Route wordt soms drastisch ingekort

Plaats reactie
Gebruikersavatar
GerJ
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 164
Lid geworden op: 24 mar 2013 20:54
Locatie: Velp Gld

Route wordt soms drastisch ingekort

Bericht door GerJ »

Mijn vrouw heeft sinds enkele jaren een Zumo 396; zelf heb ik een Zumo 390. Met Basecamp maken wij routes, die worden opgeladen naar beide toestellen. Deze routes hebben tussen start en finish alleen zachte via-punten. De CN kaart is op BC en beide toestellen precies dezelfde; het profiel (motorfiets) eveneens. In BC zijn bij Opties > Toesteloverdracht alle vinkjes verwijderd voor beide toestellen.

Met de Zumo 396 hadden wij de afgelopen dagen in het Sauerland iets vervelends. Bij het rijden van een geüploade route raakten beide toestellen soms tegelijk even van slag: terwijl wij nog steeds op de route reden, kregen wij alleen de aanwijzing Ga naar … met wel nog de paarse route op het scherm; dit herstelde zich niet. Met de Zumo 390 geen probleem: als ik dan de route uitzette en opnieuw opstartte, kreeg ik weer keurig de route met instructies. Bij dezelfde actie op de Zumo 396 echter sloeg dit toestel uitgebreid aan het berekenen en kwam het met de snelste route naar het eerste harde waypoint: het eindpunt. Dit is echt vervelend.

Waar komt dit door en (belangrijker), wat valt eraan te doen?
BMW R1200GSA DOHC, Honda NC750X, Zumo 390LM, Zumo 396LM, Cardo Packtalk Bold teamset

Gebruikersavatar
guzzi vero
Berichten: 1713
Lid geworden op: 28 sep 2006 00:38
Locatie: Oostduinkerke

Re: Route wordt soms drastisch ingekort

Bericht door guzzi vero »

"ga naar" is een typisch verschijnsel als je een waypoint bent overgeslagen. Als de afstand naar dat waypoint dan maar steeds groter en groter wordt dan gaat de zumo (en toendertijd zelfs ook de SP) toch gaan herberekenen al staat deze op uit. Afhankelijk van de firmware en de gps instellingen krijg je dan niet alleen een andere route naar het eerstvolgend waypoint maar wordt heel je route herberekend met alle gevolgen van dien als die niet volgens de regels van de kunst gemaakt is.
En ja, als je een route opnieuw opstart dan moet je een waypoint ingeven waar je naar toe wil op die route om ze weer op te pikken en als je dan niet echt op de route staat en dan het eindpunt het eerstvolgend waypoint is dan wordt er een route herberekend naar dat waypoint met de instellingen van de gps.
Een geuploade route? Eentje die je zelf gemaakt had of eentje gekregen en niet nagekeken?
BMW R1200RT en nog wat andere meuk - Zumo 590 - SP2820

Gebruikersavatar
GerJ
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 164
Lid geworden op: 24 mar 2013 20:54
Locatie: Velp Gld

Re: Route wordt soms drastisch ingekort

Bericht door GerJ »

Alle routes zijn zelfgemaakt met tussen start en finish alleen zachte via-punten. In het motorfietsprofiel staat bij ons herberekenen altijd uit.
BMW R1200GSA DOHC, Honda NC750X, Zumo 390LM, Zumo 396LM, Cardo Packtalk Bold teamset

k.muller
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 41
Lid geworden op: 15 feb 2008 19:14

Re: Route wordt soms drastisch ingekort

Bericht door k.muller »

Hetzelfde had ik ook met mijn 396, 14 dagen geleden, ook in het Sauerland. De track bleef wel in beeld, maar de route bleek er na een stop een zooitje van te maken. Omdat ik in een groep reed heb ik de route maar uitgezet en op beeld (track) tot einde gereden.

Dirk motard
Berichten: 258
Lid geworden op: 21 apr 2017 10:43

Re: Route wordt soms drastisch ingekort

Bericht door Dirk motard »

Ik weet niet of dit nog zo is , maar bij een Z660 wordt de route herberkend , ook met herberekenen uit! En wel als je op de route maar in de tegenovergestelde richting rijdt. Probeer het eens , is makkelijk te testen. Ik deed de gps uit vooraleer af te wijken naar tankstation/restaurant enz…. Terug aanzetten als je op de route bent.

