waypoints wijzigen naar viapunten?
waypoints wijzigen naar viapunten?
Ik heb routes die in andere software gemaakt zijn. In dit geval met ITN Converter. De viapunten die in ITN Converter de routes bepalen, worden in Basecamp allemaal overgenomen als waypoints. Dat is o pzich geen groot probleem, ik kan de routes naar behoeve aanpassen.
Het is alleen vervelend dat al deze punten als waypoints in de verzameling staan. Ik wil immers enkele 'echte' waypoints gebruiken in de routes, zoals hotels, bezienswaardigheden,... Maar die gaan wat verloren in de lijst van alle waypoints.
Is er een manier om die waypoints kwijt te spelen ? Zodat ze als pure viapunten de route vormen ?
Het is alleen vervelend dat al deze punten als waypoints in de verzameling staan. Ik wil immers enkele 'echte' waypoints gebruiken in de routes, zoals hotels, bezienswaardigheden,... Maar die gaan wat verloren in de lijst van alle waypoints.
Is er een manier om die waypoints kwijt te spelen ? Zodat ze als pure viapunten de route vormen ?
Zumo XT, Ducati Multistrada V2S, Cardo Scala Rider Packtalk op HJC RPHA91, Edge Touring, Edge Explorer 2
- Frank
- WayPoint relatie
Re: waypoints wijzigen naar viapunten?
Met Basecamp een spoor/track maken van de route en deze weer converteren naar een route. Nadeel is dan wel dat de route geen enkel viapunt meer bevat.
Of de track natuurlijk gebruiken in je Zumo....
Wat jij precies omschrijft (waypoint converteren in een viapunt) kan volgens mij niet in Basecamp.
Of de track natuurlijk gebruiken in je Zumo....
Wat jij precies omschrijft (waypoint converteren in een viapunt) kan volgens mij niet in Basecamp.
Groeten,
Frank
BMW F800GT/Zumo XT/GPSmap 62s/ Edge 830/VivoActive 3/Venu SQ
Frank
BMW F800GT/Zumo XT/GPSmap 62s/ Edge 830/VivoActive 3/Venu SQ
- GPS Expert
- Locatie: Amsterdam, Apeldoorn, Havelte, Hilversum, Hoensbroek, Leusden, Privé les of GPS Helpdesk
- Contacteer:
De waypoints die je niet nodig hebt gewoon verwijderen (echt wissen). Route blijft intact. Daarna in de routeeigenschappen de 2de tot een na laatste via punt op niet waarschuwen zetten.
Marco
Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav, Peaklife/Rage.
Zie ook mijn Kennisforum en YouTube kanaal.
Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav, Peaklife/Rage.
Nadat de routes helemaal af zij, converteer ik ze sowieso naar een track om in de Zumo te laden. 'Echte' waypoints (Hotels , stops,...) laad ik daarna apart in de Zumo.
Het gaat er me dus gewoon om dat ik die 'echte' waypoints niet gemakkelijk zie staan tussen al die waypoints van ITNConverter...
@ Marco: de routes zijn gemaakt van een begin- en eindpunt, om daarna viapunten te plaatsen om de route te herleggen. In de praktijk zijn er maar weinig viapunten die weg gelaten kunnen worden.
Maar ik heb een oplossing: je kan de waypoints sorteren op symbool. Dat voldoet aan wat ik wil.
Het gaat er me dus gewoon om dat ik die 'echte' waypoints niet gemakkelijk zie staan tussen al die waypoints van ITNConverter...
@ Marco: de routes zijn gemaakt van een begin- en eindpunt, om daarna viapunten te plaatsen om de route te herleggen. In de praktijk zijn er maar weinig viapunten die weg gelaten kunnen worden.
Maar ik heb een oplossing: je kan de waypoints sorteren op symbool. Dat voldoet aan wat ik wil.
Zumo XT, Ducati Multistrada V2S, Cardo Scala Rider Packtalk op HJC RPHA91, Edge Touring, Edge Explorer 2
- GPS Expert
- Locatie: Amsterdam, Apeldoorn, Havelte, Hilversum, Hoensbroek, Leusden, Privé les of GPS Helpdesk
- Contacteer:
Ja, maar die waypoints van ITN kun je dus gewoon weggooien en als in de route nog steeds als via-punt de waypoint symbolen worden getoond, zorgt het zacht (en soms hard/zacht) er juist voro dat het het via-punten worden die klein zijn (zwarte rondje). Ik heb zelf een gruwelijke hekel aan te grote via-punten, veel te veel vervuiling op me scherm, bij wat verder uitzoomen is er dan ook teveel van de route onder al die waypoints verstopt (beetje af. van gebied en lengte route).
