Zumo 350
Zumo 350
Onderstaand een mail die ik 24-8-2012 naar Garmin en Waypoint heb gestuurd, die ik jullie niet wil onthouden.
Ik hoop dat jullie mij enthousiast kunnen maken over Zumo 350 icm BaseCamp!!!
Ik werk nu zo’n 3 weken met de nieuwe 350 LM en ‘t is een en al ergernis tot nog toe.
Wat is zoal het probleem:
1) Routes die ik maak met BaseCamp, want wordt geadviseerd?, zijn langer qua tijdsduur als ik ze heb overgezet op de Zumo dan in BaseCamp?
Zojuist nog een route, gemaakt in BaseCamp van 80 km met 47 viapunten.
De Zumo geeft een reistijd van 3 hr 55 min, BaseCamp 2 hr 17 min.????? En ja, als voertuig staan bij beide een motorfiets ingesteld!!
2) Dezelfde, via de routeplanner geïmporteerde route, geeft een finishvlag halverwege de route???? Terwijl de viapunten of waypoints die erna komen er gewoon in staan!!!
Als je de route toch rijdt, houdt hij bij de finishvlag gewoon op!!!! Vorige week zondag al een keer ervaren!!!
3) Vandaag een route gereden, dat was helemaal een ramp, nog geen 5 km gereden, kwam ik er achter dat de route was omgekeerd???
Omkeren op het toestel kan klaarblijkelijk niet!!! Daar sta je dan? Wat te doen, naar huis of maar wat improviseren!!
4) Tijdens ‘t rijden krijg ik af en toe een melding “offroad navigeren”??
5) Tijdens ‘t rijden zie je ineens de paarse lijn niet meer?? Als je toch doorrijdt pakt ie ‘t na ongeveer 100 mtr weer op??
Tijdens alle routes die ik toch nog toe gereden heb ik een en al ellende / frustratie gehad. Oh oh, wat verlang ik weer terug naar de Streepilot 2720, daar had ik 6 jaar lang niet of nauwelijks problemen mee.
Ik heb ook nog enkele vragen:
1) Hoeveel viapunten en of waypoints kan de Zumo 350 laden per route?
2) Wat gebeurt er als je er meer dan 50 laadt, wat nogal eens voorkomt?
3) Routes die je bij motorclubs worden aangeboden, bijv. open ritten waar je aan kunt deelnemen, zijn veelal in Mapsource gemaakt en dus een gdb bestand. Kan ik deze routes dan toch importeren in de 350 of dient men deze ook in BaseCamp gemaakt te hebben?? Zo niet, dan ik een dergelijke route niet meer rijden?? Dan vraag je nogal wat van deze clubs en /of dien ik mijn laptop steeds mee te nemen en de route in Basecamp te dupliceren etc etc Met alle gevolgen van dien?
4) Dezelfde problemen die ik hierboven schets, zijn er die ook bij de Zumo 660??
Zo niet, kan ik de 350 inruilen voor de 660??
Ik hoop dat ik snel een bevredigend antwoord krijg op alle geschetste problemen en tevens op mijn vragen.
In afwachting van een spoedige reactie.
Mvg,
H(enk).F.M. Kersten
Sint-Oedenrode
Ik hoop dat jullie mij enthousiast kunnen maken over Zumo 350 icm BaseCamp!!!
Ik werk nu zo’n 3 weken met de nieuwe 350 LM en ‘t is een en al ergernis tot nog toe.
Wat is zoal het probleem:
1) Routes die ik maak met BaseCamp, want wordt geadviseerd?, zijn langer qua tijdsduur als ik ze heb overgezet op de Zumo dan in BaseCamp?
Zojuist nog een route, gemaakt in BaseCamp van 80 km met 47 viapunten.
De Zumo geeft een reistijd van 3 hr 55 min, BaseCamp 2 hr 17 min.????? En ja, als voertuig staan bij beide een motorfiets ingesteld!!
2) Dezelfde, via de routeplanner geïmporteerde route, geeft een finishvlag halverwege de route???? Terwijl de viapunten of waypoints die erna komen er gewoon in staan!!!
Als je de route toch rijdt, houdt hij bij de finishvlag gewoon op!!!! Vorige week zondag al een keer ervaren!!!
