Pagina 1 van 1

Is Garmin nog wel "the way to go" voor op de motor?

Geplaatst: 6 mei 2025 22:21
door beding
Ik vraag me af of Garmin nog wel het juiste apparaat is voor op de motor,
ik zie filmpjes van mensen die de XT in de prullenbak gooien en overstappen naar DMD2.
Ook is er al android auto en dan voor op de motor.
Dat Garmin stopt met basecamp en het nieuwe niet meer werkt met de XT betekent voor mij toch wel dat ik na de XT geen Garmin meer ga aanschaffen. Een route plannen met basecamp gaat nog wel goed, behave dat de zoek functies zeer slecht is, het zoek van campings onderweg is eigenlijk niet te doen.
Wel apparaat in combinate met een route planner voor motor en auto is volgens jullie wel goed?

Re: Is Garmin nog wel "the way to go" voor op de motor?

Geplaatst: 6 mei 2025 23:28
door Mike Schenk
Ik heb een XT2 sinds kort en ben daar erg tevreden over. Maar ik gebruikte mijn oude Garmins dan ook voornamelijk door wat punten in het apparaat aan te klikken om zo een route te hebben die ik als leidraad gebruik en ter plekke vaak anders rij als ik leuke wegen zie. Soort van op de bonnefooi rijden maar toch enigszins gericht. En dat gaat met de XT2 (en ik vermoed ook de XT) juist heel erg goed omdat het zo makkelijk is via de Tread app die punten aan te klikken, nog even wat spelen met routeringsopties per segment en vervolgens de XT2 opstarten en de route activeren.

Re: Is Garmin nog wel "the way to go" voor op de motor?

Geplaatst: 7 mei 2025 09:05
door guzzi vero
Tja, camping sites. Jaren geleden kon je die allemaal downloaden en in een map zetten in BC. Even je route daarin plakken en je zag al de campeerplaatsen rond je route. Was makkelijk zonder de zoekfunctie te moeten gebruiken. Nu worden deze nog enkel als app aangeboden en meestal nog achter een betaalmuur ook.
Wil je snel kijken rond een bepaalde plaats waar je een camping kan vinden kan je hier een kijkje nemen:
https://opencampingmap.org/en/way/13342 ... 32/0/1/bef

Dat de Tread app eigenlijk een ramp is weten we denk ik ondertussen allemaal. Rechtstreeks op het toestel zetten lukt nog steeds voor alle Garmins, gelukkig. Maar om daarom over te stappen op een ander navigeersysteem is m.i. ook kort door de bocht. Als ik op bepaalde fora lees wat problemen die dan weer allemaal hebben denk ik vaak, leve mijn zumo 590. Vaak ligt het eerder aan de gebruiker die niet weet hoe een gps met routes omgaat, hoe zij/hij/het (tegenwoordig weet ik het niet meer) degelijke routes maakt en hoe je daar optimaal gebruik van kan maken. Een discussie die ik hier al sinds het bestaan van dit forum telkens zie weerkomen.

Edit: dit is de laatste versie 2022 van Archie's camping sites die je kan downloaden voor gebruik in BC. Archie is er mee gestopt maar de app is wel og up to date.
https://web.archive.org/web/20220827020 ... mpings.eu/

Re: Is Garmin nog wel "the way to go" voor op de motor?

Geplaatst: 7 mei 2025 10:28
door FM
Het hangt ook af van wat je zelf verwacht of eist van een navigatietoestel.
Ik blijf vooralsnog aanhanger van mijn Zumo XT.
1. Heeft een super afleesbaar scherm, wat nodig is voor mij met mijn kleurenblindheid.
2. Voorwaarde is dat ik mijn routes ongewijzigd in mijn toestel kan zetten.
3. Plannen is een deel van het plezier, ik gebruik dus altijd de PC om mijn routes te maken. Geen noodzaak dus om on the fly routes te kunnen maken op het device.
4. Persoonlijke aversie voor het gebruik van smartphone apps. Scherm te klein, niet intuïtief genoeg, ...
5. DMD2 zou een alternatief kunnen zijn, maar is ook duur, en eigenlijk ontwikkeld voor de off road rijders, waar ik zeer zeker niet toe behoor.

Re: Is Garmin nog wel "the way to go" voor op de motor?

Geplaatst: 7 mei 2025 11:52
door Erik
FM schreef:
7 mei 2025 10:28
3. Plannen is een deel van het plezier, ik gebruik dus altijd de PC om mijn routes te maken.
o, zo herkenbaar. Ook lang nadat je het motorrijden achter je hebt gelaten :D

Re: Is Garmin nog wel "the way to go" voor op de motor?

Geplaatst: 8 mei 2025 12:12
door Charleyr
Ik ben voor de motor vanaf de introductie van de XT een fan van dit apparaat.
Routes / tracks worden goed geimporteerd en evt. omzetten tracks naar routes gaat altijd goed.
Wel is het zo, dat je niet klakkeloos een route van een kennis of direct van internet 1 op 1 kan overnemen / rijden.
In principe zorg ik altijd dat de route even wordt gecheckt met MRA (MyRoute App) en evt. bijstellen ed .
Voor op de motor gebruik ik dus MRA als routemaak app icm de XT.
Voor in de auto de MRA App via mijn Carplay en deze is ook niet verkeerd hoor!

