TT Rider
TT Rider
Beste allemaal,
Ik heb nog een oudere TT Rider die ik gebruik op mijn MP3.
Ik heb een andere plaats waar ik de TT ga installeren.
Normaal laat ik 12 volt vanaf de accu naar de TT mount gaan maar mijn Canbus systeem vind dat niet zo leuk.
Ik wil deze nu op een origineel geïnstalleerde USB contactdoos aansluiten maar die is 5 volt.
1 van 1.0 Amp. en 1 van 2.1 Amp.
Werkt de mounting klem van de TT rider als ik er 5 volt op zet?
USB stekker ga ik vervangen uiteraard.
Ik heb nog een oudere TT Rider die ik gebruik op mijn MP3.
Ik heb een andere plaats waar ik de TT ga installeren.
Normaal laat ik 12 volt vanaf de accu naar de TT mount gaan maar mijn Canbus systeem vind dat niet zo leuk.
Ik wil deze nu op een origineel geïnstalleerde USB contactdoos aansluiten maar die is 5 volt.
1 van 1.0 Amp. en 1 van 2.1 Amp.
Werkt de mounting klem van de TT rider als ik er 5 volt op zet?
USB stekker ga ik vervangen uiteraard.
- JaVaWa
- WayPoint GPS specialist
- Berichten: 18777
- Lid geworden op: 11 feb 2008 23:46
- Locatie: Traiectum
- Contacteer:
Re: TT Rider
Nee, werkt niet. De TomTom werkt zelf op 5V, maar de omvormer zit in de steun en die moet per se op 12V aangesloten worden.
Kijk op https://www.javawa.nl voor GPS-gerelateerde software, informatie en tips.
Mijn 149 GPS-toestellen
Mijn 149 GPS-toestellen
Re: TT Rider
Dus dan zou ik de TT rechtstreeks op het ronde laadpuntje aan kunnen sluiten?
(waar je de TT thuis op kunt laden met de adapter)
(waar je de TT thuis op kunt laden met de adapter)
Re: TT Rider
Dat kan maar... is dan niet waterproof, en hoelang gaat die stekker blijven zitten door trillingen? Ook, de usb aansluiting in toestel is daar niet tegen bestand. Brokken ga je dus snel hebben op die manier.
Zumo XT, iPhone 13 Pro Max, Shubert SRC M1+ SCM1 , BaseCamp 4.8.12, CN Europe NTU 2023.20, Onroute motor 5.15 Europa, tomtom Vio.
- tony rave
- WayPoint relatie
- Berichten: 2122
- Lid geworden op: 1 dec 2004 14:33
- Locatie: View over Baltic Sea
Re: TT Rider
Ik meen dat wanneer de 12V voedingskabel van de TT direct op de accupolen wordt aangesloten dan blijft dat stroomverbruik buiten het zicht van een CAN-bus/computer systeem.
Heb je de 12V-TT-voeding inderdaad direct op de 12V accupolen aangesloten, dus NIET op een ander 12V punt?
Wat precies gaat er dan verkeerd?
Da accu heeft alleen een 'min' en 'plus' pool, geen overige kabels of connectors?
Even heel ver gezocht zou het kunnen dat ook de stroomsterkte door de start-accu gemeten wordt, maar daar heb ik nog nooit iets over gelezen en kan me ook geen echt nut daarvoor bedenken. Behalve dan bij b.v. telefoon of laptop accu's etc.
Ж BaseCamp ► route-creatie & databeheer ║ auto-route & track & directe-route ► GPSMap's 60CSx, 79S, 276Cx, Nokia XR20 Ж
- guzzi vero
- Berichten: 1790
- Lid geworden op: 28 sep 2006 00:38
- Locatie: Oostduinkerke
Re: TT Rider
Bij al mijn motoren is de gps rechtstreeks aangesloten op de batterij met een stekkeraansluiting die dezelfde is als voor mijn batterijlader. Staat de motor voor langere tijd stil trek ik gewoon het stekkertje uit zodat de actieve gps motorsteun de batterij niet leeg trekt en kan ik eventueel mijn batterijlader aansluiten op hetzelfde stekkertje. Simpel, snel en gemakkelijk. De "lekstroom" naar de houder toe is te klein opdat het canbussysteem het zou waarnemen waardoor deze niet afgesloten wordt en je batterij leeggetrokken wordt.
