De ene keer wel route instructie, de andere keer niet.

De in 2020 uitgekomen Garmin Zumo XT
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mvdberg
Berichten: 12
Lid geworden op: 8 aug 2019 22:12

De ene keer wel route instructie, de andere keer niet.

Bericht door mvdberg »

Afgelopen weekend 9 routes gereden die als spoor waren aangeleverd door dezelfde partij.
Zelf gebruik ik een XT(1) en mijn maat een Garmin 350.
Beide de laatste software actief, beide de meest recente kaarten geladen.
Sporen vanuit basecamp naar beide apparaten gestuurd en geconverteerd naar de reisplanner.
Alle instellingen voor navigatie staan gelijk.

Op de 350 het hele weekend perfect kunnen navigeren met instructies.
Op de XT twee van de negen routes gaven problemen.

Storing:
Start de route, kies dichtstbijzijnde punt, 1 tot 3 afslagen kwamen er netjes instructies, daarna wordt het stil en zie je links boven staan na 60KM rotonde rechtdoor.
De route blijft perfect in beeld, door ver genoeg in te zoemen kun je hem dan ook redelijk rijden echter rijd ik vaker bijna blind op het geluid.

Ik heb de reis gewist, spoor opnieuw ingelezen, reis opnieuw geconverteerd, exact het zelfde probleem.
Later op de dag hoorde wij meerdere rijders met hetzelfde problemen die allemaal met een XT werken.

Ik kon zo niet direct een item op het forum vinden die hier aan te koppelen was maar misschien bestaat er al een draadje over.

Iemand een tip.

Gr.
Michel

Gebruikersavatar
Firefly
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 350
Lid geworden op: 3 okt 2005 17:39
Locatie: Koog aan de Zaan

Re: De ene keer wel route instructie, de andere keer niet.

Bericht door Firefly »

Ik had twee weken geleden exact hetzelfde. Maar ik had als experiment de track omgezet naar route, de route zelf had ik ook in Basecamp gemaakt op de TenCats manier dus ik had een backup. Er waren nog 3 XT rijders met exact hetzelfde probleem.
Pan 1300, Zümo 590, XT1, GPS 66st, Edge 1030 plus

Gebruikersavatar
FM
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 5006
Lid geworden op: 30 mei 2005 20:49
Locatie: Holsbeek

Re: De ene keer wel route instructie, de andere keer niet.

Bericht door FM »

Ik heb dat ook wel eens voor. Ik heb de indruk dat dit zich voordoet als je nog niet op de route zit, en je kiest voor te navigeren naar het begin of naar het dichtsbijzijnde punt op de route. Wanneer je de route start als je al op de route bent, en je kiest voor navigeren naar het einde, dan loopt het wel goed.

Opgelet, dit is mijn indruk, ik kan verkeerd zijn. Ook gebeurde dit vroeger niet, dus vermoed ik dat een firmware update hiervoor gezorgd heeft.
Zumo XT, KTM 790 Adventure, SRC op Schubert C3 Pro, Edge Touring, Edge Explorer 2

Gebruikersavatar
Firefly
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 350
Lid geworden op: 3 okt 2005 17:39
Locatie: Koog aan de Zaan

Re: De ene keer wel route instructie, de andere keer niet.

Bericht door Firefly »

Dat had ik dus niet. Ik had de route geactiveerd bij de start en daarna nog 2x óp de route geheractiveerd. Ik kreeg na 3 aanwijzingen de volgende: neem over 23km rotonde de 3e afslag. En met mij nog drie andere XT rijders, exact dezelfde aanwijzing. Ik zelf heb dit in het verleden meermaals meegemaakt, toen ben ik dus overgeschakeld op de TenCats methode.
Pan 1300, Zümo 590, XT1, GPS 66st, Edge 1030 plus

Gebruikersavatar
mvdberg
Berichten: 12
Lid geworden op: 8 aug 2019 22:12

Re: De ene keer wel route instructie, de andere keer niet.

Bericht door mvdberg »

@FM Jou omschrijving had ik op het forum ook gevonden en zou best wat in kunnen zitten, echter heb ik altijd het dichtstbijzijnde punt gekozen of ik nu wel of niet op de route zit, (dit zou de kracht van de XT ook zijn)lastig uit te zoeken nu, mooi excuus om even terug te gaan naar de eifel en te testen.

Misschien domme vraag maar wat versta je onder de TenCats methode?

Gebruikersavatar
Firefly
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 350
Lid geworden op: 3 okt 2005 17:39
Locatie: Koog aan de Zaan

Re: De ene keer wel route instructie, de andere keer niet.

Bericht door Firefly »

Ik schreef het verkeerd, het is tencats, ook actief op dit forum.
Hierbij importeer je een track, zet deze om in een directe route waarna je deze directe route omzet naar jouw profiel. Vervolgens de verschillen in de route gelijk trekken met de track en deze naar de Zumo exporteren. E.e.a. uiteraard in Basecamp.
Pan 1300, Zümo 590, XT1, GPS 66st, Edge 1030 plus

Tilbo
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 jul 2012 10:50

Re: De ene keer wel route instructie, de andere keer niet.

Bericht door Tilbo »

Ik wilde net een topic openen met volgens mij hetzelfde probleem:

Ik heb vandaag een probleem gehad met mijn Zumo XT. Bij een route die ik geïmporteerd had vanuit een track, kreeg ik nauwelijks aanwijzigingen op kruisingen, niet op het scherm en niet via de headset. De aanwijzingen die ik wel kreeg, lagen ver vooruit (bijvoorbeeld: bij een rotonde over 20km 1e afslag nemen), maar op kruisingen daarvoor geen enkele aanwijzing, ondanks dat ik daar wel moest afslaan. De route is wel goed zichtbaar op het scherm. Ik heb geen patroon kunnen vinden in het tonen van de verkeerde aanwijzingen.

