Motoruitlaat in Duitsland

De GPS-Stamkroeg "in de ban van HET DING" is er speciaal voor minder- en totaal-niet-serieuze GPS-babbel.
Have fun!
Gebruikersavatar
zoeff50
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 jul 2008 09:27
Locatie: Assen

Motoruitlaat in Duitsland

Bericht door zoeff50 »

Waarschijnlijk bij motorrijders wel bekend dat de toelatingseisen in Duitsland voor motoronderdelen en accessoires veel strenger zijn dan in Nederland.
In die Heimat moeten met name veiligheidsgerelateerde onderdelen en accessoires een voor de betreffende motor een typegoedkeuring hebben. Te denken valt aan remschijven, remhendel, stuur, windscherm enz. De uitlaat valt er met name ook onder. Voor e.e.a. valt wel wat te zeggen natuurlijk. Ik dacht dat deze eisen alleen golden voor in Duitsland geregistreerde motoren.
Echter het volgende overkwam een 3tal motorvrienden in die Heimat, Eifel.
Één motor was overduidelijk voorzien van een illegale uitlaat, een 2de motor had de db killer uit de uitlaat verwijderd.
Het 3tal reed niet hard en de motoren maakten niet teveel lawaai, maar ze werd wel aangehouden door de politie.
Het rijbewijs werd tijdelijk ingevorderd. Oom agent maakte duidelijk dat beide motoren (uitlaat) aangepast moesten worden voordat er verder gereden mocht worden.
De agent haalde een stapeltje visitekaartjes van een lokale motorzaak uit zijn zak en stelde voor die te bellen of de motoren aangepast konden worden. Zo geschied en beide motoren konden nog diezelfde dag gerepareerd worden.
Aldaar aangekomen stonden er meer NL motorrijders te wachten voor aanpassing van hun motoren (uitlaat).
Motor 1, een Kawa, kreeg een passende std Honda uitlaat, motor 2 werd weer voorzien van een db killer.
Een Honda uitlaat op een Kawa kan natuurlijk niet vlgs de Duitse regels van typegoedkeuring, maar er kwam wel weer een normaal geluid uit. En dat was het uiteindelijke doel natuurlijk.
Boete EUR 150, uitlaat EUR 150 (geen nieuwe). M.i. een goede zaak dat er opgetreden wordt tegen illegale, te luide, uitlaten, maar ik wist niet dat e.e.a zo toeging in Duitsland.
Honda CRF1000LD-Africa Twin, Zumo XT, GPSmap76CSx

Gebruikersavatar
JaVaWa
WayPoint GPS specialist
WayPoint GPS specialist
Berichten: 18271
Lid geworden op: 11 feb 2008 23:46
Locatie: Traiectum
Contacteer:

Re: Motoruitlaat in Duitsland

Bericht door JaVaWa »

De toelatingseisen zijn in Nederland net zo streng hoor, alleen is de handhaving hier lang niet zo streng. Alhoewel, als je hier in een controlefuik terecht komt waar ook het geluid gemeten wordt heb je meer pech dan in Duitsland (de boetes zijn hier namelijk veel hoger dan daar...). Komt alleen niet zo vaak voor.
Daarnaast hebben de in Duitsland de regelmatig terugkerende TüV-keuring waar ook gekeken wordt naar de typegoedkeuring van de onderdelen, in Nederland wordt er niet meer naar gekeken zodra de motoren de fabriek verlaten hebben.

Als je op een groter motorforum regelmatig meeleest zie je vaak genoeg het advies aan oosterburen-gangers langskomen om te zorgen dat je uitlaten in orde zijn (dB killer plaatsen/originele demper monteren)
Kijk op https://www.javawa.nl voor GPS-gerelateerde software, informatie en tips.

Mijn 130 GPS-toestellen

Gebruikersavatar
zoeff50
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 jul 2008 09:27
Locatie: Assen

Re: Motoruitlaat in Duitsland

Bericht door zoeff50 »

