Sinds ik ben overgestapt van Mapsource naar Basecamp vraag ik mij af wat de beste instelling is voor het activiteitenprofiel "Motor". Voorheen hadden we een slidder nu niet meer.
Een eigen Motor activiteit maken die auto als activiteit bevat (en geen motor gebruiken). En die slider mag je vergeten, die heeft een zumo ook niet, dus schuifje in het midden
Scheurneus schreef:Een eigen Motor activiteit maken die auto als activiteit bevat (en geen motor gebruiken). En die slider mag je vergeten, die heeft een zumo ook niet, dus schuifje in het midden
Ik bedoelde deze slider:
Deze heeft in het begin ook in Basecamp gezeten maar is dus aangepast in de meest recente versie. Wat ik wil weten is hoe je de beste motor routes krijgt.
Bij mijn weinige experimenten met BaseCamp geeft deze instelling de beste resultaten voor mij.
adj_bcamp.jpg (33.53 KiB) 902 keer bekeken
Veel beter vind ik het om gps-routes voor de motorfiets zelf te bepalen op basis van Michelin kaarten.
Daar kan m.i. nog geen enkel computer programma aan tippen.
Of , de gps-navigator in de gewenste richting laten wijzen en zelf om je heen kijken naar de mooi uitziende weggetjes en gebieden.
Laatst gewijzigd door tony rave op 25 jan 2018 13:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Ж BaseCamp ► route-creatie & databeheer ║ auto-route & track & directe-route ► GPSMap's 60CSx, 79S, 276Cx, Nokia XR20 Ж
Dat weet ik niet, maar het resultaat van diverse instellingen is natuurlijk wel te zien. State-Highways zal vermoedelijk overeenkomen met Other-Highway. Collector-roads kun je kennelijk niet vermijden.
Ik 'speel' maar zelden met BaseCamp omdat het op mijn PC helaas veel te traag werkt.
De proeven die ik deed met BaseCamp geven mij met de genoemde instellingen (road type avoidances) naar mijn smaak de beste motorroutes. Weliswaar zijn er dan meestal nog een aantal viapunten nodig om b.v. ongewilde kronkels uit de route halen. Daardoor wordt de route vaak alsnog over een 'te vermijden' weg gelegd. Vervolgens maak ik een track van de finale route en die houd ik aan als leidraad bij het rijden van een route.
De ingestelde snelheden hebben m.i. minder van doen met de kortste route berekeningen maar zijn de gemiddelde snelheden die mijn 60CSx over een langere periode registreerde bij motorritten. Deze snelheden geven mij, althans in MapSource, algemeen een realistische indicatie vooraf van de tijdsduur van mijn routes. Een MapSource route copy/pasted naar BaseCamp en daar herberekend laat bij ongewijzigd routeverloop en gelijk ingestelde snelheden een langere tijdsduur zien. Alsof BaseCamp meer rekening houdt met de lagere snelheden bij o.a. kruispunten en afslagen zoals je die ook waarneemt bij het gesimuleerd rijden van een route.
Als je op dit forum zoekt met de woorden [gemiddeld] en [snelheid] en op mijn naam als 'auteur' vind je meer informatie over deze gemeten snelheden en de (5) wegclassificatie's m.b.t. snelheid.
Maar zoals ik al schreef, ik maak mijn routes normaliter op basis van Michelinkaarten, in MapSource en met 'niets' vermijden.
Ж BaseCamp ► route-creatie & databeheer ║ auto-route & track & directe-route ► GPSMap's 60CSx, 79S, 276Cx, Nokia XR20 Ж