JaVaWa schreef: ↑6 aug 2023 20:22
Controleer eerst of de routes daadwerkelijk lopen in de richting die je verwacht, en draai ze om als dat niet het geval is.
Ik durf met absolute zekerheid zeggen dat de routes allebei in de goeie richting lopen. Het betreft een daguitstap naar het Franse Cap Gris Nez die bestaat uit twee routes, route 'voormiddag' (zeg maar van A naar B), en een route 'namiddag' (van C naar D, waarbij C op ongeveer een km van B ligt, en eindpunt D ook een heel eind van beginpunt A ligt.
Hopelijk brengen onderstaande bijlages iets meer duidelijkheid (in de chaos) :
Hier zie je de voormiddagrit (147 km) in't rood en de namiddagrit (134 km) in't groen :

- voormiddag - namiddag.png (903.44 KiB) 553 keer bekeken
Samengevoegd wordt dat plots een rit van 1109 km.

- samengevoegd.png (863.02 KiB) 553 keer bekeken
Het samenvoegen gebeurde door de viapunten van de namiddag-route te copy/pasten naar onderaan de voormiddag-route (laatste punt van de voormiddag aanklikken, en dan plakken), vermits de optie 'routes samenvoegen' niet (meer) voorzien is in Basecamp voor Mac.
Als je dan in die samenvoeging enkel de terugrit bekijkt, zie je dat BC er duidelijk een zootje. van heeft gemaakt, het gedeelte 'terug' werd ineens 962 km lang. De viapunten van de terugreis worden in een totaal onlogische volgorde aangedaan. Zo ligt het eerste viapunt pas op 93 van het beginpunt en wordt het oorspronkelijke eindpunt van deze rit 'al' na goed 360 bereikt (echter niet via het geplande parcours), waarna het dan nog ongeveer 600 km is naar het 'nieuwe' eindpunt van de rit dat dan uiteindelijk op amper 22 km van punt C (startpunt namiddag) ligt...

- samengevoegd enkel namiddag.png (717.61 KiB) 553 keer bekeken
Nu, ik ga hier niet echt van wakker liggen omdat ik mijn (langere) daguitstappen meestal toch in twee of drie afzonderlijke ritten opsplits, maar dat neemt niet weg dat ik toch wel graag de oorzaak van deze rare (her-)berekeningswijze zou willen kennen. En moest ik dit samenvoegen ooit toch eens nodig hebben, dan zal ik daarvoor mijn windows-laptopje wel eens vanonder het stof halen en zien of die 't nog doet.