alle help is zeer welkom, want zo is mijn Zumo 390 in combinatie met mijn telefoon en headset niet wat ik zou willen. Ik kan namelijk nu alleen kiezen tussen geluid van mijn Zumo en bellen, of geluid van mijn telefoon en bellen. Ik wil beide tegelijk weer terug.
Hoe kan ik dit bewerkstelligen?
Garmin Zumo 390 i V3 8GB 64MB BT,
software versie 3.70,
GPS Firmware versie 4.14.08,
Bluetooth firmware versie 3.0.11 P32
Sena SMH5, firmware versie 2.0 Engels
Sena SMH5 handleiding
Deze heb ik vervolgens met veel plezier gebruikt. Waarbij ik de Zumo met de Sena SMH5 had gekoppeld, de Zumo met mijn telefoon (Android 4.4.2) had gekoppeld en de Sena SMH5 met mijn telefoon had gekoppeld.
Dat werkte als een trein. Zodra alles aan stond was het "media connected", "Phone connected". En ik kon muziek afspelen, welke af en toe gepauzeerd werd als de Zumo iets kwijt wilde of iemand mij belde, om daarna weer verder te spelen.
Nu dacht ik met de nieuwe updates voor de Zumo 390 (allerhande verbeteringen) en de Sena SMH5 (universal pairing en geluidsverbeteringen) natuurlijk enkel verbeteringen aan te treffen. maar... 'never change a winning team' ...
sinds dien krijg ik het niet meer voor elkaar om bovenstaande gepairde driehoek te realiseren (Phone-Sena, Sena-Zumo, Zumo-Sena).
Ik heb factory resets gedaan op mijn Zumo en op de Sena. Niks baat. Ik heb de telefoon en de zumo beide als Phone gepaird met de Sena. En geprobeerd om de telefoon als media en de zumo als Phone (dat werkt niet).
Toen wilde ik proberen om de Zumo als media te pairen, maar dat gaat niet goed op de een of andere manier. Na media selected pairing ziet de Zumo de Sena en wanneer ik verbind volgt er een melding, die te snel afgesloten wordt, waarna de Sena de 3 minuten volpiept zonder de pairing te voltooien.
Het maakt niet uit of ik de telefoon of de zumo eerst pair, bovenstaande bug blijft zich voordoen.
Alle help is zeer welkom, want zo is mijn Zumo 390 in combinatie met mijn telefoon en headset niet wat ik zou willen. Ik kan namelijk nu alleen kiezen tussen geluid van mijn Zumo en bellen, of geluid van mijn telefoon en bellen. Ik wil beide tegelijk weer terug.
Hoe kan ik dit bewerkstelligen?
Garmin Zumo 390 i V3 8GB 64MB BT,
software versie 3.70,
GPS Firmware versie 4.14.08,
Bluetooth firmware versie 3.0.11 P32
Sena SMH5, firmware versie 2.0 Engels
Sena SMH5 handleiding
- mrbullmastiff
- WayPoint relatie
Re: Pairen van Zumo 390, Sena SMH5 en telefoon
Waarom wil je de telefoon gelijktijdig zowel met de zumo als met de Sena pairen?
Als je de Sena paired met de Zumo en de Zumo met de telefoon kan je toch alles doen.
Als je de Sena paired met de Zumo en de Zumo met de telefoon kan je toch alles doen.
Werkt nochthans perfect met de 350. Als je de gsm rechtstreeks met de smh5 paired moet je niet altijd de zumo mee hebben.
Sena pair met telefoon is tbv muziek (mp3) en apps zoals flitsmeister. De Sena is ook de manier waarop ik dan muziek pauzeer, stop, start, next, previous kan doen. Dat kan ik op de Zumo 390 niet, maar op deze manier wel. Dat was ook de reden waarom de 390 werd aangeraden niet de 660 toentertijd.mrbullmastiff schreef:Waarom wil je de telefoon gelijktijdig zowel met de zumo als met de Sena pairen?
