Tomtom overweegt beursgang!!
Op RTL financieel hoorde ik hetvolgende:
TomTom gaat naar de beurs.
Het bedrijf heeft geen schulden en is altijd zelf-financierend geweest. De winst in het afgelopen jaar is met 400 % gestegen.
Van het opgehaalde geld na de beursgang gaat 75 procent naar 4 aandeelhouders die ieder 25 procent hebben.
25 procent zal in de bedrijfskas vloeien om 'leuke dingen mee te doen'.
Wat die dingen zijn is nog onbekend maar het financieele verloop tot nu toe wijst ook niet een urgente geldbehoefte van het bedrijf. Er zijn geen geldverslindende plannen. Die zullen dus gemaakt moeten worden.
Brrr....
TomTom gaat naar de beurs.
Het bedrijf heeft geen schulden en is altijd zelf-financierend geweest. De winst in het afgelopen jaar is met 400 % gestegen.
Van het opgehaalde geld na de beursgang gaat 75 procent naar 4 aandeelhouders die ieder 25 procent hebben.
25 procent zal in de bedrijfskas vloeien om 'leuke dingen mee te doen'.
Wat die dingen zijn is nog onbekend maar het financieele verloop tot nu toe wijst ook niet een urgente geldbehoefte van het bedrijf. Er zijn geen geldverslindende plannen. Die zullen dus gemaakt moeten worden.
Brrr....
jeetje man wat ben jij negatief. Dus zelfs als een bedrijf zo'n gigantische winst heeft en er nog lang geen zicht op een inzinking lijkt mag er niemand profiteren ???
Toegegeven, ik had ook liever gezien dat het personeel/bedrijf iets beter beloond werd dan de dga's ... maar dat is helaas nog steeds iets dat geen enkel bedrijf lijkt te willen doen.
400% winst ... de meeste bedrijven zijn al blij met 5%.
Toegegeven, ik had ook liever gezien dat het personeel/bedrijf iets beter beloond werd dan de dga's ... maar dat is helaas nog steeds iets dat geen enkel bedrijf lijkt te willen doen.
400% winst ... de meeste bedrijven zijn al blij met 5%.
Het maakt niet uit hoe laat je er komt als je van de reis zelf al geniet ...
- Hans Vaessen
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 24525
- Lid geworden op: 9 mar 2004 21:38
- Locatie: Rectum (vlakbij Notter)
- Contacteer:
Vrienden, zullen we bij het thema van dit forum blijven? Ergo: niet discussieren over de salarissen van bestuurders, if anderzins ethiek rond beursgenoteerde bedrijven. Daar zijn andere plekken voor.
In casu gaat het om TomTom. Daarbij toch wel leuk om op te merken dat dit een Nederlands bedrijfje is. Gestart als klein softwarekluppie; en sinds kort met zo'n driehonderd man aan het Rembrandtplein in Amsterdam gevestigd. Als je daar in de lobby staat vliegen de talen al om je oren; veel Engels, Frans en Italiaans, maar ook klanken die ik volstrekt niet terug kon brengen.
Tuurlijk; in onze ogen zitten ze veelal nog niet op niveau van Garmin; maar het ontwikkeltempo is wel vele malen hoger en de nieuwe producten en diensten getuigen van een frisse visie en, qua tempo, lean and mean organisatie met bovendien een ge-oliede marketingmachine.
Als ik centjes over had zou ik er wel induiken denk ik (maar daar ging het hier niet over). Ondertussen mogen we met z'n allen ook best een beetje nationale trots hebben.
Huh?? What?? TomTom is DUTCH??? Get out'a here...
In casu gaat het om TomTom. Daarbij toch wel leuk om op te merken dat dit een Nederlands bedrijfje is. Gestart als klein softwarekluppie; en sinds kort met zo'n driehonderd man aan het Rembrandtplein in Amsterdam gevestigd. Als je daar in de lobby staat vliegen de talen al om je oren; veel Engels, Frans en Italiaans, maar ook klanken die ik volstrekt niet terug kon brengen.
Tuurlijk; in onze ogen zitten ze veelal nog niet op niveau van Garmin; maar het ontwikkeltempo is wel vele malen hoger en de nieuwe producten en diensten getuigen van een frisse visie en, qua tempo, lean and mean organisatie met bovendien een ge-oliede marketingmachine.
