Aan uit knop Oregon 600 vergaan

De Montana 7x0 & Oregon 7x0 serie staat iets lager.
Gebruikersavatar
peewee32
Berichten: 297
Lid geworden op: 10 jan 2010 10:25
Contacteer:

Aan uit knop Oregon 600 vergaan

Bericht door peewee32 »

De knoppen of liever het rubber van de knoppen van mijn O600 zijn aan het vergaan. De aan uit knop is reeds helemaal vergaan en dus is mijn O600 niet meer waterdicht. De extra knop (voor maken waypoint) is nog OK maar zal zo te zien ook niet lang meer duren. Wat is het advies? Valt dit nog onder garantie (toestel is 4 jaar oud dacht ik)? Zo niet ...enig idee wat het gaat kosten om te repareren?

Ik vind het overigens wel snel (maar ben wel een veel gebruiker). De knop van mijn O400 is nog OK (maar voelt ook wel wat slapjes aan) en die is al een jaar of 9 oud.
Bijlagen
Waypoint.jpg
Waypoint.jpg (65.9 KiB) 6569 keer bekeken
Laatst gewijzigd door peewee32 op 28 aug 2018 09:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Oregon 400t /600 (Openfietsmap), Acer Liquid E2 Duo (Osmand, OSM tracker) . Verbeter de wereld, word mapper voor Openstreetmap

Gebruikersavatar
e.vdwerf
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2541
Lid geworden op: 13 sep 2008 12:17
Locatie: Dordrecht

Re: Aan uit knop Oregeon 600 vergaan

Bericht door e.vdwerf »

Dat is de reden dat ik nu al die veelgebruikte knoppen op een popupdashboard heb staan. .. dus op het touchscreen. Die optie zat in firmware versie 3.00 van de etrex touch 35. Latere firmwareversie helaas weer verdwenen. Bij update blijft de functie behouden tot je een ander dashboard kiest. Volgens mij heeft een 600 toch ook zo'n dashboard? Mijn etrex 30 ging maar 2 j mee. Pageknop stuk. Had geen zin om dat te herstellen. De aan..uitknop gebruik ik dus alleen nog voor aan en uit. Zal aanmerkelijk in de levensduur schelen verwacht ik. Het dasboard heet " favorieten..."
Etrex Vista HCX, 30 en Touch 35 op de Flyer T14 HighSpeed - Contributor Openstreetmap

Gebruikersavatar
BikePC
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1365
Lid geworden op: 22 mar 2008 23:12
Locatie: Zoetermeer

Re: Aan uit knop Oregeon 600 vergaan

Bericht door BikePC »

Ik heb iemand met een Edge 800 die hetzelfde euvel had al eens geadviseerd er een stukje duct-tape overheen te plakken. Dat tape is zeer sterk en waterbestendig en bestaat ook in een zwarte uitvoering. Naar ik heb begrepen zit het er nu bijna een jaar op en het werkt nog steeds. Niet te klein stukje tape gebruiken en plakgebied even schoonmaken met wat spriritus (geen wasbenzine of terpentine!). Ziet er natuurlijk niet zo erg gelikt uit, maar lijkt wel te werken.
Op de Edge 800 steekt het knopje een beetje naar buiten en zo te zien bij de O600 wat verzonken, dus ik weet natuurlijk niet of je door de duct-tape heen de aan/uitknop nog kunt indrukken...

PS. via aliexpress kan je voor de Edge 800 en de Edge Touring als los onderdeel de 'bottom cover' bestellen met daarin ook de aan/uitknop. Even goed opletten want er zijn ook uitvoeringen met al ingebouwde vervangings-accu, maar misschien sla je dan zelfs wel twee vliegen in 1 klap als je eigenlijk toch toe bent aan vervanging van de accu.
Alleen weet ik niet of deze optie ook bestaat voor de Oregon 600. En let op dat je voor de (de)montage van het toestel wel wat specifieke gereedschapjes nodig hebt, waarvan een passende torx-schroevendraaier de belangrijkste is.
Colorado 300 / Edge 800 / Edge Touring Plus / Edge Explore 2

Gebruikersavatar
GPS Expert
Berichten: 3300
Lid geworden op: 24 jan 2013 22:41
Locatie: Amsterdam, Apeldoorn, Havelte, Hilversum, Hoensbroek, Leusden, Privé les of GPS Helpdesk
Contacteer:

Re: Aan uit knop Oregeon 600 vergaan

Bericht door GPS Expert »

Zoek even op marktplaats, er iemand die knoppen maakt met een hele instructie hoe die knop te vervangen (in nederlands)
Marco

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav, Peaklife/Rage.

