Dikke lijnen rond wegen

De toestellen voor fitness en sport
Gebruikersavatar
Henk Havelaar
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 68
Lid geworden op: 11 apr 2004 08:53
Locatie: Emmen

Dikke lijnen rond wegen

Bericht door Henk Havelaar »

Sinds update 21.16 krijg ik op het kaart scherm dikke lijnen rond de wegen, dit is zeer storend, zie afbeelding.
Hoe kan ik dit weer normaal krijgen?

Weergave staat op klassiek
Bijlagen
Dikke lijnen.jpg
Dikke lijnen.jpg (58.37 KiB) 1132 keer bekeken
GPSmap 276C met 512 MB'tjes op de quad
Index Scale voor de gezondheid.
Edge 1040 Solar voor de fiets.

Gebruikersavatar
e.vdwerf
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2572
Lid geworden op: 13 sep 2008 12:17
Locatie: Dordrecht

Re: Dikke lijnen rond wegen

Bericht door e.vdwerf »

Staan er na de update misschien meer kaarten tegelijk aan?
Check even welke kaarten je actief hebt.
Etrex Vista HCX, Etrex 30, Touch 35, GPSMAP65s op de Flyer T14 HighSpeed - Contributor Openstreetmap

Gebruikersavatar
BikePC
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1392
Lid geworden op: 22 mar 2008 23:12
Locatie: Zoetermeer

Re: Dikke lijnen rond wegen

Bericht door BikePC »

Zie het Garmin forum: https://forums.garmin.com/sports-fitnes ... ps-2024-10
Het is een fenomeen dat ontstaan is met de combinatie van de laatste kaart-versie GCM 2024.10 en de laatste apparaatsoftware 21.16.
Ook niet-Garmin kaarten schijnen er last van te hebben: https://forums.garmin.com/beta-program/ ... beta-21-14

Een oplossing heb ik nog niet gelezen en voor zover nu te overzien, lijkt de enige optie het teruggaan naar de vorige non-beta versie 19.22 of 20.19 van de toestelsoftware. Als je hier geen backup van hebt, heb je pech - Garmin biedt helaas geen optie voor het downloaden van oudere versies. Terug gaan naar een oudere versie is ook nog een heel gedoe omdat je instellingen daarbij verloren gaan. Voor de downgrade dus een backup maken van je instellingen, etc. en je schijnt via Garmin Connect Mobile ook nog het een en ander terug te kunnen halen, maar niet alles. Ik heb daar geen ervaring mee.

Edit 2024-05-28: versie 20.19 toegevoegd als downgrade optie.
Colorado 300 / Edge 800 / Edge Touring Plus / Edge Explore 2

Gebruikersavatar
Ruud Woudstra
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1315
Lid geworden op: 23 aug 2010 19:15
Locatie: Zwolle

Re: Dikke lijnen rond wegen

Bericht door Ruud Woudstra »

Vandaag in de Vogezen gefietst met de OFM kaart Frankrijk. Een drama dus, dikke lijnen en geen goede navigatie ondersteuning.
Terug op de camping de Garmin kaarten aangezet en OFM uit. Dit lijkt goed te gaan zonder dikke lijnen. Het navigeren moet ik nog ff uittesten
GPS-en: Edge-1050, Vivo-active-3. Zumo-660(LTU), Varia RTL 515 en UT 800 lichten. Kaarten: CN-lifetime. OFM-kaarten

Leef vandaag, morgen kan alles anders zijn.....

Gebruikersavatar
keesm
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 5647
Lid geworden op: 18 nov 2004 21:03
Locatie: N 51°48' E 5°14'

Re: Dikke lijnen rond wegen

Bericht door keesm »

BikePC schreef:
25 mei 2024 22:39
Edit 2024-05-28: versie 20.19 toegevoegd als downgrade optie.
Waar is deze toegevoegd?

