onjuiste gesproken aanwijzingen

Voor vragen over gebruik van en updates uitvoeren op City Navigator kaarten
Plaats reactie
Ewald
WayPoint relatie
WayPoint relatie

onjuiste gesproken aanwijzingen

Bericht door Ewald »

Bij het rijden van een route die op het toestel berekend is, zijn er af en toe onjuiste afslag aanwijzingen.
Er wordt dan gezegd: "neem de toerit rechts", terwijl op het scherm staat dat de afslag over een bepaald aantal kilometer is.
Dit is bijvoorbeeld op de A12, Utrechtse Baan richting Den Haag. Bij Voorburg wordt gezegd rechtsaf te slaan, terwijl dat bij de volgende afrit, 3 km verderop, moet.
Op de A20 van Rotterdam naar Gouda moet ik er bij de afslag Zevenhuizen af. Bij de afslag Capelle a.d. IJssel wordt dat al geadviseerd, één afslag en ca 8 km te vroeg.
En op de A28 van Groningen naar Utrecht, bij de splitsing met de A50 (net na Zwolle), zegt de vriendelijke dame rechtsaf te gaan, maar de werkelijke afslag is 82 km :shock: verderop.
Ook in Frankrijk heb ik dit eerder meegemaakt.

Het lijkt dat bij de melding, die op zich juist zou zijn, want het betreft een aanwijzing voor de volgende afrit dan wel een splitsing van wegen, de gesproken aanwijzing voor de afstand weggevallen is.
De aanwijzingen op het scherm zijn wel altijd juist.
Dit probleem doet zich bij verschillende kaartversies voor. Ook met de huidige versie CN NTU 2022-10.

Ik heb geprobeerd dit bij Garmin op hun site te melden, maar na het invullen van het uitgebreide formulier krijg ik een foutmelding, een melding dat de verbinding verloren is en is alles weg.

Bij een vorig navigatie apparaat, de StreetPilot III, kon je opgeven welk signaal er hoorbaar was bij een aanwijzing: een piepje en/of een gesproken tekst. Ik vond toen alleen het piepje erg plezierig. Je moet dan weliswaar naar het scherm kijken, maar wordt niet in verwarring gebracht door een verkeerde aanwijzing. In druk verkeer op een onbekende plaats ben ik met het huidige apparaat (Zumo 595 en Zumo XT) wel eens "blind" op de aanwijzing van de gesproken tekst gereden en daardoor verkeerd.
Bij de Zumo XT kan je wel de gesproken aanwijzing uitzetten, maar dan heb je helemaal geen signaal dat er iets te melden is.

Het mooiste is natuurlijk als de kaart en de gesproken aanwijzingen juist en volledig zijn.
Maar tot die tijd zou het een oplossing zijn door de (alle) aanwijzingen te vervangen door een piepje.

Wie weet of hier een oplossing voor is? Bijvoorbeeld een ander tekstbestand?

Code: Selecteer alles

routerol op K100 | SP III op K100 | Zumo 550 op K1200RS | Zumo 595 op K1200RS | Zumo 595 op K1300GT
Zumo XT op K1300GT

Frank
WayPoint relatie
WayPoint relatie

Re: onjuiste gesproken aanwijzingen

Bericht door Frank »

Ik ken dit probleem niet. Als er inderdaad een deel wegvalt, zou dat ook aam de stem of de headset kunnen liggen. Welke headset gebruik je en welke stem is actief op de Zumo?
Groeten,
Frank

BMW F800GT/Zumo XT/GPSmap 62s/ Edge 830/VivoActive 3/Venu SQ

FM
WayPoint relatie
WayPoint relatie

Bericht door FM »

Ik weet niet of dat op zo veel plaatsen voorvalt. Maar ik ken ook zo een plaats in België. Als je ten zuiden van Luik op de E25 naar Luik rijdt, zegt de stem op een bepaalde plaats altijd dat je rechts moet uitvoegen, wat absoluut niet het geval is. Op het scherm blijf je gewoon de E25 volgen zoals het hoort.

