276Cx defect en weer gerepareerd

De GPSmap 276CX, opvolger van de GPSmap 276C
Plaats reactie
Baird
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 jan 2010 12:52
Locatie: Breda

276Cx defect en weer gerepareerd

Bericht door Baird »

Rij je in een vreemde stad, het regent en spontaan vindt de GPS geen satellieten meer .... Hebben de Amerikanen ze uit gezet? Hebben de Russen een trucje uitgehaald? Gestopt langs de kant en Google Maps op de mobiel doet het wel. Batterij er maar even uit de GPS, hij doet het weer een minuut. Naar huis via de ANWB bordjes en er behoorlijk de damp er in, zo'n duur ding en dan weigeren!! Thuis gekomen komt er een mechanische rammel uit de GPS als je hem schudt, er ligt duidelijk iets los.

Het ding open gemaakt en er ligt een blokje met een gebroken verbinding los, dat zou de antenne moeten zijn want er is tenslotte geen ontvangst, ding nog verder open gepeuterd en gevonden waar hij moet zitten, ook een gebroken draadverbinding aan getroffen. De antenne vastgezet met 2-componenten epoxy en het draadje gesoldeerd, dicht geschroefd en testen: OK :D

Je zal maar op je droomreis in Patagonië rijden en dan gebeurd je zoiets ..... :oops:

Zie foto's, mocht je dit ook overkomen en je durft het niet zelf te repareren breng hem maar langs.
Bijlagen
Antenne ligt op de voorgrond
Antenne ligt op de voorgrond
20221123_212659.png (178.3 KiB) 530 keer bekeken
en zo zit hij weer vast
en zo zit hij weer vast
20221125_092943.png (513.43 KiB) 530 keer bekeken

Gebruikersavatar
tony rave
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2113
Lid geworden op: 1 dec 2004 14:33
Locatie: View over Baltic Sea

Re: 276Cx defect en weer gerepareerd

Bericht door tony rave »

Goed om te weten dat dit kan gebeuren.
Mooi dat je het (zelf) kon repareren. Brengt mij op de vraag hoe de antenne af fabriek op z'n plaats gehouden werd.

Was er iets gebroken, losgetrild of niet goed gelijmd, oid. ?
De antenne zit waar de pijl aangeeft ?
Zijn de draden zo fragiel (of is de antenne zo zwaar) dat ze braken of heeft het antenne-blok langere tijd en schokkend aan de draden gebungeld ?

Bleef de afdichting tussen de kasthelften in goede/herbuikbare (water-dichte) conditie ?
.
antenne_locatie_276Cx.jpg
antenne_locatie_276Cx.jpg (31.39 KiB) 482 keer bekeken
Ж MapSource ► route-creatie ║ directe-route + track ► GPSMap's 60CSx, 79S, 276Cx (probleemloos)║BaseCamp ► databeheer Ж

Baird
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 jan 2010 12:52
Locatie: Breda

Re: 276Cx defect en weer gerepareerd

Bericht door Baird »

Dag Tony,

Benodigd gereedschap: Torx-5 schroevendraaier, puntbektangetje en een elektronica soldeerboutje.
Advies: Openmaken en preventief de antenne extra vastzetten met 2-componenten epoxy, niet met een lijm vanwege oplosmiddelen etc.

1.
De antenne zat met vermoedelijk snellijm vastgeplakt op het rvs plaatje, heb niets van een tape terug kunnen vinden. Je ziet een gaatje in dat rvs stripje, daarachter zit het zwarte draadje van de verbinding, zoals te zien de detailfoto.
2.
De antenne zit inderdaad bij het pijltje, je ziet de afdruk van de lijmresten duidelijk zitten. De printplaat voor de knoppen het rvs plaatje zijn hier los van de behuizing.
3.
Geen idee ...........
4.
Er is een prachtige seal geplaats in een behuizing, niet gelijmd, om de beide delen af te dichten, ook deze is te zien op de foto als dat zwarte vetertje.