Zie ook mijn Kennisforum en YouTube kanaal.

Gebruikersavatar
peewee32
Berichten: 297
Lid geworden op: 10 jan 2010 10:25
Contacteer:

Re: Aan uit knop Oregeon 600 vergaan

Bericht door peewee32 »

Allen dank voor de sneller reactie. Helaas geen reactie in de trend van "breng maar naar Garmin. Daar wordt het onder coulance gerepareerd". :( Toch wel vreemd dat zo'n aanuit knop nu al kapot is.

@E.dv.Werf. Goeid tip van die knoppen op het dashboard maar dat zou voor mij denk ik ook niet geholpen hebben. Ik gebruik de aan/uit knop alleen om het toestel aan of uit te zetten.

@BikePC. Ik ben bang dat die duct tape tip niet werkt want ik vrees dat ik een onderdeeltje net onder het rubber kwijt ben. Dat drukt op een heel klein schakelaartje dat de eigenlijke aan/uit knop is. Overigens heeft mijn O600 geen accu maar 2 AA batterijen
GPS Expert schreef:Zoek even op marktplaats, er iemand die knoppen maakt met een hele instructie hoe die knop te vervangen (in nederlands)
Ik heb gezocht maar niet gevonden. Mocht je een link hebben dan hou ik me aanbevolen.
Oregon 400t /600 (Openfietsmap), Acer Liquid E2 Duo (Osmand, OSM tracker) . Verbeter de wereld, word mapper voor Openstreetmap

Gebruikersavatar
Annelies1955
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 119
Lid geworden op: 20 mar 2010 00:18
Locatie: Roermond
Contacteer:

Re: Aan uit knop Oregeon 600 vergaan

Bericht door Annelies1955 »

Hoi,

Ik had in 2010 vergelijkbaar probleem met m'n Dakota. Knop niet vergaan maar er dwars doorheen gedrukt.
Naar de Waypoint-winkel gebracht en daar is het keurig opgelost. Zie dit topic.
Nieuwe achterkant inclusief knop erop gezet.

Succes ermee!

groetjes,
Annelies
www.limburg.anneliesverheijen.nl
Ambulo ergo sum.

Dakota 20 | Oregon 750

Dingeman
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 602
Lid geworden op: 25 nov 2005 16:14

Re: Aan uit knop Oregeon 600 vergaan

Bericht door Dingeman »

peewee32 schreef:Allen dank voor de sneller reactie. Helaas geen reactie in de trend van "breng maar naar Garmin. Daar wordt het onder coulance gerepareerd". :( Toch wel vreemd dat zo'n aanuit knop nu al kapot is.

@E.dv.Werf. Goeid tip van die knoppen op het dashboard maar dat zou voor mij denk ik ook niet geholpen hebben. Ik gebruik de aan/uit knop alleen om het toestel aan of uit te zetten.

@BikePC. Ik ben bang dat die duct tape tip niet werkt want ik vrees dat ik een onderdeeltje net onder het rubber kwijt ben. Dat drukt op een heel klein schakelaartje dat de eigenlijke aan/uit knop is. Overigens heeft mijn O600 geen accu maar 2 AA batterijen
GPS Expert schreef:Zoek even op marktplaats, er iemand die knoppen maakt met een hele instructie hoe die knop te vervangen (in nederlands)
Ik heb gezocht maar niet gevonden. Mocht je een link hebben dan hou ik me aanbevolen.
Mogelijk hier op DIT forum zoeken in de rubriek van de Zumo 550 en gebruik daar de zoeksleutel "knoppen". Er is een forumlid die voor dat apparaat, volgens mij met een 3D-printer, deze knoppen maakt, verkoopt en verstuurd. Mogelijk kan en wil hij ook iets betekenen voor jou navigatietoestel.