3) Vandaag een route gereden, dat was helemaal een ramp, nog geen 5 km gereden, kwam ik er achter dat de route was omgekeerd???
Omkeren op het toestel kan klaarblijkelijk niet!!! Daar sta je dan? Wat te doen, naar huis of maar wat improviseren!!
4) Tijdens ‘t rijden krijg ik af en toe een melding “offroad navigeren”??
5) Tijdens ‘t rijden zie je ineens de paarse lijn niet meer?? Als je toch doorrijdt pakt ie ‘t na ongeveer 100 mtr weer op??
Tijdens alle routes die ik toch nog toe gereden heb ik een en al ellende / frustratie gehad. Oh oh, wat verlang ik weer terug naar de Streepilot 2720, daar had ik 6 jaar lang niet of nauwelijks problemen mee.
Ik heb ook nog enkele vragen:
1) Hoeveel viapunten en of waypoints kan de Zumo 350 laden per route?
2) Wat gebeurt er als je er meer dan 50 laadt, wat nogal eens voorkomt?
3) Routes die je bij motorclubs worden aangeboden, bijv. open ritten waar je aan kunt deelnemen, zijn veelal in Mapsource gemaakt en dus een gdb bestand. Kan ik deze routes dan toch importeren in de 350 of dient men deze ook in BaseCamp gemaakt te hebben?? Zo niet, dan ik een dergelijke route niet meer rijden?? Dan vraag je nogal wat van deze clubs en /of dien ik mijn laptop steeds mee te nemen en de route in Basecamp te dupliceren etc etc Met alle gevolgen van dien?
4) Dezelfde problemen die ik hierboven schets, zijn er die ook bij de Zumo 660??
Zo niet, kan ik de 350 inruilen voor de 660??
Ik hoop dat ik snel een bevredigend antwoord krijg op alle geschetste problemen en tevens op mijn vragen.
In afwachting van een spoedige reactie.
Mvg,
H(enk).F.M. Kersten
Sint-Oedenrode
Re: Zumo 350
Heb je voor de 350 al een andere Garmin of Tomtom apparaat gehad? Daar lijkt het tenminste wel op. Je lijkt namelijk al een andere bekende werkwijze te hebben.
(Had nog niet gezien dat je al een 2720 in gebruik heb gehad.)
Ik hou kort omdat alle vragen/problemen hier op het forum beantwoord worden. Even zoeken dus.
De Zumo 350 is er een van een nieuwe generatie en Garmin heeft in al zijn wijsheid bedacht om dingen anders te gaan doen. Op het eerste oog lijken dit geen verbeteringen. Ik heb de afgelopen tijd ook behoorlijk lopen stoeien met de Zumo 350 en Basecamp en ben ondertussen al een behoorlijk stuk verder. Hier op het forum zijn veel antwoorden te vinden voor je problemen.
Daarnaast 47 viapunten voor 80 km. Dat is wel heel erg veel, dat moet volgens mij met de helft ook kunnen. De Zumo lult je op deze manier de oren van je kop. Ga eens spelen met je profiel instellingen en/of maak extra profielen aan.
------------
Het lijkt er op dat de Zumo 350 maar een route laat zien met maximaal 30 routepunten en dan een finishvlag plaatst. Wanneer je echter gewoon doorrijd na de finishvlag komt het volgende deel van 17 routepunten er gewoon te staan. De Zumo maakt de route van routepunt naar routepunt. Als je een route met routepunten (waypoints) rijd mag je deze ook niet missen. De route ontvlaggen werkt beter.
-------------
Je startpunt en eindpunt van de route moeten eigenlijk minimaal 100 meter uit elkaar liggen. Dit heeft te maken met de GPS nauwkeurigheid die net na het opstarten van je Zumo nog ver te zoeken is. Hierdoor ben je waarschijnlijk de verkeerde kant op gestuurd.
Bekijk dit film maar eens. Hier worden nog wel nuttige tips gegeven.
-------------
-------------
------------
Ik zeg tegen mezelf en anderen. Het apparaat is te dom om te begrijpen wat jij wilt. Zorg er dus voor dat jij het apparaat begrijpt, zodat deze dan kan gaan doen wat jij wilt.