BMW R1200RT en nog wat andere meuk - Zumo 590 - SP2820
- JaVaWa
- WayPoint GPS specialist
- Berichten: 18777
- Lid geworden op: 11 feb 2008 23:46
- Locatie: Traiectum
- Contacteer:
Re: TT Rider
In een loodaccu zit absoluut geen intelligentie ingebouwd. Het canbussysteem kan daardoor onmogelijk vaststellen of er nog een andere gebruiker direct op de accu is aangesloten, hoe groot de lekstroom ook is.
Kijk op https://www.javawa.nl voor GPS-gerelateerde software, informatie en tips.
Mijn 149 GPS-toestellen
Mijn 149 GPS-toestellen
Re: TT Rider
Ik ga alles nog eens opnieuw aansluiten en zien dan verder.
Re: TT Rider
Een diode tossen de + van de can-bus en de houder van de Rider lost dit probleem meestal ook op. Je kunt hiervoor gewoon een 1N4007 gebruiken (iedereen die ook maar iets met electronica doet heeft deze op voorraad)
Aansluiten op de accu werk inderdaad ook goed maar zorg er wel voor dat er bij de accu wel een zekering tussen de + draad komt. Er zit wel een zekering in de TomTom houder maar deze beschermt niet tegen sluiting door b.v. het klem zitten van het kabeltje zelf.
Een 1 ampere zekering is al voldoende.
Aansluiten op de accu werk inderdaad ook goed maar zorg er wel voor dat er bij de accu wel een zekering tussen de + draad komt. Er zit wel een zekering in de TomTom houder maar deze beschermt niet tegen sluiting door b.v. het klem zitten van het kabeltje zelf.
Een 1 ampere zekering is al voldoende.
TomTom POI Tack overlay project https://roadrider.jouwweb.nl/gpx-track-2-ov2
- JaVaWa
- WayPoint GPS specialist
- Berichten: 18777
- Lid geworden op: 11 feb 2008 23:46
- Locatie: Traiectum
- Contacteer:
Re: TT Rider
Wat doet die diode dan?
Kijk op https://www.javawa.nl voor GPS-gerelateerde software, informatie en tips.
Mijn 149 GPS-toestellen
Mijn 149 GPS-toestellen
Re: TT Rider
Een diode laat een elektrische stroom maar in een richting door. Hij wordt dan ook gebruikt als gelijkrichter om van wisselspanning gelijkspanning te maken. (Als je hem verkeerd om monteert laat hij dus geen stroom door)
Voor de CAN bus filtert hij storing die de DC/DC converter in de houder geeft.
Voor de BMW R1200GS is het een veel gebruikte truc om er voor te zorgen dat de CAN bus wel afschakelt na het uitzetten van het contact. De DC/DC converter kan deze namelijk open houden. In praktijk heeft de Zumo 350 houder hier meer last van de TomTom houder.
Voor de CAN bus filtert hij storing die de DC/DC converter in de houder geeft.
Voor de BMW R1200GS is het een veel gebruikte truc om er voor te zorgen dat de CAN bus wel afschakelt na het uitzetten van het contact. De DC/DC converter kan deze namelijk open houden. In praktijk heeft de Zumo 350 houder hier meer last van de TomTom houder.
TomTom POI Tack overlay project https://roadrider.jouwweb.nl/gpx-track-2-ov2
- tony rave
- WayPoint relatie
- Berichten: 2122
- Lid geworden op: 1 dec 2004 14:33
- Locatie: View over Baltic Sea
Re: TT Rider
Zoals ik het zie:
Als filter tegen de meestal vrij hoge frequenties van DC-DC converters zijn er beslist betere optie's, zoals een LC kring die afgestemd staat op de frequentie van de converter. Tien tegen 1 dat zo'n filter al in de converter of aansluitkabel ingebouwd zit.
