gebroken SD-kaart zumo 590

De specifiek op motorrijders gerichte 5 inch navigatiesystemen van Garmin, introductie 2014
Gebruikersavatar
QuattroFrits
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2938
Lid geworden op: 13 jan 2008 16:59
Locatie: Hulsberg
Contacteer:

Re: gebroken SD-kaart zumo 590

Bericht door QuattroFrits »

Enkele miliAmperes is al genoeg om een accu volledig op te laden en is zelfs het beste.
Je moet het toestel dan niet gebruiken want dan wordt de accu inderdaad alleen maar bijgehouden.
Ongebruikt zal de motorsteun de accu helemaal vol krijgen.
Ik heb ongeveer 6jaar de Zumo 590 gehad en gebruikt en heb ook het accustekkertje aangepast en heb na aanpassing nooit meer een lege accu gehad.
Met een GPS geen stress en zonder GPS vergaat de wereld ook niet.
Virb XE + Zumo XT + Nuvi 2599 LMT-D + Schuberth C4 Pro met SC1A + Dashcam 67W.

Gebruikersavatar
tony rave
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2114
Lid geworden op: 1 dec 2004 14:33
Locatie: View over Baltic Sea

Re: gebroken SD-kaart zumo 590

Bericht door tony rave »

QuattroFrits schreef:Enkele miliAmperes is al genoeg om een accu volledig op te laden en is zelfs het beste.
Wat dan weer impliceert dat de motorsteun 'actief' (onder spanning) moet blijven wanneer de motor niet gebruikt wordt en het toestel, bij wijze van spreken, daarin overnacht.
Het blijft dan toch een merkwaardig ontwerp waarvan ik me niet kan voorstellen dat het zo bedoeld is.

Ik weet niet wat de capaciteit van die accu's is maar stel dat het 2 Ah is dan hebben 'enkele milli-Amp's' (bv. 10 mA) al gauw zo'n 10 etmalen nodig om een lege accu volledig te laden. Toch onvoorstelbaar.

Ik zou denken dat tenminste het normale vermogen (toestel in bedrijf zijnde, laten we zeggen 250 tot 500 mA) gebruikt wordt om de accu te laden wanneer het toestel uitgeschakeld is.

Enkele clubleden hebben zo'n toestel en ik heb nooit bemerkt dat iemand op langere tochten (10 - 14 dagen kamperen) problemen heeft gehad met de accu capaciteit.

Nou is het wel zo dat ik iedereen die de voorrijder volgt adviseer om alleen de track zichtbaar te maken. Dus geen actieve navigatie te gebruiken (ietsje minder stroomverbruik).
Dan let je in elk geval meer op de weg en omgeving dan op je toestel en weet je misschien 's-avonds nog waar je overdag geweest bent.
Maar we dwalen af van het onderwerp :D .
Ж MapSource ► route-creatie ║ directe-route + track (probleemloos)► GPSMap's 60CSx, 79S, 276Cx ║BaseCamp ► databeheer Ж

Gebruikersavatar
QuattroFrits
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2938
Lid geworden op: 13 jan 2008 16:59
Locatie: Hulsberg
Contacteer:

Re: gebroken SD-kaart zumo 590

Bericht door QuattroFrits »

tony rave schreef: Enkele clubleden hebben zo'n toestel en ik heb nooit bemerkt dat iemand op langere tochten (10 - 14 dagen kamperen) problemen heeft gehad met de accu capaciteit.
Dit is toch wat ik bedoel, mijn toestel heeft in al die jaren nog nooit aan een thuislader gehangen, hooguit via de USB poort van de PC, waar ook al niet veel uitkomt, om de kaarten te upgraden of zoiets.
En de autolader kun je ook binnenshuis gebruiken, eventueel met een aparte adapter.

Het gaat om de oplossing voor Ducedjen, die de usb-poort van de 590 waarschijnlijk kapot heeft.
Met een GPS geen stress en zonder GPS vergaat de wereld ook niet.
Virb XE + Zumo XT + Nuvi 2599 LMT-D + Schuberth C4 Pro met SC1A + Dashcam 67W.