Op motorforums waarop ik actief ben, heb ik nog nooit iets hierover gelezen. Maar dit zal te maken hebben met het type motor waar vrijwel nooit iets aan de uitlaat veranderd wordt denk ik.
Je hebt grotendeels gelijk, maar toch. Op gezette tijden verschijnt er in het Duitse blad Motorrad een artikel met een overzicht van welke onderdelen bij vervanging een TÜV Gutachtung nodig hebben. Dit betreft vrijwel uitsluitend delen/ onderdelen die betrekking hebben op veiligheid; frameaanpassingen, windscherm, spiegels !, remmen, de electronica etc.
De uitlaat valt er ook onder. Motoren in Duitsland worden ook periodiek door de TÜV gekeurd.
Niets van dit alles in NL. Hier bemoeit de RDW zich nergens meer mee als een motortype éénmaal een typegoedkeuring heeft verkregen.
De politie evenmin, behalve dus bij een (fuik) contrôle, waarbij meestal naar de banden en de uitlaat gekeken en gemeten wordt. Voor de rest mag je in NL zowat van alles aan je motor veranderen zonder dat er iemand naar kijkt.
Totdat het fout gaat, waarbij je ook een probleem kunt krijgen met de verzekering.
In Duitsland speelt het gerommel met uitlaten en overige delen niet zo om reden van de TÜV keuring. De politie aldaar weet natuurlijk van de niet bestaande NL regels en zal alert zijn op NL motoren met illegale uitlaten.
Heb weer wat geleerd.
Honda CRF1000LD-Africa Twin, Zumo XT, GPSmap76CSx

Hunter6
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1144
Lid geworden op: 30 mei 2005 23:26
Locatie: Oldenzaal

Re: Motoruitlaat in Duitsland

Bericht door Hunter6 »

En laat het nu net in Duitsland zijn waar je de meest belachelijk kleine spiegeltjes, knipperlichtjes, verlichting setjes etc tegenkomt. En ja, alles met ABE ;-)

blazez
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 246
Lid geworden op: 4 jan 2005 14:35
Locatie: Rheden

Re: Motoruitlaat in Duitsland

Bericht door blazez »

Goede zaak. Van mij mag er hier ook vele malen zwaarder worden opgetreden tegen motoren met die knetteruitlaten.
Op een facebook pagina waar ik op zit van mijn type motor lees je ook vaak verhalen over hoe mooi een "sportieve" uitlaat wel niet klinkt. Dat zijn dan vervolgens dezelfde mensen die gaan navragen wat de meest stille helm is. Dan ben je wat mij betreft niet goed bij je hoofd.

Daarnaast zie (en hoor) je hier in de buurt (Veluwezoom/Posbank) zo verschrikkelijk vaak collega motorrijders met de kleredingen op de motor rijden. Wat een takkeherrie. En zo gaan er steeds meer en meer stemmen op om de boel maar af te sluiten voor auto's en motoren (voor de rust in de natuur). Bij motoren wordt steevast het lawaai als reden opgegeven.

Wat mij betreft afschaffen die knetterpijpen en fikse boetes en heel veel controles op die dingen.

Gebruikersavatar
RonalT
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 3864
Lid geworden op: 20 sep 2006 19:14
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: Motoruitlaat in Duitsland

Bericht door RonalT »

controles en boetes..... dan zal er eerst meer politie op straat moeten komen. Want het aantal agenten wat rondrijd is bedroevend.
Las toevallig iets over het puntenrijbewijs voor beginnend bestuurders. Dat is een mislukking, komt vooral door de geringe pakkans. En dat geldt eigenlijk voor alle overtredingen die ze niet met camera's kunnen uitdelen.

Dus meer blauw op straat!
Groeten, RonalT

Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!

SP2610, Z340, Z550, Z590, XT1, CityNavigator, OpenStreetMap, OMK
En een Vivosmart HR / Vivoactive 4 om mijn arm. EDGE 130 en 530 voor op de fiets

blazez
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 246
Lid geworden op: 4 jan 2005 14:35
Locatie: Rheden

Re: Motoruitlaat in Duitsland

Bericht door blazez »

En een mentaliteitsverandering. Zolang er nog zoveel mensen die denken dat het verschrikkelijk stoer is om met zo een kabaal rond te rijden zal het ook wel niet veranderen.
Van die knuppels die niet snappen dat het gros van de mensen die ze tegenkomen niet denken "Wauw wat gaaaafff" maar "Wat een takkeherrie, donder op eikel".
En maar denken dat je stoer bent <zucht>

Gebruikersavatar
RonalT
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 3864
Lid geworden op: 20 sep 2006 19:14
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: Motoruitlaat in Duitsland

Bericht door RonalT »

blazez schreef:En een mentaliteitsverandering.....
En maar denken dat je stoer bent <zucht>
Dat zal niet meevallen, want er rijden ook steeds meer kleine autootjes rond met van die 'zware brom' uitlaten :shock:
Groeten, RonalT

Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!

