Er wordt dan gezegd: "neem de toerit rechts", terwijl op het scherm staat dat de afslag over een bepaald aantal kilometer is.
Dit is bijvoorbeeld op de A12, Utrechtse Baan richting Den Haag. Bij Voorburg wordt gezegd rechtsaf te slaan, terwijl dat bij de volgende afrit, 3 km verderop, moet.
Op de A20 van Rotterdam naar Gouda moet ik er bij de afslag Zevenhuizen af. Bij de afslag Capelle a.d. IJssel wordt dat al geadviseerd, één afslag en ca 8 km te vroeg.
En op de A28 van Groningen naar Utrecht, bij de splitsing met de A50 (net na Zwolle), zegt de vriendelijke dame rechtsaf te gaan, maar de werkelijke afslag is 82 km

Ook in Frankrijk heb ik dit eerder meegemaakt.
Het lijkt dat bij de melding, die op zich juist zou zijn, want het betreft een aanwijzing voor de volgende afrit dan wel een splitsing van wegen, de gesproken aanwijzing voor de afstand weggevallen is.
De aanwijzingen op het scherm zijn wel altijd juist.
Dit probleem doet zich bij verschillende kaartversies voor. Ook met de huidige versie CN NTU 2022-10.
Ik heb geprobeerd dit bij Garmin op hun site te melden, maar na het invullen van het uitgebreide formulier krijg ik een foutmelding, een melding dat de verbinding verloren is en is alles weg.
Bij een vorig navigatie apparaat, de StreetPilot III, kon je opgeven welk signaal er hoorbaar was bij een aanwijzing: een piepje en/of een gesproken tekst. Ik vond toen alleen het piepje erg plezierig. Je moet dan weliswaar naar het scherm kijken, maar wordt niet in verwarring gebracht door een verkeerde aanwijzing. In druk verkeer op een onbekende plaats ben ik met het huidige apparaat (Zumo 595 en Zumo XT) wel eens "blind" op de aanwijzing van de gesproken tekst gereden en daardoor verkeerd.
Bij de Zumo XT kan je wel de gesproken aanwijzing uitzetten, maar dan heb je helemaal geen signaal dat er iets te melden is.
Het mooiste is natuurlijk als de kaart en de gesproken aanwijzingen juist en volledig zijn.
Maar tot die tijd zou het een oplossing zijn door de (alle) aanwijzingen te vervangen door een piepje.
Wie weet of hier een oplossing voor is? Bijvoorbeeld een ander tekstbestand?