Een fout in de kaart op die plaats? Een verkeerde codering? Wel raar dat er verschil is tussen de gesproken aanwijzingen en het kaartscherm.
Zumo XT, Ducati Multistrada V2S, Cardo Scala Rider Packtalk op HJC RPHA91, Edge Touring, Edge Explorer 2

Firefly
WayPoint relatie
WayPoint relatie

Bericht door Firefly »

Ik heb jaren geleden ook al eens zoiets gepost over een situatie op de A10 (Amsterdam), waar je verteld wordt links aan te houden terwijl je daar toch echt réchts moet uitvoegen. Is nog steeds zo.
Tiger 1200 Rally Explorer, Zümo XT2, 590, GPS 66st, Edge 1030 plus

guzzi vero

Bericht door guzzi vero »

@FM: die situatie in Luik is er al van in de tijd dat ik nog een SP2820 had. Voor het eerst meegemaakt in 2006.
BMW R1200RT en nog wat andere meuk - Zumo 590 - SP2820

Frank
WayPoint relatie
WayPoint relatie

Bericht door Frank »

Ik vraag me af of dit dezelfde problemen zijn als de vraagsteller heeft..

Wat betreft die verkeerde aanwijzingen: dat komt door 'fouten' in het kaartmateriaal. Dit kan je melden bij Garmin dan is er een kans dat dit in een volgende versie wordt hersteld.
Groeten,
Frank

BMW F800GT/Zumo XT/GPSmap 62s/ Edge 830/VivoActive 3/Venu SQ

Ewald
WayPoint relatie
WayPoint relatie

Bericht door Ewald »

@ Frank: ik gebruik op de motor een Sena 20S, maar ik heb het probleem ook als ik de navigatie in de auto gebruik, met de ingebouwde speaker.
Het ligt dan volgens mij niet aan een hapering met de bluetooth.
Het probleem doet zich ook consequent op dezelfde plek op de weg voor.

Voor het spraakbestand gebruik ik "Nederlands", de versie die bij mijn Zumo 550 meegeleverd werd.
Die stem vind ik wat vriendelijker dan de wat vermoeide stem van Nederlands-Lieke.
Ik kan het nog een keer met "Lieke" proberen. Over 2 weken moet ik weer naar het noorden.

De ervaringen van FM, Firefly en guzzi vero zijn zo te zien hetzelfde als ik ervaar.

Het is inderdaad merkwaardig dat de aanwijzing op het scherm anders is dan de gesproken aanwijzing. Ik krijg het idee dat er in de kaart twee codes voor aanwijzingen moeten staan, één voor de soort actie, en één voor de afstand waarbij die actie nodig is. Op de plaats waar het fout gaat ontbreekt mogelijk de code voor de afstand.

Ik zal het nog een keer proberen te melden bij Garmin.

Blijft mijn tweede vraag: is er een mogelijkheid om alleen een piepje (of belletje oid) te horen als er een aanwijzing is?

routerol op K100 | SP III op K100 | Zumo 550 op K1200RS | Zumo 595 op K1200RS | Zumo 595 op K1300GT
Zumo XT op K1300GT

FM
WayPoint relatie
WayPoint relatie

Bericht door FM »

Bij mijn weten is het niet mogelijk om een geluidje te krijgen bij aanwijzingen. Het is gesproken aanwijzingen of niets.
Zumo XT, Ducati Multistrada V2S, Cardo Scala Rider Packtalk op HJC RPHA91, Edge Touring, Edge Explorer 2

Ewald
WayPoint relatie
WayPoint relatie

Bericht door Ewald »

Inmiddels heb ik antwoord gekregen van Garmin.
De onjuiste afslagaanduiding wijten zij aan het niet 100% nauwkeurig zijn van de kaart, ondanks hun inspanningen.

Kaartfouten kunnen bij Garmin gemeld worden via https://my.garmin.com/mapErrors/report.faces

Zumo XT op K1300GT

Plaats reactie

Terug naar “City Navigator, LifeTime en OneTime update”