Stel dat je naast de track ook de route naar je toestel stuurt, dan komen die onnodige ITN waypoints ook in je toestel, tenzij je ze echt uit de basecamp biliotheek hebt verwijderd, alleen dan zullen ze niet naar je toestel worden gezonden.
Stel dat je naast de track ook de route naar je toestel stuurt, dan komen die onnodige ITN waypoints ook in je toestel, tenzij je ze echt uit de basecamp biliotheek hebt verwijderd, alleen dan zullen ze niet naar je toestel worden gezonden.
Marco
Dit was een 'wauw'-ervaring. Ik kon inderdaad al die waypoints in de lijst selecteren en ze wissen uit de lijst van mijn routes. Daardoor blijven enkel de echte waypoints over in mijn lijst.GPS Expert schreef:Ja, maar die waypoints van ITN kun je dus gewoon weggooien en als in de route nog steeds als via-punt de waypoint symbolen worden getoond.
Ik vind die waypoints nu wel terug in de lijst 'niet-vermelde gegevens'. Daar heb ik ze dan ook verwijderd. En al die waypoints zijn nu weg, terwijl de routes onveranderd zijn, en alle waypoints in de routes zijn nu viapunten.

Dit is perfect wat ik wilde. Wat een wonderlijk programma soms toch, dat Basecamp.
Bedankt, Marco !

PS, als ik je eerste reactie herlees, blijkt dat ik je uitleg verkeerd geïnterpreteerd heb. Met niet-nodige waypoints dacht ik dat je de waypoints bedoelde die niet nodig zijn om de route juist te vormen. Je bedoelde waarschijnlijk de waypoints die ik niet met naam benoemd hoef te hebben, dus alle waypoints die ik weg wilde.
- Scheurneus
- Locatie: Leusden, bij u thuis (Privé les) of op afstand (GPS Helpdesk)
- Contacteer:
Correct! 

Marco 
Meridian Platinum, GPS[map]60, 62st, Dakota20, Edge 605, 800, 3de Zumo660, Rider3, Montana 650, I-gotU GT-120
Zie ook mijn eigen kennisforum.

Meridian Platinum, GPS[map]60, 62st, Dakota20, Edge 605, 800, 3de Zumo660, Rider3, Montana 650, I-gotU GT-120
Zie ook mijn eigen kennisforum.
Dat is voor mij ook een leerzame les.FM schreef:Dit was een 'wauw'-ervaring. Ik kon inderdaad al die waypoints in de lijst selecteren en ze wissen uit de lijst van mijn routes. Daardoor blijven enkel de echte waypoints over in mijn lijst.GPS Expert schreef:Ja, maar die waypoints van ITN kun je dus gewoon weggooien en als in de route nog steeds als via-punt de waypoint symbolen worden getoond zorgt het zacht zijn van die punten er juist voor dat het via-punten worden die klein zijn (zwart rondje).
Ik vind die waypoints nu wel terug in de lijst 'niet-vermelde gegevens'. Daar heb ik ze dan ook verwijderd. En al die waypoints zijn nu weg, terwijl de routes onveranderd zijn, en alle waypoints in de routes zijn nu viapunten.![]()
Ben pas sinds kort wat meer met BaseCamp aan het spelen omdat ik met name die database gewoon goed wil leren doorgronden en beheren. Het is allemaal niet moeilijk maar je moet het maar gewoon net weten.
Snap nu wel dat veel mensen bij MapSource blijven hangen en niet aan BaseCamp beginnen, maar toch is BaseCamp uiteindelijk fijner om mee te werken en bied het meer mogelijkheden dan MapSource.
Daar ben ik mee akkoord. Ik ben ook heel lang aan Mapsource blijven vasthangen. Ook omdat mijn Zumo550niet alle voordelen van Basecamp mee krijgt.
En het is wel degelijk wennen, maar uiteindelijk vind ik een heel aantal zaken in Basecamp handiger.
Vooral aan het organiseren in mappen en lijsten heb ik nog een kluif. Ik zoek nog uit wat nu best werkt voor mij. Maar ik kom er wel.