Re: Is Garmin nog wel "the way to go" voor op de motor?

Geplaatst: 8 mei 2025 15:05
door Eifeltourer
Ik kan me voor een groot deel vinden in wat FM en Charler geschreven hebben, met dat verschil, dat ik niet kleurenblind ben😉, maar het scherm is echt super.
Ik maak mijn routes allemaal met MRA en deze gaan als 1.2-export naar de XT(1). Heerlijk thuis maanden je route plannen. Elke keer als je weer een nieuwe tip kreeg, de route(s) weer aanpassen. En uiteraard achteraf de routes analyseren, foto's en video's organiseren. Hoezo geen tijd voor andere hobby's😁
In de 10-duizenden kilometers die ik inmiddels daarmee gereden heb, is het, op 2x na (user-error tussenpunt ergens tussen de koeien), nog geen enkele keer fout gegaan. Ducati 999, Bandit 1250 en nu de Monster 1200, maakt allemaal niet uit.
Voor de camper en de auto gebruik ik MRA Next icm Samsung Active4 Pro tablet. Ik heb het daar ook met de XT geprobeerd, maar daar was het scherm domweg te klein.

Re: Is Garmin nog wel "the way to go" voor op de motor?

Geplaatst: 9 mei 2025 00:09
door FrankB99
Ik heb hier allerlei, soms tegenstrijdig lijkende, gedachten over.

Voorlopig moet ik er niet aan denken om de routes die ik rijd met een mobiel te navigeren.
- Het scherm van een telefoon haalt het qua afleesbaarheid lange na niet bij dat van de XT/XT2
- Ik heb mij inmiddels dusdanig verdiept in Garmin/Basecamp, GPX etc. dat ik het niet meer los kan laten. Het is in zekere zin verloren moeite om over te stappen naar iets anders. Inclusief Tom-Tom
- Een mobiel is M.I. niet zo degelijk op de motor als een XT/XT2. O.A:
- Met een mobiel navigeren vergt veel van de accu, je moet dus zorgen voor spanning op de USB aansluiting van de telefoon. Dat lijkt mij minder degelijk dan de vaste stroomvoorziening op de XT.
- Er wordt altijd gewaarschuwd dat de trillingen van de motor niet goed zijn voor de mobiel.

Ik begrijp echter wel de mensen die 'alles met hun telefoon doen'. En toegegeven het lijkt er op dat de makers van die app's beter naar de gebruikers luisteren dan Garmin. Ik zeg 'lijkt er op', omdat ik zelf alleen maar Waze, en Google Maps in de auto gebruik, en Organic Maps om te wandelen/fietsen. Ik heb zelf eens ooit geprobeerd met Explore te werken op XT, maar alleen maar rechte lijnen was voor mij een NO-GO. Als ik de ervaringen lees met de Tread App, (die ik zelf dus niet gebruik) dan lijkt die beter, maar enkele onhebbelijkheden blijven onopgelost.

Het heeft er m.i. dus alle schijn van dat Garmin met de Zumo's en BaseCamp op termijn vervangen zullen gaan worden door 'iets' op de telefoon. Maar voor mij komt het nog te vroeg.

Iets wat mij wel een goede oplossing lijkt, is een 'dom, maar degelijk, scherm op de motor' waar je met je de telefoon op een android auto achtige manier verbinding mee maakt. Dan moet er wel een App komen waarmee je een route met routepunten, of een track kunt rijden. Wellicht kan dit al met MRA, geen idee. Punt van zorg blijft dan hoe lang de accu van de mobiel het uithoudt.

Nog een 'off-topic'. Ik kan mij nog herinneren (ja zo oud ben ik) dat in de jaren 80 de vraag gesteld werd of Philips op zou houden met MSX home computers. Daarop kwam een antwoord van 1 van de Product managers: "Als je die vraag maar vaak genoeg stelt, dan is het antwoord JA'.
Daarmee bedoelde hij dat alleen door het stellen van de vraag het sentiment negatief beinvloed kan worden. Een soort self-fulfilling prophecy

Als ik het zo lees, dan denk ik dat je er waarschijnlijk niks aan hebt, maar kon het niet laten.

Re: Is Garmin nog wel "the way to go" voor op de motor?

Geplaatst: 9 mei 2025 05:43
door tonvanunen
Met verhoogde belangstelling kijk ik naar de schermen van Carpuride in Chigee. Ze bieden veel functionaliteit waaronder Apple Carplay en Android Auto. En sommige modellen werken ook met het wonderwheel van BMW. Maar aan elk product kleven voor- én nadelen.