Als ik centjes over had zou ik er wel induiken denk ik (maar daar ging het hier niet over). Ondertussen mogen we met z'n allen ook best een beetje nationale trots hebben.
Huh?? What?? TomTom is DUTCH??? Get out'a here...

Groeten uit Rectum,
Hans
Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Hans
Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Om on-topic the blijven: ik trof in de pers hetvolgende bericht aan:
"
Beleggers kunnen zich van 16 tot en met 26 mei bij Fortis Bank, Kempen & Co en Rabo Securities inschrijven op het aandeel. De Nederlandse maker van navigatiesystemen voor in de auto of op de mobiele telefoon verwacht dat de openingkoers zal uitkomen tussen de 14 en 18,5 euro.
Vrijdag 27 mei zal waarschijnlijk de eerste dag zijn dat er in aandelen Tomtom gehandeld kan worden. Er worden maximaal 7.142.857 nieuwe aandelen uitgegeven. De beursgang kan daarmee tussen de 100 miljoen en 132 miljoen euro opleveren. Met dit bedrag wil Tomtom nieuwe investeringen en mogelijk nieuwe overnames doen.
Eind vorig jaar werd al bekend dat Tomtom naar de beurs wil. Naast de details over deze geplande beursgang zijn vrijdag ook kwartaalcijfers naar buiten gebracht.
Adblock
Tomtom heeft in het eerste kwartaal een omzet behaald van 66,2 miljoen euro. Een jaar eerder was dat nog 14,2 miljoen euro. De winst steeg in een jaar tijd met 590 procent tot 13,8 miljoen euro.
"
In een vorig bericht van mij stond dat de winst in 1 jaar tijd met 400 % was gestegen. Dat is niet onjuist. Deze 590 % komt tot stand omdat men rekent na het 1-ste kwartaal en niet vanaf het begin van het jaar.
En het streelt mijn nationale trots dat we binnenkort 4 nieuwe 25-voudige miljonairs in ons midden zullen hebben (als ik de cijfers goed begrijp).
"
Beleggers kunnen zich van 16 tot en met 26 mei bij Fortis Bank, Kempen & Co en Rabo Securities inschrijven op het aandeel. De Nederlandse maker van navigatiesystemen voor in de auto of op de mobiele telefoon verwacht dat de openingkoers zal uitkomen tussen de 14 en 18,5 euro.
Vrijdag 27 mei zal waarschijnlijk de eerste dag zijn dat er in aandelen Tomtom gehandeld kan worden. Er worden maximaal 7.142.857 nieuwe aandelen uitgegeven. De beursgang kan daarmee tussen de 100 miljoen en 132 miljoen euro opleveren. Met dit bedrag wil Tomtom nieuwe investeringen en mogelijk nieuwe overnames doen.
Eind vorig jaar werd al bekend dat Tomtom naar de beurs wil. Naast de details over deze geplande beursgang zijn vrijdag ook kwartaalcijfers naar buiten gebracht.
Adblock
Tomtom heeft in het eerste kwartaal een omzet behaald van 66,2 miljoen euro. Een jaar eerder was dat nog 14,2 miljoen euro. De winst steeg in een jaar tijd met 590 procent tot 13,8 miljoen euro.
"
In een vorig bericht van mij stond dat de winst in 1 jaar tijd met 400 % was gestegen. Dat is niet onjuist. Deze 590 % komt tot stand omdat men rekent na het 1-ste kwartaal en niet vanaf het begin van het jaar.
En het streelt mijn nationale trots dat we binnenkort 4 nieuwe 25-voudige miljonairs in ons midden zullen hebben (als ik de cijfers goed begrijp).
- yzf1kr
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 1600
- Lid geworden op: 2 jun 2004 08:06
- Locatie: Heerlen
- Contacteer:
Tomtom is op dit moment al marktleider in Europa w.b.t. wegnavigatie.Y_Lupardi schreef: Er zijn geen geldverslindende plannen. Die zullen dus gemaakt moeten worden.
Terwijl ze in de VS nog vrij onbekend zijn, ik neem aan dat Tomtom ook in Amerika voet aan de grond wil krijgen. En daar is veel gedl voor nodig.
