Pagina 1 van 1
gps en vliegverkeersleiding
Geplaatst: 7 mar 2006 22:07
door maarten1951
Vandaag eindelijk weer eens goed weer om op de fiets met quest1 naar mijn werk op Schiphol te gaan. Er was een verzoek binnengekomen om boven Leiden vanaf 9000ft (3000m) parachutisten te droppen. Gelukkig had iemand de coördinaten genoteerd. Nu is Leiden best wel een grote stad en één van de uitvlieg routes vanaf Schiphol komt min of meer over Leiden Noord. (Voor de kenners, vanaf rwy 24 valko1s dep). Eventjes de coördinaten in de quest ingevoerd en we hadden de exacte locatie (Leiden West vrij van de valko1s dep) Er was toch wel enige verbazing bij de collega's met het gemak waarbij dit zo even uit de losse hand gepresenteerd werd.
maarten1951
Geplaatst: 7 mar 2006 22:34
door jkelder
De Metar EHAM was vandaag: EHAM 072055Z 15010KT 9999 BKN030 04/M01 Q1013 NOSIG
Dus Runway 24 zal wel niet in gebruik geweest zijn met wind 10 knots uit 150 richting, dus maximum dwarswind

Geplaatst: 7 mar 2006 22:57
door maarten1951
Dag Jan,
Uit eerdere berichten weet ik dat je een flight sim gebruiker bent. De metar die je geeft
vandaag: EHAM 072055Z
is buiten udp en aangezien paradroppen onder vfr omstandigheden plaats vindt is het om 20.55z niet mogelijk. Het speelde om 13.00z. Wind 170 10kt. Baancombinatie landen 18r en starten van 24 met spy1s val2s en ber1s en vanaf 18L arn2e lop2e en lek2e. Bovendien gaan we tot 20kt crosswind. Meer info op:
http://www.luchtverkeersleiding.nl/fram ... an_actueel
groeten
maarten1951
Geplaatst: 7 mar 2006 23:29
door Strikwerd
kijk, zo moeten veel GPS nieuwelingen zich nou ook voelen bij sommige posts op dit forum
Toch wel leuk eens te lezen hoe dat binnen de vliegverkeersleiding gaat.
Geplaatst: 8 mar 2006 01:48
door Obiwan
Trek het stukje vaktaal is uit elkaar en denk logisch na over de gebruikte afkortingen. Overgiet het geheel met een sausje Google en het zal je verbazen hoe ver je komt.(Of niet maar daar heb je dan weer geen last van want je zit immers gewoon in je bureaustoel

)
Geplaatst: 8 mar 2006 10:09
door maarten1951
In mijn antwoord aan Jan Kelder heb ik mij teveel laten meeslepen door vakjargon te gebruiken. Mijn eerste bericht was slechts bedoeld als "stamtafelverhaal"zonder serieuse ondertoon. Uiteraard hebben wij binnen de verkeersleiding natuurlijk andere mogelijkheden dan de toevallige gps van een medewerker om een positie te bepalen. Wat blijft is deze link
http://www.luchtverkeersleiding.nl/fram ... an_actueel Iedereen kan hier op zien wat het actuele baangebruik is en wat de het verwachte baangebruik voor de komende uren gaar worden. Ik sluit dus toch af met een
met vriendelijke groet
maarten 1951
Geplaatst: 8 mar 2006 11:07
door Hans Vaessen
Strikwerd schreef:kijk, zo moeten veel GPS nieuwelingen zich nou ook voelen bij sommige posts op dit forum
Niet alleen nieuwelingen!!
Maar zo gaat het vaker in de kroeg: op een gegeven moment begrijp ik er niets meer van...

Geplaatst: 8 mar 2006 15:47
door Oetzi
Ik heb dat pas bij de rekening

Geplaatst: 8 mar 2006 16:06
door knijn
Hans Vaessen schreef:[: op een gegeven moment begrijp ik er niets meer van...

Aiaiaiaiai.
Daar ga je met de adviezen voor luchtvaartgebruik (althans parajumpen).

Ik moest vroeger trouwens de jumpsites gewoon vinden met een kaart op mijn knie... Dat is trouwens ook altijd gelukt.

Geplaatst: 8 mar 2006 20:29
door Hans Vaessen
Oetzi schreef:Ik heb dat pas bij de rekening

In de kroeg bedoel je??

Geplaatst: 8 mar 2006 20:33
door Oetzi
yep