Ik wil niet beweren dat een diode in de voedingskabel anderzijds geen effect kan hebben. Gezien de bedoelde 'storing' een wisselspanning is zal een diode deze spanning halveren omdat de diode (door de gelijkrichter werking) slechts de negatieve helft zal doorlaten richting de canbus. Maar dat doorlaten gebeurt pas wanneer de resterende stoorspanning 0.6 volt groter is dan de spanning aan de andere zijde van de diode, en dat is vermoedelijk de accuspanning.
De opgewekte stoorspanning zou dan al hoger dan zo'n 24 Vp-p moeten zijn, da's een fikse stoorzender

zie eerdere 'diode' verhalen:
viewtopic.php?f=11&t=50777
viewtopic.php?f=141&t=51600&p=443332
Ж BaseCamp ► route-creatie & databeheer ║ auto-route & track & directe-route ► GPSMap's 60CSx, 79S, 276Cx, Nokia XR20 Ж
Re: TT Rider
Ik ben met je eens dat er betere oplossingen te bedenken zijn om er voor te zorgen dat de DC/DC converter geen problemen geeft op de CAN bus. Maar een diode van twee cent is wel een erg eenvoudige, goedkope en effective oplossing.
Ik heb trouwens ooit voor de motor van mijn broer een kleine voeding gemaakt met een LM7806 om een walkman zonder batterijen te laten werken. Ondanks dat dit op de accu was aangesloten gaf dit toch verstoring. Een diode in serie heeft toen ook het probleem verholpen.
Ik heb trouwens ooit voor de motor van mijn broer een kleine voeding gemaakt met een LM7806 om een walkman zonder batterijen te laten werken. Ondanks dat dit op de accu was aangesloten gaf dit toch verstoring. Een diode in serie heeft toen ook het probleem verholpen.
TomTom POI Tack overlay project https://roadrider.jouwweb.nl/gpx-track-2-ov2
- tony rave
- WayPoint relatie
- Berichten: 2122
- Lid geworden op: 1 dec 2004 14:33
- Locatie: View over Baltic Sea
Re: TT Rider
Inderdaad, waarom moeilijk (duur) doen als het ook gemakkelijk (goedkoop) kan.
Hoewel ik soms de indruk heb dat sommige zaken willens en wetens anders gedaan worden
.
Toch .. de beredenering die ik schreef zit me niet helemaal lekker.
Heb jij een andere of betere verklaring?
Hoewel ik soms de indruk heb dat sommige zaken willens en wetens anders gedaan worden

Toch .. de beredenering die ik schreef zit me niet helemaal lekker.
Heb jij een andere of betere verklaring?
Ж BaseCamp ► route-creatie & databeheer ║ auto-route & track & directe-route ► GPSMap's 60CSx, 79S, 276Cx, Nokia XR20 Ж
Re: TT Rider
De optie in de tweede link is het beste oplossing. Met het CAN-bus relais wordt de belasting losgekoppeld van de ECU. De diode wordt hier gebruikt om de inductie die ontstaat bij het uitschakelen van het relais af te blussen. De DC/DC converter wordt dan als het relais aan staat direct op de accu aangesloten.
Dit vergt wel veel meer componenten,het relais, de diode, een zekering en zekering houder mij de accu en de extra bedrading.
Voordeel is ook dat deze oplossing meer stroom aan kan voor extra accessoires.
De diode in doorlaat richting in serie is gewoon een goedkope oplossing die in praktijk goed genoeg blijkt te werken.
Dit vergt wel veel meer componenten,het relais, de diode, een zekering en zekering houder mij de accu en de extra bedrading.
Voordeel is ook dat deze oplossing meer stroom aan kan voor extra accessoires.
De diode in doorlaat richting in serie is gewoon een goedkope oplossing die in praktijk goed genoeg blijkt te werken.
TomTom POI Tack overlay project https://roadrider.jouwweb.nl/gpx-track-2-ov2