SP2610, Z340, Z550, Z590, XT1, CityNavigator, OpenStreetMap, OMK
En een Vivosmart HR / Vivoactive 4 om mijn arm. EDGE 130 en 530 voor op de fiets

Gebruikersavatar
Mike Schenk
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 366
Lid geworden op: 4 apr 2008 22:47
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Motoruitlaat in Duitsland

Bericht door Mike Schenk »

Dat komt omdat mensen te vaak met een laptop op schoot zitten. Daar krijg je kleine pikkies van en dat moet weer gecompenseerd worden.
Garmin Zumo 350 | Kawasaki Versys 650 2015
Garmin GPSMap 276Cx BMW R1200 GSA LC 2014

Gebruikersavatar
QuattroFrits
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2938
Lid geworden op: 13 jan 2008 16:59
Locatie: Hulsberg
Contacteer:

Re: Motoruitlaat in Duitsland

Bericht door QuattroFrits »

Mike Schenk schreef:Dat komt omdat mensen te vaak met een laptop op schoot zitten.
Ik dacht dat je daar impotent van werd. :mrgreen:
Met een GPS geen stress en zonder GPS vergaat de wereld ook niet.
Virb XE + Zumo XT + Nuvi 2599 LMT-D + Schuberth C4 Pro met SC1A + Dashcam 67W.

BMW-Wouter
Berichten: 118
Lid geworden op: 13 aug 2018 07:01

Re: Motoruitlaat in Duitsland

Bericht door BMW-Wouter »

Een tijdje terug al weer wilde het kleine achter neefje van mijn vrouw mijn motor wel eens horen. Ach ach wat keek hij sip toen die R1200RT alleen maar netjes puffer-de-puf deed in plaats van KNALLER-DE-KNAL.
We gaan de geluidsloze electrische motorfiets nog meemaken, zo'n mooi zingend geluid zoals een tram of metro, koppel van jewelste, alleen nog even de actieradius opschroeven.
Wouter
Geen BMW R1200RT-LC (2017) meer maar wel een BMW Navigator VI

Gebruikersavatar
RonalT
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 3864
Lid geworden op: 20 sep 2006 19:14
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: Motoruitlaat in Duitsland

Bericht door RonalT »

Inderdaad Wouter. Men verwacht van een motorfiets een hoop lawaai.
Ik rijd een Gold Wing 1500 en met enige regelmaat komen we kinderen tegen die in een stoeltje achterop de fiets bij pa of ma zitten met hun handjes tegen de oren. Alsof ze een HD tegen gaan komen. :-(
Groeten, RonalT

Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!

SP2610, Z340, Z550, Z590, XT1, CityNavigator, OpenStreetMap, OMK
En een Vivosmart HR / Vivoactive 4 om mijn arm. EDGE 130 en 530 voor op de fiets

blazez
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 246
Lid geworden op: 4 jan 2005 14:35
Locatie: Rheden

Re: Motoruitlaat in Duitsland

Bericht door blazez »

En die handen tegen de oren (ook al meerdere keren gezien) dat vind ik echt verschrikkelijk. Dan schaam je je als motorrijder je ogen uit je kop.

Gebruikersavatar
RonalT
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 3864
Lid geworden op: 20 sep 2006 19:14
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: Motoruitlaat in Duitsland

Bericht door RonalT »

Inderdaad, dat vergat ik er bij te schrijven! :shock: :shock:
Soms heb ik zo iets, zal ik even terug rijden en vertellen dat een motor die lawaai maakt niet normaal is. :roll:
Groeten, RonalT

Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!

SP2610, Z340, Z550, Z590, XT1, CityNavigator, OpenStreetMap, OMK
En een Vivosmart HR / Vivoactive 4 om mijn arm. EDGE 130 en 530 voor op de fiets

Gebruikersavatar
QuattroFrits
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2938
Lid geworden op: 13 jan 2008 16:59
Locatie: Hulsberg
Contacteer:

Re: Motoruitlaat in Duitsland

Bericht door QuattroFrits »

BMW-Wouter schreef:We gaan de geluidsloze electrische motorfiets nog meemaken
Die zijn er toch al. ?
Het wordt dan wel heel goed kijken want horen doe je dat (bijna) niet meer.
Arme blinden, doven en slechthorenden.
Met een GPS geen stress en zonder GPS vergaat de wereld ook niet.
Virb XE + Zumo XT + Nuvi 2599 LMT-D + Schuberth C4 Pro met SC1A + Dashcam 67W.

Plaats reactie

Terug naar “De GPS-Stamkroeg”