Stewardess in Paniek !!

De GPS-Stamkroeg "in de ban van HET DING" is er speciaal voor minder- en totaal-niet-serieuze GPS-babbel.
Have fun!
StanEvo6
Berichten: 30
Lid geworden op: 18 mei 2006 15:02
Locatie: Cruquius
Contacteer:

Stewardess in Paniek !!

Bericht door StanEvo6 »

Effe gelachen op de terugvlucht vanuit Spanje: :lol:

Bij inzetten landing zat ik lekker op mijn gpsmap60csx te kijken of we wel goed gingen :wink: ziet de stewardess dat, ze zegt helemaal in paniek:

"oh meneer dat is een apparaat wat u absoluut niet aan mag hebben, dat is toch met hoogfrequent straling. heeft u dat gevraagd? "

ik zeg: "nou..... is een GPS, ontvangt alleen maar hoor!"

"nee nee, dat mag absoluut niet, wilt u m uitzetten, das heel gevaarlijk!"

kortom, ze heeft haar transavia bibs nog niet gekeert of ik heb m al weer aangezet en lekker de hele landing zitten kijken en genieten.


Ik vraag nooit of ik m aan mag hebben in t vliegtuig, ze snappen er niks van, het slapende honden verhaal hè. heb m altijd aan gedurende de hele vlucht. nu dus één keer betrapt. werkelijk lollig om zo'n reactie mee te maken.
we zijn veilig geland dus zo gevaarlijk is de GPS niet :D

groet,

Stan
GPSMAP 60CSx

Gebruikersavatar
Zippy
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 64
Lid geworden op: 8 apr 2006 10:17
Locatie: Caketown

Bericht door Zippy »

Mij ook al eens overkomen met de Quest. Ze probeerden mij wijs te maken dat mijn apparaatje het signaal weg zou kunnen nemen dat voor de kist bestemd zou zijn.
Ach, ik heb hem maar uitgedaan en -gelaten. Ik heb nl geen zin aan gezeik.
R1100GS | Zümo 550

Gebruikersavatar
Louderik
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 34
Lid geworden op: 10 jul 2006 11:00
Locatie: Heemskerk

Bericht door Louderik »

Hai Stan,

Ik geloof eerlijk gezegd ook niet dat het kwaad kan hoor, maar het is wel een feit dat ELKE ontvanger in zijn bast een hoogfrequent oscillator heeft. Dat signaal wordt gemengd met het te ontvangen signaal, waarna het product van die signalen door de ontvanger kan verwerkt.

Groetjes,
Erik

Gebruikersavatar
tony rave
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2122
Lid geworden op: 1 dec 2004 14:33
Locatie: View over Baltic Sea

gps en vliegen

Bericht door tony rave »

Elke hoogfrequent 'ontvanger' zendt electromagnetische straling uit. Ook een GPS ontvanger!
Helemaal 'onschuldig' hoeft zo'n GPS ontvanger dus niet te zijn, net zomin als LapTops en andere apparatuur met micro-processoren.
Neemt niet weg dat ik ook bemanningen heb meegemaakt die het gebruik van een GPS tijdens de vlucht (behalve start en landing) wel toestaan.
Ж BaseCamp ► route-creatie & databeheer ║ auto-route & track & directe-route ► GPSMap's 60CSx, 79S, 276Cx, Nokia XR20 Ж

blep
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 aug 2004 23:00
Locatie: Haarlem

Bericht door blep »

Officieel mag je ook geen radio aan boord aan hebben staan :( . Is toch ook alleen maar een ontvanger. En eigenlijk heb je je aan de regels te houden van de vervoerder toch :? (om even een andere kant van dit verhaal te belichten 8) ). Natuurlijk begrijp ik dat het hartstikke leuk :P is om mee te kijken, te weten waar je bent en hoe snel je gaat, maar tijdens start en landing wil men geen enkel :) risico's lopen.
276c aangeschaft bij Notter.
450t aangeschaft in Moordrecht
Vakantie suggesties lat, long -62.9790, -60.5578 of 80.0176, 14.4299

Gebruikersavatar
liquid_force
Berichten: 117
Lid geworden op: 23 mar 2006 09:09

Bericht door liquid_force »

blep schreef:Natuurlijk begrijp ik dat het hartstikke leuk :P is om mee te kijken, te weten waar je bent en hoe snel je gaat, maar tijdens start en landing wil men geen enkel :) risico's lopen.
nee, en daarom gaan bij de stewardessen de gsm-metjes al aan bij de approach ...

