Pagina 1 van 2
Door Truus in de maling genomen ???
Geplaatst: 24 jul 2006 16:37
door Tom
Terug van vakantie uit Andorra, geweldig.
Vooropgesteld: routebepaling; vermijdt tolwegen, vermijdt U-bochten, vermijdt onverharde wegen en vermijdt carpoolstroken; wel gebruik snelwegen.
Wilde Truus testen en gaf als bestemming in Andorra, Orleans op, en in die omgeving een wijziging naar het overnachtingsadres, Tigery, z.o. van Parijs.
Ze deed het geweldig 840 km praktisch foutloos.
Volgende dag echter was Truus duidelijk oververmoeid want na de bestemming Rosmalen te hebben opgegeven vertelde ze mij dat de afstand 396 km. was en dat ik daar +/- 6 uur over zou doen (zonder rekening te houden met pauzes)
Vol vertrouwen, want zij had zich de vorige dag bewezen, begaf ik me op weg maar de eerste frons verscheen op mijn gezicht toen ze mij bij Soissons richting Reims stuurde i.p.v. de N2 te blijven volgen.
Ze weet vast wel een binnenweggetje, dacht ik, en bij Reims stuurde ze mij richting Rethel een nieuw stuk dubbelbaans weg dus het gas erop.
Uiteindelijk kwam ik uit bij Charlesville-Mézières waar ze mij richting Brussel Antwerpen stuurde en toen pas verloor ik mijn vertrouwen in haar en voelde me goed door haar vern..... juist ja.
Thuis de zaak gecontroleerd met Mapsource en inderdaad ook daar krijg ik dezelfde route voorgeschoteld als met de Streetpilot maar dan 611 km en 7.37 uur.
De route Soissons, Laon naar Mons en verder zou toch de meest "KORTSTE TIJD" zijn want als ik "sektie invoegen"gebruik via Laon en Mons dan rekent ze mij een afstand van 502 km en een tijd van 6.21 uur voor (zonder pauzes)
Ik ervaar dit als een behoorlijke tekortkoming in het programma en het was eigenlijk het enigste minpuntje van een geweldige motorvakantie van 4382.5 kms.
Groeten aan allen, Tom.
Geplaatst: 24 jul 2006 17:18
door Droopy
Troost je, truus heeft me op de 2820 ook een paar keer in de maling genomen op mijn reis naar de vogezen.
3 x heeft ze mij op een erf gestuurd en gelukkig zat de boer of zijn hond niet achter mij.
2x op een baaantje waar je met een jeep zelfs problemen zou hebben om erdoor te geraken.
Gelukkig had ik een reis enduro om erdoor te geraken al was het soms met veel moeite en bijna 2x op mijn bek gegaan, draaien kon niet op een baantje van nog geen meter breed met aan beide zijden een diepe gracht.
Bij werzaamheden moest ik een andere weg nemen maar truus stuurde me steeds en tot 4x toe terug naar de werkzaamheden, zelfs 1x na een omleding van 4km stond ik opeens weer op het punt waar de werkzaamheden waren

wilde truus dat ik ging werken op mijn vakantie
Het was een avontuur met de 2820 en soms liepen de druppels zo van mijn hoofd en dat was niet enkel van de warmte.
Tsja zelfs de duurste GPS zal wel zijn foutjes hebben zeker.
Geplaatst: 26 jul 2006 19:50
door Holtermann
Het is heel goed om je GPS een naam te geven. Sinds we de onze "Kell" noemen (vrij naar Kelly van BB) ergeren we ons er veel minder aan. Ze weet immers niet beter
Groeten,
Hnek
Geplaatst: 26 jul 2006 20:01
door Hans Vaessen
Ach, ik sta erom bekend dat ik veelvuldig op dit forum 'opspring' zodra iemand ook maar enig kwaad spreekt over 'mijn vriendin'.
"Het zal wel aan de instellingen liggen; je zult wel een fout gemaakt hebben in de route..." En heel vaak is dat ook zo.
Maar ondertussen: Bep is ook maar een mens... (....). En maakt ook fouten. Naarmate je haar kwaliteiten meer leert kennen ben je vergevingsgezinder omtrent haar beperkingen. Maar altijd: Bep is GEEN blindegeleidehond. Dus, vooral bij niet-de-snelste-route, altijd even kijken wat ze er van maakt en eventueel wat helpen met een extra via-puntje....
En ook al zegt ze rechtdoor: NIET doen, als daar evident een, met de huidige lage waterstand snelstromende, Rhone loopt...
Door Truus in de maling genomen ???
Geplaatst: 27 jul 2006 12:19
door Tom
Sorry Hans,
Juiste instellingen maar zal je advies om toch maar rechtdoor te rijden bij een volgende gelegenheid zeker opvolgen en Truus misschien wel achteropzetten voor "van route herberekenen"
Gr. Tom
Geplaatst: 27 jul 2006 19:01
door Hans Vaessen
Ondertussen vandaag aan het stoeien geweest met de routeringsinstellingen van, specifiek, de 2720/2820. Die dames willen bij instelling op 'vermijd snelwegen' nog wel eens met hele wonderlijke routes komen.
Advies: probeer ook eens de volgende instelling:
- snelwegen: niet vermijden
- provinciale wegen: voorkeur
- overige wegen: voorkeur
- kortste route
Geplaatst: 27 jul 2006 21:09
door Tom
Ik ben niet in bezit van 2720 c.q. 2820, maar van de 2650 (dat had ik niet vermeld, sorry, wel Mapsource 8)dus ik kan niets met deze instellingen.
Alleen een rubriek "te vermijden" en daarbij waren U-bochten, Tolwegen en Onverharde wegen aangevinkt en Snelwegen werden ten volle benut.
gr. Tom
Geplaatst: 27 jul 2006 22:42
door Hans Vaessen
Nee, bij de 2650 zijn bovenstaande zaken inderdaad niet relevant. Dan zou ik hooguit een verklaring vinden in wellicht niet aanweizge detailkaarten; de routering van de 26xx kent amper bugs en is in de regel 'tadeloos'. Met bovenstaande als kanttekening dan toch..
Geplaatst: 28 jul 2006 11:18
door Tom
Ik ben hardnekkig Hans,
Alle detailkaarten staan op een 2 gigkaart en nog wat plaats over.
Maar laten we ons niet eindeloos blijven verweren voor mij was het gewoon een constateren van een gebeurtenis net zo goed als ze soms zegt dat je links af moet terwijl het in werkelijkheid rechts is.
Ze blijft bij mij toch vol vertrouwen voor op het stuur zitten alleen zal ik me iets meer verzetten tegen "Moeders wil".
Ik heb ook ervaren dat als je een paar km., terwijl ze stille zwijgt, de kant uitgaat waar je in feite naar toe moet en haar dan opnieuw inschakelt ze uiteindelijk toch de juiste route kiest.
gr. Tom
Geplaatst: 28 jul 2006 19:11
door Hans Vaessen
Tsja, dan komen we toch inderdaad bij de spreekwoordelijke 'als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan...'

Geplaatst: 28 jul 2006 22:09
door Marcel Bartels
Een ander opmerkelijk staaltje van onze Claire. Ik woon in Stein, Limburg in mijn ouders in Hengelo, Overijssel.
Al een paar keer mocht Claire mee naar mijn ouders maar op de een of andere manier raakt ze dan volkomen van slag af

. Heen laat ze me door Nederland rijden via Venlo.
De terugweg wil ze via Duitsland, Ruhrgebied, doen. En tussen aankomst in Hengelo en vertrek heb ik echt niet met de instellingen zitten prutsen.
Storen doet het mij niet maar heeft iemand enige verklaring waarom de zelfde route via 2 totaal verschillende wegen gaan?
Geplaatst: 28 jul 2006 22:27
door Anne
we zitten hier dicht bij de 31 (snelweg in duitsland) en garmin wil ons er heel graag overheen laten rijden, ook naar het noorden dan is de 31 een favoriet
Geplaatst: 29 jul 2006 18:57
door Hans Vaessen
Het is niet altijd helemaal reproduceerbaar verklaarbaar, maar ga er van uit dat een route in 'fases' geoptimaliseerd wordt, werkend vanuit het vertrekpunt. Zeker bij langere routes zullen niet altijd alle optimalisatie-slagen gehaald worden doordat het toestel naast goed ook snel wil zijn. En dat verklaart dat er verschil kan zijn tussen heen- en terugreis.
Zeker als je het toestel net hebt kunnen er daarnaast verschillen ontstaan door het 'zelflerend vermogen'.
Geplaatst: 30 jul 2006 21:09
door Marcel Bartels
Hans Vaessen schreef:Zeker als je het toestel net hebt kunnen er daarnaast verschillen ontstaan door het 'zelflerend vermogen'.
Dan is mijn Claire waarschijnlijk al uitgeleerd

. Al vanaf het begin dat ze mee mag in de auto rijdt ik een andere route door het stad naar de snelweg dan zij wil. Madam blijft stug volhouden dat ik van die kleine weggetjes moet volgen i.p.v. een doorgaande route.
Geplaatst: 30 jul 2006 22:31
door Ruujan
Marcel Bartels schreef:
Storen doet het mij niet maar heeft iemand enige verklaring waarom de zelfde route via 2 totaal verschillende wegen gaan?
Ha, ja, ik heb het even geprobeerd en je verhaal klopt ook in Mapsource. De reden is volgens mij heel simpel. Als je vanuit Stein naar Hengelo gaat dan moet je naar het noorden. Deze route volgt vanaf het begin af aan globaal de juiste windrichting en is ook de kortste.
Als je echter vanuit Hengelo naar Stein moet, dan ga je naar het zuiden. Om nu dezelfde route in omgekeerde richting te nemen moet je echter het eerste stukje in noordwestelijke richting rijden. Ik vermoed dat het routeberekeningsalgoritme deze route op voorhand afwijst omdat dit niet erg logisch lijkt.
Ruud.