Pagina 1 van 1

Rechter: Garmin moet claims rectificeren

Geplaatst: 10 apr 2006 15:30
door xc70
Het botert de laatste tijd slecht tussen TomTom en Garmin. Nu weer moet Garmin een radiocommercial rectificeren omdat die TomTom onrecht zou doen:

Afbeelding

Geplaatst: 10 apr 2006 19:06
door Dirk
Lijkt wel een kleuterklasje !

Geplaatst: 10 apr 2006 22:59
door xc70
Dirk schreef:Lijkt wel een kleuterklasje !
Inderdaad! Zoiets als "Wie de bal kaatst......"

Geplaatst: 10 apr 2006 23:01
door Hans Vaessen
Ik vind het wel een grap dat dit een issue is tussen Garmin en TomTom ipv tussen Garmin en de consumentenbond. Zouden ook de Mio's, Navmannen etc etc dezelfde rechtszaak hebben aangespannen?

En ondertussen: het niveau van de CB-testen is veelal zodanig karig dat het me blijft verbazen dat al die verschillende fabrikanten zo graag dat ' best getest' label opprikken. Het lijkt wel of we een erg dom volkje zijn. En bovendien: goede wijn behoeft geen krans..

Geplaatst: 10 apr 2006 23:24
door xc70
De consumentengids oordeelde dat de Mio Digiwalker systemen als ‘beste koop’ (d.w.z. beste prijs/kwaliteit verhouding) bestempeld. Naar aanleiding van dit onderzoek heeft Garmin een radioreclame laten uitzenden met de volgende tekst: “Er zijn zoveel autonavigatiesystemen, dat je er haast door zou verdwalen. Gelukkig heeft de Consumentenbond al deze systemen getest en Garmin staat overal op nummer één. Ga dus nu naar de winkel en vraag om Garmin autonavigatie of ga naar Garmin.nl. Een echte Garmin koop je al vanaf 299 Euro.” Ook heeft Garmin een enorme banner laten ophangen.

TomTom maakte bezwaar tegen deze reclame-uitingen uit hoofde van artikel 6:194 (misleidende reclame) en artikel 6:194a BW (ontoelaatbare vergelijkende reclame).

De voorzieningenrechter achtte de radioreclame misleidend op de volgende feitelijke gronden:

- De mededeling dat alle systemen waren getest is feitelijk onjuist. In het artikel in de Consumentengids staat vermeld: “Er zijn [navigatiesystemen] van minder dan €300, maar ook voor meer dan €4.000. Onze test gaat tot €800” en verder “Niet getest zijn apparaten van winkels als de Aldi, Lidl en Blokker […]”.

- Uit het onderzoek blijkt niet dat Garmin overal op nummer één staat. Het Mio systeem werd als beste koop bestempeld. Voorts scoorde niet ieder Garmin product het hoogst.

- Voorts was de radioreclame misleidend omdat er in het onderzoek geen Garmin product is betrokken dat verkrijgbaar is voor €299.

Volgens de voorzieningenrechter is het gebruik van resultaten van het onderzoek van de Consumentenbond geoorloofd maar heeft Garmin onvoldoende nauwkeurigheid en zorgvuldigheid in acht genomen met betrekking tot de essentiële onderdelen van de uitkomst van het onderzoek.

De banner was eveneens onrechtmatig (“misleidende vergelijkende reclame”) volgens de rechter. Daartoe was redengevend dat de tekst “4 x als beste getest door de Consumentenbond” geen recht doet aan de voornoemde vereiste nauwkeurigheid en zorgvuldigheid.

De voorzieningenrechter verbiedt de betreffende reclame-uitingen, beveelt een rectificatie op de website van Garmin en beveelt opgave van de locaties waarop andere banners zijn opgehangen alsmede de zendschema’s van de radioreclame.

Lees hier meer: http://www.boek9.nl/weblog2/images/tomtomgarmin.pdf

Geplaatst: 11 apr 2006 00:05
door Hans Vaessen
Tsja..