StanEvo6
Berichten: 30
Lid geworden op: 18 mei 2006 15:02
Locatie: Cruquius
Contacteer:

Bericht door StanEvo6 »

ga er natuurlijk ook geen problemen over maken met de stewardess. maar het is gewoon zo leuk te zien waar je vliegt, welke baan er genomen gaat worden, snelheid en noem maar op.

ben niet technisch maar volgens mij kan het absoluut geen kwaad.
men spreekt toch ook al over het toestaan van mobiele telefoons tijdens de vlucht?!

effe om mijn kennis te verbreden: wat is er nu anders aan landen/starten en de vlucht opzichzelf? Het is 2006 dus de vliegmij'n moeten maar es met hun tijd mee, vind ik hoor.
Reken er maar op dat er in de AIRFORCE 1 volop gebeld en gedaan wordt tijdens start, vliegen en landen. Ach meneer de president wilt u ff ophouden met bellen, internetten en faxen, we gaan landen. whoewhahah.

Maar goed, we hebben weer een leuke vakantie gehad en gelachen en heel veel lol gehad met de Garmin en das toch t belangrijkste!!

stan

ps is er in deze stamKROEG ook wat te drinken :lol:
GPSMAP 60CSx

Gebruikersavatar
Jacob_Bax
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 6906
Lid geworden op: 7 mei 2006 15:48
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Bericht door Jacob_Bax »

90% van de ongelukken gebeuren bij het starten of het landen, dus zo anders is het tussen starten/landen en de rest van de vlucht. Ik heb wel eens ergens gehoord/gelezen dat apparatuur met een antenne zend ook al hebben ze geen zender.
Garmin GPS12, GPSmap 60CSx, eMap, GPSmap 78s, 2xStreetpilot III colormap Streetpilot 2610, Virb, Virb Ultra 30,
OSM
Het licht aan het eind van de tunnel kan ook de trein zijn.

Dicky1961
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 5
Lid geworden op: 6 jul 2006 21:07
Locatie: Amstelveen

Bericht door Dicky1961 »

Zoals al eerder gezegd: elke ontvanger, evenals een laptop etc. bevat een oscillator (een zender dus) eventueel met de nodige trappen erachter die dat signaal versterken en verwerken. De apparaten die in een vliegtuig thuishoren (zoals Airforce1) moeten aan hoge eisen voldoen ivm het ongewenst uitstralen van signalen. Voor consumentenapparatuur gelden die eisen niet. men neemt dus geen risico en als ik zelf in het vliegtuig zou zitten zou ik dat zelf ook niet willen.
Dat je nooit van ongelukken veroorzaakt door GPS hoort, komt doordat niemand het na kan vertellen :wink:

Dick.
GPSmap60Cx

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
Berichten: 24525
Lid geworden op: 9 mar 2004 21:38
Locatie: Rectum (vlakbij Notter)
Contacteer:

Bericht door Hans Vaessen »

Groeten uit Rectum,
Hans

Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp

blep
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 aug 2004 23:00
Locatie: Haarlem

Re: Stewardess in Paniek !!