Groet, Bert

Gebruikersavatar
tony rave
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2113
Lid geworden op: 1 dec 2004 14:33
Locatie: View over Baltic Sea

Re: 276Cx defect en weer gerepareerd

Bericht door tony rave »

Bedankt voor de antwoorden. Inmiddels via het internet gezocht naar eventuele meldingen over dit antenne probleem, niets gevonden, hopelijk toch een uitzondering.
Daarom besloten het toestel nu nog niet te openen. Heb bijna altijd een 2e toestel op het stuur (of bij me) en anders is er wel een andere voorrijder of een papieren kaart. Het gebruik van dat laatste zou mij inmiddels wel tegenvallen, vermoed ik, vooral in het donker.
Ж MapSource ► route-creatie ║ directe-route + track ► GPSMap's 60CSx, 79S, 276Cx (probleemloos)║BaseCamp ► databeheer Ж

Baird
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 jan 2010 12:52
Locatie: Breda

Re: 276Cx defect en weer gerepareerd

Bericht door Baird »

Ik kon ook niets vinden op het web, dus weer typisch iets voor mij om het probleem te krijgen en uit te zoeken wat er aan de hand was.

Vóórdat je je grote droomreis gaat maken zou ik toch er een uurtje aan besteden om het ding extra te borgen, als hij nog vast zit is het nog makkelijker te doen .....

jef_k75
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 jan 2013 22:16

Re: 276Cx defect en weer gerepareerd

Bericht door jef_k75 »

Ik heb net hetzelfde voor, het draadje is blijkbaar kleine COAX zonder stekker, ene kant gesoldeerd aan antenne, andere kant gesoldeerd op de printplaat.
Kan de antenne vervangen worden als deze defect zou zijn?
Zoja, waar zou ik zoiets kunnen bestellen en wat zijn specificaties?
Afmeting is 15x15x4 en er staat niets op ter identificatie...
Alvast bedankt
Jef

Baird
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 jan 2010 12:52
Locatie: Breda

Re: 276Cx defect en weer gerepareerd

Bericht door Baird »

jef_k75 schreef:
22 dec 2022 21:08
Ik heb net hetzelfde voor, het draadje is blijkbaar kleine COAX zonder stekker, ene kant gesoldeerd aan antenne, andere kant gesoldeerd op de printplaat.
Kan de antenne vervangen worden als deze defect zou zijn?
Zoja, waar zou ik zoiets kunnen bestellen en wat zijn specificaties?
Afmeting is 15x15x4 en er staat niets op ter identificatie...
Alvast bedankt
Jef
Eerlijk gezegd geen idee waar je de specificatie zou kunnen vinden, het is een redelijk robuust ding dus dat hij kapot gaat lijkt me sterk. Als je zorgt dat hij goed vast zit kan hij ook niet stuk rammelen of door het rammelen iets anders kapot maken. Bij mij was alleen de soldeerverbinding aan de achterzijde gebroken.

Gebruikersavatar
keesm
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 5626
Lid geworden op: 18 nov 2004 21:03
Locatie: N 51°48' E 5°14'

Re: 276Cx defect en weer gerepareerd

Bericht door keesm »

Lijkt verdacht veel op een gps-antenne van Maxtena: https://maxtena.com/gnss-passive-microstrip-antennas/
Maar ja welk type en hoe te verkrijgen? (Voorzover dit nodig is)

jef_k75
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 jan 2013 22:16

Re: 276Cx defect en weer gerepareerd

Bericht door jef_k75 »

Heeft er iemand de mogelijkheid om close up foto te maken van de soldering van de mini coax aan de antenne en op de printplaat?

Baird
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 jan 2010 12:52
Locatie: Breda

Re: 276Cx defect en weer gerepareerd

Bericht door Baird »

Zie hier links de aansluiting op het bordje, rechts de aansluiting op het plaatje waar de antenne op vast zit, je ziet de kern van het coax kabeltje door het gat, dit is erg simpel en heb ik ook geen foto van gemaakt. Als je een beetje kijk hebt hoe zo iets moet zitten dan is het echt eenvoudig. Belangrijkste is dat je de antenne met een goede lijm/epoxy vastzet zodat die niet opnieuw loskomt!
Bijlagen
Schermafbeelding 2023-04-23 230811.png
Schermafbeelding 2023-04-23 230811.png (155.41 KiB) 121 keer bekeken

Plaats reactie

Terug naar “GPSmap 276Cx”