Het is weer tijd voor de laatste nieuwsbrief van 2005.
Met daarin de volgende onderwerpen:
1. extra motor-basis en –plus tussen kerst en oud&nieuw
2. openingstijden rond de feestdagen
3. update kaartmateriaal
4. tweede vestiging Waypoint
5. motorbeurs Utrecht
6. Tomtom Rider
7. autonavigatie bij de drogist
8. terugblik over 2005 en
9. vooruitblik naar 2006
1. extra motor-basis en –plus tussen kerst en oud&nieuw
Zoals bekend zijn we in augustus gestart met het geven van GPS-cursussen. Met groot succes. Inmiddels hebben al ruim 300 mensen in Notter een cursus gevolgd. Meest succesvol zijn de motor-basis en de motor-plus. Daarnaast zijn we bezig met de voorbereiden van een outdoor-plus cursus en een cursus specifiek over het programma mapsource. Die laatste is bedoeld voor mensen die zeggen ‘ik weet eigenlijk helemaal niks van computers, maar wil wel met mapsource kunnen werken’.
Op veler verzoek hebben we een extra motor-basis en motor-plus gepland tussen kerst en oud-en-nieuw. Zie cursus.gps.nl voor de data!
2. openingstijden rond de feestdagen
in de week tussen kerst en oud&nieuw zijn wij normaal geopend dus van 10 uur 's ochtends tot 18.00 uur 's avonds. Met uitzondering van zaterdag 31 december (oudjaar). Op deze laatste zaterdag van het jaar zijn wij gesloten.
3. update kaartmateriaal
Velen wachten met smacht op de update van het kaartmateriaal naar Versie 8. Helaas moeten we het geduld nog even op de proef stellen: de update is er nog niet. Als je deze nieuwsbrief ontvangt krijg je echter ook automatisch bericht zodra er meer bekend is; vermoedelijk in de loop van januari.
4. tweede vestiging Waypoint
We hebben het al eerder gemeld, en dit bericht slechts ter bevestiging daarvan: we verwachten begin februari onze tweede vestiging te openen. Die komt aan de Sluislaan in Moordrecht (de voormalige apotheek), nabij Gouda. Notter blijft hoofdvestiging, wat betekent dat email, telefoon, bestellingen via de post etc. vanuit Notter verzorgd worden, evenals motor-montage. Voor advies, uitleg en demonstratie zal Moordrecht hetzelfde complete pakket bieden als Notter.
5. motorbeurs Utrecht
Uiteraard is Waypoint ook komend jaar aanwezig tijdens de motorbeurs in Utrecht. Een mooie gelegenheid om de nieuwe toestellen als de Quest II, de 2720 en de TomTom Rider eens nader te bekijken. Je vindt Waypoint in Hal 11, standnummer B 075.
6. TomTom Rider
Na lang wachten is ie er dan eindelijk: de TomTom Rider is uit voorraad leverbaar. Eindelijk concurrentie voor Garmin? Ja en nee. We hebben de Rider nog niet uitvoerig getest, laat staan in de zomerzon. De Rider is waterdicht, shockproof en uitstekend afleesbaar in zonlicht, in die zin zondermeer geschikt voor op de motor. Het is een variant van de TomTom GO 500 dus qua A-naar-B navigatie zit dat ook wel goed. Niet voor niets is TomTom voor in de auto het met kop en schouders meest verkochte systeem.
Wel constateren we dat de Rider geen software voor het maken van routes kent, en ook bij de bevestiging hebben we enige punten van zorg. Het is een leuk apparaat, maar net als voorheen adviseren we, als je een toestel voor op de motor overweegt, eerst de verschillende opties naast elkaar te zetten. Ondermeer om de totale kosten in beeld te hebben. We merken dat veel mensen denken met de Rider voor minder dan 800 euro ‘klaar’ te zijn, terwijl daar nog behoorlijk wat kosten bij komen. Bij een compleet pakket incl. kaarten van Europa en bevestiging in de auto ligt de Rider op het niveau van de 2610.
We verwelkomen de ‘Rider’, maar een revolutie in navigatie op de motor is ie zeker niet. We hopen binnenkort een uitgebreide review te plaatsen.
7. autonavigatie bij de drogist
Nog nooit zijn er zoveel mobiele navigatiesystemen verkocht als in de tweede helft van dit jaar. En nog nooit hebben we zoveel telefoontjes, emails en bezoekers gehad die vroegen naar ‘waar haal ik europese kaarten vandaan’ of ‘hoe zet ik er nu wandelroutes in’.