Bericht door blep »

StanEvo6 schreef: kortom, ze heeft haar transavia bibs nog niet gekeert of ik heb m al weer aangezet en lekker de hele landing zitten kijken en genieten.
Mijn punt was niet zozeer of het wel of niet stoort, maar meer het feit dat gevraagd wordt het niet te doen :x en die vraag dan toch gewoon lekker 8) te negeren. En ook ik vind het leuk om mee te kijken, maar denk niet dat het handig is als iedereen aan boord zijn eigen gang gaat :D en maar doet waar hij zin :roll: in heeft :!: . En Transavia stond op de lijst waar gebruik niet is toegestaan :cry: .
276c aangeschaft bij Notter.
450t aangeschaft in Moordrecht
Vakantie suggesties lat, long -62.9790, -60.5578 of 80.0176, 14.4299

bmw-geense
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 70
Lid geworden op: 4 apr 2004 13:37
Locatie: Reimerswaal

Bericht door bmw-geense »

Nu met al die problemen en vermeende aanslagen in Engeland (amerikaanse vliegtuigen) moet je Gps in het vrachtruim :twisted: dus onze speeltjes niet meer te gebruiken aan boord.

Als ik ga vliegen eerst even kijken of er genoeg films of muziek en games worden aangeboden anders kan de reis wel erg vervelend zijn.
Mvg,

BMW driver A

Gebruikersavatar
elsinga
WayPoint GPS specialist
WayPoint GPS specialist
Berichten: 10102
Lid geworden op: 8 jun 2004 15:00
Locatie: N52 55.981 E5 51.058
Contacteer:

Bericht door elsinga »

Ik had dezelfde gedachte...

12 uur vliegen naar de US, zonder stapel boeken... verplicht een rottige koptelefoon kopen aan boord omdat je je eigen niet mee mag nemen, al je waardevolle spullen (GPS, videocamerea, digitale spiegelreflexcamera, wereldontvanger) in het ruim zodat er even lekker mee gesmeten kan worden tijdens in- en uitladen...

Nee, dank je...
Supportvragen graag in het forum, niet per PM of e-mail!

Robert Elsinga =8- ) - (ex) GPS-V, Quest 1, Zumo 660, Montana 650t
(part-time Waypoint adviseur per 1 maart 2010)

Zie ook Youtube, Twitter, Facebook

AadM
Berichten: 63
Lid geworden op: 29 jun 2004 20:02
Locatie: Zaandam

Bericht door AadM »

Als het maar om de centen gaat, ze verhuren tenslotte wel Nintendo-tjes aan boord van een vliegtuig. Dààrom wordt het gebruik van "eigen" elektronische speeltjes verboden.

Aad M. :wink: :wink:

Gebruikersavatar
Jacob_Bax
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 6906
Lid geworden op: 7 mei 2006 15:48
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Bericht door Jacob_Bax »

Bij iedereen thuis gelden huisregels, en daar heeft men zich aan te houden, is gewoon een kwestie van fatsoen. Niemand steekt een cigaret op als je bij iemand anders in huis bent die dat niet wil, toch?

Bij Transavia hebben ze waarschijnlijk geen zin in eindeloze discussies, als de ene passagier zijn gsm niet mag gebruiken terwijl een stukje verder op iemand zit met zijn GPSMap60nogwat die sterk op een gsm lijkt.

Als er gevraagt wordt de electronische apparatuur uit te zetten in een omgeving die redelijk gevoelig is voor storingen van buitenaf, en waar 300 mensen zitten die geen schijn van kans maken als er iets fout gaat, en je schakeld het ding toch in, dan zegt dat meer over jouw dan over de eigenaresse van de Transavia bips.
AadM schreef:Als het maar om de centen gaat, ze verhuren tenslotte wel Nintendo-tjes aan boord van een vliegtuig. Dààrom wordt het gebruik van "eigen" elektronische speeltjes verboden.

Aad M. :wink: :wink:
Misschien zijn die wel helemaal afgeschermt van binnen, dat is niet moeilijk, in 99% van de gevallen ook niet nodig en daar zie je niets van aan de buitenkant.
Garmin GPS12, GPSmap 60CSx, eMap, GPSmap 78s, 2xStreetpilot III colormap Streetpilot 2610, Virb, Virb Ultra 30,
OSM
Het licht aan het eind van de tunnel kan ook de trein zijn.

Plaats reactie

Terug naar “De GPS-Stamkroeg”