Gebruikersavatar
BikePC
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1365
Lid geworden op: 22 mar 2008 23:12
Locatie: Zoetermeer

Re: Aan uit knop Oregeon 600 vergaan

Bericht door BikePC »

@peewee32, ik noemde het voorbeeld van de Edge 800 als hint of er voor de Oregon 600 ook misschien een los achterdeksel verkrijgbaar zou zijn, uiteraard dan zonder 'vaste' accu want die heeft de O600 niet. Het verloren gegane tussenstukje dat de feitelijke aan/uitschakelaar op de print indrukt, zit daar waarschijnlijk dan ook bij of in.
Colorado 300 / Edge 800 / Edge Touring Plus / Edge Explore 2

Gebruikersavatar
BikePC
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1365
Lid geworden op: 22 mar 2008 23:12
Locatie: Zoetermeer

Re: Aan uit knop Oregeon 600 vergaan

Bericht door BikePC »

Misschien heb je hier iets aan? Komt aardig in de buurt van mijn tip met duct-tape. Het verloren / vergane rubber tussenstukje komt van de achterkant van een potlood met gummetje:
https://www.youtube.com/watch?v=D1HZhUw6Iss
Colorado 300 / Edge 800 / Edge Touring Plus / Edge Explore 2

Gebruikersavatar
peewee32
Berichten: 297
Lid geworden op: 10 jan 2010 10:25
Contacteer:

Re: Aan uit knop Oregeon 600 vergaan

Bericht door peewee32 »

Dank allen weer voor de reactie en suggesties. Ik heb net maar een mail naar Garmin gestuurd of het te repareren is en wat de kosten zijn. Verder zag ik op Aliexpres nog een rubber bescherm bumper. Misschien is die te gebruiken met een piefje ertussen zodat de knop te bedienen is.
Oregon 400t /600 (Openfietsmap), Acer Liquid E2 Duo (Osmand, OSM tracker) . Verbeter de wereld, word mapper voor Openstreetmap

yohammer
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 dec 2015 14:21

Re: Aan uit knop Oregon 600 vergaan

Bericht door yohammer »

Binnenkort hoop ik deze vervangs rubber ook klaar te hebben,ik moet alleen nog het rubber in de juiste kleur laten maken
Afbeelding

Gebruikersavatar
peewee32
Berichten: 297
Lid geworden op: 10 jan 2010 10:25
Contacteer:

Re: Aan uit knop Oregon 600 vergaan

Bericht door peewee32 »

Ik heb van Garmin nog geen reactie gekregen en reken daar ook niet meer op. Ik heb inmiddels de gummetjes methode maar uitgevoerd en eerste indruk is OK. Kijken hoe lang het goed gaat...
Oregon 400t /600 (Openfietsmap), Acer Liquid E2 Duo (Osmand, OSM tracker) . Verbeter de wereld, word mapper voor Openstreetmap

kannemars
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 mar 2012 12:59

Re: Aan uit knop Oregon 600 vergaan

Bericht door kannemars »

Als deze rubberen rand met knopje in de handel beschikbaar is, hoor ik dit graag van u.

Dingeman
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 602
Lid geworden op: 25 nov 2005 16:14

Re: Aan uit knop Oregon 600 vergaan

Bericht door Dingeman »

yohammer schreef:Binnenkort hoop ik deze vervangs rubber ook klaar te hebben,ik moet alleen nog het rubber in de juiste kleur laten maken
Afbeelding
Mag ik bij deze vragen of je al zover bent dat je dit "vervangingsrubbertje" al gemaakt en klaar hebt?
En zo ja, dan is mijn volgende vraag zit er aan de "binnenzijde" ook de "verhoging" zodat het aan- en uitschakelaartje werkt?

Jos van Eekelen
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 mei 2010 13:51
Locatie: West-Brabant
Contacteer:

Re: Aan uit knop Oregon 600 vergaan

Bericht door Jos van Eekelen »

zie ook dit https://forum.gps.nl/viewtopic.php?f=75&t=50423 draadje.
Advies: niet te veel kit gebruiken. En ik blijf er bij dat Garmin de aan/uit knop anders/beter zou moeten ontwerpen.
GPS gebruik voornamelijk voor wandelen waaronder het bedenken van wandelingen. Ook Geocaching en geotaggen van foto's. Tevreden gebruiker van een Oregon 450t en altijd geïnteresserd in alternatieven.

Plaats reactie

Terug naar “Garmin Montana 6x0 & Oregon 6x0 serie”