Sena pair met Zumo = tbv navigatie instructies & (icm telefoon) bellen.
Zumo pair met telefoon = tbv bellen.
Dat begrijp ik niet helemaal.bartho schreef:[...] Als je de gsm rechtstreeks met de smh5 paired moet je niet altijd de zumo mee hebben.
kan je de GSM niet koppelen aan de 390? en vandaar uit bedienen?
Wat betreft telefoneren kan dat inderdaad. Maar wat betreft muziek kan dat niet. De 390 heeft geen MP3 ondersteuning.bartho schreef:kan je de GSM niet koppelen aan de 390? en vandaar uit bedienen?
Vandaar dat ik dat vanaf de Sena SMH5 doe.
Het vervelende is, dat het heeft gewerkt, maar eigenlijk sinds de firmware updates niet meer. Ik kan wel gaan zoeken naar oude firmware en op goed geluk uitproberen welke firmware wel werkt, maar wellicht doe ik het gewoon verkeerd nu.
Aldus mijn vraag op dit forum.
Na uitgebreid proberen samen met iemand van Waypoint Hilversum hebben we het voor elkaar.
De oplossing is als volgt:
Doe eerst een factory reset van de sena (Phone knop 12 sec en dan Jog Dial, je hoort dan headset reset, goodbye).
Dan eventuele oude koppelingen vanaf de telefoon en garmin verwijderen.
Vervolgens eerst Sena met Garmin koppelen. Middels Phone Selective pairing (Phone knop 5 sec en dan nogmaals Phone knop) Testen of dat goed gaat.
Dan Sena met telefoon koppelen Middels Media Selective pairing (Phone knop 5 sec en dan jog dial) . Testen of dat goed gaat en of muziek gepauzeerd wordt voor navigatie.
Vervolgens op de telefoon bij Bluetooth instellingen voor de Sena, audio telefoon uitzetten en media aan laten staan.
Dan de Garmin met de telefoon koppelen. En bij Bluetooth instellingen voor de Garmin, media uitzetten en audio telefoon aan laten staan.
Dan kan de driehoeksverhouding verbinden.
Je hebt dan telefonie via telefoon-garmin-sena
en media (muziek, e.d.) via telefoon-sena
Op deze manier heb je muziek / flitsmeister vanaf de telefoon in je oren.
Op het moment dat de navigatie wat kwijt wil komt dat er tussendoor en wordt de muziek gepauzeerd / weer gestart.
Als je gebeld wordt komt dat in beeld op je navigatie met het nummer van de persoon die belt.
Topic kan wat mij betreft gesloten worden.
De oplossing is als volgt:
Doe eerst een factory reset van de sena (Phone knop 12 sec en dan Jog Dial, je hoort dan headset reset, goodbye).
Dan eventuele oude koppelingen vanaf de telefoon en garmin verwijderen.
Vervolgens eerst Sena met Garmin koppelen. Middels Phone Selective pairing (Phone knop 5 sec en dan nogmaals Phone knop) Testen of dat goed gaat.
Dan Sena met telefoon koppelen Middels Media Selective pairing (Phone knop 5 sec en dan jog dial) . Testen of dat goed gaat en of muziek gepauzeerd wordt voor navigatie.
Vervolgens op de telefoon bij Bluetooth instellingen voor de Sena, audio telefoon uitzetten en media aan laten staan.
Dan de Garmin met de telefoon koppelen. En bij Bluetooth instellingen voor de Garmin, media uitzetten en audio telefoon aan laten staan.
Dan kan de driehoeksverhouding verbinden.
Je hebt dan telefonie via telefoon-garmin-sena
en media (muziek, e.d.) via telefoon-sena
Op deze manier heb je muziek / flitsmeister vanaf de telefoon in je oren.
Op het moment dat de navigatie wat kwijt wil komt dat er tussendoor en wordt de muziek gepauzeerd / weer gestart.
