Route wordt in Basecamp net iets anders berekend

De opvolger van Mapsource
Plaats reactie
Jaap van Maanen
WayPoint relatie
WayPoint relatie

Route wordt in Basecamp net iets anders berekend

Bericht door Jaap van Maanen »

Ik had een route naar Duitsland gemaakt met MS en kaartversie 2012.1. Ondertussen ben ik aan het overstappen naar Basecamp en heb de routeringsinstellingen voor motorfiets gelijk gemaakt aan de instellingen in MS; de snelheden standaard (zijn in beide gelijk), U-bochten, onverharde wegen, carpoolstroken en Datum en tijd van afsluitingen vermijden.

Tot mijn verrassing zag ik dat een klein deel van de route door Basecamp wordt veranderd als ik ga herberekenen. Als ik dezelfde route in MS herbereken verandert hij niet. Hoewel het verschil klein is, zijn er blijkbaar toch verschillen in de routerings berekeningen.

De groene lijn is de originele route, de rode lijn is zoals hij door Basecamp wordt berekend.

Afbeelding

Mattheus
WayPoint relatie
WayPoint relatie

Re: Route wordt in Basecamp net iets anders berekend

Bericht door Mattheus »

Jaap van Maanen schreef:Ik had een route naar Duitsland gemaakt met MS en kaartversie 2012.1. Ondertussen ben ik aan het overstappen naar Basecamp en heb de routeringsinstellingen voor motorfiets gelijk gemaakt aan de instellingen in MS; de snelheden standaard (zijn in beide gelijk), U-bochten, onverharde wegen, carpoolstroken en Datum en tijd van afsluitingen vermijden.
Basecamp kun je beïnvloeden door een tweede set met opties. Als je Extra, Opties, Scherm, (Functies), Selecteren aanklikt, kun je vinkjes weghalen. Zo heb ik een aantal vinkjes weggehaald bij lijnen. Ik heb o.a. bij Lijnen, overig het vinkje weggehaald. Het resultaat is dat de Onroute Fietskaart geen groene fietswegen meer kent en vlot routeert over de bruine wegen.
Garmin Nüvi 1340 LMT, Garmin Etrex 20(X) en Garmin 25T

Scheurneus
Locatie: Leusden, bij u thuis (Privé les) of op afstand (GPS Helpdesk)
Contacteer:

Bericht door Scheurneus »

Zet het schuifje in BC nu eens 1 tikje naar links, is dan het verschil weg?

Dit is de standaard stand voor motorrijders activiteit in BaseCamp, misschien expres?
Marco :)

Meridian Platinum, GPS[map]60, 62st, Dakota20, Edge 605, 800, 3de Zumo660, Rider3, Montana 650, I-gotU GT-120

Zie ook mijn eigen kennisforum.

Jaap van Maanen
WayPoint relatie
WayPoint relatie

Ik heb inderdaad de standaard instelling voor motorfiets veranderd door hem in het midden te zetten, om te voorkomen dat je een hele andere route in het toestel krijgt als hij gaat herberekenen (het zou mooi zijn als deze instellingen met de route meegaan naar het toestel en dat het toestel deze instellingen voor die route gebruikt, dan is de kans groter dat we allemaal dezelfde route rijden :) ).

Ik heb hem 1 tikje naar links gezet. Er verandert wel iets, maar ik hou nog steeds een nagenoeg dezelfde afwijking t.o.v. MS. Als ik hem helemaal naar links zet verandert de hele route. Zet ik hem vanuit het midden 1 positie naar rechts, dan verandert ook de hele route.

Ik heb ook geprobeerd om te kijken wat het effect van de vinkjes is op deze route en ik heb alle voertuigen geprobeerd. Maar wat ik ook doe, ik krijg niet dezelfde route als in MS. Alleen de snelheden heb ik nog niet veranderd, maar die zijn identiek in MS en Basecamp.

Nog even als toevoeging. Ik heb de route in eerste instantie via de Motorkaart gemaakt en daarna overgetekend en bijgeschaafd in 2012.1. De route gaat dus vooral over mooie en rustige wegen en heeft redelijk wat via-punten (39).

Scheurneus
Locatie: Leusden, bij u thuis (Privé les) of op afstand (GPS Helpdesk)
Contacteer:

Bericht door Scheurneus »

U-bochten, onverharde wegen, carpoolstroken

Onverharde wegen begrijp ik, maar U-bochten niet en carpoolstroken kennen we niet in Europa. Ik zou deze 2 laatste eens uitzetten. En de carpoolstroken voor eeuwig uit laten :) tenzij iemand het heel specifiek vermeld (dat doet gpstracks altijd, maar nooit waarom :) (macht der gewoonte vast))
Marco :)

Meridian Platinum, GPS[map]60, 62st, Dakota20, Edge 605, 800, 3de Zumo660, Rider3, Montana 650, I-gotU GT-120

Zie ook mijn eigen kennisforum.

Jaap van Maanen
WayPoint relatie
WayPoint relatie

Nuttige info, dank je. Die andere 'Datum en tijd van afsluitingen', gebruiken we dat in Europe? En is dat zinvol om die aan of uit te hebben?

Ik heb alle opties één voor één aan- en uit gevinkt, maar dat heeft geen effect op deze route.

Plaats reactie

Terug naar “Garmin Basecamp voor Windows”