Zolang mijn XT het nog doet, blijf ik Garmin trouw. Na 17 jaar apparaten van dit merk kan ik er inmiddels mee lezen en schrijven (figuurlijk dan hè :lol: ). En dat Basecamp niet meer wordt doorontwikkeld vind ik niet erg. Mijn lifetime abonnement op Myrouteapp levert me alles wat ik nodig heb op het gebied van routes maken.

Re: Is Garmin nog wel "the way to go" voor op de motor?

Geplaatst: 9 mei 2025 11:31
door Frank
Hoezo werkt Basecamp niet meer met de XT?? Dat gaat prima hoor, ik heb er geen enkel probleem mee. Ik heb al 22 jaar Garmin toestellen voor de motor (Streetpilot III en 2720, Zumo 350, 590 en XT) en de XT is het beste toestel dat ik ooit heb gehad.
Om routes te plannen maak ik naast Basecamp ook gebruik van MRA en Kurviger, maar de 'final check' doe ik altijd nog in Basecamp.

Natuurlijk is de Carpuride of een ander 'rugged' tablet een prima alternatief, lekker groot en je kunt met vele apps werken, maar je moet er wel plaats voor hebben... Mijn XT staat links op het stuur van mijn sport tourer en bevalt nog steeds prima. Ik ben niet van plan om een GS te kopen om een Carpuride kwijt te kunnen...

Re: Is Garmin nog wel "the way to go" voor op de motor?

Geplaatst: 11 mei 2025 22:27
door arieflipper
Helemaal eens met Frank
Ik ben gestart met de 2620 en daarop volgend de 550, 590, 595, XT, XT2 (deze gebruik ik niet meer) dus nog steeds de XT.
De XT is het beste toestel dat Garmin gemaakt heeft.
Ik bewerk al mijn routes met Basecamp ook als deze gemaakt zijn in Myrouteapp of in Kurviger.
Ook Mapsource gebruik ik nog al is het alleen maar voor de zoekfunctie.
Koppeling van een alternatief via Carplay of Android auto hoeft voor mij niet. dat gaat toch waarschijnlijk ten koste van de info die je over de motor op je dasboard krijg.

Re: Is Garmin nog wel "the way to go" voor op de motor?

Geplaatst: 12 mei 2025 09:34
door guzzi vero
Hier ook. Mapsource om snel even te kijken zonder mijn BC data base te vervuilen. Alle downloads, waar ze ook vandaan mogen komen, worden geoptimaliseerd in BC.
Van al mijn garmin gps'en was de 2820 de beste. Jammer van het beperkte geheugen. Was op het einde wat klooien met de gmap bestanden om er het maximum uit te halen.
BMW connected ride gebruikers zien het niet zitten om een Carpuride of Chigee te monteren wegens de hoge roamingkosten in Zwitserland en Bosnië (en wifi en bluetooth en wat nog meer dat moet gekoppeld zijn...)

Re: Is Garmin nog wel "the way to go" voor op de motor?

Geplaatst: 21 mei 2025 11:10
door nomko
Ik heb de XT en ben er nog steeds zeer tevreden over. Tuurlijk heeft het apparaat soms wat kuren en nukken, maar ligt het dan niet eerder aan de gebruiker zelf dan aan het apparaat? De XT is voor een bepaald doel gemaakt en heeft daarvoor bepaalde opties en mogelijkheden meegekregen. Als je iets wilt of iets zoekt buiten deze opties/mogelijkheden, dan zal je altijd "problemen houden" met zo'n apparaat! Oftewel, probeer je iets wat een apparaat niet kan, dan zal zo'n apparaat kuren gaan vertonen of niet doen wat jij wilt.

Gebruikers die hun XT bij het grof vuil mikken voor een ander navigatie toestel zijn wat mij betreft (mijn mening) personen die iets willen van een toestel wat zo'n apparaat gewoon niet kan of niet als optie/mogelijkheid ingebouwd heeft. Dan vinden ze zo'n XT maar ruk en waardeloos en niet bruikbaar en dan stappen ze over op een andere merk/apparaat in de hoop dat die dan wel doet wat zij willen. Tot ze erachter komen dat ook dat nieuwe speeltje niet werkt zoals zij dat perse maar willen.....

Ik gebruik geen Basecamp, heb er eventjes mee gewerkt maar ik vind het (persoonlijk) een verouderde gedrocht. Onder andere de layout ziet eruit alsof je terug gaat naar Win95! De rest is voor mij ook allemaal niet intuïtief of gebruikersvriendelijk.

Ik gebruik MyRouteApp (MRA) als routeplanner, route beheerder. Draait gewoon binnen een webbrowser (online planner), werkt gebruikersvriendelijker en oogt stukken beter dan Basecamp. En met de Gold abonnement heb je diverse tools tot je beschikking waar je meer dan voldoende aan hebt!

Dus ja, Garmin is nog steeds relevant voor o.a. de motor. Maar je moet er wel mee werken met het doel waarvoor zo'n apparaat gemaakt is en niet proberen buiten de spec's van zo'n apparaat om gaan werken.