Nee, met praktijkervaring bedoel ik een GPS op de motor. Met drie kinderen en een drukke zaak komt er al tien jaar weinig meer van motorrijden, dus ik had nog maar een paar keer een klein stukje met een StreetPilot gereden, maar afgelopen weekend ging het dan toch echt gebeuren: een weekendje met Eric richting Sauerland met een PerfectPilot (nou ja, eerlijk gezegd was het voor Eric een PPBlue en voor mij een BMW Navigator, omdat we ook demotoestellen in de winkel moesten houden).
Ik heb er wel de Perfect Cradle bij bedongen, ik wou wel 5 knoppen erbij.
Lastig trouwens, wanneer je op de PAGE-knop drukt bij BMW, je moet een keer extra drukken omdat er een kompas-pagina bij tussen zit, die ik niet nodig had.
Maar hoe was de praktijk? Het viel mij vooral op dat ik alles wat ik in de winkel vertel in 1 dag in praktijk tegenkwam:
- "Het rijden op de basiskaart is een hulpmiddel, je kunt er niet echt mooi mee navigeren". KLOPT!
Vrijdag zouden we alles netjes voorbereiden, mooie route maken enz., maar vrijdag gebeurden er allemaal onverwachte dingen, dus van voorbereiden kwam helemaal niets. Snel de BMW Navigator meegegrepen, 2GB zat er al, prima dus. Mooi niet! Wel 2GB geheugen maar niet heel Europa ingeladen. Tsja, pas verhuurd geweest, dan moet je alles controleren Jose!
Ik zag dus wel waar ik zat, maar Eric, die voor me reed met een goed geladen SP2610 nam wel steeds een hele andere route dan de BMW-navigator op zijn basiskaart van plan was.
- "De cradle is vooral makkelijk wanneer je even wat meer wilt inzoomen" KLOPT!
Gelukkig reed ik na een half uur wel op de detailkaart (grootste deel Duitsland was wel geladen) en na drie keer geprobeerd te hebben met mijn zomerhandschoentjes op het scherm te drukken, toch maar de cradle gebruikt.
- "niet iedereen heeft last van de piepjes en vocht achter het scherm" KLOPT!
Zowel Eric als ik geen enkel probleem gehad.
- "hoe kan het dat ik alleen nog maar zie waar ik zit, ik zie de route niet meer, maar krijg wel aanwijzingen tussendoor"? Vreselijk, ik krijg nog een rood hoofd wanneer ik eraan denk dat ik dat aan Eric vroeg bij een stoplicht! Eric riep meteen: "Op QUIT drukken". O, o, die vraag heb ik al zovaak telefonisch beantwoord, maar ik denk zelf niet na

- "Voor de kortste route kiezen kan betekenen dat je mooie binnenwegen krijgt, maar wanneer je pech hebt wordt je dwars door het centrum van de stad geleid" KLOPT!
We hadden toch de tijd moeten nemen om een route op de pc te maken! Op een gegeven moment zaten we in het centrum van Hagen op een drukke zaterdagmiddag. Het was al bloedheet, maar ik kreeg het nog warmer toen het stoplicht op groen sprong en men van alle kanten tegelijk begon te rijden. Als plattelandsvrouwtje dus heel bedeesd blijven wachten tot ik een gaatje zag...
- "Zorg er wel voor dat de juiste codes op je pc staan" Ook waar!
Eric had wel zijn laptop bij zich, maar niet de juiste codes erop staan voor de BMW Navigator. We probeerden 's avonds in het hotel dus even heel NL en Duitsland in te laden, maar dat ging dus niet. Weg hele detailkaart, rest van de reis alleen nog maar basiskaart.
-"Spraak raden we wel aan voor een toestel op de motor". KLOPT.
Ja, ik miste het dus wel, toch echt maar een keer tijd ervoor uittrekken om een helmsetje in mijn helm te bouwen

Och ja, het was heel goed om het zelf een keer te doen. We hadden overigens een erg geslaagd weekend, voor herhaling vatbaar!
We hebben, behalve het testen van de appatuur, ook verder nog het nuttige met het aangename verenigd. We zijn van plan om, misschien dit jaar, maar zeker volgend jaar, GPS-reizen te gaan organiseren. Het worden dan reizen waarbij men zijn eigen GPS meeneemt, maar ook mensen die er nog geen hebben mogen er een huren. Overdag mag iedereen een van tevoren ingeladen route rijden, en 's avonds (soort cursus) gaan we dan op de laptop bekijken hoe het allemaal gegaan is, welke problemen er eventueel waren en hoe deze de volgende keer voorkomen kunnen worden. We hebben afgelopen weekend al een eigenaar van een motorhotel enthousiast gekregen "naturlich, ich mache dann BBQ dazu". Hij heeft zelf dit jaar in de vakantie bijna zijn eigen GPSMAP276C weggesmeten uit pure frustratie. Waar hij die had gekocht? Ach, iets verderop, die mensen weten er helemaal niet van. We hebben hem uiteraard direct een gratis cursus aangeboden. Volgens hem ging het vaak op de computer mis, maar ach ja "Der Komputer is so slecht wie der Mens der Ihm bedient

De omgeving is in ieder geval goed geschikt voor het maken van mooie routes, dus de eerste locatie is gevonden. We zijn erg benieuwd naar het animo voor deze reizen...