Gebruikersavatar
tony rave
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2114
Lid geworden op: 1 dec 2004 14:33
Locatie: View over Baltic Sea

Re: gebroken SD-kaart zumo 590

Bericht door tony rave »

En of hij, als praktisch alternatief, de motorhouder kan gebruiken om de accu eens goed op te laden?
Daarvoor is de 'auto-lader' beter geschikt, ja wellicht, indien deze niet ook via de usb-connector aangesloten moet worden.
Ж MapSource ► route-creatie ║ directe-route + track (probleemloos)► GPSMap's 60CSx, 79S, 276Cx ║BaseCamp ► databeheer Ж

Ducedjen
Berichten: 53
Lid geworden op: 3 nov 2006 08:54
Locatie: Melle

Re: gebroken SD-kaart zumo 590

Bericht door Ducedjen »

Bedankt voor de vele bruikbare reply's.
Morgen gaat de gps binnen voor vervanging van de connector.
Ik neem ook mee de zumo regelmatig eens goed aan de lader te leggen zeker nu we volgende maand 25 dagen reizen als de grenzen open gaan.
Ik zal ook sneller een gekocht toestel binnen doen voor herstel, update of reparatie, want fouten in/aan het toestel dienen toch ten laste te zijn van Garmin en niet van ons, dit in de garantieperiode.
Ik heb het hier wel 'verprutst' geef ik met schaamte toe.
Mijn volgende gps koop ik zeker ook weer in een échte shop en niet via internet, of een shop met internetwinkel. Kost iets meer maar is de achterloop niet waard via internetshop alleen.
De lokale of iets verdere 'boer' vaart er wel bij, twee tevreden mensen.

Keep it safe en nog eens bedankt!
Multistrada 1200s DVT, Zumo 590, Edge touring, Samsung S4, N-Com B5

Gebruikersavatar
QuattroFrits
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2938
Lid geworden op: 13 jan 2008 16:59
Locatie: Hulsberg
Contacteer:

Re: gebroken SD-kaart zumo 590

Bericht door QuattroFrits »

Graag gedaan en veel succes.
Met een GPS geen stress en zonder GPS vergaat de wereld ook niet.
Virb XE + Zumo XT + Nuvi 2599 LMT-D + Schuberth C4 Pro met SC1A + Dashcam 67W.

Gebruikersavatar
RonalT
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 3874
Lid geworden op: 20 sep 2006 19:14
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: gebroken SD-kaart zumo 590

Bericht door RonalT »

tony rave schreef:....

Ik weet niet wat de capaciteit van die accu's is maar stel dat het 2 Ah is dan hebben 'enkele milli-Amp's' (bv. 10 mA) al gauw zo'n 10 etmalen nodig om een lege accu volledig te laden. Toch onvoorstelbaar.....
De accu in een Z590 is 3,7 volt 1880 mAh.
Maar het laden met enkele mA's zal niet lukken omdat het verbruik van het toestel waarschijnlijk al hoger is.
De USB van de computer kan 500 mA leveren en dat is eigenlijk al niet aan te raden omdat het toestel aan moet staan tijdens het laden. Door het indrukken van de aan/uit knop gaat het toestel wel in een soort "uit" stand.
Maar aangeraden wordt om het toestel regelmatig (eens per maand) via een 2 Amp lader een nacht lang op te laden.
Groeten, RonalT

Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!

SP2610, Z340, Z550, Z590, XT1, CityNavigator, OpenStreetMap, OMK
En een Vivosmart HR / Vivoactive 4 om mijn arm. EDGE 130 en 530 voor op de fiets

Gebruikersavatar
tony rave
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2114
Lid geworden op: 1 dec 2004 14:33
Locatie: View over Baltic Sea

Re: gebroken SD-kaart zumo 590

Bericht door tony rave »

Er was sprake van laden en daarmee werd dus de laadstroom door de accu bedoeld, onafhankelijk van de stroomafname door het toestel zelf.
Ook met slechts enkele mA's constante laadstroom zal een accu uiteindelijk volgeladen worden, tenzij de interne zelfontladings stroom hoger is dan de toegevoerde laadstroom.