Als je gebeld wordt komt dat in beeld op je navigatie met het nummer van de persoon die belt.
Topic kan wat mij betreft gesloten worden.
Nog even n.a.v. een vraag die ik via de mail ontving:
Het koppelen van een duo headset is vrij gemakkelijk te doen en gaat niet via bovenstaande.
Simpelweg op een van de twee even de jogdial ingedrukt houden. Dan zegt hij iets van headset pairing.
Vervolgens de andere even de jogdial kort indrukken. Dan pairt hij beide headsets en kun je communiceren.
Communicatie start dan door bij een van de twee kort de jogdial in te drukken. Eindigen gebeurd op dezelfde manier.
Het koppelen van een duo headset is vrij gemakkelijk te doen en gaat niet via bovenstaande.
Simpelweg op een van de twee even de jogdial ingedrukt houden. Dan zegt hij iets van headset pairing.
Vervolgens de andere even de jogdial kort indrukken. Dan pairt hij beide headsets en kun je communiceren.
Communicatie start dan door bij een van de twee kort de jogdial in te drukken. Eindigen gebeurd op dezelfde manier.
Hello,
first le me introduce myself.
I'm from Germany thats why I write here in english, no native speaker
.
Passionist motocycle rider using Garmin Navi.
Sorry to reactivate this old threat but I'm using exactly the same devices (Sena SMH5 and Garmin 390).
I'm facing following two problems:
1. announcements through the navigation system are cutted at the begin.
2. when I listen to music on my smartphone via Youtube music player after the first announcements through the navigation system the player goes into pause-modus and I have to continue playing manually.
Hope someone can understand my english aswell the questions and could help me. Garmin support for this device has ended
Thank you ina advance
Werner
first le me introduce myself.
I'm from Germany thats why I write here in english, no native speaker

Passionist motocycle rider using Garmin Navi.
Sorry to reactivate this old threat but I'm using exactly the same devices (Sena SMH5 and Garmin 390).
I'm facing following two problems:
1. announcements through the navigation system are cutted at the begin.
2. when I listen to music on my smartphone via Youtube music player after the first announcements through the navigation system the player goes into pause-modus and I have to continue playing manually.
Hope someone can understand my english aswell the questions and could help me. Garmin support for this device has ended

Thank you ina advance
Werner
- Frank
- WayPoint relatie
Your English is no problem....
1. Try to repeat the pairing of the Zumo 390 and the Sena. Delete the present pairings and start a new pairing process.
2. This is probably a problem of the Sena. You have a direct connection of your smartphone to the Sena, I suppose. Is the Zumo paired as GPS device or as 2nd phone? You may try the other way around to see if this solves the problem.
1. Try to repeat the pairing of the Zumo 390 and the Sena. Delete the present pairings and start a new pairing process.
2. This is probably a problem of the Sena. You have a direct connection of your smartphone to the Sena, I suppose. Is the Zumo paired as GPS device or as 2nd phone? You may try the other way around to see if this solves the problem.
Groeten,
Frank
BMW F800GT/Zumo XT/GPSmap 62s/ Edge 830/VivoActive 3/Venu SQ
Frank
BMW F800GT/Zumo XT/GPSmap 62s/ Edge 830/VivoActive 3/Venu SQ
Hello,
First I have repeated the pairing-> still same problem.
Then I did a firmware-update of the SENA and I tried again booth the following options:
1. "Mehrpunkt-GPS-Kopplung" and 2. "Navi-Kopplung als Mobiltelefon".
But problem still exist
Does anyone have further ideas?
Thank you in advance.
First I have repeated the pairing-> still same problem.
Then I did a firmware-update of the SENA and I tried again booth the following options:
1. "Mehrpunkt-GPS-Kopplung" and 2. "Navi-Kopplung als Mobiltelefon".
But problem still exist
Does anyone have further ideas?
Thank you in advance.