-------------
Je vragen:
------------
Uiteraard blijft het belangrijk dat de kaart van Mapsource/Basecamp wel overeenkomt met de kaart in je Zumo. Herberekenen van de route zal dus een gevolg zijn net als mogelijke afwijkingen in de route. Het eerder genoemde filmje laat hier ook tips voor zien.
-------------
-------------
Echter, de term "Onbekend maakt onbemind" geldt hier absoluut.
Ik heb laatst nog even de Zumo 550 op het stuur gehad maar wil toch niet meer terug. De Zumo 350 is een stuk compacter en voelt toch robuust aan. Ook is de 350 duidelijk vlotter in gebruik dan de 550. Ik heb leren leven met de genoemde 'problemen' en kan nu een stuk beter met de 350 overweg.
(Had nog niet gezien dat je al een 2720 in gebruik heb gehad.)
Ik hou kort omdat alle vragen/problemen hier op het forum beantwoord worden. Even zoeken dus.
De Zumo 350 is er een van een nieuwe generatie en Garmin heeft in al zijn wijsheid bedacht om dingen anders te gaan doen. Op het eerste oog lijken dit geen verbeteringen. Ik heb de afgelopen tijd ook behoorlijk lopen stoeien met de Zumo 350 en Basecamp en ben ondertussen al een behoorlijk stuk verder. Hier op het forum zijn veel antwoorden te vinden voor je problemen.
Dat is mijn ervaring ook. Ik had laatst een route van 7 km en de Zumo had bedacht dat ik er 90 min over zou doen. Bleek in werkelijkheid maar 8 min te zijn. Een beetje gezond verstand komt er wel bij kijken. Ook Mapsource was daar niet altijd even accuraat in maar leek wel beter zijn best te doen. Ik kijk zelf niet eens naar de tijd de Zumo aangeeft. Ik gebruik de Zumo alleen voor Routes op de motor en daar weet ik zelf wel hoe lang het duurt (door ervaring)1) Routes die ik maak met BaseCamp, want wordt geadviseerd?, zijn langer qua tijdsduur als ik ze heb overgezet op de Zumo dan in BaseCamp?
Zojuist nog een route, gemaakt in BaseCamp van 80 km met 47 viapunten.
De Zumo geeft een reistijd van 3 hr 55 min, BaseCamp 2 hr 17 min.????? En ja, als voertuig staan bij beide een motorfiets ingesteld!!
Daarnaast 47 viapunten voor 80 km. Dat is wel heel erg veel, dat moet volgens mij met de helft ook kunnen. De Zumo lult je op deze manier de oren van je kop. Ga eens spelen met je profiel instellingen en/of maak extra profielen aan.
------------
De Zumo heeft echt alle 47 routepunten wel en maakt deze route ook echt wel af.2) Dezelfde, via de routeplanner geïmporteerde route, geeft een finishvlag halverwege de route???? Terwijl de viapunten of waypoints die erna komen er gewoon in staan!!!
Als je de route toch rijdt, houdt hij bij de finishvlag gewoon op!!!! Vorige week zondag al een keer ervaren!!!
Het lijkt er op dat de Zumo 350 maar een route laat zien met maximaal 30 routepunten en dan een finishvlag plaatst. Wanneer je echter gewoon doorrijd na de finishvlag komt het volgende deel van 17 routepunten er gewoon te staan. De Zumo maakt de route van routepunt naar routepunt. Als je een route met routepunten (waypoints) rijd mag je deze ook niet missen. De route ontvlaggen werkt beter.
-------------
3) Vandaag een route gereden, dat was helemaal een ramp, nog geen 5 km gereden, kwam ik er achter dat de route was omgekeerd???
Omkeren op het toestel kan klaarblijkelijk niet!!! Daar sta je dan? Wat te doen, naar huis of maar wat improviseren!!
Je startpunt en eindpunt van de route moeten eigenlijk minimaal 100 meter uit elkaar liggen. Dit heeft te maken met de GPS nauwkeurigheid die net na het opstarten van je Zumo nog ver te zoeken is. Hierdoor ben je waarschijnlijk de verkeerde kant op gestuurd.
Bekijk dit film maar eens. Hier worden nog wel nuttige tips gegeven.
-------------
Gewoon een melding dat je van de route afrijd. Niets meer en niets meer minder4) Tijdens ‘t rijden krijg ik af en toe een melding “offroad navigeren”??
