Pagina 4 van 5

Re: Laatste kaartupdate 278 ??

Geplaatst: 31 jul 2019 15:12
door JaVaWa
guzzi vero schreef:De gmapprom.img deleten
Tja, dat gaat dus niet bij de 278...

Re: Laatste kaartupdate 278 ??

Geplaatst: 31 jul 2019 16:09
door JaVaWa
0ebele schreef:Kan jij me vertelen wat er dan moet worden ingevuld in temp?
Plaatje is te klein om te kunnen lezen wat er staat.

Re: Laatste kaartupdate 278 ??

Geplaatst: 31 jul 2019 16:16
door 0ebele
EINDELIJK GELUKT
Het is me gelukt om gedeelte NT EU 2010.1 naar mijn 1e Map278 te versturen.
Hoe: Ik heb ooit op internet een bericht gedownload die over het zelfde ging.
Hier onder het gedownloade bericht.

Zonder LifeTimeUpdate toch kaarten plaatsen op de 278 in het intern (!) geheugen:
1. begin hier niet aan als je binnen een paar dagen de navi nodig hebt, want deze klus duurt een hele middag/avond en moet misschien/waarschijnlijk worden overgedaan omdat je onderweg fouten tegenkomt (been there, done that)
2. hang, naast de usb aansluiting, ook de voedingskabel aan de 278, want deze klus gaat een paar uur duren (een 278 krijgt geen voedingsstroom uit de usb aansluiting)
3. Mapsource:
a. selecteer de gewenste kaarten in Mapsource, maximum grootte 1.7 GB; misschien lukt 1.8 GB ook, maar de (onbegrijpelijke) foutmelding van 'te groot' krijg je pas op het allerlaatst en dan kun je weer helemaal opnieuw beginnen (been there, done that)
b. geef de 'naam van kaartenset' (links onder) een herkenbare naam, bv. CN NT 2012.3
c. gebruik 'verzenden naar apparaat' om de kaart-selectie naar een SD-card te sturen (2 GB of meer); (duurt minimaal 1 uur)
4. copy de file gmapsupp.img van de SD-card naar c:\test\ of een andere, liefst lege, map (directory) waar je schrijfrechten hebt
5. hernoem de file c:\test\gmapsupp.img naar c:\test\gmapprom.img
6. check of het programma 'Webupdater' inderdaad in c:\Garmin\ staat; zet 'm daar anders even neer
7. 'start', 'uitvoeren', tik in 'cmd', klik op 'ok'
8. tik in 'cd \' (=ga naar de root c:\)
9. tik in (of geef een batchfile een zetje):
c:\Garmin\Webupdater.exe /upload_file rgn=49 path=c:\test\gmapprom.img -autorun usb /i
10. de data-overdracht duurt 1-1.5 uur
11. leg de 278 dan buiten met ruim zicht op de hemel, na 10-20 minuten moet de 278 zijn locatie weer bepaald hebben (heeft satellieten weer gevonden)
12. let op (kostte mij de eerste keer een half uur zoeken); nadat de kaart op de 278 is gezet komt de 278 misschien terug in 'Marine Mode' waarin geen CityNavigator NT te zien is
13. bron 1 bron 2

De volgende regel heb ik in cmd.exe (dos) ingevuld en webopdater doet de rest.

C;\>garmin\webupdater.exe /upload_file rgn=49 path=c:test\gmapprom.img –autorun usb /i
0ebele

Re: Laatste kaartupdate 278 ??

Geplaatst: 31 jul 2019 16:23
door 0ebele
sorry een type fout bij de kaart naam moet natuurlijk 2020.10 zijn [img][/img]
0ebele

Re: Laatste kaartupdate 278 ??

Geplaatst: 1 aug 2019 23:17
door lucsch
Hi all,

Ik heb CNE 2020.10 NT uiteindelijk toch op de 276C gekregen en het werkt!

Dit heeft echter heel wat bloed, zweet en tranen gekost, aangezien er verschillende achterpoortjes gebruikt moesten worden, waaronder gebruik maken van een Windows 32 bit PC, omdat Windows 64 bit geen Garmin Communicator Plugin (meer) toelaat, ook niet met bv Firefox 47 (zoals op het Duitse forum vermeld staat).

