Pagina 1 van 6

Behulpzaamheid op dit forum !!! ???

Geplaatst: 11 mar 2006 16:07
door Sander B
Goedendag,

Ik ben nu een tijdje actief op dit forum en heb al veel bruikbare informatie gevonden.

Het is echt TOP dat een onderneming (Waypoint) zoiets non-profit mogelijk maakt. Natuurlijk heeft het voor hen ook voordelen maar hun uitgangspunt is de klant.
Dat lijkt me duidelijk.

Waar ik mij wel vreselijk aan stoor is dat er hier zo lullig gedaan wordt als iemand gewoon een simpele vraag heeft...

Ik snap best dat sommige mensen beter eerst ff een zoekfunctie kunnen gebruiken of eerst een beetje zelf proberen. Maar waar is een forum anders voor dan ervaringen uit te wisselen.
Ietsje meer behulpzaam naar elkaar mag best ipv een kat: zoek het zelf maar uit!

Ik heb al diverse vragen op dit forum gesteld over dingetjes waar ik gewoon niet uitkom (niet heel belangrijk maar toch...)
Er wordt gewoon niet gereageerd of je krijgt een antwoord van: "het is vanzelfsprekend."
Nou, niet dus! Anders vraag ik het niet.

Anderen heb ik een vraag zien stellen en dan wordt er verwezen naar google, de zoekfunctie of www.gps.nl.
Dat terwijl een simpel antwoord net zo weinig moeite kost maar wel een stuk vriendelijker is.

Dit soort dingen kom ik op andere fora een stuk minder tegen:
Veel behulpzamer naar elkaar.

Wat vinden jullie?

:?:

Geplaatst: 11 mar 2006 16:29
door Pieter227
Tja, zie http://forum.gps.nl/viewtopic.php?t=6706
Dit is mijn ervaring

Geplaatst: 11 mar 2006 16:33
door elsinga
Ik ben het niet helemaal met je eens. ;)

Natuurlijk kan alles beter en behulpzamer. Maar, dit forum is een forum van een GPS winkel, in eerste instantie bedoeld voor de klanten om elkaar te helpen en door de medewerkers van Notter geholpen te worden. In overeenstemming met de spirit van Notter is het forum ook open voor anderen (lees: niet-klanten). Ook die worden geholpen. Prima, toch?

Echter, deze openheid heeft wel een bepaald neven-effect. Er worden door andere winkels die minder tijd willen steken in ondersteuning ook mensen hier naartoe gestuurd. Ook wordt er vanuit nieuwsgroepen deze kant uit verwezen. En da's niet erg, maar waar Notter erg zijn beste doet om mensen te informeren over bijvoorbeeld de v8 update, daar komen ook vele niet-klanten langs die open-deur vragen stellen zonder eerst de sticky thread met info te lezen. En da's wel eens vervelend...

Dus: katten is niet nodig, maar enig zoekwerk of leeswerk voordat een vraag gesteld wordt is niet onhandig. Zo houden we met elkaar meer tijd over om de echte vragen te beantwoorden. :D

Geplaatst: 11 mar 2006 16:36
door elsinga
Pieter227 schreef:Tja, zie http://forum.gps.nl/viewtopic.php?t=6706
Dit is mijn ervaring
Dit is ook niet vreemd... als je probeert support te vinden voor custom kaarten op een forum waar alleen support wordt geleverd op officiele zaken.

Kijk, ook ik heb custom kaarten gemaakt (met Mapdekode overigens). Maar het maken van custom kaarten is een behoorlijk specifiek werk. De support daarvoor haalje dus bij of de leverancier van de custom kaarten (als je ze niet zelf hebt gemaakt) of bij de maker van de programma's die je ervoor hebt gebruikt. De mensen uit Notter hebben geen tijd om zich naast de officiele Garmin zaken ook nog eens met unsupported zaken bezig te houden...