-------------
Zie de uitleg bij punt 25) Tijdens ‘t rijden zie je ineens de paarse lijn niet meer?? Als je toch doorrijdt pakt ie ‘t na ongeveer 100 mtr weer op??
------------
Ik herken het heel goed (kom van een Zumo 550 af)Tijdens alle routes die ik toch nog toe gereden heb ik een en al ellende / frustratie gehad. Oh oh, wat verlang ik weer terug naar de Streepilot 2720, daar had ik 6 jaar lang niet of nauwelijks problemen mee.
Ik zeg tegen mezelf en anderen. Het apparaat is te dom om te begrijpen wat jij wilt. Zorg er dus voor dat jij het apparaat begrijpt, zodat deze dan kan gaan doen wat jij wilt.
-------------
Je vragen:
Geen idee maar zoals eerder gezegd, je route ontvlaggen werkt veel beter. Het begin en eindpunt kunnen niet ontvlagt worden. Punten waar je perse wilt stoppen o.i.d (koffie drinken, iets bezichtigen, etc) kan beter ook niet ontvlaggen. Alle overige punten kan ontvlaggen. Dit geeft minder problemen tijdens het rijden en de Zumo is rustiger in de oren. Dit ontvlaggen doe je in Basecamp onder "eigenschappen" van de Route1) Hoeveel viapunten en of waypoints kan de Zumo 350 laden per route?
------------
Zie je vorige vraag2) Wat gebeurt er als je er meer dan 50 laadt, wat nogal eens voorkomt?
Er is foefje voor om de 350 ook zichtbaar te maken in Mapsource. Wanneer je in het scherm voor je volumeregeling, je vinger in de rechterbovenhoek plaatst en daar vasthoud. Krijg vanzelf een nieuw scherm. Scroll naar beneden naar "MTP-SETTINGS", druk hier op en selecteer een van de beide "MASS-STORAGE" opties. De 350 is nu ook zichtbaar in Mapsource.3) Routes die je bij motorclubs worden aangeboden, bijv. open ritten waar je aan kunt deelnemen, zijn veelal in Mapsource gemaakt en dus een gdb bestand. Kan ik deze routes dan toch importeren in de 350 of dient men deze ook in BaseCamp gemaakt te hebben?? Zo niet, dan ik een dergelijke route niet meer rijden?? Dan vraag je nogal wat van deze clubs en /of dien ik mijn laptop steeds mee te nemen en de route in Basecamp te dupliceren etc etc Met alle gevolgen van dien?
Uiteraard blijft het belangrijk dat de kaart van Mapsource/Basecamp wel overeenkomt met de kaart in je Zumo. Herberekenen van de route zal dus een gevolg zijn net als mogelijke afwijkingen in de route. Het eerder genoemde filmje laat hier ook tips voor zien.
-------------
Ik de ken de Zumo 660 niet maar volgens mij komt deze veel meer overeen met de voor jou bekende werkwijze. En zul je dus minder 'problemen' hebben.4) Dezelfde problemen die ik hierboven schets, zijn er die ook bij de Zumo 660??
-------------
Echter, de term "Onbekend maakt onbemind" geldt hier absoluut.
Ik heb laatst nog even de Zumo 550 op het stuur gehad maar wil toch niet meer terug. De Zumo 350 is een stuk compacter en voelt toch robuust aan. Ook is de 350 duidelijk vlotter in gebruik dan de 550. Ik heb leren leven met de genoemde 'problemen' en kan nu een stuk beter met de 350 overweg.
Zumo 350 gemonteerd op een Aprilia Shiver GT.
Eigenaar van een TT Rider 400
Eigenaar van een TT Rider 400
Re: Zumo 350
Hartelijk bedankt voor je reactie en tijd.
Ik heb inmiddels een reactie gekregen van zowel Garmin als Waypoint.
Garmin adviseerde mij een master reset uit te voeren op het toestel en een software update te doen voor het toestel. Beide heb ik vanmorgen uitgevoerd en ben op dit moment bezig een route uit te testen die van MapSource overgezet is, volgens de regels die daarvoor gelden.
Routepunten 1 voor 1 nagelopen en daar waar ze niet stonden aangepast. Ga ze nu laden op mijn toestel. Dit dat is spannend.