Gebruikersavatar
BikePC
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1392
Lid geworden op: 22 mar 2008 23:12
Locatie: Zoetermeer

Re: Dikke lijnen rond wegen

Bericht door BikePC »

In de tekst van mijn bericht hierboven: "Zie het Garmin forum:.....:

Inmiddels heb ik met behulp van aanwijzingen via het Garmin forum (https://forums.garmin.com/sports-fitnes ... new-update) een aangepaste TYP-file gemaakt voor de OFM Benelux waarmee alle Line-types worden gerenderd als bitmaps (geen garantie!). Ik heb zelf geen Edge x40 met software 21.16 om te testen of de dikke lijnen daarmee uit de wereld zijn. Voor wie wil testen hierbij de aangepaste TYP-file (let even niet op enkele aangepaste kleuren voor fietsroutes).
- Hernoem op de PC in de installatiefolder van de OFM Bnlx Full het bestand 10010.typ naar b.v. 10010.typ.tmp
- Kopieeer het aangepaste TYP-bestand naar dezelfde OFM installatiedirectory en hernoem het bestand naar 10010.typ
- druk in Mapsource of Basecamp 2x op Ctrl-g om de cache te legen
- Selecteer de testkaart. Je kunt nu vanuit Mapsource een voor jou toepasselijk testgebied selecteren en dit exporteren naar je via USB aangesloten Edge. De testkaart komt te staan in het bestand ..\Garmin\gmapsupp.img en je kunt dit voor de herkenbaarheid natuurlijk even hernoemen (laat het .img bestandstype staan). Let op dat een eventueel bestaand bestand gmapsupp.img wordt overschreven - dit van tevoren dus even een andere naam geven (zo-wie-zo een goede gewoonte...).
- Als je Basecamp gebruikt, kan je via Kaarten / Installeer Kaarten een testgebied selecteren en exporteren naar je toestel. Mapinstall gebruiken kan ook. Verder dezelfde voorzorgen als hierboven.
10010_2024-05-29b_bitmap.zip
(11.9 KiB) 20 keer gedownload
Let op, dit is een tijdelijke work-around en het wachten is op een reparatie door Garmin van de bug die met software versie 21.16 is geintroduceerd!

Edit 2024-05-31 - typ-file versie a vervangen door versie b (1 Polyline aangepast en enkele kleine cosmetische aanpassingen die op het scherm van de Edge niet opvallen, dus een installatie met 'a' hoef je niet te vervangen door 'b').
Laatst gewijzigd door BikePC op 31 mei 2024 17:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Colorado 300 / Edge 800 / Edge Touring Plus / Edge Explore 2

Gebruikersavatar
openfietsmap
Berichten: 1162
Lid geworden op: 4 mei 2011 10:31
Contacteer:

Re: Dikke lijnen rond wegen

Bericht door openfietsmap »

Goed bezig BikePC! Laten we hopen dat Garmin dit niet als een bewuste feature heeft geïntroduceerd want het kaartbeeld wordt er niet beter op met de aangepaste TYP file. Voor Windows gebruikers kan je makkelijk een typ file in de gmapsupp.img vervangen mbv Javawa's TYPchanger https://www.javawa.nl/typchanger.html Je hoeft dan niet de versie op je PC aan te passen.
Maker van de Openfietsmap - Gratis Garmin topokaarten voor op de fiets https://www.openfietsmap.nl

Gebruikersavatar
BikePC
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1392
Lid geworden op: 22 mar 2008 23:12
Locatie: Zoetermeer

Re: Dikke lijnen rond wegen

Bericht door BikePC »

Ik las dat de makers van de Openmtbmap en de Velomap hun kaarten (lees: TYP-files) al aangepast hebben aan de nieuwe situatie.
De TYP-file hierboven die iedereen kan downloaden is een bitmap-versie van een door mij voor de Edge Explore (en ook de Explore 2 en de toestellen in de x40 serie) aangepaste versie. De grootte van de tekst voor straatnaamlabels kon niet aangepast worden via de instellingen en dat werkt nu wel en ik heb de kleur van fietsroutes aangepast zodat er meer contrast is tussen de donkerpaarse koerslijn van een geladen koers en fietspaden met een fietsroute die op de originele OFM rood-blauw gestippeld worden weergegeven.

@openfietsmap, zijn er nog plannen om de originele TYP-files 10010.typ en 20010.typ van de OFM Benelux om te zetten naar bitmap-only (als tijdelijk alternatief natuurlijk :wink: )? Eigenlijk treurig dat er workarounds bedacht moeten worden omdat Garmin aan het 'rommelen' is geslagen. En vul dan voor 'rommelen' maar in wat er past bij je gevoel...