Het betreft een route die ik vanuit een track heb geïmporteerd, die ik met Kurviger heb gemaakt en naar mijn iPhone gedownload. De track heb ik met Drive op de Zumo gezet en op de XT omgezet naar reis via Explore en dan de zojuist gemaakte reis/route selecteren. Na het starten van de reis via de reisplanner kies ik afhankelijk waar ik ben voor starten vanaf begin of voor dichtstbijzijnde invoerpunt. De instellingen op de XT staan op snelste tijd, herberekenen uit.

Ik heb dit probleem al eerder gehad, maar het was (dacht ik) vanzelf verdwenen. Het opnieuw opstarten van de XT, verwijderen en opnieuw inladen van de track en converteren naar een reis heeft niet geholpen. In de XT staan alleen de NTU kaarten aan, de motorkaart staat niet actief.
Laatst gewijzigd door Tilbo op 8 jun 2023 21:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Rush FZ1N
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2240
Lid geworden op: 2 jan 2009 11:08
Locatie: Veldhoven

Re: De ene keer wel route instructie, de andere keer niet.

Bericht door Rush FZ1N »

Tilbo schreef:
8 jun 2023 20:23
De track heb ik met Drive op de Zumo gezet en op de XT omgezet naar reis via Explore en dan de track selecteren.
Track omzetten op de XT met Explore?? De XT converteert zelf een track naar een reis. Daarna moet je niet de track kiezen, maar de gemaakte reis om te navigeren.
Zumo XT2 op FJR1300AS (motor), Edge 1040 op Levo FSR(atb), Pegasus Evo (e-bike) en voor wandelen en Nuvi 3598LMTD voor auto.

Tilbo
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 jul 2012 10:50

Re: De ene keer wel route instructie, de andere keer niet.

Bericht door Tilbo »

Rush FZ1N schreef:
8 jun 2023 21:04
Tilbo schreef:
8 jun 2023 20:23
De track heb ik met Drive op de Zumo gezet en op de XT omgezet naar reis via Explore en dan de track selecteren.
Track omzetten op de XT met Explore?? De XT converteert zelf een track naar een reis. Daarna moet je niet de track kiezen, maar de gemaakte reis om te navigeren.
Excuus, typo, ik bedoelde op de XT in de reisplanner de opgeslagen reis selecteren en die starten.

Tilbo
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 jul 2012 10:50

Re: De ene keer wel route instructie, de andere keer niet.

Bericht door Tilbo »

Met de route terug heb ik weer hetzelfde probleem. Ik rij op een T-splitsing af waar ik links af moet. De route staat goed op het scherm, maar ik krijg geen aanwijzing dat ik links af moet en de eerste aanwijzing is voor een rotonde 1,5km verderop. Schiet mij maar lek.

Gebruikersavatar
Frank
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2558
Lid geworden op: 14 mar 2004 23:36
Locatie: Helmond (Stiphout)

Re: De ene keer wel route instructie, de andere keer niet.

Bericht door Frank »

Dat laatste hoeft geen probleem van het toestel te zijn. Het kan zijn dat op de City Navigator kaart de route linksaf bij de T-splitsing als doorgaande weg is benoemd. In dat geval krijg je ook geen aanwijzing.
Groeten,
Frank

BMW F800GT/Zumo XT/GPSmap 62s/ Edge 830/VivoActive 3/Venu SQ

Tilbo
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 jul 2012 10:50

Re: De ene keer wel route instructie, de andere keer niet.

Bericht door Tilbo »

Frank schreef:
9 jun 2023 20:47
Dat laatste hoeft geen probleem van het toestel te zijn. Het kan zijn dat op de City Navigator kaart de route linksaf bij de T-splitsing als doorgaande weg is benoemd. In dat geval krijg je ook geen aanwijzing.
Nee, dat was het in dit geval niet, het zijn echt andere/nieuwe wegen. Dit was slechts een voorbeeld, bij veel andere kruispunten/afslagen kreeg ik ook geen aanwijzigen. Als ik een route in het toestel plan (ga naar 'adres', 'huis', whatever, dan krijg ik wel instructies te horen.

Gebruikersavatar
Frank
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2558
Lid geworden op: 14 mar 2004 23:36
Locatie: Helmond (Stiphout)

Re: De ene keer wel route instructie, de andere keer niet.

Bericht door Frank »

In volgorde van weinig tot veel werk:
1. 'Soft reset' (bij ingeschakelde XT, powerknop indrukken en vasthouden tot de XT uitschakelt en vanzelf weer opstart)
2. Kaarten opnieuw installeren met Garmin Express
3. Harde reset/terug naar fabrieksinstellingen. Denk eraan om wel eerst de eigen data van de XT de backuppen, indien nodig!
Groeten,
Frank

BMW F800GT/Zumo XT/GPSmap 62s/ Edge 830/VivoActive 3/Venu SQ

Gebruikersavatar
Toontje
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2016
Lid geworden op: 16 apr 2004 21:52
Locatie: Malden

Re: De ene keer wel route instructie, de andere keer niet.

Bericht door Toontje »

Softe reset is de Powerknop 12 seconden vasthouden.
Den groenten . . . Toontje ©¿©

Zumo XT met Schuberth S2 Sport + SRC en Samsung S21 op Triumph Tiger 800 XRT 2019 en Suzuki RF900R 1996.

Plaats reactie

Terug naar “Garmin Zumo XT (1)”