Geheugen vol Tread ??

Garmin Tread, reis door het onbekende
Plaats reactie
Saffie
WayPoint relatie
WayPoint relatie

Geheugen vol Tread ??

Bericht door Saffie »

Na een kaart update op de tread waar nu alleen EU op staat kan ik geen NA meer laden op de externe kaart , ik moet eerst ruimte maken intern ???
Lijkt een beetje op dit probleem viewtopic.php?t=53884

Nu weet ik dat ik in het verleden de topo kaarten (en nu ook de road & trail) naar extern kon zetten maar dat zou ik dan nu met de laatste versie van express handmatig moeten doen want ik krijg die optie niet meer.
Intern staat nu:

CN EU 2023.20
Adv R&T EU 2024.10
iOverlander 2024.10
Topo act EU 2022.10

Device storage 93% Full 2.04 GB free
SD Card storage 0% Full 63.62GB free

Heb NA niet direct nodig op de tread maar wil hem wel graag op de computer maar dan moet ik hem wel eerst op dat apparaat krijgen.
Moet eerlijk bekennen dat ik het warme Garmin gevoel een beetje aan het verliezen ben. (software die je kaarten 3x op je pc zet etc.) Updates waar oude kaarten blijven staan, accu die leegloopt ook al zet je hem volledig uit en ga zo maar door.

Zal eens proberen om handmatig die topo's op de SD te zetten en dan eens kijken of hij weer mekkert wanneer ik NA op de SD erbij wil zetten.
Saf-arie

Enjoy the journey of life but leave no tracks
(other then on your gps) ;-)

Frank
WayPoint relatie
WayPoint relatie

Re: Geheugen vol Tread ??

Bericht door Frank »

Ik doe het zelf ook altijd zo (kaarten eerst op de Zumo installeren en daarna op de PC), maar ik kan me herinneren dat Express altijd de optie gaf om kaarten alleen op de PC te installeren (naast de keuzes op het toestel of op beide).
Is dat niet meer zo?

Je zou ook een klein stukje van de NA kaart op de Tread kunnen installeren, daarna alles op de PC. Dan kan je via Basecamp/MapInstall de hele NA kaart op de SD kaart van de Tread installeren. Dit is een trucje dat tegenwoordig ook voor de 'oude' 660 nodig lijkt te zijn.
Groeten,
Frank

BMW F800GT/Zumo XT/GPSmap 62s/ Edge 830/VivoActive 3/Venu SQ

Saffie
WayPoint relatie
WayPoint relatie

Bericht door Saffie »

Ik kan de optie om alleen op de pc te installeren niet (meer) vinden. Krijg deze alleen wanneer de kaart op de gps zelf staat, bij map details staat dan "reinstall" en "install on pc" als optie.
Maar ik heb het opgelost, heb handmatig de 3 topo eu img bestanden op de sd kaart gezet en kon daarna NA op de sd installeren. Express heeft op intern genoeg vrije ruimte nodig (of denkt dat) voor het grootste img bestand van een andere kaartenset. Ik had nog 2 Gb vrij en kon wel south america, africa, middle east en australie installeren en geen van allen heeft een img bestand groter dan 2Gb !? Het lijkt erop of express eerst download op intern en dan verhuisd naar SD (rare jongens die programmeurs).

Ik begin alleen een beetje kriebels te krijgen met het vooruitzicht dat er nog maar 2Gb vrij is. De complete EU set is nu al 17Gb groot dat zal over een jaar of 2 ook wel richting 20 gaan en als je dan geen optie krijgt het direct op SD te zettten loop je weer tegen een beperking op. Daarom had ik nu net mijn 278 weg gedaan en eens wat nieuws gekocht, zodat ik voorlopig van dat gezeur af zou zijn.
Hopelijk wordt express aangepast en krijg je de optie terug om de hoofd kaart direct op SD te zetten. Hij is nu grijs met een tekentje dat deze set nodig is voor de basisfuncties van de tread.

Kortom nog geen echte vriendjes met deze zumo variant na bijna 20 jaar tevreden gebruik van een gpsmap 176,276c en 278.
Saf-arie

keesm
WayPoint relatie
WayPoint relatie

Bericht door keesm »

Saffie schreef:
31 mar 2023 00:34
Het lijkt erop of express eerst download op intern en dan verhuisd naar SD (rare jongens die programmeurs).
Express zet de bestanden (kaartbestand of bestanden voor PC) eerst op de harde schijf van je computer en van daaruit op je gps (intern of sd-kaart).
Op mijn W10 is dat op de plek: c:\ProgramData\Garmin\CoreService\Downloads\Map\ Als je op je C-schijf onvoldoende ruimte hebt (<15 Gb) zal installatie ook niet lukken is mijn ervaring. En het nadeel is (soms wel een voordeel als je de bestanden weer wilt gebruiken zonder Express) dat ze na installatie op gps/sd niet automatisch van je computer verwijderd worden. Dat kan aardig oplopen na een paar kaartinstallaties.

Saffie
WayPoint relatie
WayPoint relatie

Bericht door Saffie »

Kees,

dat klopt, je kaarten staan 3x op je pc
1 x programdata\Garmin\maps\kaartenset naam tbv basecamp
1 x programdata\Garmin\maps\RMU\kaartenset naam\versie tbv herinstallatie basecamp
1 x users\your username\appdata\local\garmin\express\maps\ tbv (her)installatie op GPS. hier staan bv ook de topo en road en trail bestanden.
Met de tread staat hier na installatie/update van alle regio's een kleine 40Gb niets te doen. Het zou Garmin sieren wanneer je een optie kreeg om aan te geven waar de tijdelijke bestanden geplaats moeten worden, daarnaast is die RMU folder overbodig wanneer diezelfde bestanden ook voorhanden zijn in de users folder.

Voor de tread wil express minimaal op intern genoeg ruimte zien voor het grootste bestand wat je wilt plaatsen op de SD kaart ??
Na het handmatig kopieren van de EU topo kaarten ging NA wel goed.
Enig nadeel wat ik nu ervaar is dat basecamp niet kan werken met EU topo indien die op SD staan, zodra ik ze terug zet op intern werkt het wel.
Opmerkelijk is het wel dat alle andere topo kaarten van alle andere regio's wel werken indien ze op de SD kaart staan.
Daarnaast krijg ik nu maar 2 van de 3 delen EU topo terug op intern ondanks dat er ruimte genoeg is. Er hoort 2,04 Gb vrij te blijven.

Kortom wordt vervolgd, zelf zonder fysieke reis blijft zo'n gps een avontuur :lol:
Saf-arie

Saffie
WayPoint relatie
WayPoint relatie

Bericht door Saffie »

Basecamp probleem net opgelost door de basecamp cache directory te legen en de tread opnieuw te laten uitlezen
\users\"your username"\appdata\local\garmin\basecamp\ meerdere cache folders.

Waarom ik slechts 2 van de 3 topo's terug kan zetten op intern blijft vooralsnog een mysterie.
Saf-arie

Plaats reactie

Terug naar “Garmin Tread”