Kurviger

De in 2020 uitgekomen Garmin Zumo XT
pjotr0010
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 177
Lid geworden op: 6 dec 2009 23:18
Locatie: Oegstgeest

Re: Kurviger

Bericht door pjotr0010 »

Bestaat er nog een gratis versie van MRA ? Lijjkt wel alsof je altijd een abonnement moet nemen. Is niet echt goedkoop.
Zumo XT firmware 6.60 /Onroute motorkaart 5.16 / BMW R100GS/PD

Gebruikersavatar
jhaarsma
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 355
Lid geworden op: 7 aug 2006 10:13
Locatie: Katwijk
Contacteer:

Re: Kurviger

Bericht door jhaarsma »

Ja hoor, je kan MRA gewoon gratis gebruiken; heeft wel zijn beperkingen (alleen de standaard Open Street Map) maar je kunt wel de "Michelin-overlay" gebruiken. Ook bevat MRA een grote hoeveelheid routes van anderen, die je eenvoudig kunt gebruiken.
Ik gebruik het zelf niet meer, vind de Gold-versie aan de prijs.
Tegenwoordig zet ik alleen voor mezelf routes uit en hoef niet zo nodig TomTom- en Garmin-routes met elkaar te vergelijken; als je in een groep met TT en Garmin rijdt is het misschien anders.
Je kunt ook eens kijken naar RouteYou; ik zet nog wel eens routes uit via het RouteYou-motornetwerk. Als ik dan een geschikte route heb, importeer ik binnen Basecamp.
Zumo 350, Edge Touring, Quest, GPS Map 60C, eTrex Touch 25, eTrex Legend HCx, Elemnt Bold.

Gebruikersavatar
tony rave
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2113
Lid geworden op: 1 dec 2004 14:33
Locatie: View over Baltic Sea

Re: Kurviger

Bericht door tony rave »

Duitsland kan ook middels https://www.viamichelin.com/, helaas niet voor alle schaalgroottes.
Het nadeel is echter dat je via die website geen lijnen op de kaart kunt trekken en exporteren om die vervolgens in b.v. BaseCamp weer te gebruiken

1. open de viamichelin website
2. centreer de kaart op het gewenste gebied
3. kies een schaalgrootte waarbij de extra knop "Michelin map" verschijnt
4. klik op die knop en er opent een 2e scherm met daarin de echte Michelin kaart

zie beide stappen hieronder:
.
michelin knop.jpg
michelin knop.jpg (156.6 KiB) 708 keer bekeken
.
michelin duitslan..jpg
michelin duitslan..jpg (550.54 KiB) 708 keer bekeken
Ж MapSource ► route-creatie ║ directe-route + track ► GPSMap's 60CSx, 79S, 276Cx (probleemloos)║BaseCamp ► databeheer Ж

Gebruikersavatar
FM
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 5006
Lid geworden op: 30 mei 2005 20:49
Locatie: Holsbeek

Re: Kurviger

Bericht door FM »

Dat bedoelde ik met 'niet in Duitsland'. Die kaart is niet gedetailleerd genoeg om routes te maken. Dat is trouwens ook zo in Spanje, maar daar rijd ik niet dikwijls :D .

En inderdaad, je kan geen lijn trekken. Ik maak de route in Basecamp, door telkens te switchen van beeld. En nu en dan ben je het overzicht kwijt waar je nu zat op de Michelinkaart, en moet je weer gaan zoeken...
Zumo XT, KTM 790 Adventure, SRC op Schubert C3 Pro, Edge Touring, Edge Explorer 2

Gebruikersavatar
tony rave
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2113
Lid geworden op: 1 dec 2004 14:33
Locatie: View over Baltic Sea

Re: Kurviger

Bericht door tony rave »

Ja, helaas. De betere resolutie voor Frankrijk lijkt elders niet beschikbaar.
Hetzelfde zie ik met de papier-kaarten van Michelin, die zijn er voor Frankrijk wel met schaal 1:200000 (of 'beter') terwijl voor de overige landen 1:350000 (of 'schlechter') de norm lijkt te zijn.

Maar al met al ben ik content met de huidige mogelijkheden. Daarbij, voor de kosten van alleen mijn michelin frankrijk kaarten koop ik nu een prima GPS toestel. Inclusief preciese plaatsbepaling en EU-wijde detailkaart met updates.