En het is wel degelijk wennen, maar uiteindelijk vind ik een heel aantal zaken in Basecamp handiger.
Vooral aan het organiseren in mappen en lijsten heb ik nog een kluif. Ik zoek nog uit wat nu best werkt voor mij. Maar ik kom er wel.
Met dIe mappen en lijsten kun je best flexibel omgaan en het is juist wel handig om te gebruiken om overzicht te houden in je database.FM schreef:Daar ben ik mee akkoord. Ik ben ook heel lang aan Mapsource blijven vasthangen. Ook omdat mijn Zumo550niet alle voordelen van Basecamp mee krijgt.
Alles wat je uit de lijsten gooit komt automatisch in de lijst "niet vermelde gegevens" en dat wordt snel een rommeltje.
De mappen en lijsten kunt je gewoon zelf aanmaken als zijnde categorieën en verzamelingen.
Ik moet er zelf ook nog meer ervaring mee opdoen maar ben nu toch wel benieuwd of ik de door jou hier opgedane "wauw" ervaring kan dupliceren.
- GPS Expert
- Contacteer:
Ik doe het meestal zo:
Jaar\Trip\Dag 0x\
Jaar en Trip als Lijstmappen en per dag een Lijst met routes/waypoints enzo, dan heb ik in principe maar 1 route op de kaart en als ik kies voor de lijstmap Trip dan zie ik alles van die trip.
Waypoints die ik nodig heb in meerdere lijsten in de eerste lijst maken/zetten en dan slepen naar alle andere lijsten waar je dat waypoint ook in nodig hebt.
En als ik meerdere versies van een route maak, dan is de Routenaam ook een lijstmap met daarin de lijsten met de verschillende versies. Dit alles om de kaart zo leeg mogelijk te houden en focus bij deze ene route te houden. Stukje van een andere route nodig, sleep die route even bij deze versie, verschillende kleur maken en dan erbij knutselen. Daarna de Verwijderen uit deze lijst gebruiken om die route weer te verwijderen uit beeld in deze lijst (of wit maken qua kleur).
Nog even over het weggooien van waypoints, na selectie kun je ze verwijderen of wissen, verwijderen (DEL toets) is alleen uit deze lijst verwijderen, en nadat dit de laatste lijst was zichtbaar in NIet vermelde gegevens.
Wissen (Shift-Del knopcombi) verwijderd ze direct en compleet uit BaseCamp, slaat dus niet vermelde gegevens over. (maar kan nog steeds ongedaan worden gemaakt (ctrl-z).
Ik gebruik zelf bij opschonen routes van waypoints altijd Wissen
Als je een Waypoint aanwijst met de rechtermuisknop in de Lijst weergave, dan staat daar ook Wis en Verwijderen uit.....
Jaar\Trip\Dag 0x\
Jaar en Trip als Lijstmappen en per dag een Lijst met routes/waypoints enzo, dan heb ik in principe maar 1 route op de kaart en als ik kies voor de lijstmap Trip dan zie ik alles van die trip.
Waypoints die ik nodig heb in meerdere lijsten in de eerste lijst maken/zetten en dan slepen naar alle andere lijsten waar je dat waypoint ook in nodig hebt.
En als ik meerdere versies van een route maak, dan is de Routenaam ook een lijstmap met daarin de lijsten met de verschillende versies. Dit alles om de kaart zo leeg mogelijk te houden en focus bij deze ene route te houden. Stukje van een andere route nodig, sleep die route even bij deze versie, verschillende kleur maken en dan erbij knutselen. Daarna de Verwijderen uit deze lijst gebruiken om die route weer te verwijderen uit beeld in deze lijst (of wit maken qua kleur).
Nog even over het weggooien van waypoints, na selectie kun je ze verwijderen of wissen, verwijderen (DEL toets) is alleen uit deze lijst verwijderen, en nadat dit de laatste lijst was zichtbaar in NIet vermelde gegevens.
Wissen (Shift-Del knopcombi) verwijderd ze direct en compleet uit BaseCamp, slaat dus niet vermelde gegevens over. (maar kan nog steeds ongedaan worden gemaakt (ctrl-z).
Ik gebruik zelf bij opschonen routes van waypoints altijd Wissen
Als je een Waypoint aanwijst met de rechtermuisknop in de Lijst weergave, dan staat daar ook Wis en Verwijderen uit.....
Marco