Gebruikersavatar
newby
Berichten: 193
Lid geworden op: 26 nov 2009 22:30
Locatie: Haaglanden
Contacteer:

Re: Route wordt soms drastisch ingekort

Bericht door newby »

@GerJ: hadden jullie ook een track op je toestel staan, dan had je die opnieuw kunnen laten omzetten naar een route.
Ik neem altijd een track mee (en maak die zichtbaar als controle).
Never ride faster than your guardian angel can fly
FJR1300 met Zumo XT(1)

WWW.motorbegeleiding.nl
Ouwe Meuk: SPIII, SP2820, Zumo 340, Zumo 595

Gebruikersavatar
GerJ
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 164
Lid geworden op: 24 mar 2013 20:54
Locatie: Velp Gld

Re: Route wordt soms drastisch ingekort

Bericht door GerJ »

@newby Dat is inderdaad een mogelijkheid. Wij doen dat niet, omdat wij tot nu dus geen problemen hadden. Ik denk dat het te maken heeft met de meest recente kaartupdate, want voorheen hadden wij dit niet. Inmiddels weten wij dat uiteindelijk de aanwijzingen wel weer terug komen, zij het veel later dan op de Zumo 350.
BMW R1200GSA DOHC, Honda NC750X, Zumo 390LM, Zumo 396LM, Cardo Packtalk Bold teamset

Gebruikersavatar
GPS Expert
Berichten: 3300
Lid geworden op: 24 jan 2013 22:41
Locatie: Amsterdam, Apeldoorn, Havelte, Hilversum, Hoensbroek, Leusden, Privé les of GPS Helpdesk
Contacteer:

Re: Route wordt soms drastisch ingekort

Bericht door GPS Expert »

Wat een instinker kan zijn is dat je telefoon aan zumo is gekoppeld en je traffic info ontvangt, in ergste geval krijg je gelijk een route naar eindpunt, vanwege een verkeersblokkering ergens in het midden.
Marco

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav, Peaklife/Rage.

Zie ook mijn Kennisforum en YouTube kanaal.

Gebruikersavatar
GerJ
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 164
Lid geworden op: 24 mar 2013 20:54
Locatie: Velp Gld

Re: Route wordt soms drastisch ingekort

Bericht door GerJ »

Neen, dat is het niet: blauwtand staat standaard uit. Ik blijf de kaartupdate verdenken. De 396 had ik geüpdatet via zijn eigen wifi en de 350 via de laptop. Er waren problemen met deze kaartversie op de 350 en daarom kwam er een verbeterde CN2023.10. Die heb ik op de 350 en op de laptop, maar op de 396 staat nog de oorspronkelijke versie. Ik kan natuurlijk op de 396 de kaart opnieuw installeren, maar ik denk dat er binnen niet al te lange tijd we weer een nieuwe CN versie komt.
BMW R1200GSA DOHC, Honda NC750X, Zumo 390LM, Zumo 396LM, Cardo Packtalk Bold teamset

Gebruikersavatar
Frank
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2550
Lid geworden op: 14 mar 2004 23:36
Locatie: Helmond (Stiphout)

Re: Route wordt soms drastisch ingekort

Bericht door Frank »

Kaartupdates komen niet zo vaak meer, 2 á 3 keer per jaar. 2023.10 is redelijk recent dus ik denk dat de volgende update niet heel snel zal komen.
Groeten,
Frank

BMW F800GT/Zumo XT/GPSmap 62s/ Edge 830/VivoActive 3/Venu SQ

Gebruikersavatar
GerJ
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 164
Lid geworden op: 24 mar 2013 20:54
Locatie: Velp Gld

Re: Route wordt soms drastisch ingekort

Bericht door GerJ »

Inmiddels lijkt het erop dat de boosdoener inderdaad de kaartupdate naar CN2023.1 NTU was. Onlangs zijn wij twee weken naar de Hunsrück geweest en hebben daar zonder enig probleem rondgereden met CN2023.2 NTU op onze navi's. Wij zijn blij dat het probleem is opgelost.
BMW R1200GSA DOHC, Honda NC750X, Zumo 390LM, Zumo 396LM, Cardo Packtalk Bold teamset

Plaats reactie

Terug naar “Garmin Zumo 346LM en 396LM”