Geplaatst: 11 mar 2006 16:36
door Zwager
Hmm, ben ik niet met je eens volgens mij wordt iedereen hier geholpen. Alleen moet je wel eens even wachten op antwoord. Hans V. zit na zijn drukke dagtaak nog heel vaak s'avonds vragen te beantwoorden. Dat zijn vrouw dat pikt! :wink:

Wat mijzelf betreft, ik kan niet voor anderen spreken, ik zie dat jij een streetpilot hebt en daar geef ik gewoon weinig tot geen antwoord op omdat ik dit toestel nu eenmaal niet ken en laat dit dus over aan andere streetpilots gebruikers die hier beter mee op de hoogte zijn. Is het een algemene vraag, mapsource of gaat het over een handheld dan voel ik me daar beter in thuis.

Je opmerking over google, ik heb inderdaad een uur of wat geleden een vraag beantwoord over waar google zich bevind met het antwoord "even googlen" maar daar zat wel de link onder naar dat programma dus dat is op die manier dus toch beantwoord.

Verder is dit geen helpdesk waar medewerkers zitten om antwoorden te geven op vragen van klanten maar zijn het hier allemaal gps gebruikers die in hun vrije tijd anderen behulpzaam willen zijn. Het komt echter ook wel voor dat je niet precies weet waar het over gaat en dan wacht je even tot er een ander langs komt met een antwoord waardoor het kwartje valt en waar je dus op in kunt spelen. Tot nu toe zijn alle grote en kleine problemen hier toch opgelost.

Dus nee ik ben het niet met je eens.

Maar je bent natuurlijk niet verplicht om hier je vragen te stellen.

Geplaatst: 11 mar 2006 16:55
door Pieter227
Eigenlijk vind ik het wel vreemd.
Want als ik lees wat er staat in het forum Algemeen, staat onder hoe werkt de de GPS.nl helpdesk: o.a. - het forum wordt bevolkt door vele andere enthousiaste GPS-gebruikers die je graag met raad en daad bijstaan.
Dat wil m.i. dus zeggen dat een gepostte vraaf niet per definitie een vraag aan Notter is.
Dat mijn vraag niet over officiele software en/of kaarten ging is denk ik niet vreemd gezien de uitgebreide mogelijkheden van een GPS.
Bovendien is er dacht ik ook geen officiele kaart van Istanbul.

In ieder geval ben ik ook erg blij met de kaart van La Palma van uw eigen homepage.

Geplaatst: 11 mar 2006 17:16
door Oetzi
Ik voel me hier ook een b-tje aangesproken. Al mijn kennis heb ik opgedaan door zelf te (onder)zoeken en me veel op het forum te begeven (lezen en leren).
Wanneer je soms ook de vragen leest, die nauwelijks te begrijpen zijn, of die idd met de grondbeginselen van internet(zoeken) te maken hebben - let op ik spreek NIET over de grondbeginselen van de GPS !! - antwoord ik ook wel eens zo, dat het als "afdankertje" kan worden gelezen. Toch denk ik dat je het over minder dan 1% van de vragen hebt. Dat Pieter helemaal geen antwoord heeft gehad is helemaal uniek.
Dat het forum de status van helpdesk heeft gekregen siert het forum alleen maar.

Geplaatst: 11 mar 2006 17:53
door BigTaz
Dat het forum de status van helpdesk heeft gekregen siert het forum alleen maar
Oetzi, mooi gesproken!
En...we benne op de wereld om mekaar om mekaar te helpen nietwaar :wink:

Geplaatst: 11 mar 2006 18:31
door Sander B
Is er iets onduidelijk aan deze vraag dan:

http://forum.gps.nl/viewtopic.php?t=7049


Dat een forum 'opeens' als helpdesk fungeerd is natuurlijk niet zo gek.
Dat is nu èèn van de functies van een forum: Ervaringen uitwisselen, elkaar helpen, leren van elkaar en nog een beetje gezellig ook.

:)

BTW: Ik hèb mijn 2720 bij Waypoint gekocht...

Geplaatst: 11 mar 2006 19:06
door Oetzi
Sander B schreef:Is er iets onduidelijk aan deze vraag dan:

http://forum.gps.nl/viewtopic.php?t=7049


Dat een forum 'opeens' als helpdesk fungeerd is natuurlijk niet zo gek.
Dat is nu èèn van de functies van een forum: Ervaringen uitwisselen, elkaar helpen, leren van elkaar en nog een beetje gezellig ook.