Ik heb me wel grotendeels laten inspireren door wat op het Duitse forum staat (kudos naar The Dawg voor het doorsturen van de link...), maar heb na veel vallen en opstaan een werkende oplossing gevonden, weliswaar na het opladen van de CNE 2020.10 NT kaartset via een oude Garmin Nuvi 1200, die ik hier nog had rondslingeren en die wel via GE kan benaderd worden en waar ik ook LTU voor had.

Ik zal hiervoor een nieuw draadje maken, waarin de aanpak uitgelegd wordt, zodat het duidelijk is dat het voor de GPSMap 276C is.

Ik hoop dat ik enkele 276C gebruikers hier mee gelukkig kan maken.

Rgds

Luc

BTW: het nieuwe topic zal ik morgen of overmorgen op het forum posten, nu effe geen tijd hiervoor...

Re: Laatste kaartupdate 278 ??

Geplaatst: 4 aug 2019 10:09
door frans belgie
Ik heb het gehad, allemaal te technisch voor mij. Wat duidelijk ook de bedoeling van Garmin was, die schitterende 276/278's die nog hardnekkig gebruikt worden, moeten eruit.
Ze reageren zelfs niet op mijn e mails. Krijg wel na één week een standaard survey toegestuurd om te vragen of ik tevreden was over hun "reactie" (sic).
Hoe achteloos kan je met je kliënteel omspringen?
Ik heb zo'n Russische externe kaart van 2 giga erin steken en zet daar wel passende osm kaarten op.

Re: Laatste kaartupdate 278 ??

Geplaatst: 4 aug 2019 10:30
door frans belgie
Max Kool schreef:Ze doen het nog steeds (behalve de batterijen, die zijn echt helemaal leeg en worden niet eens herkend)
Op youtube zijn er filmpjes te vinden hoe je de dode batterij van een 276/278 weer aan de praat krijgt. Open prutsen en terug tot leven wekken met een 9V batterij.

Is bij mij toch gelukt.

Heb voor alle zekerheid toch maar een nieuwe besteld (bij batteryupgrade als ik mij goed herinner), die perfect werkt.

Heb er nu dus 2. Just in case....

Re: Laatste kaartupdate 278 ??

Geplaatst: 4 aug 2019 19:01
door Roy Crijns
Misschien is het een idee om als 276c en 278 bezitters een claim bij Garmin neer te leggen wegens het niet nakomen van hun (juridische) verplichtingen.

Zoals ook al op het Duitse forum werd vermeld heeft Garmin geen enkel recht om eenzijdig een contract op te zeggen.
Het zou, volgens mij, technisch mogelijk moeten zijn om Garmin Express zo aan te passen dat ook onze toestellen herkend worden zodat en we op de "nieuwe" (lees: standaard) manier zouden kunnen updaten.

Door wel nog kaarten uit te brengen die geschikt zijn voor onze toestellen maar het programma dat hiervoor nodig is (n.l Mapupdater) niet meer ondersteunen, blijven ze duidelijk in gebreke.

Ik zal komende week wederom een mail naar Garmin dichten want maar ook ik ben een beetje klaar met de arrogante houding van de heren. Momenteel kan ik 3 van de 8 toestellen niet naar behoren gebruiken vanwege buggy firmware wat resulteert in het continu vastlopen van het apparaat. (Oregon600t/Oregon700/GPSMap66s)
Daarnaast heb ik nog een 276c en een 278 die ik, ondanks het lifetime abonnement, niet geupdate krijg.
De enige apparaten die wel naar behoren functioneren zijn nog een 60CS en een 60CSx van ruim 12 jaar oud en een Streetpilot3 (uit 2001) die nog dateren uit een tijd dat de vrienden van Garmin nog concurrentie hadden :twisted:

Ik zit zelf al ruim 25 jaar in de (industriële) automatisering en we leverden regelmatig machines naar de VS en Canada en ik weet zeker als wij (als Europeanen) qua software dezelfde kwaliteit als Garmin zouden hanteren we binnen de kortste keren een rechtzaak aan de broek zouden hebben ... in dat opzicht ben ik best bereid "to return the favor" :wink:

on topic: Helaas heeft niet iedereen een 2e apparaat met LTU rondslingeren dat wel door GE herkend wordt waardoor je de kaarten op je pc kunt downloaden. Het zou handig zijn als GE je LTU status herkend c.q. bevestigd ongeacht het type toestel (b.v. op basis van serienummer) en dat je zo de kaarten rechtstreeks naar je pc te downloaden. (Dus buiten de mapupdater om.) Ik ben gewend via de boven beschreven methode een eigen gemaakte kaarten set naar de toestellen te sturen dus wat dat betreft zou er niets veranderen.