En zo doet elk merk z'n best om 'op objectieve gronden' te kunnen roepen dat ze het beste zijn.
Wat ik bedoelde te zeggen is dat het meestal de CB zelf is die onjuiste citering van onderzoeksresultaten aanvecht. Maar ik begrijp maar al te goed dat TomTom hier het initiatief heeft genomen: een dergelijk ' predicaat' echo't nog jaren door. Tot op de dag van vandaag komen er klanten in de winkel die vragen naar een magellan omdat de CB die een jaar of vijf terug het best vond. Als resultaat van een onderzoek dat kwalitatief nog droeviger was als deze autonavigatietest.

Ik denk dat het reclamebureau van Sailtron het gewoon niet zo slim gedaan heeft. Garmin nam maar liefst drie plaatsen van de top-4 benelux in. Ik denk dat de copywriter daar net iets te veel dichterlijke vrijheid op heeft losgelaten.

Maar ach, dergelijke creativiteit is ook tomtom niet vreemd. Zo was het uitroepen van Tomtom tot 'winnaar portable navigation award' ook meer een PR-trucje dan een daadwerkelijke 'contest'. Hoe we dat weten? Er was op die dag nog een winnaar: een van die 25 ploegen (team Waypoint: Ruud en Jop) wist de test als beste te doorlopen, en er staat in Notter een hele grote beker in de prijzenkast..

Zie ook http://www.tomtom.nl/news/category.php? ... Language=5

Zoals hierboven al gezegd: beetje flauw allemaal, zowel van tomtom als garmin.

Geplaatst: 11 apr 2006 00:14
door xc70
Hans Vaessen schreef:Tsja..
Ik denk dat het reclamebureau van Sailtron het gewoon niet zo slim gedaan heeft. Garmin nam maar liefst drie plaatsen van de top-4 benelux in. Ik denk dat de copywriter daar net iets te veel dichterlijke vrijheid op heeft losgelaten.
.
Hoe dan ook.. Garmin is en blijft verantwoordelijk.

Een reclamebureau werkt in opdracht van.. en ik kan mij niet voorstellen (ik weet het zeker) dat niemand op de communicatie c.q. marketingsafdeling van Garmin een akkoord heeft gegeven zonder op de hoogte te zijn van de inhoud.
Fabrikanten geven heel veel geld uit aan marketing. Die laten dat echt niet volledig over aan een reclamebureau.

Geplaatst: 11 apr 2006 09:49
door maanjoris
Het lijkt wel of we een erg dom volkje zijn.


We zijn geen dom volkje, maar iedereen is wel ergens op 1 of ander gebied 'dom'. Dankzij alle folderaanbiedingen en radioreclames willen heel wat mensen een GPS kopen, maar zoals je hier op het forum ook vaak merkt, is door de bomen het bos vaak nietmeer te zien. Dan proberen ze dus 'betrouwbare' informatie in te winnen en de CB (of bij ons TestAankoop) zou daarbij een 'objectieve' bron moeten zijn.

Als is het volgens mij niet erg wijs, toch is het begrijpelijk dat een merk dit nog even extra in de verf wilt zetten. Alleen heeft het mijns inziens eerder een averchts effect.
En bovendien: goede wijn behoeft geen krans.
Tja, hoe weet je dan dat het goede wijn is? Even de fles opendoen en proeven? Of vertaald, je koopt gewoon een GPS en ziet wel hoe het uitdraait? Ik kan je verzekeren dat als je een fles koopt van 400-500 euro, de kans heel groot is dat die goed is ;). Maar goed, dit maar om te zeggen dat reclame ervoor zorgt dat mensen je product ook echt eens nader gaan bekijken en wie het hardste roep trekt de meeste ogen.

Wat die marketingafdelingen betreft: vergis je niet, vaak wordt daar ook niet echt verder doorgedacht dan 'Oh, we hebben goed gescoord bij de CB, dat moeten we gebruiken!', het zijn geen juristen die aan marketing doen natuurlijk. En die reclamebureau's (ik werk zelf bij eentje) weten vaak niet eens waarvoor zo'n ding nu eigenlijk dient, zolang er maar een goeie tekst onder staat en een fraai beeld... Zo is het natuurlijk niet altijd, maar jammer genoeg wel heel vaak!