Fijn te horen van jou dan ondanks de finish vlag halverwege een route je toch gewoon door kunt rijden. Ga dat zeker uitproberen.
N.B. Garmin geeft aan dat de Zumo 250 viapunten aan kan per route, dus daar kan het probleem niet liggen.
Vraag: Heb jij een idee of e.e.a. met de hoogteverschillen te maken kan hebben?? Bij Basecamp staat standaard aangevinkt 'steile hellingen" bij de te vermijden punten!!! Kan het alleen niet uitvinken??
Nogmaals bedankt voor je reactie. Gr Henk
Ik heb inmiddels een reactie gekregen van zowel Garmin als Waypoint.
Garmin adviseerde mij een master reset uit te voeren op het toestel en een software update te doen voor het toestel. Beide heb ik vanmorgen uitgevoerd en ben op dit moment bezig een route uit te testen die van MapSource overgezet is, volgens de regels die daarvoor gelden.
Routepunten 1 voor 1 nagelopen en daar waar ze niet stonden aangepast. Ga ze nu laden op mijn toestel. Dit dat is spannend.
Fijn te horen van jou dan ondanks de finish vlag halverwege een route je toch gewoon door kunt rijden. Ga dat zeker uitproberen.
N.B. Garmin geeft aan dat de Zumo 250 viapunten aan kan per route, dus daar kan het probleem niet liggen.
Vraag: Heb jij een idee of e.e.a. met de hoogteverschillen te maken kan hebben?? Bij Basecamp staat standaard aangevinkt 'steile hellingen" bij de te vermijden punten!!! Kan het alleen niet uitvinken??
Nogmaals bedankt voor je reactie. Gr Henk
Re: Zumo 350
Probeer ook Basecamp eens met het ontvlaggen van de Route. Een verademing voor mij en eigenlijk ook noodzakelijk.
Wanneer je een route hebt met veel Waypoints, zal je op het scherm van je Zumo zien dat de route tussen de waypoints waar je rijd een iets andere kleur roze heeft dan het stuk na het volgende Waypoint. Dit heeft weer als consequentie dan je best mag afwijken van de route maar dat je route weer op hetzelfde stuk moeten oppakken als waar je deze verlaten hebt. Dus. Wanneer je van A naar B rijd en je wijkt af moet je weer op het stuk van A naar B de route weer oppakken en niet op stuk van B naar C. Wanneer je route ontvlagt, ga je een route maken van A naar C met B als onzichtbaar viapunt. De Zumo heeft dan 1 lange route i.p.v 2 korte routes. Punt B is ook zichtbaar op de Zumo als een speldeknop i.p.v. een vlaggetje (vandaar ook ontvlaggen). Hierdoor ben je een stuk vrijer tijdens het rijden. De Zumo zal na het ontvlaggen punt B ook niet benoemen in de routeaanwijzingen, wat dus weer rust geeft. In jouw voorbeeld van een route van 47 Waypoints scheelt dat weer minimaal 47 routeaanwijzingen in je oren.
"Steile hellingen", ik ken de optie maar heb er geen aandacht aangeschonken.
Zorg bij het plaatsen van Waypoints er ook voor dat je waypoints geen 006 o.i.d heten. Deze waypoints staan namelijk niet op de weg. De 350 schijnt daar problemen mee te hebben. Wat de effecten hiervan kan ik je niet zeggen.
Wanneer je een route hebt met veel Waypoints, zal je op het scherm van je Zumo zien dat de route tussen de waypoints waar je rijd een iets andere kleur roze heeft dan het stuk na het volgende Waypoint. Dit heeft weer als consequentie dan je best mag afwijken van de route maar dat je route weer op hetzelfde stuk moeten oppakken als waar je deze verlaten hebt. Dus. Wanneer je van A naar B rijd en je wijkt af moet je weer op het stuk van A naar B de route weer oppakken en niet op stuk van B naar C. Wanneer je route ontvlagt, ga je een route maken van A naar C met B als onzichtbaar viapunt. De Zumo heeft dan 1 lange route i.p.v 2 korte routes. Punt B is ook zichtbaar op de Zumo als een speldeknop i.p.v. een vlaggetje (vandaar ook ontvlaggen). Hierdoor ben je een stuk vrijer tijdens het rijden. De Zumo zal na het ontvlaggen punt B ook niet benoemen in de routeaanwijzingen, wat dus weer rust geeft. In jouw voorbeeld van een route van 47 Waypoints scheelt dat weer minimaal 47 routeaanwijzingen in je oren.