Vandaar waarschijnlijk ook dat Garmin de c320 heel veel op de TTG heeft laten lijken. In de V.S. zullen ze de TTG gaan zien als Garmin kloon, terwijl wij in Europa weten dat het juist andersom is.

Zo'n opvatting zal verdomd moeilijk uit de wereld te helpen zijn, zelfs al hebben ze genoeg (reclame)geld in de VS. Het gaat in dergelijke gevallen nooit om wie er daadwerkelijk het eerste was, maar eerder om diegene die het eerste ermee bekend werd. En dat is voor de VS nog steeds Garmin.
En laten we ook niet vergeten dat al die leuke on-line extra's die TomTom biedt ook flink wat geld kosten en wat extra capaciteit kunnen gebruiken als ze willen groeien. Ze kunnen lastig hun (nieuwe) klanten verkopen dat de file-meldingen e.d. niet gebruikt kunnen worden omdat er geen capaciteit is op de servers ...
En laten we ook niet vergeten dat al die leuke on-line extra's die TomTom biedt ook flink wat geld kosten en wat extra capaciteit kunnen gebruiken als ze willen groeien. Ze kunnen lastig hun (nieuwe) klanten verkopen dat de file-meldingen e.d. niet gebruikt kunnen worden omdat er geen capaciteit is op de servers ...
Het maakt niet uit hoe laat je er komt als je van de reis zelf al geniet ...
We zijn nu wat dagen later sinds de aankondiging van de beursgang.
Mijn analyse over de noodzaak van de beursgang wordt nu ook gedeeld door 'echte' deskundigen. Lees maar bij http://www.webwereld.nl/articles/35346
waarin (voor de luie lezers hier even gekwoot) gezegd wordt:
'Er is financieel geen dringende reden om naar de beurs te gaan. De winstgevendheid is ruimschoots toereikend om zonder extra vermogen alle in het prospectus beschreven doelen te realiseren', zo stelt AME.
Mijn analyse over de noodzaak van de beursgang wordt nu ook gedeeld door 'echte' deskundigen. Lees maar bij http://www.webwereld.nl/articles/35346
waarin (voor de luie lezers hier even gekwoot) gezegd wordt:
'Er is financieel geen dringende reden om naar de beurs te gaan. De winstgevendheid is ruimschoots toereikend om zonder extra vermogen alle in het prospectus beschreven doelen te realiseren', zo stelt AME.
- elsinga
- WayPoint GPS specialist
- Berichten: 10102
- Lid geworden op: 8 jun 2004 15:00
- Locatie: N52 55.981 E5 51.058
- Contacteer:
Cashen dus. Nou ja, ik weet niet wat ikzelf zou doen onder die omstandigheden. 
Maar het artikel zegt ook dat de basis van TomTom nog vrij wankel is, alleen gebaseerd op de TTG300. En dat de rest zich nog moet bewijzen en dat de concurenten ook aardig meekomen. De introductieprijs is aan de hoge kant, meldt men.

Maar het artikel zegt ook dat de basis van TomTom nog vrij wankel is, alleen gebaseerd op de TTG300. En dat de rest zich nog moet bewijzen en dat de concurenten ook aardig meekomen. De introductieprijs is aan de hoge kant, meldt men.
Wel, vandaag was het dan zover en de introductie prijs was fors.
Met als gevolg dat we er nu in ons landje 4 stuks 85-maal miljonairs bij hebben. Met andere woorden: de nederlandse handelsgeest heeft 340 miljonairseenheden gecreeerd. Een andere succesvolle multi-miljonair, Nina Brink heeft dat totaal niet gehaald. Als ik het mij goed herinner waren zij en haar vriendjes en vriendinnetjes blijven steken bij de 180 miljoen eenheden.
Er werd gezegd dat ook institutionele beleggers in Europa belangstelling hadden. Zou mijn pensioenfonds daarbij zitten? En zoja, moet ik daar blij mee zijn?
Met als gevolg dat we er nu in ons landje 4 stuks 85-maal miljonairs bij hebben. Met andere woorden: de nederlandse handelsgeest heeft 340 miljonairseenheden gecreeerd. Een andere succesvolle multi-miljonair, Nina Brink heeft dat totaal niet gehaald. Als ik het mij goed herinner waren zij en haar vriendjes en vriendinnetjes blijven steken bij de 180 miljoen eenheden.
