kaart overzetten, data weg ?
-
- WayPoint relatie
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 10 nov 2008 23:28
- Locatie: Bennekom
kaart overzetten, data weg ?
Beste mensen,
Ik heb een probleem. Op mijn Zumo 550 had ik op de Sd card de kaart staan van 2016.20.
Op mijn pc staat de Motorkaart die ik wilde overzetten via BaseCamp. Exporteren naar SD ging ogenschijnlijk goed. Na voltooien, Garmin veilig verwijderd. Kabel eruit. Zumo ging opstarten en gaf melding dat de data niet te gebruiken is. Bij instellingen is kaartinfo geheel grijs, niet te openen. Geen enkele kaart meer. JaWaja geeft aan dat de kaart er wel op staat, maar de ontgrendelcode ontbreekt. Snap ik niet, omdat de kaart op de pc gewoon werkt. Maar bovendien is de kaart die wel op de Sd card stond, 2016.20....verdwenen.
Wie weet hoe het zit?
Ik heb een probleem. Op mijn Zumo 550 had ik op de Sd card de kaart staan van 2016.20.
Op mijn pc staat de Motorkaart die ik wilde overzetten via BaseCamp. Exporteren naar SD ging ogenschijnlijk goed. Na voltooien, Garmin veilig verwijderd. Kabel eruit. Zumo ging opstarten en gaf melding dat de data niet te gebruiken is. Bij instellingen is kaartinfo geheel grijs, niet te openen. Geen enkele kaart meer. JaWaja geeft aan dat de kaart er wel op staat, maar de ontgrendelcode ontbreekt. Snap ik niet, omdat de kaart op de pc gewoon werkt. Maar bovendien is de kaart die wel op de Sd card stond, 2016.20....verdwenen.
Wie weet hoe het zit?
Groet, Willem
- Erik
- WayPoint relatie
- Berichten: 2628
- Lid geworden op: 2 jun 2006 00:07
- Locatie: waar de tongval Nedersaksisch is
Re: kaart overzetten, data weg ?
bedoel je JDM (DeviceManager van JaVaWa)?willempolman schreef:JaWaja geeft aan dat de kaart er wel op staat, maar de ontgrendelcode ontbreekt
Daarmee kun je hier een rapportage laten zien. Dat verschaft wellicht meer diepte-informatie.
Groeten
Erik BMW K met StreetPilot IIIdeluxe => 2610 => 2720 => 2820 => Zumo 660; nüvi 2595LM: eTrex Legend HCx met OpenFietsMap; Garmin vívofit; SRC op Schuberth C3 PRO
Erik BMW K met StreetPilot IIIdeluxe => 2610 => 2720 => 2820 => Zumo 660; nüvi 2595LM: eTrex Legend HCx met OpenFietsMap; Garmin vívofit; SRC op Schuberth C3 PRO
- Frank
- WayPoint relatie
- Berichten: 2625
- Lid geworden op: 14 mar 2004 23:36
- Locatie: Helmond (Stiphout)
Re: kaart overzetten, data weg ?
De Motorkaart werkt alleen maar op je Zumo als er ook een ontgrendelcode is aangeschaft voor dit apparaat. Dat die op de PC werkt zegt niet zoveel....
Groeten,
Frank
BMW F800GT/Zumo XT/GPSmap 62s/ Edge 830/VivoActive 3/Venu SQ
Frank
BMW F800GT/Zumo XT/GPSmap 62s/ Edge 830/VivoActive 3/Venu SQ
-
- WayPoint relatie
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 10 nov 2008 23:28
- Locatie: Bennekom
Re: kaart overzetten, data weg ?
Werkte voorheen prima op Zumo, dus was ontgrendeld. Heb het echter andersom overschreven na overzetten van 2016.20.
Dus wilde ik de motorkaart er weer bij zetten. Maar die overschreef blijkbaar 2016.20. Maar nu ook ontgrendeld. Dat is vreemd.
Inderdaad keek ik via Devicemanager, maar klikken op regel, aanklikken uitroepteken, etc...geen resultaat. Dus geen rapport.
Dus wilde ik de motorkaart er weer bij zetten. Maar die overschreef blijkbaar 2016.20. Maar nu ook ontgrendeld. Dat is vreemd.
Inderdaad keek ik via Devicemanager, maar klikken op regel, aanklikken uitroepteken, etc...geen resultaat. Dus geen rapport.
Groet, Willem
- HaWee
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 22931
- Lid geworden op: 28 jul 2008 16:24
- Locatie: Eindhoven
Re: kaart overzetten, data weg ?
ik denk dat je het zelf veroorzaakt hebt omdat je telkens de bestaande kaart hebt overschreven met de volgende of misschien heb je de kaart op de verkeerde manier overgezet want de beschrijving die je geeft klinkt me niet correct toe.