"Steile hellingen", ik ken de optie maar heb er geen aandacht aangeschonken.
Zorg bij het plaatsen van Waypoints er ook voor dat je waypoints geen 006 o.i.d heten. Deze waypoints staan namelijk niet op de weg. De 350 schijnt daar problemen mee te hebben. Wat de effecten hiervan kan ik je niet zeggen.
Zumo 350 gemonteerd op een Aprilia Shiver GT.
Eigenaar van een TT Rider 400
Eigenaar van een TT Rider 400
Re: Zumo 350
En aanvullend: de reactie van Garmin lijkt me een standaard reactie te zijn." Bij problemen: doe een hard reset."
Is zoiets als de standaard vraag van een helpdesk medewerker IT: "heb je je PC al eens uit en weer aangezet ?"
Is zoiets als de standaard vraag van een helpdesk medewerker IT: "heb je je PC al eens uit en weer aangezet ?"

Zumo XT, Ducati Multistrada V2S, Cardo Scala Rider Packtalk op HJC RPHA91, Edge Touring, Edge Explorer 2
-
- WayPoint relatie
- Berichten: 70
- Lid geworden op: 16 apr 2010 20:12
- Locatie: Friesland
- Contacteer:
Re: Zumo 350
In deze thread lees ik iets over ontvlaggen met Basecamp. Maar hoe doe je dat? Ik kan die optie niet vinden of ik kijk er overheen.
- HaWee
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 22931
- Lid geworden op: 28 jul 2008 16:24
- Locatie: Eindhoven
Re: Zumo 350
lees het draadje "route in Zumo350"
in het kort, selecteer in basecamp de punten die je wilt "ontvlaggen" (pas op: begin en eindpunt mogen er NIET bijzitten anders krijg je de keuze niet) rechtsklik en kies "niet waarschuwen"
in het kort, selecteer in basecamp de punten die je wilt "ontvlaggen" (pas op: begin en eindpunt mogen er NIET bijzitten anders krijg je de keuze niet) rechtsklik en kies "niet waarschuwen"
"Always Look on the Bright Side of Life"
Re: Zumo 350
Dubbelklik op een route -> Tabblad Eigenschappen -> Selecteer alle regels, behalve de eerst en de laatste -> rechtermuistoets -> klik op geen waarschuwingen geven. Even wachten en alles is ontvlagd. Dit is Basecamp niet echt te zien maar in de Zumo wel.
Lees het volgende topic ook eens door. http://forum.gps.nl/viewtopic.php?f=119&t=38885
Je was me net voor
Lees het volgende topic ook eens door. http://forum.gps.nl/viewtopic.php?f=119&t=38885
Je was me net voor
Zumo 350 gemonteerd op een Aprilia Shiver GT.
Eigenaar van een TT Rider 400
Eigenaar van een TT Rider 400
- Meneer Zwijn
- Berichten: 339
- Lid geworden op: 12 mar 2011 21:44
- Locatie: België-Leuven
Re: Zumo 350
Dat "geen waarschuwingspunt"-omvormen doet vreemd in BaseCamp, dat gebeurd 1 na 1 met heen en weer schudden van de scherminhoud bij mij.
Trouwens, BaseCamp is het meest slecht draaiend programma op mijn netbook, als ik iets selecteer duurt het wel een seconde of twee voor het reageert, werk bv ook met Solid Edge, zwaar tekenpakket maar dat draait als een zonnetje...
Trouwens, BaseCamp is het meest slecht draaiend programma op mijn netbook, als ik iets selecteer duurt het wel een seconde of twee voor het reageert, werk bv ook met Solid Edge, zwaar tekenpakket maar dat draait als een zonnetje...
Re: Zumo 350
Basecamp draait inderdaad beroerd op een netbook. Ik heb een snellere ulv Intel maar ook daar gaat niet altijd even vloeiend. Mijn Core i7 van mijn gewone computer laat Basecamp van tijd tot tijd nog zweten.
Zumo 350 gemonteerd op een Aprilia Shiver GT.
Eigenaar van een TT Rider 400
Eigenaar van een TT Rider 400