Er werd gezegd dat ook institutionele beleggers in Europa belangstelling hadden. Zou mijn pensioenfonds daarbij zitten? En zoja, moet ik daar blij mee zijn?
Even een correctie: volgens de Volkskrant is het juiste bedrag 4x86 Miljoen.
Je bent een kniesoor als je bij deze dingen op een miljoentje meer of minder kijkt.
Nu is een beursgang een kille kapitalistische bedoening. Om een sociaal gezicht te tonen kwam dhr. Goddijn (TomTom boss) met de uitspraak: "We willen ook iets aardigs doen voor de gemeenschap."
En dat is geworden: 20 navigatiesetjes voor de CliniClowns met een magazijnwaarde van enige duizenden euro.
Even rekenen maakt mij duidelijk dat de nieuwe rijke eigenaren iedere dag 1000 euro kunnen uitgeven en dat gedurende 230 jaar.
Je bent een kniesoor als je bij deze dingen op een miljoentje meer of minder kijkt.
Nu is een beursgang een kille kapitalistische bedoening. Om een sociaal gezicht te tonen kwam dhr. Goddijn (TomTom boss) met de uitspraak: "We willen ook iets aardigs doen voor de gemeenschap."
En dat is geworden: 20 navigatiesetjes voor de CliniClowns met een magazijnwaarde van enige duizenden euro.
Even rekenen maakt mij duidelijk dat de nieuwe rijke eigenaren iedere dag 1000 euro kunnen uitgeven en dat gedurende 230 jaar.
Nou en ? Datgene wat de meeste (rijke) lui & bedrijven aan 'goede doelen' uitgeven is meestal een lachertje in vergelijking met hun inkomen/winst en daarbij ook nog vaak belastingvrij.
Ik krijg de indruk dat je TomTom als bedrijf gewoon niet kan uitstaan en daarom elk smoesje/vuiltje aangrijpt om het bedrijf zo negatief af te schilderen. Alsof het bij de concurrentie wel zo netjes er aan toe gaat.
Ik krijg de indruk dat je TomTom als bedrijf gewoon niet kan uitstaan en daarom elk smoesje/vuiltje aangrijpt om het bedrijf zo negatief af te schilderen. Alsof het bij de concurrentie wel zo netjes er aan toe gaat.

Het maakt niet uit hoe laat je er komt als je van de reis zelf al geniet ...
Ik zeg helemaal niets over het bedrijf TomTom zelf. Ik heb het alleen over de eigenaren. Lees mijn tekst nog maar eens na.
Ik heb niks voor of tegen TomTom net zomin als ik iets voor of tegen regen heb.
Waar ik zeer zeker een kanttekening bij maak is het wereldbeeld van dhr. Godddijn die kennelijk denkt dat die iets moois voor de gemeenschap heeft gedaan door 20 CliniClowns blij te maken. Wat natuurlijk ook zo is: wel eens 20 blije CliniClowns bijeen gezien? En als die slim is: bij de uitreiking zouden de media moeten worden uitgenodigd. Dan heeft die ook nog eens gratis reclame.
Dat je met zo'n gebaar op die plek en tijd (beursintroductie) denkt dat je het sociaal gezicht van je bedrijf opkalefatert vind ik een publicitaire miskleun.
Maar missschien ook niet: ik zal erop terug komen als ik binnenkort de dankbare club van CliniClowns op de TV zie.
Ik heb niks voor of tegen TomTom net zomin als ik iets voor of tegen regen heb.
Waar ik zeer zeker een kanttekening bij maak is het wereldbeeld van dhr. Godddijn die kennelijk denkt dat die iets moois voor de gemeenschap heeft gedaan door 20 CliniClowns blij te maken. Wat natuurlijk ook zo is: wel eens 20 blije CliniClowns bijeen gezien? En als die slim is: bij de uitreiking zouden de media moeten worden uitgenodigd. Dan heeft die ook nog eens gratis reclame.
Dat je met zo'n gebaar op die plek en tijd (beursintroductie) denkt dat je het sociaal gezicht van je bedrijf opkalefatert vind ik een publicitaire miskleun.