Advies: gebruik Mapsource ipv basecamp om de kaarten over te zetten.
ofwel zet de CN intern in de gps en de motorkaart op sd ofwel zet ze samen op sd maar dan wel met Mapsource en beide kaarten samen, kies kaart 1 selecteer alles, kies kaart 2 en selecteer alles en dan samen oversturen naar de sd
en met JDM kun je een rapport maken door te kiezen voor Extra-Rapportage en dan een online rapport te maken en de link hier te plakken
Advies: gebruik Mapsource ipv basecamp om de kaarten over te zetten.
ofwel zet de CN intern in de gps en de motorkaart op sd ofwel zet ze samen op sd maar dan wel met Mapsource en beide kaarten samen, kies kaart 1 selecteer alles, kies kaart 2 en selecteer alles en dan samen oversturen naar de sd
en met JDM kun je een rapport maken door te kiezen voor Extra-Rapportage en dan een online rapport te maken en de link hier te plakken
"Always Look on the Bright Side of Life"
-
- WayPoint relatie
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 10 nov 2008 23:28
- Locatie: Bennekom
Re: kaart overzetten, data weg ?
bedankt. hierbij de link.
http://jdm.javawa.nl/8qZ7
Dat advies om te exporteren vanuit Mapsource is wel wat vreemd voor me. h
Het moet toch gewoon kunnen vanuit Basecamp?
http://jdm.javawa.nl/8qZ7
Dat advies om te exporteren vanuit Mapsource is wel wat vreemd voor me. h
Het moet toch gewoon kunnen vanuit Basecamp?
Groet, Willem
- HaWee
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 22931
- Lid geworden op: 28 jul 2008 16:24
- Locatie: Eindhoven
Re: kaart overzetten, data weg ?
het KAN wel met basecamp (Mapinstall om precies te zijn) maar het gaat makkelijker met mapsource.
Ik verwacht dat de Z550 meer uit het Mapsource tijdperk is
je hebt het over exporteren, een kaart exporteer je niet maar installeer je.
hoe heb je de motorkaart gekocht? op dvd of op sd?
Ik verwacht dat de Z550 meer uit het Mapsource tijdperk is
je hebt het over exporteren, een kaart exporteer je niet maar installeer je.
hoe heb je de motorkaart gekocht? op dvd of op sd?
"Always Look on the Bright Side of Life"
-
- WayPoint relatie
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 10 nov 2008 23:28
- Locatie: Bennekom
Re: kaart overzetten, data weg ?
Ik bedoelde eigenlijk overzetten, dus van de pc naar de Zumo, via Basecamp/ MapInstall. Dat was voorheen geen enkel probleem. Ik heb de Motorkaarten kaarten destijds gekocht bij Waypoint in Notter, op CD. Ik meen eerst Benelux en alle andere daarna online volgens mij. Dat zijn de versies van medio 2013 dacht ik. Na 2 crashes (wel backup gemaakt met GMTK) alles op laptop gezet en op andere PC (weer met GMTK). Dat was 2015.2 meen ik en de Motorkaart ook. Die blijkt niet meer compleet te zijn. Ik weet niet of ik dat via Waypoint op basis van de oude aankopen weer kan herstellen. Ik heb vervolgens succesvol 2015 op de Zumo intern gezet en er mee rond gereden. Hetzelfde via Mapinstall met de (deels aanwezige) Motorkaart, maar dan op de SD card gezet. Niet mee gereden, wel bekeken op de Zumo en dat werkte. Enkele weken geleden update naar 2016.2 op de laptop. Die heb ik op dezelfde manier overgezet (installeren via MapInstall) naar de Zumo, op een nieuwe SD kaart met meer geheugen. Daar stond de Motorkaart dus nog niet op, die was sowieso van de oude SD card gewist. Vorige week wilde ik op dezelfde manier als hierboven aangegeven de Motorkaart overzetten/installeren naar de SD card. Dat lukte: maar zoals ik dit topic begon, toen was 2016.2 weg en de Motorkaart niet ontgrendeld op de Zumo. Voor de crashes deed ik dit alles allemaal net zo en toen werkte het wel telkens weer op mijn Zumo.
Gisteren koppelde ik weer de Zumo aan de labtop en Garmin Express gaf een nieuwe update aan, 2017.1. Die installeerde ik op de labtop met MapInstall op de Zumo intern en bracht die met JDM over naar de SD card in de Zumo. Vervolgens ontkoppelde ik de Zumo en die startte zelf weer op. Melding "kaarten laden" en groene balk die dat weergeeft. Direct daarna melding "kan kaarten niet openen". Daaronder "OK" en erop geklikt. Flitspaal melding, ook "OK" geklikt. Scherm "Waarheen? / "Bekijk kaart. Klik op "Bekijk kaart" en alles werkt daar. Klik op 'Waarheen?' en ook daar werkt alles. Via "Instellingen" naar kaartinfo en kaart 2017.1 is te zien. Zover kwam ik enkele dagen geleden niet. Wel vreem, die melding "kan kaarten niet openen".
