Hard krakend geluid tussen muzieknummers

De specifiek op motorrijders gerichte GPS van Garmin
Plaats reactie
ldeijkva

Hard krakend geluid tussen muzieknummers

Bericht door ldeijkva »

Ik heb even wat hulp nodig, al wat zoekopdrachten op het forum los gelaten maar kon de symptomen die ik merk niet terugvinden. Sinds deze week heb ik een Garmin Zumo 550. Voor een klein prijsje overgenomen via een forum, eerst maar eens kijken of het wat is en wellicht in de toekomst investeren in een nieuwer/geavanceerder model.

De Zumo heb ik direct gecontroleerd op de laatste software versie, alle extra bestanden verwijderd en een hard rest uitgevoerd. De Zumo wordt in een motor-cradle geplaatst, rechtstreeks aangesloten op de accu. De volgende stap was geluid in de helm krijgen. Ik wou voornamelijk geluid om te kunnen navigeren en muziek te luisteren, en in mindere mate te kunnen bellen. Vooral met dat laatste had ik nog geen ervaring en sterke twijfels of het wel veilig is. Dit weekend wat testen gedaan en tot de conclussie gekomen dat bellen niets voor mij is, ik ben van mening dat het teveel afleidt van wat er om je heen gebeurd.

Gisteren heb ik een Cardo Scala QZ aangeschaft. Instap model van Cardo, net betaalbaar genoeg om het maar eens te proberen en headset komt goed uit de reviews van verschillende onafhankelijke sites. Eenmaal ingebouwd gepaired met de Zumo en ik had prima geluid. Op de Zumo heb ik een aparte map voor mp3's op de SD kaart gezet.

Lange intro, en nu het probleem... Als ik muziek luister heb ik prima geluid. Als ik zelf een nummer vooruit of achteruit ga gaat dat ook perfect, echter als de Zumo van nummer verwisselt zit er tussen ieder nummer een hard kortstondig geluid (fractie van een seconde). Het ligt niet aan de mp3's, ik heb het zowel met losse mp3's of als ik een afspeellijst laadt. Het is een dusdanig hard en storing geluid dat je even last hebt van je oren. Ik kan geen settings vinden in de Zumo. Zowel het geluid voor muziek als voor navigatie staat op 20% en 30%.

Het geluid wordt volgens mij door de software van de Zumo veroorzaakt. Het heeft niets te maken met de bluetooth vrbinding tussen de unit en de headset. Ik probeer deze week nog even te testen met een bedrade headset.

Ik kan hier tot nu toe niets over vinden online. Iemand van hier een idee?

Hervelt
WayPoint relatie
WayPoint relatie

Re: Hard krakend geluid tussen muzieknummers

Bericht door Hervelt »

ldeijkva schreef:
Gisteren heb ik een Cardo Scala QZ aangeschaft.
.... echter als de Zumo van nummer verwisselt zit er tussen ieder nummer een hard kortstondig geluid (fractie van een seconde).
Zowel het geluid voor muziek als voor navigatie staat op 20% en 30%.

Het geluid wordt volgens mij door de software van de Zumo veroorzaakt. Het heeft niets te maken met de bluetooth vrbinding tussen de unit en de headset. Ik probeer deze week nog even te testen met een bedrade headset.
Heb geen 550 maar het is toch een vreemd verschijnsel.
Heb je al een andere volume verhouding geprobeerd ? Als de Zumo 20 resp 30% ingesteld staat staat je Cardo wellicht op 100% ?
Ik zou eens kijken met de Zumo instelling rond de 60 ~ 80 % en de Cardo wat terugdraaien. Mogelijk dat het iets uitmaakt.

sf-ftd
WayPoint relatie
WayPoint relatie

Bericht door sf-ftd »

Ik heb een Zumo 550 met BT-Next. Het geluid op de Zumo heb ik altijd op 100% staan en ik regel het geluid met de BT-next.
Jouw probleem nog nooit gehad.
Heb je het geluid ook al eens getest met een bedrade aansluiting op je motorcraddle. Volgens mij past daar gewoon een oortje wat je ook voor de telefoon gebruikt op. Dan weet je in elk geval of het aan de Zumo of aan de Cardo ligt.
Wanneer het aan de Zumo ligt kun je misschien eens proberen om bij iemand anders de originele bastanden van de Zumo te krijgen.
sf-ftd
Zumo 550/Oregon 450t/Nuvi1340/Blaupunkt Travelpilot FX
CN2015.20/Onroute Fiets+Wandelkaart/ Onroute Motorkaart BNL-DACH-FIEP
Diverse OpenStreetMap-kaarten

ldeijkva

Bericht door ldeijkva »

Late reactie, was even een aantal dagen offline. Dank voor jullie terugkoppeling, heb wat zitten te spelen met de geluidsinstellingen en het bleek inderdaad dat de headset zelf op een maximaal volume stond en de navigatie erg laag. Omgekeerd werkt het een stuk soepeler. Je hoort bij een enkele overgang nog een "bijgeluid", maar het zorgt er niet voor dat m'n trommelvliezen staan te klapperen... :)

Op zich het geluid van de headset is goed maar de bediening naar de Zumo werkt niet. Er komt alleen geluid door, de play/pause komt niet door. Ga ik nog even induiken, misschien is er wel een oplossing voor...

Plaats reactie

Terug naar “Zumo 550 en 500”