Stel wel voor om die dialoog in de stamkroeg te voeren... Wie doet een voorzet?? Moeten we, naar de toekomst kijkend, blij zijn/blijven met GPS/Galileo??
Natuurlijk moeten wij blij zijn met gps en in de toekomst Gallileo omdat mijn liefhebberijen verder reiken dan gebaande autowegen in zowel binnen- en buitenland. Juist buiten de gebaande paden is gps zo handig. Bovendien is het altijd leuk je track terug te zien en onderweg zaken als hoe lang en ver nog enz
Maarten1951
(actief buitensporter)
jan janssen impress/batavus florence/voordeelurenkaart/ov chipkaart/niets ontziend bestelbusje/mazda mx5
HA!! Ik zie dat mijn voorzet deze dialoog voort te zetten in de stamkroef snel navolging heeft gekregen!
Voor degenen die het beknopte voorgaande deel niet volgden: de aanleiding is de lancering van de eerste Galileo-sateliet en de ontwikkelingen die daarop op langere termijn kunnen volgen.
Denk aan bijvoorbeeld dat je door koppeling van een standaard-ingeboude gps-ontvanger, gekoppeld aan de boordcomputer straks misschien uberhaupt niet meer harder kunt rijden dan toegestaan. Misschien hoef je niet eens meer te sturen, misschien is gps de ideale oplossing voor rekeningrijden, mischien kun je straks geen stap meer verzetten of je concurrent, de AIVD of, wellicht erger nog, je echtgeno(o)t(e) weet precies waar je bent.
En niet alleen buitenshuis: maar ook in een kantoor. Zo Jan! Leg mij eens uit waarin jij drie weken terug op dinsdag maar liefst drie kwartier stilstond bij de koffiemachine!!?? Food for Thought: technisch zal het kunnen, zal het gebeuren. Zullen we er blij mee zijn? Maar denk naast 'big brother' effecten ook aan postieve aspecten bij bijvoorbeeld brandbestrijding etc. En recreatie allicht...
Ik ben wel blij met de geslaagde lancering (maar er moeten er nog wel een paar volgen, operationeel ca. 2010). Het lijkt me goed dat er een alternatief is voor GPS, want dat wordt gerund door amerikaanse militairen. In europa zul je ook wel (data)bedrogen worden, maar dan is er wat beter achter te komen denk ik.
Of 'men' Big Brother zou kunnen of wil gaan spelen? Natuurlijk, maar dat gebeurt nu ook al met alles wat aan signaal/data te verkrijgen is, of het nu door lucht of door de kabel gaat....er is altijd iemand die je gadeslaat. Wel ben ik benieuwd hoe de markt ontwikkelt wanneer er een europees alternatief komt, maar dat kan dus nog wel even duren.
En bedenk: misschien hoef je maar een paar draadjes door te knippen en een 'rijksoverheid-gps' is uit de lucht. Kun je lekker zelf verder met je eigen unit.
Ter info: Galileo zal naar verwachting leiden tot een sterker signaal, zowel voor galileo als gps; waarbij naar politiek voornemen beide systemen compatibel zullen zijn. Effect van het sterkere signaal is dat
a. de nauwkeurigheid verder toeneemt; inclusief hoogtemeting
b. goede ontvangst binnenshuis mogelijk gaat zijn
c. de combinatie van a en b: navigeren op 'etageniveau' zonder dat er een intern netwerk voor nodig is.
in Engeland wil de regering op deze manier alle auto's kunnen tracken in de nabije toekomst. Automatische bekeuringen, automatische tolheffing, etcetera...
Supportvragen graag in het forum, niet per PM of e-mail!
Robert Elsinga =8- ) - (ex) GPS-V, Quest 1, Zumo 660, Montana 650t
(part-time Waypoint adviseur per 1 maart 2010)
Ik vind het een goede ontwikkeling. Galileo zal Europa meer onafhankelijker maken van de Amerikanen. Wij weten half niet wat de mogelijkheden zijn van de amerikanen en dan bedoel ik niet alleen GPS maar ook met andere systemen waardoor hun macht alleen maar groter wordt in de toekomst. Galileo is een antwoord op GPS en zorgt dus voor meer onafhankelijkheid van "ons" Europa. Het is momenteel niet moeilijk voor de amerikanen om GPS uit de lucht te halen terwijl ze er zelf nog wel gebruik van kunnen maken met alle mogelijke gevolgen van dien.
Ik begrijp dat het Eurocontrol de belangrijkste gebruiker wordt, om zo het vliegverkeer, via de nu noch afzonderlijke vluchtgeleidingssystemen, veiliger te maken.
Gert
"Niet het doel is belangrijk, maar de reis!"
Oregon 600 voor het wandelen
Edge 1030 voor het fietsen
Waze in de auto
Doordat het systeem nauwkeuriger is kan men de vliegtuigen dichter veiliger op elkaar laten vliegen en zo de capaciteit van het luchtruim laten toenemen, alleen dat landen....tja de luchthavens hebben over het algemeen ook niet veel groeimogelijkheden meer....
Boven de Oceanen en bijv de Sahara is geen radardekking. (Radar heeft een beperkte reikwijdte). Dmv gps cq gallileo ontstaat er ook in die gebieden door tweewegcommunicatie een helder beeld wie waar zich bevindt. Waarschijnlijk zullen de airliners hiervoor heffingen gaan betalen zoals nu ook al gebeurd om de vele verkeersleidingsdiensten te betalen.
De vraag is dan ook: Moet de consument zoals u en ik hier voor ook gann dokken?
Maarten1951
jan janssen impress/batavus florence/voordeelurenkaart/ov chipkaart/niets ontziend bestelbusje/mazda mx5
Het lijkt wel alsof er bezwaren bestaan tegen nauwkeurigheid. Lijkt me niet toch? Mijn Map60C komt niet verder dan 4 meter tot nu (4 weken) toe op diverse locaties in de open atmosfeer. Voor mij absoluut genoeg, want ik heb gelukkig ogen. Maar hoe nauwkeuriger je kunt berekenen waar je bent, des te beter weet je waar je staat.
Maar of de tracking van onze dagelijkse bewegingen door BB gestalte zal krijgen (van welke natie dan ook) is niet een vraag van hoe, maar van wanneer. De keuze om ongezien te blijven voor 'derden' zal in de nabije toekomst meer een kwestie zijn van je eigen weg kiezen dan nu al het geval is. Dus wat dat betreft kan iedereen beter terug naar kaarten met gearceerde routes, of de routerol.
Dat wij als consumenten voor de amerikaanse technologie en patenten/octrooien/satelieten betalen via de aanschaf van 'hun' apparatuur en kaarten lijkt me verder duidelijk, maar zoals Hans schrijft, ook wel terecht door de grote investeringen die voor zo'n netwerk nodig zijn. Maar zoals onze overheid helaas al tijden roept: de markt zal z'n gang wel gaan, dus toch goed dat er een europees netwerk komt.