Dat valt wel mee. DGNSS bakens langs de kust of EGNOS resulteren beide in posities die voldoende nauwkeurig zijn om een schip te navigeren (er zal ook niet veel verschil in nauwkeurigheid zijn). Een nauwkeurigheid van 10 meter met gewone GPS is al heel wat (minder dan de breedte van de meeste zeeschepen). Op bochtige rivieren of in havens zal de navigatie vooral visueel (op zicht) of bij slecht zicht m.b.v radar plaats vinden. Supertankers maken daarnaast soms nog gebruik van nauwkeurige systemen om de afstand tussen voorschip/achterschip en de kade te meten, als hulp bij het afmeren.HaWee schreef: Als je een DGPS station bij de haven neerzet en die meet de afwijking van berekend met gps tov echte positie kan hij deze afwijking doorgeven aan de schepen in de buurt en zullen die een veel betere absolute positie hebben dan met Egnos (en dat lijkt me in een drukke haven of bochtige rivier erg prettig)
Uit een test is gebleken dat de correctiewaardes die een "gewoon" DGPS station levert steeds minder juist zijn naarmate de afstand tot het DGPS station toeneemt (bij een toenemende afstand van 0 tot 500 km, nam in de test de positiefout toe van 0 tot 3 m). Bij WADGPS, waarbij de correcties in een heel netwerk van referentiestations worden berekend (waardoor de afstand tot de referentiestations ook minder relevant is), bleek de positiefout steeds ongeveer 0,5 m te zijn.