:)

BTW: Ik hèb mijn 2720 bij Waypoint gekocht...
you've got "mail" :wink:

Geplaatst: 11 mar 2006 22:33
door knijn
Ik vind iedereen op dit forum over het algemeen buitengewoon behulpzaam, soms op het verbazingwekkende af: er zijn hier mensen die kennelijk óf een slecht huwelijk hebben óf er een krijgen :lol: (namen noemen we niet :!: )
Het komt wel eens voor dat iemand het forum binnenvalt en een vraag stelt zonder kennelijk de moeite te hebben genomen eerst even wat rond te kijken en te lezen. Zo'n vraagsteller wordt dan inderdaad wel eens geholpen door het juiste draadje voor hem op te zoeken en daar naar te verwijzen.
Vaak vind je daar een uitgebreide discussie en het heeft dan weinig zinzonder het verhaal helemaal opnieuw te vertellen. Geen reden om je daaraan te te ergeren, lijkt me... Veel antwoorden zijn trouwens ook gewoon in de gebruiksaanwijzing te vinden :idea:
Een (heel) enkele keer zie je wel eens een vraag waar kennelijk niemand een antwoord op weet. Dat kan zelfs op dit forum voorkomen :shock: :wink:

Geplaatst: 12 mar 2006 13:47
door Hans Vaessen
Toch ook wel weer interessante discussie hierboven. Mijn vrouw (die soms wel meekijkt) moest hier en daar smakelijk lachen ;) (zij het met enige bijval)

Ik denk dat er binnen dit forum twee zaken kenmerkend zijn:
- de meeste vragen worden beantwoord en bovendien veelal razendsnel
- het forum kenmerkt zich door een grote mate van respect en waardering over en weer. Ofschoon een forum vrij anoniem is lijken de dialogen hier sterk op 'real-life' dialogen. Op vele plekken op het net is dat wel anders.

Kenmerk van een forum is dat het collectief is. De vragen die het meeste aandacht krijgen zijn de vragen die de meeste mensen bezig houden c.q. waarbij het antwoord voor vele relevant is.

Met name drie soorten vragen kijgen duidelijk minder snel een antwoord:
- vragen die zo specifiek zijn dat èn niemand het antwoord kent, èn weinigen het de moeite waard vinden erin te duiken
- vragen die 'over de schutting geworpen' worden. Waarbij de vraagsteller niet de moeite neemt de vraag duidelijk te formuleren, maar wel een detailleerd antwoord verwacht.
- vragen waarop het antwoord zo evident makkelijk te vinden is dat beantwoorders een gevoel hebben van 'doe eerst maar zelf een beetje je best om het antwoord te vinden'.

Ook zie je soms dat een forumgebruiker in korte tijd na het eerste bericht meteen een hele riedel vragen stelt, vaak deels in bovenstaande sfeer. De grootste 'helpers' binnen het forum lezen vrijwel alle berichten, en dat valt zo'n 'vragen-kanon' meteen op. Zo'n 'kanon' is dan ineens heel eenzijdig, en dat is niet van positieve invloed op de bereidheid tot het geven van uitgebreide antwoorden.

Daarnaast:
Nu het forum ruim twee jaar 'draait' en meer dan 50.000 berichten telt zijn daarbij bovendien wat seizoensinvloeden te merken:
Ik merk dat juist in deze tijd van het jaar de vragen uit bovenstaande categorieen meer voorkomen. Dat begrijpelijk: vooral bij de recreatieve toestellen zal er veel 'achter het bureau' uitgezocht worden terwijl het antwoord bij gebruik in de praktijk sneller gevonden zal worden. "Mijn apparaat is kapot, ik zit al drie uur naar het scherm te kijken, maar hij zegt nog steeds dat ik in Taiwan ben", dat soort vragen.
Maar wat toch ook een rol lijkt te spelen is een zekere 'winterblues'. Antwoorden zijn op dit moment soms wat erg beknopt en wat 'knorriger' van tonen; tenen zijn wat langer. Ook bij mijn eigen reply's zie ik van dag tot dag dat effect. Niets menselijks is ons vreemd.