Nu wil ik dus de Motorkaart alsnog installeren, maar ben bang dat dat weer niet gaat of dat ik iets verkeerd doe. Mapsource heb ik ook weer geherinstalleerd inmiddels en daar zitten de kaarten die ik in BaseCamp had, ook meteen in. Ik zou de Motorkaart dus kunnen "overzetten' naar de SD card via MapSource, maar ben bang dat ik dan weer 2017.1 overschrijf.
Gisteren koppelde ik weer de Zumo aan de labtop en Garmin Express gaf een nieuwe update aan, 2017.1. Die installeerde ik op de labtop met MapInstall op de Zumo intern en bracht die met JDM over naar de SD card in de Zumo. Vervolgens ontkoppelde ik de Zumo en die startte zelf weer op. Melding "kaarten laden" en groene balk die dat weergeeft. Direct daarna melding "kan kaarten niet openen". Daaronder "OK" en erop geklikt. Flitspaal melding, ook "OK" geklikt. Scherm "Waarheen? / "Bekijk kaart. Klik op "Bekijk kaart" en alles werkt daar. Klik op 'Waarheen?' en ook daar werkt alles. Via "Instellingen" naar kaartinfo en kaart 2017.1 is te zien. Zover kwam ik enkele dagen geleden niet. Wel vreem, die melding "kan kaarten niet openen".
Nu wil ik dus de Motorkaart alsnog installeren, maar ben bang dat dat weer niet gaat of dat ik iets verkeerd doe. Mapsource heb ik ook weer geherinstalleerd inmiddels en daar zitten de kaarten die ik in BaseCamp had, ook meteen in. Ik zou de Motorkaart dus kunnen "overzetten' naar de SD card via MapSource, maar ben bang dat ik dan weer 2017.1 overschrijf.
Groet, Willem
- HaWee
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 22931
- Lid geworden op: 28 jul 2008 16:24
- Locatie: Eindhoven
Re: kaart overzetten, data weg ?
als je de kaarten beide op sd wilt zetten MOET je ze tegelijk oversturen, een voor een overschrijven ze elkaar. tegelijk oversturen dan heb je beide kaarten op je sd en werkend in de gps
"Always Look on the Bright Side of Life"
- RonalT
- WayPoint relatie
- Berichten: 3909
- Lid geworden op: 20 sep 2006 19:14
- Locatie: Dinteloord
- Contacteer:
Re: kaart overzetten, data weg ?
Klopt.willempolman schreef:...maar ben bang dat ik iets verkeerd doe...
Niet alle kaarten na elkaar versturen, maar alles in een keer.
Je veroorzaak het probleem door de NT-kaart op een oneigelijke manier te versturen.
De NT-kaart hoort eigenlijk in gmapprom.img te staan. Maar omdat de gehele kaart niet meer in het geheugen van de oudere toestellen past gaan mensen oplossingen zoeken. Deze is gevonden door de kaart naar gmapsupp.img te sturen. Maar gmapsupp.img is eigenlijk bedoelde voor extra 'zelf geladen' kaarten (die in 1 sessie zijn verstuurd). Bijvoorbeeld Topo NL of de Motorkaart, maar er kunnen meerdere kaarten in zitten.
Dus alles wat je naar de SD-kaart wil sturen MOET je in een (1) keer versturen, anders wordt de eerder verstuurde kaart overschreven.
Groeten, RonalT
Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!
SP2610, Z340, Z550, Z590, XT1, CityNavigator, OpenStreetMap, OMK
En een Vivosmart HR / Vivoactive 4 om mijn arm. EDGE 130 en 530 voor op de fiets
Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!
SP2610, Z340, Z550, Z590, XT1, CityNavigator, OpenStreetMap, OMK
En een Vivosmart HR / Vivoactive 4 om mijn arm. EDGE 130 en 530 voor op de fiets
-
- WayPoint relatie
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 10 nov 2008 23:28
- Locatie: Bennekom
Re: kaart overzetten, data weg ?
Da's mooi mannen, maar hoe doe je dat?
Voorzover ik kan zien, kun je maar 1 kaart tegelijk selecteren in zowel BaseCamp als MapSource.
Maar daar is vast een truc voor.
Voorzover ik kan zien, kun je maar 1 kaart tegelijk selecteren in zowel BaseCamp als MapSource.
Maar daar is vast een truc voor.