Veel mensen kopen in een impuls een systeem bij drogist (nee, niet bij de apotheek van Moordrecht

Tuurlijk zien we het liefst dat alle lezers van deze nieuwsbrief familie en bekenden voor navigatie naar ons doorsturen (en dat gebeurt ook heel vaak). Maar mòcht het aan de orde komen aan de kersttafel, attendeer de ‘potentiele koper’ dan op de afwegingen rond kwaliteit en toepasbaarheid.
Als men op zoek is naar een toestel voor in de auto, maar ook graag wandelt dan zal men je achteraf dankbaar zijn als je wijst op het bestaan van de Quest. Als het puur gaat om in de auto, weet dan dat de Nüvi in onze ogen op dit moment met kop en schouders boven de rest uitsteekt.
8. terugblik over 2005
2005 begon als elk ander jaar: rustige wintermaand. Maar nog eerder als voorgaande jaren kreeg vooral de motorrijder de kriebels. En vanaf begin februari werd het gierend-druk bij ons. Dat ANWB-promotor onze Perfect Pilot benoemde tot ‘Dè referentie’ hebben we geweten. Soms leek het wel of ie gratis was, zo druk kon het in Notter zijn. We zijn zelfs, zéér tegen onze natuur, gaan werken met ‘nummertjes trekken’. Gelukkig bleek binnen een dag dat dat ook niet werkte. Door het aantrekken van meer mensen en intern de zaken beter te regelen is het uiteindelijk allemaal prima gelukt.
Maar niet alleen de GPS op de motor kende een flinke groei; ook voor het wandelen trekt het behoorlijk aan, mede doordat partijen als KNBLO-NL en NOC/NSF het nut van GPS inmiddels ten volle onderschrijven.
Veel nieuwe producten ook: vooral autonavigatie lijkt de nieuwe hype, aangevoerd door onze nieuwe nationale trots TomTom. En een grote reeks aan nieuwe producten, waarbij ineens alle merken zich aansluiten bij de trend die ooit door de Streetpilot-III werd ingezet. Voor ons dus alle zeilen bij om consequent te vergelijken en testen: wat is nu echt het beste? Want dat is toch waarvoor mensen half Nederland doorreizen.
Dat laatste zal voor velen binnenkort niet meer hoeven...
9. vooruitblik over 2006
Wat verwachten we van 2006? Behoorlijk wat... Vooral verwachten we dat er heeeel veel nieuwe producten op de plank komen te liggen. De ‘life-cycle’ van navigatiesystemen wordt korter, en er zullen steeds vaker en sneller nieuwe modellen komen. Maar als ‘Notter’ (en Moordrecht) willen we daar ook nuchter bij blijven. Vernieuwing is ook een stuk ‘marketing’ en dient niet per se het gebruik in de praktijk. Zo is er voor de 2610 inmiddels een opvolger, de 2720. Ook weer een subliem apparaat. Maar de 2610 was al zo goed dat de voordelen van de 2720 bescheiden zijn. Toch een nieuw toestel, want stilstand is achteruitgang, zo heet het in de markt. Gelukkig is een navigatietoestel sowieso altijd in beweging..
Toch zijn er wel degelijk belangrijke vernieuwingen: dankzij nieuwe chips zal de ontvangst sterk verbeteren (ontvangstkwaliteit vinden we veel belangrijker dan verwisselbare frontjes, mp3-spelers etc.). Egnos wordt eindelijk operationeel (we hebben al een nauwkeurigheid van 50 cm. gezien!) en er komen eindelijk topografische vectorkaarten van Nederland! Om maar wat voorbeelden te noemen.
Waypoint als bedrijf zelf zit ook niet stil: in februari de nieuwe vestiging in Moordrecht en verdere uitbouw van andere activiteiten, waaronder training en consultancy. Want steeds vaker zijn ook recreatieondernemers, touroperators en VVV’s op zoek naar deskundige ondersteuning bij het ontwikkelen van GPS-concepten.
Daarnaast verwachten we veel van de track and trace systemen waarmee we in 2005 een eerste aanzet hebben gemaakt: altijd kunnen zien waar je auto, motor etc. zich bevindt.
En natuurlijk gaan we onze dienstverlening via forum en route-sites verder uitbouwen. Met daarbij steeds meer voordelen voor als zodanig geregistreerde ‘Waypoint-relaties’.
Maar vooral gaan we onze best doen om, in alle hectiek en drukte van deze ontwikkelingen, ervoor te zorgen dat Waypoint Waypoint blijft. Met het kwaliteits- en serviceniveau dat je van ons gewend bent.
Al met al; onze dank voor je vertrouwen afgelopen jaar, en heel plezierige feestdagen en een uiterst voorspoedig 2006 gewenst!
Groeten uit Notter,
Het Waypoint-team