Maar 's-avonds voor m'n tentje (een Erdman-Schmidt uit 1992 met tenminste 1000 maal op-/afbouwen) sla ik toch graag een papieren kaart open om te zien of ik mijn reisgenoten kan verrassen met een afwijking van de geplande route :) .
Ж MapSource ► route-creatie ║ directe-route + track ► GPSMap's 60CSx, 79S, 276Cx (probleemloos)║BaseCamp ► databeheer Ж

Gebruikersavatar
guzzi vero
Berichten: 1713
Lid geworden op: 28 sep 2006 00:38
Locatie: Oostduinkerke

Re: Kurviger

Bericht door guzzi vero »

Zo een 15 jaar geleden waren we in de Auvergne aan het rond touren om daarna door te steken naar Spanje (Costa Dorada) waar we bij vrienden gingen logeren. Dus het voorbereidend werk startte met routes daar in de buurt te maken. Had toen een SP2820 dus Mapsource, en zoals zo velen, de meest gedetailleerde Michelin kaarten. Viel grof tegen die routes maken. In MS niks dan stippel lijntjes geclassificeerd als road en Michelin was al niet veel beter. Dus maar een 3 tal ritjes van een 300 km gemaakt. Verder zag het er naar uit dat er daar niet te veel te beleven was.
We zijn er meer dan een week gebleven en hebben de mooiste ritten ooit gereden in het natuurpark en er rond op die "stippel" wegen die bedekt waren met een laag asfalt waar ze hier nog een punt kunnen aan zuigen. Gelukkig had ik een kleine notebook bij me en al de andere ritten werden de avond er voor gemaakt op al die wegen, die zogezegd geen wegen waren. We zijn gedurende 10 jaar elk jaar terug gekeerd. Zoveel lol hebben we er gehad.

Als impressie een filmpje bijgevoegd van een slecht 'stippel' baantje. Als test gefilmd met een gewoon digitale camera op filmen gezet.
https://www.youtube.com/watch?v=9tQItn1QEw8

En het water was er iets dieper dan ik dacht maar het 'stippel' baantje lag perfect lol
https://youtu.be/fY8POnJM21E
BMW R1200RT en nog wat andere meuk - Zumo 590 - SP2820

Rini P
Berichten: 128
Lid geworden op: 8 apr 2017 22:43

Re: Kurviger

Bericht door Rini P »

Aan de film te zien is dat genieten :D

Gebruikersavatar
tony rave
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2113
Lid geworden op: 1 dec 2004 14:33
Locatie: View over Baltic Sea

Re: Kurviger

Bericht door tony rave »

guzzi vero schreef:
13 apr 2021 09:35
hebben de mooiste ritten ooit gereden in het natuurpark en er rond op die "stippel" wegen die bedekt waren met een laag asfalt waar ze hier nog een punt kunnen aan zuigen.
Ja, dat soort wegen en omgeving zijn gemaakt voor motorrijden. Opnieuw een bewijs dat route-programma's en kaarten niet alles zeggen, je moet zelf op zoek gaan en niet alleen je navigatietoestel volgen. Door de omgeving te observeren ontdek je dit soort heerlijkheden.

Tja, water is onontbeerlijk maar soms wat teveel. Wees gerust, met Kurviger kom je hier waarschijnlijk niet.
.
water-1.jpg
water-1.jpg (258.93 KiB) 504 keer bekeken
-
water-2.jpg
water-2.jpg (278.01 KiB) 504 keer bekeken
Ж MapSource ► route-creatie ║ directe-route + track ► GPSMap's 60CSx, 79S, 276Cx (probleemloos)║BaseCamp ► databeheer Ж

Gebruikersavatar
guzzi vero
Berichten: 1713
Lid geworden op: 28 sep 2006 00:38
Locatie: Oostduinkerke

Re: Kurviger

Bericht door guzzi vero »

Vandaar ook dat het ontzettend jammer is dat de link naar google earth er niet meer is in BC en het wat omslachtelijker wordt om snel even te gaan kijken hoe die weg er daar uitziet mits ze daar langs gereden zijn natuurlijk. Gebruik nu vaker de satelliet kaart in MRA om even te gaan checken.
Situatie is herkenbaar hoor Tony. Van een asfalt weg, naar een betonnen weg, naar grind, naar een karrenspoor en geen mogelijkheid meer om te keren. Moest mijn RT kunnen spreken zou deze wat sappige verhalen kunnen vertellen lol.
BMW R1200RT en nog wat andere meuk - Zumo 590 - SP2820

Gebruikersavatar
Firefly
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 349
Lid geworden op: 3 okt 2005 17:39
Locatie: Koog aan de Zaan

Re: Kurviger

Bericht door Firefly »

tony rave schreef:
10 apr 2021 18:58
In grote lijnen,

1. via de Michelinkaart (tegenwoordig veelal digitaal, soms nog de papieren kaart) trek ik rechte lijnen door de mooie gebieden.