Groet, Willem
- HaWee
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 22931
- Lid geworden op: 28 jul 2008 16:24
- Locatie: Eindhoven
Re: kaart overzetten, data weg ?
nee hoor, gewoon een kaart kiezen in het kaartkiesvenster, dan selecteren door slepen met de muis en als je alles hebt de volgende kaart kiezen in het kaartkiesvenster en weer slepen met de muis om te selecteren.
in Basecamp/Mapinstall zie je de MB oplopen , in Mapsource zie je in de kaarttab de kaartdelen van beide kaarten en ook de opgetelde grootte
in Basecamp/Mapinstall zie je de MB oplopen , in Mapsource zie je in de kaarttab de kaartdelen van beide kaarten en ook de opgetelde grootte
"Always Look on the Bright Side of Life"
- HaWee
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 22931
- Lid geworden op: 28 jul 2008 16:24
- Locatie: Eindhoven
Re: kaart overzetten, data weg ?
hier http://forum.gps.nl/viewtopic.php?f=110&t=34410 het tweede filmpje laat zien hoe met mapsource 2 kaarten tegelijk over te sturen
"Always Look on the Bright Side of Life"
-
- WayPoint relatie
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 10 nov 2008 23:28
- Locatie: Bennekom
Re: kaart overzetten, data weg ?
@willempolmanRonalT schreef:Klopt.willempolman schreef:...maar ben bang dat ik iets verkeerd doe...
Niet alle kaarten na elkaar versturen, maar alles in een keer.
Je veroorzaak het probleem door de NT-kaart op een oneigelijke manier te versturen.
De NT-kaart hoort eigenlijk in gmapprom.img te staan. Maar omdat de gehele kaart niet meer in het geheugen van de oudere toestellen past gaan mensen oplossingen zoeken. Deze is gevonden door de kaart naar gmapsupp.img te sturen. Maar gmapsupp.img is eigenlijk bedoelde voor extra 'zelf geladen' kaarten (die in 1 sessie zijn verstuurd). Bijvoorbeeld Topo NL of de Motorkaart, maar er kunnen meerdere kaarten in zitten.
Dus alles wat je naar de SD-kaart wil sturen MOET je in een (1) keer versturen, anders wordt de eerder verstuurde kaart overschreven.
Je schrijft dat je eerst de 2017.10 kaart op de Zumo intern hebt geladen en daarna naar de SD verplaatst ??
Dat kan niet omdat je met BaseCamp de gehele kaart van Europa installeert en die past niet in het intern geheugen.
Met MapSource kan je afzonderlijk landen-kaarten selecteren zodat je onder de geheugenlimiet kan blijven.
Zo kan je CN op de Zumo installeren en Onroute op de SD.
Dat is dus een mogelijkheid.
Een andere mogelijkheid om eventueel CN 2917.10 en Onroute Motorkaart apart te kunnen installeren op je SD kaart is eerst CN of Onroute te installeren. De kaarten komen in het GmapSupp.img bestand. Na installatie hernoem je dat bestand naar GmapSup1.img en daarna installeer je de andere kaarten CN of Onroute. Die komen opnieuw in het GmapSupp.img bestand.
Vandaar dat dat bestand telkens overschreven werd. Je moet het na installatie hernoemen om te voorkomen dat het overschreven wordt. Op de SD kaart worden alleen GmapSupp.img en GmapSup1.img herkend.
Op de Zumo intern worden alleen de GmapProm.img en GmapSupp.img herkend.
Je kan dus zowel een GmapSupp.img intern in de Zumo als op de SD kaart hebben staan, met toch totaal verschillende kaarten. Standaard installeer je altijd naar een GmapSupp.img bestand. Wil je voorkomen dat dat overschreven wordt bij een extra installatie,dan moet je het dus hernoemen naar GmapProm.img (Zumo) of GmapSup1.img (SD kaart).
Zo werkt het bij een Zumo 660 en volgens mij bij de 550 ook zo.
Voordeel is dat je bijv met MapSource deelkaarten kunt selecteren en intern kunt installeren, maar gezien de toch wel beperkte geheugenruimte intern kun je zo ook twee installaties naast elkaar op de SD zetten.
Eventueel kun je nog wat kleinere landenkaart bestanden maken met landen waartussen je regelmatig wilt wisselen. De img bestanden kan je gewoon met de verkenner op je computer Back-uppen en dan terugplaatsen (bijv. intern in Zumo) wanneer je ze nodig hebt. Als je goed met computers overweg kan weet je wel wat ik bedoel. Klinkt het allemaal als algebra, vergeet het laatste dan maar. Het is wel goed te weten dat je zowel intern als op SD kunt installeren en evt twee kaart-installaties naast elkaar kunt zetten door na de eerste instalatie dus GmapSupp.img te hernoemen naar GmapSup1.img
De door RonalT beschreven procedure klopt maar heeft als nadeel dat je indien je alleen CN of Onroute wilt updaten, je alles opnieuw moet mee installeren.