De accu van mijn 276Cx is 4400 mAh (ook 3.7 Volt).
Op de motorhouder aangesloten, met 13 Volt voedingsspanning (externe voeding) trekt de 276Cx zo'n 300 mA stroom, ongeacht of de helderheid lager of hoger wordt ingesteld, dus zo'n 13 * 0.3 = 3.9 Watt. Hierbij was de accu halfvol en werd dus bijgeladen, neem ik aan.
Verhoog ik de voedingsspanning dan neemt de stroomsterkte af en vice versa, het opgenomen vermogen bleef gelijk. Net zoals destijds gemeten bij mijn 60CSx (zie elders op dit forum).

Daarnaast, gemeten met 4 Volt over de batterijklemmen, is de stroomafname zo'n 250 mA bij lage verlichting en 450 mA bij maximale verlichting, dus respectievelijk 1 Watt en 1.8 Watt.

Daaruit schat ik dat de 4400 mAh accu, tijdens rijden/in de motorhouder, dus geladen wordt met 3.9-1 =2.9 Watt, resp. 3.9-1.8 =2.1 Watt. Dat komt bij zo'n 4 Volt laadspanning (aanname) dan weer overeen met 0.725 A resp. 0.525 A.
Je kunt ook zeggen: de accu krijgt wat de 276Cx niet lust. Dit zolang de accu zelf nog honger heeft.

M.a.w. de accu van de 276Cx wordt in de motorhouder geladen met 525 tot 725 mA's. Dat komt vrij aardig overeen met de max. stroom van de standaard USB stroombron van 500 mA's.

Een volledig lege 4400 mAh accu zou dus in de motorhouder (276Cx) binnen zo'n 10 uren volledig opgeladen kunnen worden, terwijl de 276Cx daarbij in gebruik is.

Ook dat klopt met mijn waarneming dat een 's-morgens vrijwel lege 276Cx accu 's-avonds, na een dagje rijden, weer vol of nagenoeg vol is. Precies zo bij een werkdagje aangesloten te zijn geweest op de PC-USB.
De stroomnet-oplader? Zit sinds aanschaf in maart-2017 ongebruikt in de doos!

Ik veronderstel(de) dat de Z590 en Z595 ook ongeveer zo ontworpen zou zijn. Dus van lege accu naar volle accu na een flinke dag gebruik op de motor. Kennelijk zijn daar andere ervaringen opgedaan. Is ook allemaal niet zo belangrijk zolang er geen problemen door ontstaan en het ding doet waarvoor het ontworpen is.
Ж MapSource ► route-creatie ║ directe-route + track (probleemloos)► GPSMap's 60CSx, 79S, 276Cx ║BaseCamp ► databeheer Ж

Gebruikersavatar
FM
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 5006
Lid geworden op: 30 mei 2005 20:49
Locatie: Holsbeek

Re: gebroken SD-kaart zumo 590

Bericht door FM »

tony rave schreef: Ik veronderstel(de) dat de Z590 en Z595 ook ongeveer zo ontworpen zou zijn. Dus van lege accu naar volle accu na een flinke dag gebruik op de motor.
Ik veronderstel dat ook. Alleen is dat moeilijk te controleren bij de 590 omwille van die slechte connectoren die altijd na een tiental minuten aangeven dat de batterij bijna leeg is, waarna ook effectief de 590 in diepe slaap gaat.
Zumo XT, KTM 790 Adventure, SRC op Schubert C3 Pro, Edge Touring, Edge Explorer 2

Gebruikersavatar
QuattroFrits
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2938
Lid geworden op: 13 jan 2008 16:59
Locatie: Hulsberg
Contacteer:

Re: gebroken SD-kaart zumo 590

Bericht door QuattroFrits »

Na het aanpassen van de accustekkerverbinding (moet wel even goed gebeuren) is het probleem meestal opgelost en laadt ook de Zumo 590 goed op op de motorsteun en ook via de USB poort.
Ik heb nooit een nieuwe accu nodig gehad en zeker niet na de aanpassing.
Met een GPS geen stress en zonder GPS vergaat de wereld ook niet.
Virb XE + Zumo XT + Nuvi 2599 LMT-D + Schuberth C4 Pro met SC1A + Dashcam 67W.

Plaats reactie

Terug naar “Garmin Zumo 590”