Wat ik zo leuk vond aan die OnRoute Fietskaart Nederland uit 2008 is dat je een adres kon invoeren en dan kon kiezen tussen de kortste route of de groenste route (vaak anderhalf tot twee keer zo lang). Die groene route leidde je op een onlogische manier langs allerlei omwegen met bos, water of verkeersluwte. Het was een andere manier om van A naar B te komen.
Bestaat er tegenwoordig iets wat daar op lijkt?
Alternatief voor de OnRoute Fietskaart Nederland
Alternatief voor de OnRoute Fietskaart Nederland
Move your ass and your mind will follow.
Re: Alternatief voor de OnRoute Fietskaart Nederland
Ja, we leven in 2022 inmiddels en in een geheel andere complexe omgeving wat mij betreft en die waarschijnlijk alleen nog erger wordt , maar dat is niet je vraag.
Ik heb die Onroute nog op de PC staan en weer eens bekeken (versie 1.62) , die had inderdaad allerlei voorkeurswegen (groen) op de kaart staan.
Anno nu heb je bijvoorbeeld de Openfietsmap , gebaseerd op data vanuit openstreetmap.org waar veel fietspaden/-wegen als zodanig in opgenomen zijn (zeker in Nederland). Ook veelal tussen de de knooppunten die we tegenwoordig kennen (zie ook:https://planner.gps.nl/fietsroutenetwerk.html) . Die Fietskaart kan - zeker in NL - ook heel goed overweg met adresgegevens.
Als je deze kaart gebruikt in combinatie met de juiste instellingen in Basecamp/Mapsource of op je gps (uitleg op openfietsmap.nl) durf ik de uitspraak aan dat je redelijk goed in de buurt komt met wat je gewend bent/was met die Onroute Fietskaart uit 2008.
Wat voor gps gebruik je overigens?. Hier kan dan ook nog een nuancering bij komen kijken.
Edit: je hebt dubbel gepost zie ik nu. Zolang er geen reactie is op je andere bericht kun je die zelf verwijderen !!
Ik heb die Onroute nog op de PC staan en weer eens bekeken (versie 1.62) , die had inderdaad allerlei voorkeurswegen (groen) op de kaart staan.
Anno nu heb je bijvoorbeeld de Openfietsmap , gebaseerd op data vanuit openstreetmap.org waar veel fietspaden/-wegen als zodanig in opgenomen zijn (zeker in Nederland). Ook veelal tussen de de knooppunten die we tegenwoordig kennen (zie ook:https://planner.gps.nl/fietsroutenetwerk.html) . Die Fietskaart kan - zeker in NL - ook heel goed overweg met adresgegevens.
Als je deze kaart gebruikt in combinatie met de juiste instellingen in Basecamp/Mapsource of op je gps (uitleg op openfietsmap.nl) durf ik de uitspraak aan dat je redelijk goed in de buurt komt met wat je gewend bent/was met die Onroute Fietskaart uit 2008.
Wat voor gps gebruik je overigens?. Hier kan dan ook nog een nuancering bij komen kijken.
Edit: je hebt dubbel gepost zie ik nu. Zolang er geen reactie is op je andere bericht kun je die zelf verwijderen !!
Ik heb sinds kort een Oregon 750t. Maar die ga ik vervangen voor een GPSMap denk ik. Ik heb 14 jaar de GPSMap 60CSx gehad en vond dat ik toe was aan iets anders. Maar die Oregon met zijn aanraakscherm is toch niet iets voor mij, ik krijg er geen band mee.
Met adressen kan-ie minder goed overweg. Ik heb naast de al aanwezige Garmin Topo Active Europe ook nog de Garmin Topo Benelux Light en de OpenFietsMap Benelux erop gezet. Als ik een van die Benelux kaarten voor zet kun je geen straatnaam invoeren, die herkent-ie niet. Pas als ik de Garmin Topo Active Europe West voor zet kan ik ook een straatnaam en huisnummer invoeren. Beetje vreemd wel. Maar goed, het werkt op die manier. Wel jammer dat die twee verschillende functies (voetganger=kortste route en fietser=groenste route) niet meer als opties worden geleverd.
Met adressen kan-ie minder goed overweg. Ik heb naast de al aanwezige Garmin Topo Active Europe ook nog de Garmin Topo Benelux Light en de OpenFietsMap Benelux erop gezet. Als ik een van die Benelux kaarten voor zet kun je geen straatnaam invoeren, die herkent-ie niet. Pas als ik de Garmin Topo Active Europe West voor zet kan ik ook een straatnaam en huisnummer invoeren. Beetje vreemd wel. Maar goed, het werkt op die manier. Wel jammer dat die twee verschillende functies (voetganger=kortste route en fietser=groenste route) niet meer als opties worden geleverd.
De openfietsmap kan gewoon alle adressen vinden.
Dus inderdaad merkwaardig.
De truc om via de fietsroutes te rijden.
-Instelling auto/motorfiets
-Tolwegen vermijden
Dan volgt de routering de wegen waar fietsroutes overheen lopen.
Bij minimale tijd.. min of meer de fietspaden..
En minimale afstand spreekt voor zich.
Edit.. Bij sommige fietsgps-en ontbreekt de mogelijkheid om tolwegen te vermijden aan te vinken.
Met een outdoor gaat dat prima.
Dus inderdaad merkwaardig.
De truc om via de fietsroutes te rijden.
-Instelling auto/motorfiets
-Tolwegen vermijden
Dan volgt de routering de wegen waar fietsroutes overheen lopen.
Bij minimale tijd.. min of meer de fietspaden..
En minimale afstand spreekt voor zich.
Edit.. Bij sommige fietsgps-en ontbreekt de mogelijkheid om tolwegen te vermijden aan te vinken.
Met een outdoor gaat dat prima.
Etrex Vista HCX, Etrex 30, Touch 35, GPSMAP65s op de Flyer T14 HighSpeed - Contributor Openstreetmap
Dank voor de info mensen.