2. die rechte lijnen importeer ik in MapSource (kan ook BaseCamp) en zoek dan de mooist uitziende weggetjes (CityNav, maar vooral de MotoRoute-OSM-kaart) daarom heen. Daarna wil ik nog wel eens in Google-Earth (eye-altitude 5 km) de routes nalopen om te voorkomen dat ik woonkernen kies die inmiddels veel uitgebreider zijn dan de kaart aangeeft.
b.v. in BE zie je dan de lintbebouwing van dorp naar dorp, of de huizenrij naast bepaalde oevers van meren, etc.

3. Ik heb een voorkeur voor overwegend de kleinere wegen, waarbij vaak de wegen die nabij de Michelin-groene wegen liggen nog mooier en vooral rustiger zijn dan de groene-gerande wegen zelf die meer op toerisme gekozen lijken.

4. Kurviger pakt toch vaak de iets snellere wegen. Die hebben inderdaad bij veel motorrijders de voorkeur want op 'mijn' wegen kom ik ze minder tegen. Inclusief stops ligt mijn gemiddelde dan ook steevast rond de 33 km/uur. Veel verkeer is er vaak wel op de bekende berg- en paswegen, daar zijn nauwelijks andere keuzes mogelijk. Maar het vakantieseizoen kan ik vermijden, dat helpt al veel.

5. En wellicht helpt mijn 60-jaar motorrijden ook een handje om deze 'tony-weggetjes', zoals ze binnen de club genoemd worden, eruit te pikken.

Maar wat mooi is blijft voor iedereen toch wat genuanceerder, heeft ook te maken met het type motorfiets. Een Gold-Wing of Harley rijder kom ik niet/nauwelijks tegen op het grootste deel van mijn routes die lang niet altijd over glad asfalt gaan.
Neemt niet weg dat b.v. die heerlijk gladde en doodstille, met EU geld aangelegde wegen in b.v. Spanje, mij ook bekoren, en met de vele bochten erin ook uitnodigen tot hogere snelheden.

Een voorbeeld van een ruim 40 km lange weg met weinig echt rechte stukken erin is de D618 van Bouleternère (N42.64974° E2.58719°) naar Amélie-Les-Baines-Palalda (N42.47392° E2.67496°) in zuid-frankrijk. Nadeel, het ligt veelal in de bossen, dus geen uitzicht en na zo'n uurtje alsmaar bochten kom je dolgedraaid aan het einde.
Ik herinner me nog het bord 'bochtige weg' met daaronder zoiets als 43 km waarbij ik dacht dat men de decimale punt vergeten was.

(Dus niet de N260 die ik eerst noemde).

Veel plezier met het maken en rijden van mooie routes, welke dat ook mogen zijn !
@tony rave
Wij zitten nu in Millas en gaan die weg morgen rijden. Ik had het kattebelletje al die jaren bewaard en gaan het nu eindelijk beleven. Ik ben al jaren een groot fan van Kurviger en we zijn dan ook dankzij dat programma hier gekomen, op weg naar Portugal.
Pan 1300, Zümo 590, XT1, GPS 66st, Edge 1030 plus

Gebruikersavatar
tony rave
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2113
Lid geworden op: 1 dec 2004 14:33
Locatie: View over Baltic Sea

Re: Kurviger

Bericht door tony rave »

Het is niet de kortste weg naar Portugal maar het gebied onder de Golf van Biscay, met o.a. de Picos de Europa, vond ik zeer mooi en (destijds) met weinig verkeer. Als de tijd het toelaat m.i. de moeite waard maar mogelijk heeft Kurviger dat ook al bedacht.

Ben benieuwd of de D618 aan je verwachting beantwoordde.
.
picos europa.jpg
picos europa.jpg (87.82 KiB) 168 keer bekeken
Ж MapSource ► route-creatie ║ directe-route + track ► GPSMap's 60CSx, 79S, 276Cx (probleemloos)║BaseCamp ► databeheer Ж

Gebruikersavatar
Firefly
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 349
Lid geworden op: 3 okt 2005 17:39
Locatie: Koog aan de Zaan

Re: Kurviger

Bericht door Firefly »

Hoi hoi,
Helemaal! Wat wel frappant is, ik heb zo'n route met kurviger uitgezet via de picos de Europa en een groot deel van de kustweg.
We kwamen op de D618 5 auto's en 3 motoren tegen. GEWELDIG. Nogmaals bedankt voor de tip.
Pan 1300, Zümo 590, XT1, GPS 66st, Edge 1030 plus

Plaats reactie

Terug naar “Garmin Zumo XT (1)”