-
@Waypoint: hoe gaan wij dit oplossen?
BaseCamp changes made from version 4.5.2 to 4.6.1:
- Fixed out of memory crashes related to the undo buffer growing too large.
Deze "fix" impliceert dat de Undo-buffer nu beperkt is tot – vijf – (5 dus) stappen!
Dit is voor mij volstrekt onacceptabel.
BaseCamp (en eerder MapSource) heeft altijd geëxcelleerd in "Ongedaan maken".
Ondanks dat ik deze functionaliteit zeer intensief gebruik, heb ik nooit een crash ervaren (als gevolg van "undo buffer growing too large").
Als Garmin deze functionaliteit noodzakelijkerwijs toch moet beperken, dan staan 5 stappen gelijk aan een grens uit de tijd van de dinosaurussen.
Andere applicaties kennen - uiteraard – ook een beperking van de undo-buffer. Garmin was redelijk uniek op het punt van een vrijwel onbeperkte buffer (net als JOSM). Maar deze applicaties waarschuwen (meestal) netjes: "deze wijziging kan niet ongedaan worden gemaakt, wilt u toch doorgaan?"
Waarom zijn 5 stappen Undo – voor mij - onacceptabel?
Iedere track wordt achteraf geschoond (glitches, koffiestops, navigatiefoutjes, enz.). Het is onvermijdelijk dat hierbij foutjes worden gemaakt.
Geen punt! Ongedaan maken, opnieuw en nu wel goed!
Van de vakantie-routes wordt altijd tijdens de voorbereiding gekeken of een route beter of anders kan. Dus route verleggen en het resultaat opnieuw beoordelen. Maar niet alle veranderingen zijn altijd verbeteringen.
Geen punt! Ongedaan maken, opnieuw en nu misschien wel beter?
Deze werkzaamheden kunnen met een te kleine Undo-buffer niet meer goed worden uitgevoerd.
De work-around is mij bekend, maar ook omslachtig: maak van iedere route of track eerst een duplicate voordat je deze gaat wijzigen.
En vooral: vergeet dit niet!
Maar, ik heb ook meerdere malen de verkeerde Waypoints weggegooid.
Geen punt! Ongedaan maken, opnieuw en nu wel goed!
Maar hoe maak ik duplicates van alle Waypoints?
Duplicates maken levert een nieuwe berg – deels overbodige/verouderde/onjuiste - Waypoints op. Het verwijderen van de back-up Waypoints is een nieuwe uitdaging.
Of de hele folder openen en alle Waypoints exporteren naar een gpx bestand? Dan wordt het opnieuw een uitdaging om die tientallen Waypoints hierin terug te vinden die ik ten onrechte heb verwijderd.
Nadat ik mij dit alles heb gerealiseerd ben ik natuurlijk niet boos. Na 15 jaar Garmin weet ik wel beter.
Het staat immers keurig in de Changelog, dus ik was gewaarschuwd! Had ik maar - nog - beter moeten lezen!
Maar... is dat zo?
Moet ik als eenvoudige gebruiker begrijpen dat "Fixed out of memory crashes related to the undo buffer growing too large" impliceert dat de Undo-buffer in feite gewoon niet meer bestaat?
Het wordt nog erger:
- Changes made from version 4.5.2 to 4.6.1
Bij deze update van BaseCamp krijgt óók de database een upgrade van versie 4.5 naar versie 4.6.
Werkt BaseCamp 4.5.2 samen met de database versie 4.6?
Is er een weg terug?
Het is vandaag 9 maart.
Mijn back-up van BaseCamp database versie 4.5 is van 9 februari!
Als ik die back-up terugzet ben ik én een maand historie én een maand werk kwijt!
Of de hele BaseCamp 4.6 database exporteren en opnieuw importeren in een lege database versie 4.5?
Uurtje werk? Avondje werk?
Moet ik nog zeggen dat BaseCamp 16 jaar van ons leven in historie bewaard?
Ik zou graag van Waypoint (of van dit forum) horen:
- Dat ik zeur.
- Dat ik overdrijf.
- Dat het volstrekt normaal is dat je slechts 5 stappen ongedaan kunt maken.
- Dat de work-around (maak voorafgaand aan iedere wijziging van meer dan 5 stappen duplicates of back-up) nauwelijks extra inspanning vergt.
Zo niet, dan verwacht ik dat Waypoint deze klacht bij Garmin neerlegt. Omdat Waypoint – hopelijk - meer gewicht in de schaal legt dan ik als individuele gebruiker.
En dat Waypoint niet – weer - zegt:
"dit heet vooruitgang".
De work-around om door te gaan met BaseCamp 4.6.x en daarbij consequent duplicates/back-ups te maken, is acceptabel op het moment dat er een toezegging komt van de kant van Garmin dat deze fix in een volgende release – binnen redelijke termijn - wordt teruggedraaid (of wordt beperkt tot een reëel aantal van bijvoorbeeld 100 stappen).
Niet meer actief op dit forum...