Er is sinds gisteren ook voor de Edge Explore 2 nieuwe firmware versie 21.16, maar heb het, gezien de huidige kaartweergave-perikelen op de Edge toestellen van de x40-serie, nog niet aangedurfd om die te installeren, bang dat zich voor de Explore 2 dezelfde ellende voor gaat doen. De originele Garmin Cycle Map vind ik in vergelijking met de OFM maar bagger en wens die dus niet - en zeker niet gedwongen - te gebruiken.
Laatst gewijzigd door BikePC op 31 mei 2024 13:09, 4 keer totaal gewijzigd.
Colorado 300 / Edge 800 / Edge Touring Plus / Edge Explore 2

Gebruikersavatar
openfietsmap
Berichten: 1162
Lid geworden op: 4 mei 2011 10:31
Contacteer:

Re: Dikke lijnen rond wegen

Bericht door openfietsmap »

Bedankt Pim. Als nu blijkt dat dit geen bug is maar feature en op andere garmins ook van toepassing wordt kan ik een bitmap only als alternatieve typ file wel ergens aanbieden. Maar vooralsnog hoop ik dat die bug zsm wordt hersteld. :cry:

Gebruikersavatar
BikePC
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1392
Lid geworden op: 22 mar 2008 23:12
Locatie: Zoetermeer

Re: Dikke lijnen rond wegen

Bericht door BikePC »

Ik help het je hopen!
Colorado 300 / Edge 800 / Edge Touring Plus / Edge Explore 2

hka
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 901
Lid geworden op: 3 jun 2008 19:39

Re: Dikke lijnen rond wegen

Bericht door hka »

Mijn work-around met Garmin updates is al jarenlang wachten tot de kust veilig is en dan pas installeren!
Dan heb al deze narigheid niet.
Je hebt er nu niets aan maar wellicht kun je er wat mee ivm toekomstige 'corruptdates' :D

Gebruikersavatar
keesm
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 5647
Lid geworden op: 18 nov 2004 21:03
Locatie: N 51°48' E 5°14'

Re: Dikke lijnen rond wegen

Bericht door keesm »

Ook Speichenkarte heeft zijn typ-file aangepast voor de Duitslandkaart. Andere landen volgen dit weekend.

(Al heb ik niet het idee dat er veel gebruikers zijn van die Speichenkarte hier op het forum :mrgreen: )

Gebruikersavatar
openfietsmap
Berichten: 1162
Lid geworden op: 4 mei 2011 10:31
Contacteer:

Re: Dikke lijnen rond wegen

Bericht door openfietsmap »

Ik heb Bikepc's bitmap only typ-file ook hier geupload: https://www.openfietsmap.nl/tips-tricks ... h.p_ID_102
Maker van de Openfietsmap - Gratis Garmin topokaarten voor op de fiets https://www.openfietsmap.nl

Gebruikersavatar
Henk Havelaar
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 68
Lid geworden op: 11 apr 2004 08:53
Locatie: Emmen

Re: Dikke lijnen rond wegen

Bericht door Henk Havelaar »

keesm schreef:
29 mei 2024 11:34
BikePC schreef:
25 mei 2024 22:39
Edit 2024-05-28: versie 20.19 toegevoegd als downgrade optie.
Waar is deze toegevoegd?
Waar kan je die vinden?
GPSmap 276C met 512 MB'tjes op de quad
Index Scale voor de gezondheid.
Edge 1040 Solar voor de fiets.

Gebruikersavatar
BikePC
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1392
Lid geworden op: 22 mar 2008 23:12
Locatie: Zoetermeer

Re: Dikke lijnen rond wegen

Bericht door BikePC »

Versie 20.19 is waarschijnlijk een 'slip of the pen' van Garmin. Er was een overzicht van de wijzigingen van versie 19.21 naar versie 20.19, maar dit had 20.18beta moeten zijn. Als je subscriber was van het Explore 2 beta programma dan kreeg je deze verzie op je toestel waarbij het versienummer na de installatie werd weergegeven als 20.18. Ik ben dus op het verkeerde been gezet en sorry dus voor de onjuiste informatie.
Versie 19.21 is de laatste non-beta software versie voor de EE2 en vandaar dat Garmin nu bij de introductie van versie 21.16 de verschillen laat zien t.o.v. versie 19.21 en niet t.ov. versie 20.18.
Antwoorde op je vraag is dus: nergens...
Colorado 300 / Edge 800 / Edge Touring Plus / Edge Explore 2

Plaats reactie

Terug naar “Forerunner en Edge”