Maar missschien ook niet: ik zal erop terug komen als ik binnenkort de dankbare club van CliniClowns op de TV zie.
- frits.danon
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 1799
- Lid geworden op: 29 jun 2004 11:08
- Locatie: in Zuid Holland
Ik weet niet of jullie het gemist hebben, maar de investeerders in het Nederlandse bedrijfje Tom Tom, zijn overwegend Engelsen. Vrijwel alle aandelen zijn daar terechtgekomen.
.....
Frits
.....
Frits
Zumo 396 op een BMW, 60CSx op een Qwic fiets én nonchalant op de heup gedragen, TomTom in een VW Eos. En nu de Apple watch bij het spinnen.
- yzf1kr
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 1600
- Lid geworden op: 2 jun 2004 08:06
- Locatie: Heerlen
- Contacteer:
Nog meer goed nieuws voor Tomtom.
1. Toyota gaat de TTG500 af fabriek in hun Aygo inbouwen. Niet overstandig, kijk eens wat een TTG500 kost tegenover een Harman/Becker inbouw systeem...
Smart heeft er over gedacht om de c320 in te gaan bouwen, was een stuk goedkoper.... toen heb ik ze maar eens uitgelachen... (wie het dashboard van een smart kent weet dat daar geen plaats voor is, tenzij je hem helemaal rechts onder het raam duwt, en zonder afstandsbediening is hij dan niet meer te bedienen)
2. Het VID gaat werken met een filemeetsysteem dat stukken sneller en nauwkeuriger is. Indirect is dit ook voordelig voor Tomtom. Nu wordt, wanneer er over het ontbreken van TMC op een Garmin word gesproken, vaak het argument gebruikt dat het Nederland toch vrijwel nutteloos is omdat de meldingen niet echt actueel zijn. Dat is nu dus ook verleden tijd.
[Edit]
Harman/Kardon moet natuurlijk Harman/Becker zijn. Word een beetje gek van al die samenwerkingsverbanden. Harman Kardon, Harman becker, Siemens VDO, VDO Dayton etc etc.
1. Toyota gaat de TTG500 af fabriek in hun Aygo inbouwen. Niet overstandig, kijk eens wat een TTG500 kost tegenover een Harman/Becker inbouw systeem...
Smart heeft er over gedacht om de c320 in te gaan bouwen, was een stuk goedkoper.... toen heb ik ze maar eens uitgelachen... (wie het dashboard van een smart kent weet dat daar geen plaats voor is, tenzij je hem helemaal rechts onder het raam duwt, en zonder afstandsbediening is hij dan niet meer te bedienen)
2. Het VID gaat werken met een filemeetsysteem dat stukken sneller en nauwkeuriger is. Indirect is dit ook voordelig voor Tomtom. Nu wordt, wanneer er over het ontbreken van TMC op een Garmin word gesproken, vaak het argument gebruikt dat het Nederland toch vrijwel nutteloos is omdat de meldingen niet echt actueel zijn. Dat is nu dus ook verleden tijd.
[Edit]
Harman/Kardon moet natuurlijk Harman/Becker zijn. Word een beetje gek van al die samenwerkingsverbanden. Harman Kardon, Harman becker, Siemens VDO, VDO Dayton etc etc.
Laatst gewijzigd door yzf1kr op 1 jun 2005 09:34, 1 keer totaal gewijzigd.
- Hans Vaessen
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 24525
- Lid geworden op: 9 mar 2004 21:38
- Locatie: Rectum (vlakbij Notter)
- Contacteer:
ad1: ik heb uit vrij betrouwbare bron (;)) vernomen dat het hier niet gaat om inbouw
ad2: mee eens; maar met deze aankondiging wordt ook bevestigd dat ons argument al die tijd toch echt wel steek hield. Benieuw hoe TMC na 1 juli functioneert; en benieuwd wanneer garmin aanhaakt.
ad2: mee eens; maar met deze aankondiging wordt ook bevestigd dat ons argument al die tijd toch echt wel steek hield. Benieuw hoe TMC na 1 juli functioneert; en benieuwd wanneer garmin aanhaakt.
Groeten uit Rectum,
Hans
Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Hans
Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp