En een (Limburgse) ligfietser erbij ...

Nieuw op dit forum? Laat weten wie je bent en wat je met je GPS doet! En lees wat anderen ermee doen!
Plaats reactie
JaFO
WayPoint relatie
WayPoint relatie

En een (Limburgse) ligfietser erbij ...

Bericht door JaFO »

Laat ik bij het begin beginnen. Toen ik voor het eerst een ligfiets huurde dacht ik 'eventjes' van Eindhoven naar Venlo te fietsen. Er stonden wegwijzers voor fietsroutes zat en ik had de weg vanaf het spoor al vaak gezien, dus dat zou wel lukken ... dacht ik.

Onderweg merkte ik al vrij snel dat degene die de wegwijzers had geplaatst er af en toe wat verstopt had, waardoor ik op een kwart van de route onbewust wat 'toeristische' routes begon te nemen. Gelukkig kwam ik op een gegeven moment op het 'knooppunten-netwerk' uit en kon ik op die manier alsnog mijn einddoel bereiken.

Achteraf had een kaart echt geholpen, maar dan nog had ik regelmatig moeten stoppen aangezien op het (kleine) stuur van mijn fiets geen kaarthouder o.i.d. zou passen. Vooral in de dorpen op de routes was het vrij makkelijk om van de route af te gaan.

Desondanks lukte het mij met kaart bij de hand iets beter en kon ik met 65 Km op de teller op het eindpunt aankomen. De terugweg verliep zelfs iets beter daar ik een betere route op de kaart had gevonden.

En zoals dat zo vaak gaat was dat ene 'smoesje' goed genoeg om mezelf van het 'nut' van een gps te overtuigen.

Een en ander had uiteindelijk tot gevolg dat ik ondanks de niet bepaald kleine afstand toch de reis naar Notter heb gewaagd.
Gelukkig was het prachtig (zonnig) weer dus viel het gesleep met de fiets en het wachten op de aansluitende treinen bij het overstappen mee.

Dankzij de info die ik o.a. via dit forum had gevonden was de uiteindelijke keuze voor de Quest vrij makkelijk.

Het starten blijft nog ff wennen (het lijkt 'eeuwen' te duren voordat ie genoeg satelieten heeft gevonden), maar voor de rest ben ik heel blij met mijn nieuwe speeltje.

Nu maar wachten op nog meer mooi weer om te genieten van mijn ligfiets & de gps.
Het maakt niet uit hoe laat je er komt als je van de reis zelf al geniet ...

maanjoris

Bericht door maanjoris »

Wel JaFO, het klinkt me bekend in de oren, al begon het bij mij op de motorfiets en was een GPS toen nog iets zeldzaams (toch op de motorfiets). Je hebt dan wel een tanktas met kaartvenster. Maar als ik voor iedere stop, die ik heb moeten maken om te kijken waar ik nu ook weer was, een euro had gekregen, dan reed ik straks naar Notter om me een nieuwe GPS te halen :).

Wat dat 'knooppunten-netwerk' betreft (wat ze ook bij ons in Vlaams Limburg hebben overigens): als je daar een kaart van hebt, kan je op een paar minuten bepalen hoe je wilt rijden door gewoon een lijstje te maken van de verschillende knooppunten die je moet aandoen, waarna je eigenlijk geen kaart of GPS meer nodig hebt. Maar eens je een GPS hebt is fietsen/motortouren zonder GPS zoiets als autorijden zonder radio: het lukt wel, maar je mist je GPS constant (ik spreek uit ervaring want moet nog een tijdje sparen voor een Quest terwijl ik m'n Vista al 2 maanden verkocht heb... :roll:)

JaFO
WayPoint relatie
WayPoint relatie

Bericht door JaFO »

'tuurlijk kun je via knooppunten-route eenvoudig een route maken, maar het probleem is dat het netwerk niet heel nederland bedekt.

Maar daarnaast geldt voor mij vooral : waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan. :)
Zelfs op enkele korte routes, die ik makkelijk met een kaart zou kunnen rijden is dat al gauw duidelijk. Het gemak waarmee je zelfs na het missen van een afslag toch nog binnen een tiental seconden in de goeie richting wordt gestuurd is onbeschrijfelijk.

En het leuke is dat je zo nog nieuwe stukjes leert kennen die je anders vanwege het kaartlezen niet eens zou hebben overwogen.

Enige echte gewenning is dat je als fietser extra goed moet opletten, omdat de kaart nauwelijks echte fietspaden kent.
Het maakt niet uit hoe laat je er komt als je van de reis zelf al geniet ...

Plaats reactie

Terug naar “Forum-leden stellen zich voor”