GPS aan Microcontroller - Sturen van data via SMS

Nieuw op dit forum? Laat weten wie je bent en wat je met je GPS doet! En lees wat anderen ermee doen!
Plaats reactie
Remy-alarm

GPS aan Microcontroller - Sturen van data via SMS

Bericht door Remy-alarm »

Beste GPS liefhebbers,

ik ben bezig met een project waarin ik een GPS module, een GSM en een microcontroller combineer. Wanneer er op de knop gedrukt word stuurt de microcontroller een AT commando met daarin de laatst verkregen GPS data naar het mobieltje, die op zijn beurt hier een SMS berichtje van maakt en verzend.

Nu maak ik in mijn project een prototype. Hierbij maak ik gebruik van een Globalsat BR304 RS232 Serieel GPS module. Nu heb ik met gebruik van Hyperterminal ontdekt dat de module vanzelf data geeft en deze dus niet aangevraagt hoeft te worden vanuit de sofware van de microprocessor. Dit geeft echter ook een probleem (voor mij iig). Ik heb geen idee hoe ik deze 'contant binnenkomende' data can verwerken binnen de sofware taal die ik gebruik; JAL.

Concreet heb ik twee vragen voor dit forum:

- Hoe structureer ik de continue binnenkomende GPS data (gebruik van het NMEA 0183 protocol; supports command: GGA, GLL, VTG, RMC, GSA, GSV)?

- Is er een site waarop ik online coordinaten in kan voeren die deze dan verwerkt en op een kaart de ingevoerde locatie weergeeft?

Ik vertrouw op jullie expertise en ben blij met elke steun.

merplatgerdie

Bericht door merplatgerdie »

Hallo Remy,

Kijk eens of er geen commando naar je GPS module kan worden gestuurd zodat er geen data meer uit de module komt. Vervolgens kun je iets schrijven dat een commando stuurt van bijvoorbeeld 1x een GGA message oid of wat je maar wilt weten. De meeste GPS modules hebben wel een commando zodat de seriele poort zijn mond houdt.

Als dit niet kan, zul je moeten fileteren o het message type bijvoorbeeld GGA. Zo kun je elke string herkennen en de data uitfilteren. Je 'captured bijvoorbeeld 150 karakters of zo (langer dan de langste message) en gaat zoeken naar de message identifier.

Over die site weet ik niets maar het zal er ongetwijfeld zijn.
De meeste navigatie programmas kunnen het wel zij het direct of indiredt. Microsoft autoroute, mappoint, toute 66 etc etc. De winklerprins wereldatlas denk ik ook wel.

Misschien heb je iets aan mijn verhaal.

Groeten Gert

Remy-alarm

Bericht door Remy-alarm »

Beste Gert,

bedankt voor je reactie! Hier kan ik al een start mee maken en deze mogelijkheden uitproberen.

Mocht je nog een ander idee krijgen dan hoor ik het graag!

Groeten,

Remy

Plaats reactie

Terug naar “Forum-leden stellen zich voor”