In algemene zin denk ik dat de kwaliteit van dit forum errug hoog is. Natuurlijk steekt Waypoint daar veel tijd en energie in, maar het succes van het forum is toch vooral primair te danken aan juist de bereidheid die zeer velen hebben om een mede forum-lis met z'n probleem te helpen.
Het aantal reacties als bovenstaand is op 1 hand te tellen.

Zie bovenstaande svp als algemene reactie op de specifieke opmerking van Sander. Als je het gevoel hebt niet optimaal geholpen te worden binnen het forum, kijk dan ook even naar de wijze waarop je het forum gebruikt. Omgekeerd geldt echter ook dat we ons gezamenlijk bewust moeten blijven van de waarde en waarden van dit forum; ondanks de winterblues ;)

Gelukkig begint het er ondertussen buiten (eindelijk!) weer een stuk zonniger uit te zien! Nu de temperatuur nog..

Re: Behulpzaamheid op dit forum !!! ???

Geplaatst: 12 mar 2006 16:56
door yzf1kr
Sander B schreef: Anderen heb ik een vraag zien stellen en dan wordt er verwezen naar google, de zoekfunctie of www.gps.nl.
Dat terwijl een simpel antwoord net zo weinig moeite kost maar wel een stuk vriendelijker is.

Dit soort dingen kom ik op andere fora een stuk minder tegen:
Veel behulpzamer naar elkaar.

Wat vinden jullie?

:?:
Dan kom je zeker niet vaak op een groot forum.

Stel jij op motorforum.nl maar eens een vraag over banden, olie, shell V-power of zwaaien. Het eerste antwoord dat je krijgt is: "UTFS!"

Ik beantwoord veel vragen op dit forum, maar als het antwoord al 1000 keer gegeven is (bijv. "Wat is het verschil tussen CS en CN?") dan word hij ook door mij meteen doorverwezen naar de zoekfunktie. Want het is overduidelijk dat de vraagsteller gewoon te lui is om zelf te zoeken.

Geplaatst: 12 mar 2006 17:10
door Oetzi
Ik zou ieeeeeeeeeeeeeeets genuanceerder willen zijn. Het zoeken is al een kunst op zich, maar wanneer je CN of CS of City Navigator of zo intoetst, loop je het risico zoveel links te vinden dat je het overzicht verliest. Ik kan daar wel in mee.

Anders vind ik het wel voldoende om naar een link te verwijzen, zoals dat ook vaak gebeurt. Daar is niets mis mee. Sterker nog, het kost soms meer moeite om zelf de link te vinden, dan om het antwoord te geven.

Anderzijds hebben jij en ik (een nog een stel anderen) al zo vaak eenzelfde vraag gezien (en beantwoord) dat we (ik in ieder geval) wel eens zuchtend naar kijken. Op een enkeling na (en ik moet zeggen dat dat meestal geen waypoint klanten zijn- met alle respect naar die anderen), ga ik er van uit dat ze wel enige moeite hebben gedaan, maar het gewoon moeilijk vinden. (Deze laatste zin GOED LEZEN, voordat er verkeerd op gereageerd wordt, svp). Er staat nu ook weer een (dubbele!) thread van iemand die zomaar in het wilde weg begint te roepen. Er bestaat tenslotte ook nog zoiets als nettiquette (toch ?)

Voor de rest denk ik dat Hans het mooi heeft samengevat.

Re: Behulpzaamheid op dit forum !!! ???

Geplaatst: 12 mar 2006 18:01
door Sander B
yzf1kr schreef:
Stel jij op motorforum.nl maar eens een vraag over banden, olie, shell V-power of zwaaien. Het eerste antwoord dat je krijgt is: "UTFS!"

Daar heb je dan ook gelijk in.
Over dat onderwerp is er dan ook zat te lezen.

Maar ik doel juist op onderwerpen waar nog niet veel over te vinden is.
Ook daar zie ik af en toe een geprikkeld antwoord.

Deze dingen vallen mij op, juist omdàt ik de zoekfunctie gebruik. Ik heb intussen dus ook veel berichten gelezen.