Jammer (en frustrerend) dat Garmin iedere keer weer de support van werkende toestellen opschort :cry:

Re: Laatste kaartupdate 278 ??

Geplaatst: 4 aug 2019 20:25
door guzzi vero
mocht waypoint zo vriendelijk willen zijn de NT update ook ter beschikking te stellen zoals ze voor de traveller edition doet. Kunnen de meesten zo de kaarten op pc zetten en unlocken via de codes voor hun gps op hun mygarmin account. Ook ik zie alle codes en keys voor de 2820 maar mapupdater slaat steeds tilt.

Re: Laatste kaartupdate 278 ??

Geplaatst: 4 aug 2019 21:04
door JaVaWa
Hij staat er al, eigenlijk voor een ander doel maar ook prima bruikbaar voor de 276/278 bezitters. Je moet nog wel je eigen ontgrendelcode toevoegen, anders kun je hem niet overzetten.

https://www.mywaypoint.nl/page/faq/artikel/379

Re: Laatste kaartupdate 278 ??

Geplaatst: 4 aug 2019 21:36
door 0ebele
Als je hebt geprobeerd om via mapupdater je map te updaten, dan staan de code: en unlock code: al op de
webside myGarmin-myMaps-GPS-Details, ondanks dat je geen kaart hebt gedownload hebt

Re: Laatste kaartupdate 278 ??

Geplaatst: 6 aug 2019 16:28
door frans belgie
JaVaWa schreef:Hij staat er al, eigenlijk voor een ander doel maar ook prima bruikbaar voor de 276/278 bezitters. Je moet nog wel je eigen ontgrendelcode toevoegen, anders kun je hem niet overzetten.

https://www.mywaypoint.nl/page/faq/artikel/379
Ik heb op die manier inderdaad de kaart op mijn laptop kunnen zetten en uitpakken.
Uitgepakte bestanden in een aparte map gezet.
En nu een hele stomme vraag waarschijnlijk, maar hoe maak ik eea nu zichtbaar in mapsource, want die verschijnt daar niet.
Javawa Gmtk ziet de kaart ook niet, of is dat normaal?
En dan is de volgende stap waarschijnlijk dat ik de ontgrendelcode ingeef (ik zie die inderdaad staan in mygarmin) en de kaart via mapsource of mapinstall naar de 278 stuur?
Zoals gezegd, waarschijnlijk een stomme vraag maar ik ben allesbehalve een techneut.

Re: Laatste kaartupdate 278 ??

Geplaatst: 6 aug 2019 17:48
door HaWee
heb je de puntjes 1 t/m 9 gevolgd of ben je halverwege gestopt?

Re: Laatste kaartupdate 278 ??

Geplaatst: 6 aug 2019 20:14
door guzzi vero
in gmtk - herstel (restore) de map zelf aanduiden waar je alles hebt in uitgepakt. Niet iets aanduiden in die map zelf.

Re: Laatste kaartupdate 278 ??

Geplaatst: 6 aug 2019 21:41
door RonalT
Roy Crijns schreef:Misschien is het een idee om als 276c en 278 bezitters een claim bij Garmin neer te leggen wegens het niet nakomen van hun (juridische) verplichtingen.

...
Haha, ik werk bij een bedrijf met een ontzettend uitgebreid en heel duur besturingssysteem. Dat systeem is 20-25 jaar geleden aangelegd als toen het modernste systeem wat er geleverd kon worden.
5 jaar geleden gaf men aan dat het over een x-aantal jaar niet meer ondersteund zou worden. En het wordt nu dus ook gefaseerd vervangen omdat er geen onderdelen meer geleverd worden als deze stuk zijn. Met wat er uit de fabriek komt kunnen we nog bestaande delen in de lucht houden.

Er bestaat geen levenslange ondersteuning. Het houdt gewoon op als een bedrijf als Garmin, ABB of Invensys dat vindt.